Serial w odcinkach o Su-57 na sponsorowanym przez rosyjskie ministerstwo obrony kanale "Zwiezda".
Cokolwiek sądzić o samolocie i jego perspektywach albo braku perspektyw, materiał bardzo interesujący, a zdjęcia w powietrzu rewelacyjne.
Prawdopodobnie Rosjanie nie mijają się z prwaadą w swoim rozumowaniu że obecnie w Europie nie ma za bardzo przeciwników dla ich Su-30 i 35 więc po co mnożyć koszty i zamrożą program PAK-FA czyli Su-57. Tak jak to zrobili z MiGiem-29M i MiGiem-29K z powodu kryzysu finansowego.
Ja ich rozumiem bo przewaga NATO będzie dośc iluzoryczna gdy wymienia cały sprzęt lotniczy na nowy lub zmodernizowany.
Nie sadzę byś miał rację, wynikiem prac nad PAK-FA będzie nowy system uzbrojenia dla pozostałych samolotów. A jak wielokrotnie powtarzam do znudzenia platforma może być stara technologicznie a system jej uzbrojenia musi być najnowocześniejszy z dostępnych.
Zobaczymy jak rozwinie się technologia AESA w Rosji bo na razie tempo jej rozwoju nie jest zastraszające, choć bazują już raczej nna własnych modułach T/R. PAK-FA był tu jednak koniem pociągowym.
Co do zmiany platformy to przykład wdrażania F-16 w Polsce jest wystarczająco drastyczny bo Polska znajduje się gorszym położeniu niż Rosjanie. Musi wszystko kupować od farby poprzez silniki, wózki obsługi, stojaki i samochody do holowania F-16. A tak na lotnisku infrastruktura zostaje częściowo taka sama.
Serial w odcinkach o Su-57 na sponsorowanym przez rosyjskie ministerstwo obrony kanale "Zwiezda".
Cokolwiek sądzić o samolocie i jego perspektywach albo braku perspektyw, materiał bardzo interesujący, a zdjęcia w powietrzu rewelacyjne.
Ok, jest tylko pytanie, potrzebują go? czy nie ? Całkiem możliwe ze nie trzeba go w linii , gdyz Su-35 i pochodne sa porównywalne .. w/g mnie F-35 i F-22 tez nie sa okrutnym skokiem w stosunku do F-15/16... avionike mozna zmieniac co roku...
Wprawdzie nie bardzo znam się na kanonach fotografii lotniczej jaka uprawia Bery ale to jest bardzo podobne do jego zdjęć:
A tu inna ciekawostka:
Hahaha, rosyjskie laboratorium ze stanowiskiem do testowania działka wygląda jak warsztaty jakiegoś podrzędnego zakładu produkującego średnio zaawansowaną technikę rolniczą. W dodatku bajzel na zapleczu. Coś w tym stylu https://youtu.be/CpFPZGSk9y0?t=1216
A samo działko daje mnóstwo ognia. Dla porównania F-35: https://www.youtube.com/watch?v=eNN8nGlcoEg
M.
Na świecie są dwa kraje produkujące seryjnie samoloty bojowe piątej generacji. Z tego jeden graniczy z Rosją.
Jeśli są, to znaczy, że Rosjanom coś bardzo nie wyszło. Pytanie czy brak zapału do seryjnej produkcji Su-57 to wynik wyłacznie jego niezadowalajacych właściwości, czy również braku środków.
Wtedy by wszyscy chcieli F-16V i jakieś zaawansowane wersje F-15.
Nie można. Opracowanie, integracja, zabudowa na samolotach - to wszystko trwa i kosztuje.
Czy Rosjanie nie potrzebują myśliwca nowej generacji ? Ich największy "wróg" Usa posiada w lini już 2 typy takich maszyn, Chiny państwo graniczące z Rosja również w lini ma swój j-20, Japonia kupuje f -35, wiele państw europejskich w najbliższych latach także będzie posiadać maszyny tego typu. Odpowiedź jest prosta. Co do su-35 to niestety nadal jest to samolot konstrukcyjnie z lat 70/80.
Odpowiedź wydaje się być prosta, gdy trzymamy się myślenia symetrycznego. Gdy jednak wyjdziemy poza ten schemat, wcale nie jest ona taka prosta.
Rosjanie potrzebują myśliwca nowej generacji, jednak koszty opracowania i wytworzenia odpowiednio dobrych materiałów, systemów elektronicznych czy nawet silników są ogromne, a dotychczas osiągnięte rezultaty tak słabe, że wolą wstrzymać dalszy rozwój takich konstrukcji i skoncentrować się na modernizacji tego co posiadają. W przyszłości pewnie będą próbowali wrócić do programu PAK FA, tyle że nawet gdyby zdobyli jakimś cudem egzemplarz F35 to z uwagi na na jego zaawansowanie technologiczne nie byliby w stanie go skopiować, szczególnie elektroniki.
Sprawa zapewne rozbija się o pieniądze, być może uznali że cena jest za wysoka w stosunku do możliwości Su-57. Może napotkali na poważne problemy technologiczne i nie mogą go dokończyć w przewidywanej konfiguracji? Jest to program prestiżowy więc na pewno będzie kontynuowany rozwój tego samolotu a produkcję podejmą gdy będzie ich stać albo będą widzieli taką konieczność.
Zasadniczo powinno się zadać pytanie : "po co nam samolot 5 generacji ?".
Wystarczy prześledzić ostatni huragan w USA aby zdać sobie sprawę że maszyny owej generacji sprawdzają się w krajach których potencjalnych wrogów mają daleko. Ponieważ czas ich włączenia się do działań to nie minuty ani nawet godziny. Tak naprawdę w chwili obecnej, sytuacji geopolitycznej i strategicznej Federacji Rosyjskiej takowy samolot nie da konkretnej wartości dodanej. Rosja otoczona jest w praktyce ze wszystkich stron z krajami wrogo nastawionymi. A co gorsza poza północną granicą, wszystkie te kraje graniczą bezpośrednio.
To jest tak samo jakby nasz kraj kupił samoloty tego typu. Zakup na pewno na + ale z punktu PR-owego. Ponieważ potencjalny przeciwnik i tak wie z jakiego kierunku zostanie zaatakowany.
Dlatego Rosja stawia na systemy mobilne atomowego odstraszania, wyrzutnie bazowania lądowego i nośniki morskie. Do tego mamy platformy lotnicze typu ciężkiego które znad obszarów o pokryciu przeciwlotniczym mogą odpalać pociski. Dlatego też wszystkie samoloty bombowe tzw. pierwszego uderzenia w taktyce Rosjan w ogóle nie strzelają z niskiego pułapu z uwagi na to iż wydostawałyby się z pokrycia przeciwlotniczego chroniącego je przed przeciwdziałaniem. Tylko załogi Tu-22 ćwiczą loty na niskich pułapach ale ma to związek z ich podstawowym przeznaczeniem, czyli wyrównywaniem szans na akwenach morskich. Dopiero w ćwiczeniach Zapad 2015 użyto tych nośników do niszczenia stanowisk dowodzenia n-pl z dużych pułapów. Wcześniej poza marginalnymi sytuacjami ten typ bombowca był używany zgoła inaczej.
Rosjanie budują Su-57 dla tego samego powodu dla którego utrzymują w linii krążownik lotniskowy. To raczej PR bo w tak śladowych ilościach nawet najlepsza broń świata nie przechyli szali zwycięstwa.
Ja bym się nie napinał tak z tą super-puszką. To po prostu GSz-301, fajna broń pod wieloma względami, ale powiedzmy niespecjalna nowość (koniec lat 70. - pocz. 80. ub.w.). Stosowana np. na myśliwcach MiG-29.
Konstruktorzy zaparli się i zrobili 1-lufowe działko 30 mm z posuwisto-zwrotnym ruchem zamka, bardzo lekkie (50-60 kg, może i najlżejsze, a w każdym razie jedno z najlżejszych na świecie) a zarazem o wielkiej szybkostrzelności (1500-1800/min, to jest w zasadzie kres możliwości technicznych takiego układu). I w dodatku na dosyć mocne naboje 30x165. Oczywiście nic za darmo nie ma. Żywotność lufy wynosi 2000 strzałów przy normalnej eksploatacji (krótkie serie, z przerwami na chłodzenie), jednak oddanie w jednej serii 75 strzałów powoduje właśnie pełnie zużycie lufy.
Osobiście podoba mi się mechanizm awaryjnego przeładowania w razie niewypału, który określiłbym jako uroczo brutalny : specjalny nabój
pirotechniczny wybija otwór w ścianie łuski i kieruje strumień gorących gazów do jej wnętrza, no i nie ma ponoć siły żeby w tym momencie nabój działka nie wystrzelił
A co jesli ich wywiad ma wszystko dotyczące F-22 i F-35. I owszem RCS dla niektórych F jest bardzo małe, ale...ale dla radarów starszych widac te samoloty jak na tarczy. Jest sens pójścia ta drogą ? Jest sens wydawać pieniądze , bo patrzcie to nasze i to nie jest ostatnie nasze słowo.. Najszybciej starzejącym się systemem samolotu jest avionika , skorupa przetrwa bez powazniejszych modyfikacji całe zycie samolotu. Avionika po roku jest już stara .
Koledzy, dyskusja tutaj jest o samolocie, a nie o ideologii i polityce.
Usunięto OT.
Małe SPO (Skuteczna Powierzchnia Odbicia fal radiolokatora) dla konstrukcji stelth występuje na dużych dystansach pomiędzy źródłem emisji a obiektem rozpraszajacym wiazke radiolokatora. Oczywiście tak jak piszesz wykrycie może nastąpić poprzez użycie fal długich czyli radiolokatorów starszej generacji. Ale nie jest możliwe precyzyjne naprowadzanie tą metodą na te cele w warunkach silnego przeciwdziałania radioelektronicznego.
Gdy maszyna klasy F-35, Su-57 czy F-22 wleci nad terytorium wroga jego stelth jest tylko częściowe gdyż wykrywają ja bez problemu pasywne środki rozpoznania i naprowadzania systemów OPL. A obecnie przetestowane w Syrii systemy OPL krótkiego i średniego zasięgu posiadają dwa kanały śledzenia i naprowadzania. Aktywny i pasywny.
Samolot stelth ma różne położenie w przestrzeni stosunku do obserwujących go systemów OPL. Raz przodem, raz tyłem raz bokiem lub spodem. Umożliwia to zakładanie pułapek ogniowych na samoloty stelth jak w Serbii.
Jeden zestaw- przyęta ujawnia się i ściąga na siebie przeciwnika, inne czekają na trasie domniemanego podejścia do celu prowadząc dozór środkami pasywnymi. Po wejściu samolotu stelth w strefę rażenia zestawu OPL jest po zawodach. Tak wygląda ofensywne działanie OPL. inna sprawa czy jest skuteczne.
Do niszczenia celów klasy stelth najlepiej nadają się pociski o dwóch trybach naprowadzania jak Stunner. Mamy radiolokator i czujnik IR w jednej głowicy. Z tej metody naprowadzania dawno temu korzystały pociski Granit. Gdy pocisk gubi radiolokacyjny tor śledzenia pozostaje naprowadzanie w podczerwieni. Miniaturyzacja w elektronice pozwoliła duże i skomplikowane głowice rakietowych systemów okrętowych zminiaturyzować i użyć w OPL i lotnictwie.
Ta konstrukcja zwiększa znacznie prawdopodobieństwo trafienia w cel. Stad chęć pozyskania w "Wiśle" SkyCeptora w postaci takiej jak Stunner.
Tak wiec droga wybrana przez Rosjan wydaje się najrozsądniejsza. Na wypróbowanych płatowcach zabudowujemy nowoczesne systemy bojowe i uniemożliwiamy przeciwnikowi zyskanie przewagi odpalenia pocisków z większego dystansu niż zrobią to Rosjanie.
Su-57 to fajny samolot ale na razie w formie samolotu do szkolenia przeciwlotników i lotników Federacji Rosyjskiej w wykrywaniu i zwalczaniu celów stelth na dużych dystansach.
Syrenek, poczytaj jak daleko są Rosjanie z radarami i podczerwienią https://topwar.ru/108640-peredovye-a...s-chast-1.html
https://topwar.ru/108641-peredovye-a...kschast-2.html
No ciekawe rzeczy piszą.... I nie wszystko takie różowe jak w folderach.
Chyba żaden radar rosyjski o którym piszą nie jest w linii. Prawdopodobnie, działają sankcje. Fajnie poczytac jak ruskie płaczą ze poljaki maja od 12 lat efy z radarami , o parametrach których oni moga tylko popisać...
F-16C otrzymał malowanie specjalne wzorowane na Su-57.
Więcej - https://www.thedrive.com/the-war-zon...t-paint-scheme
Zakładki