Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    egbb

    Domyślnie Gripen, ciekawe ladowanie


    Polecamy

    Czy ktos wie co tu sie stalo? Wyglada na to ze samolot zdarl nawierzchnie pasa startowego.
    Czy pojecie "Minus landing" oznacza ze pilot zbyt ostro przyziemial?

    http://www.airliners.net/open.file/1196767/M

  2. #2
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie Re: Gripen, ciekawe ladowanie

    Cytat Zamieszczone przez fuutott
    Czy pojecie "Minus landing" oznacza ze pilot zbyt ostro przyziemial?
    To naprawde nic nie oznacza, nic fachowego poza zwyklym "minusowe ladowanie" (czyli potocznie 'niecalkiem' udane). Z podpisu wynika ze samolotowi nic sie nie stalo.

  3. #3
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Miałem gdzieś prezentację w PowerPoincie jak w koreańskim (?) F-16 po niecałkiem udanym lądowaniu się rozkraczyło podwozie...

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    a nie wydaje sie wam ze po prostu przyziemil za szybko i zdarl troszke trawy z progu pasa ?
    jak dla mnie wskazuje na to ten kurz w zawirowaniach, ktory na dym z kol nie wyglada, a asfalt/beton az tak bardzo by sie chyba nie rozdrobnil

    P.S. i to wg autora moze wlasnie oznaczac "minus landing" - przed progiem, ale to tylko moje domysly
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wawa

    Domyślnie

    Znosilo go na lewo (boczny wiatr) i zarył lewym kołem poza pasem :/

  6. #6
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Tytus
    Znosilo go na lewo (boczny wiatr) i zarył lewym kołem poza pasem :/
    jakby byl to przypadek silnego wiatru bocznego to samolot by byl przechylony na bok (prawidlowo) - nie widze tego na tym zdjeciu.

  7. #7
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez biver
    a nie wydaje sie wam ze po prostu przyziemil za szybko i zdarl troszke trawy z progu pasa ?
    Tak mi się wydawało, że wygląda na coś takiego.

  8. #8
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Ten gosc ktory robil zdjecie (chyba Szwed) i dorabial podpis pod zdjeciem najwyrazniej nie zna biegle angielskiego. Zamiast dosc kulawego "minus landing" pewnie chcial powiedziec "short landing" co jest prawidlowym okresleniem wyladowania za blisko.

  9. #9
    Awatar kirby

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Pl

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    jakby byl to przypadek silnego wiatru bocznego to samolot by byl przechylony na bok (prawidlowo) - nie widze tego na tym zdjeciu.
    Nie widzisz bo tego nie ma na zdjęciu - zdjęcie przedstawia chwilowe połozenie samolotu, co wcale nie musi oznaczać, że powodem nie był silny boczny wiatr. Tym bardziej, że samolot dotknął już ziemi, więc pilot musiał ustawić samolot z trawersu wzdłuż osi pasa i skontrolować przechył. Chciałem oczywiście tylo zaznaczyć, żeby nie sugerować sie samym zdjęciem, a nie obstawać przy wersji (żeby nie urazic twojej wiedzy ) bo powód tego mógł być zupełnie inny.

  10. #10
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kirby
    więc pilot musiał ustawić samolot z trawersu wzdłuż osi pasa i skontrolować przechył.
    Przy ladowaniu z silnym bocznym wiatrem przechylenie samolotu istnieje do samego konca - samolot dotyka pasa caly przechylony w jedna lub druga strone. Obojetnie czy zdjecie jest na 1/5 sek czy 1/10000 - efekt na zdjeciach jest ten sam. W tym wypadku skrzydla wygladaja byc dosc rownolegle do ziemi i oba kola sa w powietrzu.

    To takie ABC ladowania z bocznym wiatrem.

  11. #11
    Awatar kirby

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Pl

    Domyślnie

    Pierwszy z brzegu przykład (bardzo silny boczny wiatr) :
    http://youtube.com/watch?v=gWi-axSB2Lw

    Zauwaz, ze w powietrzu samolot nie jest przechylony - bo przechył oznacza znoszenie. Samolot jedynie do samego końca pozostaje w trawersie, oczywiście żeby leciec wzdłuż osi pasa.

  12. #12
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kirby
    - bo przechył oznacza znoszenie.
    To nie jest uniwersalna prawda. Przechyl wcale nie musi oznaczac znoszenia i jest to naprawde ABC latania. Sa dwie techniki podchodzenia w silnym bocznym wietrze - crab i side-slip. Ta pierwsza to co widzisz na tym filmie i to co ty nazywasz 'trawers'. Skrzydla sa w tym wypadku poziome do ziemi. Ale jest jeszcze inna technika tzw. side-slip (najczesciej praktykowana przez pilotow mniejszych samolotow). W side-slip jest przechyl ale nie ma zadnego znoszenia (side-slip mozna robic nawet bez wiatru). Ten F-18 na filmie wbrew pozorom przy dotknieciu ziemi jest przechylony ale perspektywa i dluzsza ogniskowa czesciowo niweluje ten efekt.

  13. #13
    Zbanowany
    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Udetfeld

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Przy ladowaniu z silnym bocznym wiatrem przechylenie samolotu istnieje do samego konca - samolot dotyka pasa caly przechylony w jedna lub druga strone.

    To takie ABC ladowania z bocznym wiatrem.
    Jezuu ty naprawde nie masz o lataniu zielonego pojęcia

  14. #14
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek
    Jezuu ty naprawde nie masz o lataniu zielonego pojęcia
    Pewnie nie. Powiedz ile ty w zyciu wykonales ladowan z bocznym wiatrem i wtedy bedziemy rozmawiac ... o Jezuu (i o innych swietych) :>

  15. #15
    Awatar kirby

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Pl

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    To nie jest uniwersalna prawda. Przechyl wcale nie musi oznaczac znoszenia i jest to naprawde ABC latania. Sa dwie techniki podchodzenia w silnym bocznym wietrze - crab i side-slip. Ta pierwsza to co widzisz na tym filmie i to co ty nazywasz 'trawers'. Skrzydla sa w tym wypadku poziome do ziemi. Ale jest jeszcze inna technika tzw. side-slip (najczesciej praktykowana przez pilotow mniejszych samolotow). W side-slip jest przechyl ale nie ma zadnego znoszenia (side-slip mozna robic nawet bez wiatru). Ten F-18 na filmie wbrew pozorom przy dotknieciu ziemi jest przechylony ale perspektywa i dluzsza ogniskowa czesciowo niweluje ten efekt.
    Oczywiście masz racje, tyle tylko, że ta druga opisana przez Ciebie technika służy do szybkiego wytracania wysokości (np. przy podejściu znad przeszkody, gdzie konieczna jest szybkie zejście z wysokosci bez zbytniego rozpedzania samolotu, szybowca...czyli "staropolski" ślizg na ogon, angielskiego odpowiednika nie znam) i jest zupełnie czyms innym niż tradycyjne podejście z korektą na boczny wiatr (to co nazywam, nie tylko ja trawersem, angielskiego odpowiednika nie znam), czyli tym co prezentuje na filmiku F-18 i co mógł zrobić pilot Gripena - a jeżeli załozylismy, ze powodem był silny boczny wiatr to jest to konieczne przy podejściu.
    Ja daleki jestem od kłutni, bo nie ma powodu się kłucić, poprostu chciałem zauwarzyć, zeby sie do końca kolega ślepowron nie sugerował zdjęciem, bo moze ono przedstawiać zupełnie inny stan faktyczny.

    EDIT:
    Przykład slizgu na ogon, czy jak piszesz side-slip. Jest techniką samą w sobie, a nie koniecznym utrzymaniem kursu przy tradycyjnym podejściu (czyli trawersem lub jak piszesz crab):
    http://youtube.com/watch?v=M2CBx7x5GCI

  16. #16
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    O co kruszycie kopie.Facet przyziemnił tuż przed progiem,narobił kurzu i tyle.Widziałem kilka takich przypadków.
    Cytat Zamieszczone przez ślepowron
    Przy ladowaniu z silnym bocznym wiatrem przechylenie samolotu istnieje do samego konca - samolot dotyka pasa caly przechylony w jedna lub druga strone. Obojetnie czy zdjecie jest na 1/5 sek czy 1/10000 - efekt na zdjeciach jest ten sam. W tym wypadku skrzydla wygladaja byc dosc rownolegle do ziemi i oba kola sa w powietrzu.

    To takie ABC ladowania z bocznym wiatrem.
    Gratuluje "opanowania"sztuki lądowania.
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  17. #17
    ślepowron
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez kirby
    że ta druga opisana przez Ciebie technika służy do szybkiego wytracania wysokości (np. przy podejściu znad przeszkody, gdzie konieczna jest szybkie zejście z wysokosci bez zbytniego rozpedzania samolotu, szybowca...czyli "staropolski" ślizg na ogon, angielskiego odpowiednika nie znam) i jest zupełnie czyms innym niż tradycyjne podejście z korektą na boczny wiatr (to co nazywam, nie tylko ja trawersem, angielskiego odpowiednika nie znam)I
    Kirby - jak kiedys bedziesz robil kurs PPL i beda ciebie uczyc ladowania na Cessnie przy bocznym wietrze to zobaczysz jaka technike ci pokaza - ta "side-slip" czyli jak ty to nazywasz "slizg na ogon" a nie trawers (po angielsku "crab"). W malych samolotach jest to duzo, duzo czesciej uzywane przy bocznych wiatrach- nie chce mi sie rozpisywac dlaczego bo duzo by zajelo. Reczywiscie ten "trawers" jest natomiast uzywany przy wiekszych samolotach, latwo sobie zreszta dospiewac dlaczego w takim naprzyklad B-52 side-slip bylby nie mozliwy. Oczywiscie mozesz tez robic trawers przy malych samolotach ale malo kto to robi. Side-slip (wole angielska nazwe bo wiem dokladnie co to jest) poza technika ladowania z bocznym wiatrem ma rzeczywiscie inne tez zastosowanie aby szybko wytracic wyskosc. Przy naprawde silnym bocznym wietrze taki 767 naprzyklad jak podchodzi na auto-land to stosuje obie metody na raz - czesciowo trawers a czesciowo poslizg (side-slip)- zaczyna podejscie z trawersem a stopniowo zblizajac sie do ziemi przechodzi na czesciowy side-slip.

    Ale zgodze sie z poprzednikami ze raczej ten Gripen i ta ladowanie to bylo typowe ladowanie "short" - stad te latajace smiecie.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •