Zobacz wyniki ankiety: czy zaprzepaszczono polską myśl technologiczną?

Głosujących
122. Nie możesz głosować w tej sondzie
  • tak

    48 39.34%
  • tak,bezpowrotnie

    42 34.43%
  • nie

    23 18.85%
  • wszystko należy do przyszłości

    16 13.11%
Ankieta wielokrotnego wyboru
Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 63
  1. #1
    Awatar crustian

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Inowrocław-Hohensalza/Arrasate-Mondragon

    Domyślnie PZL-230 Skorpion


    Polecamy

    czy mógłby ktoś kompetentny zweryfikować informacje na temat tego projektu z lat 80/90? niewiele tego jest.Ale nie wiem ile prawdy jest w tym co podaje wikipedia:
    PZL-230 Skorpion ? Wikipedia, wolna encyklopedia
    oraz na tej stronie:
    skorpion
    może jest w śród forumowiczów ktoś kto brał udział w projekcie lub wie więcej.Interesuje mnie czy rzeczywiście mieliśmy szanse na produkcję dobrej maszyny czy to tylko jakiś blef zakładów które upadały.nie chce mi się wierzyć ,że zaprzepaszczono jakąś szansę

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Ja myślę, że to mógłby wtedy być świetny samolot i mogli by na tym zarobić, a teraz to raczej nie dogonili by poziomu nowej konstrukcji a nawet nie wiem czy mieli by fundusze na podjęcie się tego.
    A tak w ogóle to ktoś jest na to chętny?
    Niestety nie brałem udziału w projekcie i o tamtych czasach nic nie mogę powiedzieć, więc to taki lekki OT, sorka

    Gdzieś na forum była już chyba rozmowa o tym samolocie, ale nie wiem czy nic mi sie nie pomyliło.

  3. #3
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez michał Zobacz posta
    i mogli by na tym zarobić
    Jak duży jest rynek na maszyny stricte szturmowe? Dla ułatwienia wymień współcześnie służące samoloty zaprojektowane i przeznaczone do tych celów.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Ekonomia, ekonomią, ale wygląda jak pomniejszny Blackbird

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Nie duży, ale zawsze coś
    Wschód może by i nie kupił, bo mają su 25/39, zachód też a-10, ale na przykład jakieś biedniejsze kraje, hmm, ciężko podać przykład, może Irak -chcieli kupić sokoły to może wtedy i na to sie pokusili

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPPL

    Domyślnie

    Nikt by tego nie kupił. Po doświadczeniach z Irydą, można mieć wątpliwości czy kupiłoby go i nasze wojsko. Ale wygląda naprawdę ładnie.

  7. #7

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Możliwe, ale ciekawy i ładny samolot jest, chociaż wiadomo ktoś może mieć inny gust

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    W budowaniu makiet i projektach to nie ma co, dobrzy jesteśmy. Skorpion, Kobra, Pirania, wiele tego było przez ostatnie 20 lat. Prawda jest tak, że zanim powstałby prototyp to koncepcja była by już przestarzała, a i tak nikt by tego nie kupił.
    Zresztą przestawiamy się na sprzęt Amerykański no nie?

  9. #9
    Awatar crustian

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Inowrocław-Hohensalza/Arrasate-Mondragon

    Domyślnie

    Gdzieś na forum była już chyba rozmowa o tym samolocie, ale nie wiem czy nic mi sie nie pomyliło.[/QUOTE]
    Tak był ale o makiecie ,że jest na sprzedaż,a mnie interesuje zgoła wogóle inna sprawa.co do urody to sie nie wypowiem ale ogólnie jest 'fe"i nie przypomina sr-71.myślę,że projekt był totalnie nietrafiony jak kulą w płot

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Ze Skorpionem było jak z Irydą, coraz większe wymagania aż pieniędzy zabrakło skutek projekt skasowali. Ktoś wymienił samolot A-10 jako typowo szturmowy w krajach zachodnich o ile pamiętam tylko USA posiadają taki. Na wygląd przyczyniło się zmiana echa radarowego. Z tego co pamiętam w założeniu samolot miał wykonywać zakręt jak F-16.

  11. #11
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Ktoś wymienił samolot A-10 jako typowo szturmowy w krajach zachodnich o ile pamiętam tylko USA posiadają taki.
    A we wschodnich Su-25. Przy czym używa go tylko Rosja i państwa w których zostały po rozpadzie ZSRR. Nie widzę najmniejszego sensu opracowywania takiego samolotu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #12

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Posiadam z racji wieku publikacje o tym samolocie, jesli ktoś jest zainteresowany to służę wiedzą. Swoją drogą po około 20 latach od przeczytania nadal twierdzę, że to był genialny pomysł i może powinno się do niego wrócić, z najnowszymi technologiami.

  13. #13
    Awatar wolan

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Posiadam z racji wieku publikacje o tym samolocie, jesli ktoś jest zainteresowany to służę wiedzą. Swoją drogą po około 20 latach od przeczytania nadal twierdzę, że to był genialny pomysł i może powinno się do niego wrócić, z najnowszymi technologiami.
    Na pewno wiele osób byłoby zainteresowanych. Możesz je umieścić na jakimś serwerze?

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Obawiam się że po tylu latach powrót nie jest możliwy, prace trzeba zaczynać od początku projektu. Po drugie i chyba najważniejsze PIENIĄDZE !!!.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lelek7 Zobacz posta
    Posiadam z racji wieku publikacje o tym samolocie, jesli ktoś jest zainteresowany to służę wiedzą. Swoją drogą po około 20 latach od przeczytania nadal twierdzę, że to był genialny pomysł i może powinno się do niego wrócić, z najnowszymi technologiami.
    Publikacje należy traktować ze sporym przymrużeniem oka (powodów jest kilka), pomysł był genialny na wyciągnięcie pieniędzy na makietę z dykty.
    Kto pracował w PZL Okęcie ten wie.

    dranio

  16. #16
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Pomysł budowy czysto szturmowego samolotu na przełomie lat 80 i 90 był - delikatnie mówiąc - nietrafiony. Cały świat - a w szczególności biedne kraje, takie jak Polska - parły w stronę wielozadaniowości i redukcji typów uzbrojenia.

    Spóźnili się nasi konstruktorzy o circa 20 lat ;]

    Tak wiec uważam, ze dobrze się stało, ze projekt umarł.
    Ostatnio edytowane przez egon.olsen ; 28-06-2009 o 20:41 Powód: Polska - nazwę kraju (nie mówiąc już że ojczyzny) piszemy z wielkiej litery

  17. #17

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT/EPRZ

    Domyślnie

    Abstrahując od sensowności rozwijania samolotu szturmowego w latach 90-tych (chociaż mimo wszystko w Pustynnej Burzy i Iraqi Freedom A-10 sprawdziły się doskonale i obecnie są modernizowane żeby utrzymać je w linii najdłużej jak się da, nie? Nie wiem jak się miała skuteczność Su-25 w Czeczenii, i na ile można ufać rosyjskim źródłom w tej kwestii, ale w Afganistanie chyba dawały radę) zastanawia mnie jedno:
    Zarówno Su-25, Su-25T i A-10 to samoloty raczej silnie opancerzone, zaprojektowane tak aby przeżyć ciężki ostrzał (co nieraz się im udawało, udowadniając tym samym ich niezwykłą przeżywalność - ostatni raz podczas konfliktu w Gruzji) . We wszystkich zastosowano kilkuczęściowe przednie owiewki kabiny - nawet w Su-25T, który powstał już w czasie mody na przechodzenie na owiewki o jak najmniejszej liczbie elementów, zastosowano przednią owiewkę 3-częściową, chociaż znacznie sensowniej rozplanowaną. Wydaje mi się (chociaż mogę się mylić) że ma to związek właśnie z wytrzymałością szyb pancernych (mniejsza wypukłość) - wszak pogarsza to w mniejszym lub większym stopniu widoczność - i w związku z tym zastanawia mnie: Jak to wyglądało w kwestii Skorpiona? Wszak owiewka w nim przypomina tą z F-16...
    I generalnie jak się prezentowało planowane opancerzenie w nim? Całą makieta samolotu wygląda dosyć, hmmm, delikatnie...
    Bo fajnie że konstruktorzy poszli w stronę cech stealth, ale te chyba nie uchroniłyby samolotu szturmowego przed ostrzałem z ZSU-23 w locie koszącym czy podczas ataku na zgrupowanie pancerne...
    Wszak Skorpion miał być szturmowcem, niszczącym przede wszystkim zgrupowania pancerne, z czasem zapewne podobnie jak w przypadku A-10 także zmechanizowane i umocnienia, oraz obronę plot., posiadanym w stosunkowo dużej liczbie, przeznaczonym do ,,bezpośredniego kontaktu" z wojskami lądowym nieprzyjaciela, a nie samolotem uderzeniowym czy bombowym a'la F-117 penetrującym p.pow. nieprzyjaciela pod osłoną nocy i własności stealth, przeznaczonym do niszczenia kluczowych obiektów, nie?

    P.S. 2000kg początkowo, potem 4000kg udźwigu....
    Hmmm, czy dla A-10 i Su-25 to nie jest coś koło 6000kg?
    A tak w ogóle to patrząc na Skorpiona, to w związku z powyższym (chyba że się mylę), wydaje mi się że bliżej by mu było do LCA niż do samolotu szturmowego...
    Chociaż mimo wszystko możliwość operowania z lotnisk trawiastych czyniłaby z niego swego rodzaju unikat...
    Ostatnio edytowane przez jasiek ; 28-06-2009 o 22:36
    [*]C-295M ,,019"[*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz[*]C-172 ,,SP-ZAP"[*]płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz[*]Tu-154M ,,101"[*]mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz[*]mgr inż. pil. Tadeusz Świst[*]

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Próbujesz analizować ten projekt racjonalnie, a tymczasem była to tylko próba wyciągnięcia kasy. Od początku do końca - minimalnym nakładem sił i środków.

    dranio

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    CTR warszawa
    Wpisów
    109

    Domyślnie

    Obiecałem materiały, to proszę: dla kolekcjonerów
    Skrzydlata Polska nr 4 z dnia 27,01,1991 artykuł ze stron 5-6
    dla pozostałych skany tekstu w okolicach środy.
    cierpliwości

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie


    Polecamy

    W którymś numerze Lotnictwa z 1990-91 też się Panowie z Okęcia chwalili makietą. Poszukam jutro.

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-03-2013, 18:44
  2. 20-01-2013, 11:54
  3. 07-11-2012, 19:46
  4. 05-11-2012, 14:34
  5. 28-10-2012, 04:12
  6. 27-10-2012, 01:27
  7. 26-09-2012, 12:30
  8. 28-07-2012, 11:59
  9. 11-05-2012, 11:56
  10. 03-05-2012, 17:24
  11. 03-05-2012, 10:54
  12. 08-04-2012, 17:41
  13. 15-03-2012, 22:45
  14. 22-02-2012, 19:28
  15. 15-01-2012, 14:14
  16. 08-01-2012, 18:50
  17. 08-01-2012, 13:38
  18. 19-12-2011, 13:24
  19. 14-12-2011, 21:38
  20. 12-12-2011, 19:12
  21. 10-12-2011, 23:39
  22. 09-11-2011, 20:35
  23. 26-09-2011, 10:29
  24. 24-09-2011, 23:51
  25. 22-09-2011, 21:20
  26. 31-07-2011, 20:28
  27. 22-06-2011, 13:50
  28. 27-05-2011, 00:18
  29. 24-05-2011, 10:04
  30. 12-05-2011, 22:42
  31. 29-04-2011, 21:21
  32. 03-02-2011, 14:32

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •