Pokaż wyniki od 1 do 20 z 20
Like Tree12Likes
  • 5 Post By Krzychun
  • 2 Post By Krzychun
  • 1 Post By frik
  • 1 Post By Delwin
  • 2 Post By corran
  • 1 Post By Shrek

Wątek: F-16 jako wunderwaffe przeciwko Rosji

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie F-16 jako wunderwaffe przeciwko Rosji


    Polecamy

    Chodzą słuchy że Ukraina ma, w końcu, dostać F-16.

    W związku z tym coraz więcej artykułów mówiących o tym że F-16 to ma być "gwiazda śmierci" mogąca pokonać dowolny Rosyjski myśliwiec.
    Defence24 wypuściło artykuły takie jak ten: https://defence24.pl/technologie/su-...u-57-komentarz
    w którym twierdzi się że myśliwcom F-16 może zagrozić dopiero Su-57.
    W tym arykule: https://defence24.pl/wojna-na-ukrain...lami-komentarz autor twierdzi że F-16 może zagrozić lotom partolowym Mig-31.
    Na łamach Forbesu znów miał miejsce taki artykuł: https://www.forbes.com/sites/davidax...h=35fabbfc7efc który twierdzi że Mig-31 uzbrojony w pociski R-37M nie jest w stanie zestrzelić ukraińskich myśliwców przez to żę ukraińscy piloci robią manewry obronne.
    W tym artykule: https://www.forbes.com/sites/davidax...ssias-mig-31s/ twierdzi się natomiast że F-16 jest w stanie zestrzelić (samemu oczywiście nie zostając zestrzelonym) Mig-31 za pomocą AIM-120.

    Napiszcie co o tym wszystkim sądzicie.

  2. #2
    Awatar Vagabond

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    W końcu zobaczymy co naprawdę ware jest F-16 w starciu z równym przeciwnikiem a nie krajami 3go świata.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Vagabond Zobacz posta
    w starciu z równym przeciwnikiem a nie krajami 3go świata.
    Jakiś nowy konflikt się szykuje?
    12wit, RedLite, Delwin and 2 others like this.

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Ukraińskie lotnictwo działa partyzancko - pojedynczo/parami, metodą uderz i spier... Te F-16 nijak do tego nie pasują. One w NATO są częścią systemu, którego drugą częścią jest sposób myślenia i współpracy pilotów. Niczego one nie zmienią, ale paru ciekawych epizodów możemy się spodziewać.

    M.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Myślę, że sporo zmienią, ale nie tyle ile można by się spodziewać.
    Z tego co rozumiem dostaną F-16 starsze, gorzej wyposażone (chyba?) bez Link16 więc AWACS NATO nie pomoże. A mam wrażenie w artykułach chyba dochodzi do uproszczenie jakby mieli dostać najnowsze i działające jako część większego systemu...
    Nikonem and frik like this.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemyk Zobacz posta
    Napiszcie co o tym wszystkim sądzicie.
    Jak dla mnie Defence24 do dłuższego czasu to niewiarygodne źródło informacji. W ogóle dużo pisało się od początku konfliktu, że Ukraińcy już szkolą się na F16. Jak widać były to bzdury.

    Cytat Zamieszczone przez Przemyk Zobacz posta
    W związku z tym coraz więcej artykułów mówiących o tym że F-16 to ma być "gwiazda śmierci" mogąca pokonać dowolny Rosyjski myśliwiec.
    Liczy się cały system, którego SZU nie dostaną. Za rok wybory w USA, może w końcu Biden przekaże uzbrojenie w większej ilości, co pozwoli coś tam większego odbić przed końcem wojny.

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Nikonem Zobacz posta
    Jak dla mnie Defence24 do dłuższego czasu to niewiarygodne źródło informacji. W ogóle dużo pisało się od początku konfliktu, że Ukraińcy już szkolą się na F16. Jak widać były to bzdury.
    1. Nauczyć się latać i odpalać rakietki to jedno.
    2. Nauczyć się myśleć i współdziałać w systemie, do którego stworzony jest F-16, to drugie i baaardzo odległe. Odwaga i poświęcenie Ukraińców nie mają tu nic do rzeczy.
    3. Nauczyć się angielskiego, żeby nauczyć się 1 i 2, to zagadnienie odrębne i dla Ukraińców wcale niełatwe.

    Nie spodziewałbym się przełomowych wieści w związku z użyciem F-16.

    M.

  8. #8
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Pytanie co kto rozumie jako przełomowe, ale F-16 z AMRAAMami powinny dać dużo większe możliwości działań przeciwko rosyjskim operacjom lotniczym nad frontem. Poza tym umożliwią większą intensywność operacji lotniczych, bo istniejące maszyny się zużywają i są tracone.
    12wit likes this.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  9. #9
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemyk Zobacz posta
    Napiszcie co o tym wszystkim sądzicie.
    Najpierw należy zastanowić się co Ukraińcy otrzymają. Otóż otrzymają F-16 A/B MLU od Norwegów lub Duńczyków. Samoloty Norwegów, Duńczyków Holendrów i Belgów przeszły MLU w tym samym czasie. Pod koniec lat 90 i przeprowadziły je rodzime zakłady
    • Belgia: SABCA Gosselies;
    • Dania: Depot at Aalborg;
    • Holandia: Fokker Aircraft Services and the air force's DMVS depot at Woensdrecht;
    • Norwegia: Depot at Kjeller.


    I zaczynają się już schody w ocenie stanu F-16. MLU z lat 90 pozwalało na przelatanie 3500 godzin i został podniesiony do 5000 godzin, ile maja nalatane te samoloty nie wiadomo publicznie.
    Jaki zakres prac wzmacniających struktury wybrał dany kraj tez nie wiadomo. Wiadomo ze Holendrzy dążyli do maksymalnego wzmocnienia konstrukcji F-16. Nie wiadomo więc jakie mają ograniczenia samoloty z poszczególnych krajów i czy mogą brać udział w dynamicznych walkach powietrznych, czy jedynie będą bomb truckami...

    Z kolei ze względu na szybkie zakupy F-35A przez norwegów ich f-16 MLU są najbardziej zaniedbane jeżeli chodzi o modernizacje software. poza tym z F-16 trzeba usunać wszystko co NATOwskie w tym Link-16, IFF i zastąpić czymś innym.

    Stare F-16A/B wyposażone są w radiolokatory Westinghouse AN/APG-66(V2), nowsze i ulepszone AN/APG-68(V).

    Prostym przykładem ograniczeń związanych z starszą awionika w F-16 MLU jest działanie Digital Terrain System. W przeciwieństwie do F-16 C/D Block 50/52+ z którego technologie czerpie modernizacja MLU dla F-16 A/B, samolot F-16 Block 10/Block 15 nie posiada cyfrowego systemu sterowania lotem jak Block 52/5+, dlatego nie można go bezpośrednio połączyć z systemem sterowania lotem statku powietrznego.

    Pilot będzie pilotował zgodnie ze wskazówkami Digital Terrain System ręcznie, latając po znaczniku ścieżki lotu wyświetlanej na HUD. Wymagane są niezwykle dokładne mapy obszaru nad którym będzie operował ukraiński F-16...a są takie dostępne?

    Ja wiem jedno, żaden F-16 A/B MLU nie podskoczy i nie ucieknie temu zawodnikowi mając większą skuteczną powierzchnie odbicia niż pocisk manewrujący klasy AGM-86 ALCM/CALCM, chyba że wyrzuci uzbrojenie do morza i da długą - może wtedy się uda zwiać.



    Poza tym latają tam tacy Panowie, bo ktoś tych Ukraińców strąca i to bardzo doświadczonych czasami:



    Co ciekawe Ilja Sizow rozpoczął karierę pilota tam gdzie po raz pierwszy Erich Hartman wszedł do boju w JG 52 - Lotnisko Majkop.

  10. #10
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Mała korekta, bo przy wklejaniu czasami coś mi się rozjeżdża...gubi:

    "Z kolei ze względu na szybkie zakupy F-35A przez Norwegów ich F-16 MLU są najbardziej zaniedbane jeżeli chodzi o modernizację software. Poza tym z F-16 trzeba usunąć wszystko co NATOwskie w tym Link-16, IFF i zastąpić czymś innym.

    Stare F-16 A/B wyposażone są w radiolokatory Westinghouse AN/APG-66(V2), nowsze F-16 w nowsze i ulepszone AN/APG-68(V)."

    To autor miał na myśli.

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Ukraińskie lotnictwo działa partyzancko - pojedynczo/parami, metodą uderz i spier... Te F-16 nijak do tego nie pasują. One w NATO są częścią systemu, którego drugą częścią jest sposób myślenia i współpracy pilotów. Niczego one nie zmienią, ale paru ciekawych epizodów możemy się spodziewać.

    M.
    Otóż to. Obawiam się, że mogą stać się zwierzyną podobnie jak Leopardy.
    Dla russkich strącenie każdego F-16 będzie super materiałem propoagandowym.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2024

    Domyślnie

    Plotki głoszą, że mają dostać AN/APG-68(9) czyli takie same jak mają nasze bo Amerykanie mają trochę zdjętych po modernizacjach.

    Cudów nie będzie, ale:
    a) uzupełni się maszyny stracone i zużyte
    b) uzyskana zostanie możliwość pełnego wykorzystania uzbrojenia z USA (zwłaszcza powietrze-ziemia)
    c) będą cokolwiek trudniejsze do zestrzelenia bo w odróżnieniu od posowieckich maszyn z Ukrainy ich wyposażenie elektroniczne będzie im pomocne (choćby w kwestii ostrzegania przed opromieniowaniem przez radar).
    bli14 likes this.

  13. #13

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    A czy to nie jest tak, że dostaną działający Link-16? Wiem, że wielu zaraz rzuci absolutnie. Ale tych rzeczy "niemożliwych" się już trochę stało. Jak to działa? Wystarczy jakieś inne kody szyfrowania wprowadzić i już by mieli odseparowaną wymianę informacji? Chociaż z tą odseparowaną to też pytanie czy nie lepiej jakby mieli dostęp do danych z AWACS jak akurat by latał.

  14. #14

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Po pierwsze F-16 to tak czy inaczej są nowe zdolności dla Ukrainy i to jest +.

    Po drugie, nowymi zdolnościami były HIMARS z GMLRS, ATACMS, był HARM, Patriot, Strom Shadow. Czy nawet Excalibur. Problemem tu wydaje się być fakt, że zachód daje nową zabawkę, Ukraina zdobywa dzięki nowym zdolnościom przewagę (albo niweluje przewagę rosyjską), po czym Rosjanie znajdują techniczne lub taktyczne środki przeciwdziałania (albo zwyczajnie Ukrainie kończy się zapas pocisków) i sytuacja wraca do normy.

    Po pierwsze kluczowe nie są radar i AIM-120, ale systemy WRE i samoobrony, oraz uzbrojenie powietrze-ziemia. Przypominam, że walka między samolotami to rzadkość. F-16 raczej pozwolą na skuteczniejsze atakowanie celów na ziemi niż przyczynią się do zmiany sytuacji w powietrzu.

    I faktycznie połowa siły F-16, to będzie wymiana informacji z zachodnimi asetami w powietrzu (E-3, RC-135).

    Na pewno interesujące będzie poznać konfigurację maszyn, w tymjakie WRE dostaną.
    frik and Delwin like this.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Z kolei ze względu na szybkie zakupy F-35A przez norwegów ich f-16 MLU są najbardziej zaniedbane jeżeli chodzi o modernizacje software. poza tym z F-16 trzeba usunać wszystko co NATOwskie w tym Link-16, IFF i zastąpić czymś innym.

    Stare F-16A/B wyposażone są w radiolokatory Westinghouse AN/APG-66(V2), nowsze i ulepszone AN/APG-68(V).

    Prostym przykładem ograniczeń związanych z starszą awionika w F-16 MLU jest działanie Digital Terrain System. W przeciwieństwie do F-16 C/D Block 50/52+ z którego technologie czerpie modernizacja MLU dla F-16 A/B, samolot F-16 Block 10/Block 15 nie posiada cyfrowego systemu sterowania lotem jak Block 52/5+, dlatego nie można go bezpośrednio połączyć z systemem sterowania lotem statku powietrznego.

    Pilot będzie pilotował zgodnie ze wskazówkami Digital Terrain System ręcznie, latając po znaczniku ścieżki lotu wyświetlanej na HUD. Wymagane są niezwykle dokładne mapy obszaru nad którym będzie operował ukraiński F-16...a są takie dostępne?

    Ja wiem jedno, żaden F-16 A/B MLU nie podskoczy i nie ucieknie temu zawodnikowi mając większą skuteczną powierzchnie odbicia niż pocisk manewrujący klasy AGM-86 ALCM/CALCM, chyba że wyrzuci uzbrojenie do morza i da długą - może wtedy się uda zwiać.
    Popłynąłeś i to mocno.

    Wszystkie F-16 mają cyfrowy system kierowania lotem, poczynając od najpierwszych.

    Rewolucją w modernizacji był MMC, który powstał właśnie dla maszyn MLU, ale później trafiał również na nowe block 50/52. Większość maszyn USAF dostała go sporo później w ramach CCIP.

    F-16A/B późniejszych bloków (w tym zmodernizowane do późniejszych bloków), mogą wylatać 4000 h, lub do 8000 h po "Falcon-Up".

    Nie wiem czemu skupiasz się na pojęciu cyfrowej mapy terenu dla wczesnych F-16, gdy samoloty wyposażone w LANTIRN (lub nowszy radar z mapowaniem jak nasze) nie potrzebują tego zupełnie, bo mapują sobie teren do lotu wg. jego rzeźby podczas lotu. MiG-29 latają bez tego. To fajna zdolność, ale da się żyć bez tego. Zresztą część wsparcia USA to właśnie "system", a dopiero z F-16 mogą Ukraińcy lepiej wykorzystać to wsparcie. Może im amerykanie JSTARSami lub dronami pomapują Ukrainę.

    Samoloty wcale nie muszą i jestem pewien, że nie będą mieć usuniętego wszystkiego, co NATOwskie, raczej to jest kwestia zastosowania dla nich oddzielnych kluczy kryptograficznych. Tzn. na pewno będzie trzeba dostosować konfigurację samolotów pod Ukraińców. Interesujące jest jak to konkretnie zrealizują, ale nie jest to problem. Powiedzmy, że jest to zagadnienie o rząd wielkości prostsze (korzystając z gotowych rozwiązań) niż np. integracja HARM z MiG-29. A MMC tylko ułatwia takie działania.

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Ukraińskie lotnictwo działa partyzancko - pojedynczo/parami, metodą uderz i spier... Te F-16 nijak do tego nie pasują. One w NATO są częścią systemu, którego drugą częścią jest sposób myślenia i współpracy pilotów. Niczego one nie zmienią, ale paru ciekawych epizodów możemy się spodziewać.
    Możesz wytłumaczyć w jaki sposób F-16 do tego nie pasują? F-16 będą miały doskonalsze systemy samoobrony, w pełni zintegrowane zaawansowane uzbrojenie (nie chałupniczo), lepsze sensory i lepszą wymianę informacji z AWACSami niż MiG-29, czy Su-27 (Su-24 już prawie Ukraińcy nie mają).

    W lotach na ekstremalnie niskim pułapie też będą sobie radzić równie dobrze co MiG-29, jeśli nie lepiej (automatyczny lot wg. rzeźby terenu z LATIRN lub radarem SAR), o takim ratującym życie drobiazgu jak Auto Ground Collision Avoidance System nawet nie wspominam.

  17. #17
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez corran Zobacz posta
    Przypominam, że walka między samolotami to rzadkość. F-16 raczej pozwolą na skuteczniejsze atakowanie celów na ziemi niż przyczynią się do zmiany sytuacji w powietrzu.
    A dzięki zasięgowi AIM-120 nie utrudnią rosyjskich działań CAS? Zrzucanie bomb szybujących spoza zasięgu OPL też będzie dla Rosjan trudniejsze, jeśli w pobliżu frontu będą działać F-16.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  18. #18

    Dołączył
    Jan 2024

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez corran Zobacz posta
    Po pierwsze F-16 to tak czy inaczej są nowe zdolności dla Ukrainy i to jest +.

    I faktycznie połowa siły F-16, to będzie wymiana informacji z zachodnimi asetami w powietrzu (E-3, RC-135).
    To będzie problematyczne. Tak czysto prawnie to jest bezpośredni udział NATO w wojnie. Pytanie czy ktoś się na to zdecyduje i czy Rosja będzie chciała coś z tym zrobić. Choć oczywiście taka informacja spowoduje ubrązowienie w niejednej rosyjskiej zbroi bo "wgląd" NATO w pole bitwy akurat w powietrzu jest duży. Kto wie, może jakieś nieszczęście spotka i rosyjskiego "ałaksa"...

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    A dzięki zasięgowi AIM-120 nie utrudnią rosyjskich działań CAS? Zrzucanie bomb szybujących spoza zasięgu OPL też będzie dla Rosjan trudniejsze, jeśli w pobliżu frontu będą działać F-16.
    Też. Rosjanie "profilaktycznie" będą musieli latać dalej choć oczywiście to nie jest tak, że F-16 może sobie bezkarnie wisieć gdzieś 50 km za frontem bo i Rosjanie mają "podgląd"...

  19. #19

    Dołączył
    Aug 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Delwin Zobacz posta
    To będzie problematyczne. Tak czysto prawnie to jest bezpośredni udział NATO w wojnie.
    Wydaje mi się, że było w miarę jasne że obecność posejdona w czasie jak moskwa szła nachuj był przypadkowa po izraelsku I co - i nic. Kacapy już odgrażały się atomem za człogi, potem samoloty i za każdym razem ich straszenie było gówno warte. Nikt już nie bierze chyba tego poważnie.
    ols likes this.

  20. #20

    Dołączył
    Mar 2019

    Domyślnie


    Polecamy

    Dania przełożyła dostawę myśliwców F-16 na Ukrainę,Dania miała dostarczyć pierwszych 6 samolotów do nowego roku, ale teraz zostaną one dostarczone nie wcześniej niż w drugim kwartale, podało duńskie Ministerstwo Obrony.
    Latem duńska premier Mette Frederiksen po raz pierwszy ogłosiła plany przeniesienia F-16 do Kijowa i przewidywała realizację dostaw na początku 2024r. Duńskie Ministerstwo Obrony jako przyczyny opóźnienia podało: niepełne przeszkolenie ukraińskich pilotów, a także brak niezbędnej logistyki.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •