Strona 3 z 9 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 178
Like Tree43Likes

Wątek: Suchoj T-50 ujawniony

  1. #41
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Berkut to chyba od początku był tworzony jako demonstrator technologii, więc jak miałby się rozwijać?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  2. #42

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Pittsburgh, PA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik
    Berkut to chyba od początku był tworzony jako demonstrator technologii, więc jak miałby się rozwijać?
    Dokladnie to mialem na mysli.

    Chociaz zdiwilbys sie co mozna wyczytac na forach czy nawet w wikipedii na temat Berkuta -- np. ze jest wyposazony w plasma stealth.

  3. #43

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gattone
    Rosja przez ponad 10 lat doslownie glodzila swoje sily zbrojne. Lotnictwo praktycznie nie dostalo zadnego nowego sprzetu, nie bylo zadnych powaznych modernizacji przez ten czas. Nie wiem dlaczego sadzisz ze w takiej sytuacji wyszkolenie rosyjskich pilotow i obslugi naziemnej moglo by byc na przyzwoitym poziomie.
    To zależy co rozumieć pod pojęciem "na przyzwoitym poziomie". Jak czytam coś takiego: "...dwa lata temu praktycznie nie latali, teraz latają codziennie...", mogę przypuszczać, że "poziom" znacząco się podniósł. W czasach radzieckich w dwa lata realizowano z młodym pilotem cały program szkolenia, doprowadzając go do poziomu 1 klasy. Dziś pewnie idzie to wolniej... Ale idzie.

  4. #44

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gattone

    Chociaz zdiwilbys sie co mozna wyczytac na forach czy nawet w wikipedii na temat Berkuta -- np. ze jest wyposazony w plasma stealth.
    Zacznijmy od zasadniczego pytania: dlaczego zastosowano ujemny skos? Po takim "osiągnięciu" wiara w wysoki poziom rosyjskiej aerodynamiki nieco zmalała.

    dranio

  5. #45
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio
    Zacznijmy od zasadniczego pytania: dlaczego zastosowano ujemny skos? Po takim "osiągnięciu" wiara w wysoki poziom rosyjskiej aerodynamiki nieco zmalała.
    Szczęka opada . Ten ujemny kąt to wynik starannych analiz CAGI, a nie fanaberia konstruktorów
    Przed myśliwcem 5. generacji (program MFI) postawiono wysokiej wymagania, w tym tzw. supermanewrowość. Po żmudnych i starannych badaniach w CAGI wyciągnięto wnioski, że spełnienie tych warunków zapewniają tylko dwa układy: kaczka taka jak w Eurofighterze (stąd podobieństwo do niego MiG 1.44) oraz samolot z odwrotnym skosem skrzydeł (tak jak w S.37).

  6. #46

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Szczęka naprawdę opada, po tylu samolotach z ujemnym skosem (pierwszym był chyba Ju-287) ZAWSZE dochodzono do jednego wniosku: zalety takiego skrzydła nie równoważą jego wad, a dokładnie rozbieżności skrętnej. Czy CAGI o tym nie wiedziało, czy ktoś chciał wyciągnąć kasę na "nowy, unikalny samolot"?

    dranio

    PS. O skrzydle z ujemnym skosem uczą na aerodynamice studentów mniej więcej trzeciego roku politechniki.

  7. #47
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    W ZSRR zdawano sobie sprawę z problemów konstrukcyjnych (odwrotny skos testowano tam już od lat 30tych), jednak dla zapewnienia odpowiednich parametrów samolotu (sterowność przy kątach natarcia 60*) postanowiono podjąć wyzwanie.
    W konstrukcji skrzydeł projektowanego samolotu zamierzano wykorzystać kompozyty węglowe, dzięki czemu możliwe stało się uzyskanie rozkładu sztywności zapobiegającego dywergencji, niebezpiecznej dla skrzydeł o odwrotnym skosie. Na potrzeby budowy S-37, w OKB Suchoja opracowano nowatorską technologię wytwarzania kompozytów.
    Cytat pochodzi z monografii Piotra Butowskiego pt: "Nowe Su i MiG", PKL nr 40.

  8. #48

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cos mi sie wydaje ze rosyjscy konstruktorzy wzorowali się częściowo na założeniach xf-29 (skos skrzydeł) .

  9. #49
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1
    Cos mi sie wydaje ze rosyjscy konstruktorzy wzorowali się częściowo na założeniach xf-29 (skos skrzydeł) .
    Rosjanie mieli swoje doświadczenia w tej kwestii i nie musieli się na nikim wzorować. X-29 był samolotem eksperymentalnym opracowanym na początku lat 80tych, a prace nad takim układem rozpoczęto w CAGI już w 1977 roku, korzystając z doświadczeń z samolotami eksperymentalnymi Pawła Cybina LL-1, LL-2, LL-3 z lat 40tych (m.in. ponownie przebadano w tunelu układ LL-3).
    Samoloty Cybina były w istocie szybowcami z pomocniczym silnikiem rakietowym. W 1947 roku LL-3 osiągnął Ma=0,97.

  10. #50

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mfi
    W ZSRR zdawano sobie sprawę z problemów konstrukcyjnych (odwrotny skos testowano tam już od lat 30tych), jednak dla zapewnienia odpowiednich parametrów samolotu (sterowność przy kątach natarcia 60*) postanowiono podjąć wyzwanie.
    To bardzo ładnie wygląda w wersji dla prasy. Nasuwają się zasadniczo pytania:

    1. Po co samolotowi wolnemu (Vmax<0,8 Ma) z lat 30. skrzydło skośne?
    2. Sterowność przy dużych kątach można zapewnić bez ujemnego skosu - vide X-31, Su-27M, itp.

    W konstrukcji skrzydeł projektowanego samolotu zamierzano wykorzystać kompozyty węglowe, dzięki czemu możliwe stało się uzyskanie rozkładu sztywności zapobiegającego dywergencji, niebezpiecznej dla skrzydeł o odwrotnym skosie. Na potrzeby budowy S-37, w OKB Suchoja opracowano nowatorską technologię wytwarzania kompozytów.
    Bardzo ładnie, na Zachodzie stosuje się kompozyty węglowe od wczesnych lat 70. ub.w. i jakoś nie powstają konstrukcje w takim układzie. Z prostego powodu - nie opłaca się masowo w porównaniu z konstrukcją klasyczną. Jakieś 12 lat temu w OKB MiG też opracowano nową technologię wytwarzania struktury skrzydła węglowego metodą owijania. Widziałem zdjęcia, wykresy - były bardzo zachęcające - brakowało jednak kilku istotnych danych, których braku tzw. "przeciętna" osoba zupełnie nie dostrzegała. O zastosowaniu produkcyjnym tej technologii jakoś też panuje cisza, a Rosjanie byli bardzo zainteresowani sprzedażą tej technologii (po atrakcyjnej cenie) do samolotów lekkich (klasy I-23).

    dranio


    dranio

  11. #51

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Widzę, trwa pogawędka historyczna a w tytule rosyjskie cudo piątej gen.

    Jak myślicie - wzniesie się coś w 2009 czy ponownie góra będzie solennie zapewniać że to już "na pewno " w ... 2010... 2011... ? A jeśli nawet to czy jest jaka kolwiek szansa na pojedyńcze, umiarkowanie sprawne, seryjne maszyny w jednostkach liniowych przed ~ 2019 ?

    W związku z tym - Indie - są na sali optymiści wierzący że dożyją widoku znaczco zmienionej indyjskiej PAK-FA ?

    Co do ujemnego skosu - Amerykanom w F-22 jakoś się udało "wymanewrować" bez tego pokazowego wynalazku. :/

  12. #52

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie ma się co wznosić, a czasy gdy ujawniano "gotowy" samolot - na defiladzie dawno minęły. Przed oblotem trzeba urządzić wydarzenia medialne, czyli rozpoczęcie montażu końcowego, wytoczenie z hali produkcyjnej, uroczystą prezentację, próby kołowania i wreszcie oblot.

    dranio

  13. #53

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Pittsburgh, PA

    Domyślnie

    Odnosnie Berkut'a -- nie mozna porownywac konstrukcji i doswiadczen z nimi z lat 30-tych czy 50-tych do wspolczesnych. Przede wszytkim Berkut jest aerodynamicznie niestabilny, a fakt ze lata zawdzieczamy wspolczesnej elektronice. W kwestii materialow tez wiele sie zmienilo i bedzie zmieniac. Dlatego powstaly X-29 i Berkut. Konkluzja byla jasna: takie rozwiazanie wciaz nie jest praktyczne.

  14. #54
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Poza tym - mam taką refleksję - że walka o mistrzostwo świata jeżeli chodzi o aerodynamikę płatowca to już przeszłość...
    Patrząc na JSFa samolot ma być tani i produkowany w dużej ilości egzemplarzy. PAK FA pewnie z powodu braku pieniędzy nigdy nie powstanie (a przynajmniej nie trafi do produkcji seryjnej), w między czasie reszta świata będzie latać stosunkowo nowym JSFem...
    KZ

  15. #55

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    fx29 i xf22 startowaly w jednym przetargu n wiadomo jak to sie skonczylo zwyciezyl xf22 i teraz mamy latajace F22

  16. #56

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1
    fx29 i xf22 startowaly w jednym przetargu n wiadomo jak to sie skonczylo zwyciezyl xf22 i teraz mamy latajace F22


    Ja pamiętam obloty YF-23 i YF-22 w 1990-tym i wybór w 1991 (chyba) tego drugiego. Coś przeoczyłem ? Chodzi o pierwszą fazę programu z 6 bodajże uczestnikami ?

    Wracając do tematu - naprawdę nie ma wiary w Was że toto kiedykolwiek poleci ?? (pomijając wielkość produkcji, realne parametry, kosmicznie odległe daty, kryzys i takie tam). Chodzi o prestiż Rosji a tutaj mogą się wysilić...

  17. #57

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cos mi swiatało w głowie że był to XF-22 i XF-29, ale mogłem namieszać być może tak jak piszesz były samoloty przed konkursowe które przeszły do nastepnej fazy konkursu czyli xf23 i xf-22. To było prawie 20 lat wstecz wiec mogłem zapomnieć ale te charakterystyczne "dziwne" skrzydła pamietam .

  18. #58
    mfi
    mfi jest nieaktywny

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Wracając do tematu odwrotnego skosu skrzydeł to propozycja Suchoja w latach 80tych została odrzucona na korzyść "klasycznego" projektu OKB MiG, podobnie Amerykanie po serii testów X-29 wycofali się z dalszego rozwijania tej koncepcji. Widocznie gra nie warta była świeczki?

    PS. Swoje wypowiedzi opierałem na znanej sobie literaturze, wiedzy fachowej nie posiadam, więc mogłem namieszać .

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1
    Cos mi swiatało w głowie że był to XF-22 i XF-29, ale mogłem namieszać być może tak jak piszesz były samoloty przed konkursowe które przeszły do nastepnej fazy konkursu czyli xf23 i xf-22.
    Grumman X-29 był samolotem czysto eksperymentalnym, składającym się z podzespołów zaadaptowanych z innych maszyn.
    W konkursie ATF (Advanced Tactical Fighter) brały udział dwa samoloty: Lockheed/Boeing YF-22 oraz Northrop/McDonnel Douglas YF-23. Dodatkowo rywalizowały ze sobą dwa silniki: Pratt&Whitney F119-PW-100 oraz General Electric F120-GE-100 (jeden prototyp zarówno YF-22 i YF-23 miał silniki F119, a drugi F120)

  19. #59

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Coś chyba nie idzie skoro Iwanow tak mocno naciska aby szło...


    http://en.rian.ru/russia/20090121/119733326.html

  20. #60

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Ale to i tak nierealne, więc Iwanow może sobie naciskać do woli...

    dranio

Strona 3 z 9 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 14-08-2016, 21:13
  2. 14-08-2016, 07:33
  3. 14-08-2016, 03:49
  4. 06-10-2013, 13:28
  5. 04-09-2013, 21:25
  6. 24-08-2013, 06:15
  7. 25-07-2013, 10:12
  8. 24-07-2013, 09:55
  9. 18-02-2013, 14:39
  10. 11-10-2012, 19:33
  11. 28-09-2012, 08:03
  12. 20-09-2012, 22:34
  13. 11-05-2012, 11:30
  14. 17-03-2012, 19:21
  15. 26-02-2012, 19:22
  16. 21-02-2012, 22:58
  17. 18-01-2012, 00:18
  18. 21-11-2011, 21:15
  19. 14-11-2011, 21:39
  20. 23-10-2011, 22:11
  21. 08-10-2011, 17:26
  22. 26-09-2011, 08:03
  23. 22-09-2011, 23:32
  24. 21-09-2011, 19:24
  25. 18-09-2011, 09:06
  26. 22-08-2011, 18:59
  27. 21-08-2011, 16:51
  28. 17-08-2011, 11:29
  29. 07-05-2011, 19:38
  30. 25-03-2011, 23:18
  31. 06-03-2011, 08:06
  32. 15-02-2011, 15:56
  33. 15-02-2011, 00:55
  34. 24-01-2011, 13:58
  35. 09-01-2011, 20:39
  36. 05-01-2011, 17:59
  37. 05-01-2011, 17:54
  38. 08-12-2010, 15:33
  39. 10-10-2010, 01:09
  40. 28-08-2010, 19:16

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •