Strona 124 z 162 PierwszyPierwszy ... 24 74 114 122 123 124 125 126 134 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,461 do 2,480 z 3228
Like Tree3066Likes

Wątek: Śmigłowce dla wojska

  1. #2461
    Awatar Radek 75

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie


    Polecamy

    Lecą już ?


  2. #2462

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie

    A ćwierkanie słyszało, że specjalsom pasuje AW101.

  3. #2463
    Awatar noise6

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Pruszcz Gdański

    Domyślnie

    A inne ploteczka mówiła ze pasował im Airbus... Ile ptaszków tyle opinii
    kiepstein likes this.

  4. #2464

  5. #2465

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Wcale się specjalsom nie dziwię, że im się buźki uśmiechają do AW101. Ja na ich miejscu też bym wolał tego ptaszka. A wracając do pierwszego przetargu i wyboru Caracala - wtedy był Ok z prostej przyczyny - nie miał konkurencji na tym polu. Teraz to inna bajka. Ale co będzie dalej czas pokaże.

  6. #2466

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem
    Co tu napisać....

  7. #2467
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mammecyje Zobacz posta
    A ćwierkanie słyszało, że specjalsom pasuje AW101.
    Tak, bo każdy inny śmigłowiec część ich możliwości rozszerzy ale część uszczupli. Przy AW101 strat nie będzie.
    Przypuszczam, że AW101 nie stanie do przetargu "specjalnego".
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  8. #2468
    Awatar Radek 75

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Przecież i tak wiadomo kto wygra
    Włosi zaprzepaścili swoje szanse głosując na Tuska
    Na szczęście (dla Antoniego) amerykanie nie zagłosowali na niego.....

  9. #2469

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    Z kronikarskiego obowiązku. HH101 odleciał dziś rano z Dubnicy, po 11 dniowym postoju i sprawdzaniu checklisty
    jarekch, zicherka and Michal_K like this.

  10. #2470

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Zgodnie z oświadczeniem IU z 20.02.2017r. wszczęto postępowanie na pozyskanie śmigłowców do ,,zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na na prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych CSAR - bojowego poszukiwania i ratownictwa.''
    Co to może oznaczać w praktyce:
    1. Dosłownie za cytatem śmigłowiec ZOP i CSAR w jednym. Pomysł z eksploatacyjnego punktu widzenia karkołomny.
    2. Śmigłowiec pozbawiony wyposażenia ZOP, wypełniający zadania (C)SAR. To raczej pochodna pierwszej opcji wdrożona do praktyki.
    3. Podział na klasyczne śmigłowce ZOP i klasyczne śmigłowce (C)SAR. Tak jak do tej pory to funkcjonowało. Scenariusz najmniej prawdopodobny w tym momencie (a nawet sprzeczny z oświadczeniem).

    AW-101 w wersji ZOP:


    Widoczna w głębi kabiny konsola operatorów uzbrojenia (poz.62 z rys.) podczas używania dźwigu będzie ograniczać przestrzeń w trakcie wciągania ludzi (lub środków ratowniczych z ludźmi) do środka:


    W tle tył konsoli, ławka dla 3 pasażerów (poz.56) oraz na pierwszym planie wciągarka sonaru (poz.33):


    Wyrzutnik sonoboi (poz.30) oraz kawałek zasobnika na dodatkowe sonoboje (poz.27):


    Druga ławka dla 2 pasażerów (w miejscu dodatkowego wyrzutnika sonoboi z rys.):


    AgustaWestland Merlin MH1 (Navy Version) - Rotary Wing Aircraft Walkarounds - Britmodeller.com - link do całej galerii.

    Jak widać po zdjęciach miejsca jest mało. Nawet za bardzo nie ma możliwości, żeby cokolwiek zmienić ustawieniem w kabinie.
    To jeszcze wizualizacja wersji ZOP ze zdolnościami SAR:

    Jak widać zdolności ratownicze minimalne.

    Wracając do trzech opcji:
    1. ZOP i CSAR. Od strony użytkowania najgorsza z możliwych. Oczywiście można demontować część wyposażenia, aby zrobić miejsce w kabinie (z pełnym wyposażeniem ZOP nigdy nie otrzymamy w wartościowego śmigłowca SAR, zarówno jeżeli chodzi o ilość (gabaryty) środków ratowniczych zabieranych na pokład, jak również jeżeli chodzi o udźwig śmigłowca pomniejszony o wyposażenie ZOP). Nie poszukujemy śmigłowca ZOP bazowania okrętowego, który sporadycznie może być wykorzystany do misji SAR. Śmigłowce mają nieść pomoc w polskiej strefie odpowiedzialnośći w systemie 24/7. Wersję ratowniczą są w stanie zastąpić tylko wersje ratownicze, inaczej w wyniku kombinowania, otrzymujemy wersję o dużo niższych zdolnościach SAR niż obecnie wykorzystywane ponad 35-letnie śmigłowce radzieckie. Dodatkowo od strony eksploatacji dochodzi kwestia podatności wyposażenia ZOP na demontaż/montaż na śmigłowcu oraz przedewszystkim na oddziaływanie morskiego środowiska.
    A jeżeli dodamy do tego CSAR, to właściwie jest to niemożliwe. Kadłub CSAR znacznie różni się od ZOP (m.in. rampa, lewe drzwi, liczba i rozmieszczenie okien, dźwigi pokładowe, wzmocnienia kadłuba). Oczywiście na etapie produkcji nie powinno to generować problemów, pod warunkiem, że znana jest docelowa konfiguracja wyrobu finalnego. Zaryzykowałbym stwierdzeniem, że jeżeli MW chce mieć CSAR z prawdziwego zdarzenia, to powinna kupić śmigłowce CSAR z możliwościami ZOP.
    Czyli mamy już właściwie maszyny 3w1: ZOP, SAR i CSAR. Bo od strony użytkowania tak właśnie będzie to wyglądało. W dyżurze ratowniczym będzie SAR, ale już w szkoleniu będą musiały uczestniczyć dodatkowo CSAR i ZOP. Czyli na jedną maszynę przypada szkolenie o różnych profilach 3 załóg, czyli automatycznie 3 razy szybciej wypracowywany jest resurs. To z kolei sprawi, że śmigłowiec będzie trafiał na obsługi (remonty) szybciej, niż spełniając tylko jedne zadanie. Można powiedzieć, że CSAR i SAR to prawie to samo, więc nie ma różnicy. Otóż załoga CSAR jest większa i wykorzystuje inne wyposażenie od załogi SAR, a każdy chcę się szkolić na podobnym poziomie.
    2. Demontaż wyposażenia ZOP i zmiana konfiguracji na ratowniczą. Po co kupować drogie wyposażenie ZOP, żeby marnowało się w hangarze. W tym przypadku lepiej od razu przejść do opcji 3:
    3. Klasyczny podział na śmigłowce ZOP i CSAR.

    Jaki jest więc wspólny mianownik wszystkich opcji: liczba maszyn. Jeżeli już na wstępie ich brakuje (8 szt., a raczej 4+4 - bo ten warunek wcześniej się nie pojawiajacy ma prawdopodobnie duże znaczenie), to ktoś mógł wpaść na taki niespotykany nigdzie indziej pomysł. Jak uwzględnimy przy tym sprawność (optymistyczne 50%) no to już raczej wątpliwości nie ma, skąd wersje ZOP i CSAR w jednym.

  11. #2471

  12. #2472
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Panowie ta rozmowa o CSAR w MW jest jakimś nieporozumieniem. Nie ma w MW załóg przeszkolonych w tego rodzaju misjach - a w tym przypadku procedury są esencją. I są potwornie skomplikowane.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  13. #2473

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie

    Nie ma też załóg przeszkolonych do prowadzenia zadań ZOP bez absolutnego panowania zaprzyjaźnionych sił na i nad powierzchnią akwenu prowadzonych działań. Natomiast za chwilę nie będzie załóg w ogóle, nie ważne do czego przeszkolonych. Czy to ma być argument by też nie rozmawiać o ZOP w MW?

    Będą maszyny zdolne do prowadzenia działań wojennych, będziemy rozmawiać o szkoleniu, które pod tym względem będzie zresztą tożsame.

  14. #2474
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Nie ma też załóg przeszkolonych do prowadzenia zadań ZOP bez absolutnego panowania zaprzyjaźnionych sił na i nad powierzchnią akwenu prowadzonych działań. Natomiast za chwilę nie będzie załóg w ogóle, nie ważne do czego przeszkolonych. Czy to ma być argument by też nie rozmawiać o ZOP w MW?

    Będą maszyny zdolne do prowadzenia działań wojennych, będziemy rozmawiać o szkoleniu, które pod tym względem będzie zresztą tożsame.
    Powiem Ci, że nie do końca jestem w stanie sobie wyobrazić przykład misji CSAR w naszych warunkach, która uzasadniałaby zamawianie śmigłowców w takiej specyfikacji. Według mnie to raczej abstrakcja - ale może ktoś mnie oświeci wszak wszystkich rozumów nie pozjadałem przecież.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  15. #2475

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie

    W czasie wojny istnieje zagrożenie użycia broni przeciwlotniczej z powierzchni morza, z lądu, bądź z platformy powietrznej przeciwko maszynie poszukiwawczo-ratowniczej (szczególnie, że nasz potencjalny przeciwnik nie ma nawet możliwości odbioru cywilnego transpondera). Nie ma możliwości by przez cały okres trwania misji zabezpieczały rejon okręty i samoloty nasze i sojusznicze. Maszyna SAR musi mieć odpowiednie wyposażenie ostrzegające i samoobrony (a może nawet i ofensywne, zależnie od skali zagrożenia) w rejonie prowadzenia działań wojennych, co czyni ją maszyną CSAR. Nie rozumiem czemu to tak trudna do zrozumienia koncepcja ? To jest morze, tutaj nie ma sie za czym schować i śmigłowiec jest widoczny po horyzont radiolokacyjny. Jeżeli maszyna nie ma własnych środków technicznych ostrzegania i samoobrony, to jest tylko latającym celem.

  16. #2476
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    W czasie wojny istnieje zagrożenie użycia broni przeciwlotniczej z powierzchni morza, z lądu, bądź z platformy powietrznej przeciwko maszynie poszukiwawczo-ratowniczej (szczególnie, że nasz potencjalny przeciwnik nie ma nawet możliwości odbioru cywilnego transpondera). Nie ma możliwości by przez cały okres trwania misji zabezpieczały rejon okręty i samoloty nasze i sojusznicze. Maszyna SAR musi mieć odpowiednie wyposażenie ostrzegające i samoobrony (a może nawet i ofensywne, zależnie od skali zagrożenia) w rejonie prowadzenia działań wojennych, co czyni ją maszyną CSAR. Nie rozumiem czemu to tak trudna do zrozumienia koncepcja ? To jest morze, tutaj nie ma sie za czym schować i śmigłowiec jest widoczny po horyzont radiolokacyjny. Jeżeli maszyna nie ma własnych środków technicznych ostrzegania i samoobrony, to jest tylko latającym celem.
    Tak - jestem w stanie sobie coś takiego wyobrazic - ale to w moim przekonaniu przypadki tak marginalne, że nie uzasadniają zmiany koncepcji śmigłowca. Albo by go tak nazywać. CSAR odbieram przede wszystkim jako procedury - nie jako dopancerzenie i montaż miniguna.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  17. #2477

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie

    W trakcie działań wojennych będą operować na Bałtyku okręty, samoloty i śmigłowce nasze, oraz sojusznicze, a nawet i cywile się będą pałętać. Czy sugerujesz, że na taki czas mamy zawiesić operacje poszukiwawczo-ratownicze ? Bo maszyną cywilną (a tak skonfigurowane są obecnie Mi-14PŁ/R i W-3(A)RM) tego nie wykonamy.

    Czy może mamy lecieć po załogę zestrzelonej Bryzy maszyną ZOP ? Do tego też trzeba procedur CSAR przecież.

  18. #2478
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bery Zobacz posta
    Według mnie to raczej abstrakcja - ale może ktoś mnie oświeci wszak wszystkich rozumów nie pozjadałem przecież.
    Było już wcześniej - SAR jest z założenia cywilny i nie podpadałby pod procedurę przetargową pozwalającą na offset i wymogi "polonizacji". U nas po prostu zadania SAR wykonuje MW. Można wynająć Bristow albo CHC .

    W odniesieniu do poprzedniego przetargu:
    Polska rezygnuje ze śmigłowców SAR. Będą za to CSAR | Defence24
    Komisja Europejska zablokuje przetarg na śmigłowce? | Defence24
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #2479
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    W trakcie działań wojennych będą operować na Bałtyku okręty, samoloty i śmigłowce nasze, oraz sojusznicze, a nawet i cywile się będą pałętać. Czy sugerujesz, że na taki czas mamy zawiesić operacje poszukiwawczo-ratownicze ? Bo maszyną cywilną (a tak skonfigurowane są obecnie Mi-14PŁ/R i W-3(A)RM) tego nie wykonamy.

    Czy może mamy lecieć po załogę zestrzelonej Bryzy maszyną ZOP ? Do tego też trzeba procedur CSAR przecież.
    To ja się zapytuje - czy w takim układzie śmigłowce pełniące inną rolę w misjach CSAR też potrzebuje MW? Na RW Rescort rozpiszemy następny przetarg? Serio ta Bryza nieposiadająca żadnych środków defensywnych ma działać w środowisku przeciwdziałania przeciwnika?
    Moim zdaniem w przypadku wykonywania zadań bojowych nad morzem ustanowiono by PRTF oparty o istniejące sił CSAR.

    Czy w poprzednim przetargu w założeniach śmigłowców ZOP były środki defensywne?
    Dlaczego przy obecnej modyfikacji W-3RM nie wymagano instalacji urządzeń defensywnych znanych choćby z Głuszca? Czy wymagano a ja o tym nie wiem?
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  20. #2480

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie


    Polecamy

    1. Jakie istniejące siły CSAR ? I co wtedy mają robić cywilnie-wyposażone śmigłowce SAR Marynarki Wojennej ? Stać na kołkach ?

    2. ZOP ma mieć wyposażenie defensywne - podobnie i było we wcześniejszym przetargu.

    3. W W-3ARM skończyła się masa użyteczna, zauważ, że nowo modernizowane nie mają nadal klimatyzacji, nowoczesnych siedzisk, ani bardziej rozwiniętej łączności - nie ma na to po prostu udźwigu w tej maszynie, a w W-3ARM już brakuje zasięgu i długotrwałości lotu.

LinkBacks (?)

  1. 18-08-2018, 09:01
  2. 25-10-2017, 16:24
  3. 07-10-2017, 14:28
  4. 07-10-2017, 12:59
  5. 07-10-2017, 11:59
  6. 07-10-2017, 09:30
  7. 07-10-2017, 08:56
  8. 07-10-2017, 00:31
  9. 06-10-2017, 22:58
  10. 06-10-2017, 21:08
  11. 06-10-2017, 21:01
  12. 06-10-2017, 20:51
  13. 06-10-2017, 20:34
  14. 06-10-2017, 20:29
  15. 06-10-2017, 19:17
  16. 06-10-2017, 18:58
  17. 06-10-2017, 18:22
  18. 06-10-2017, 17:41
  19. 06-10-2017, 17:24
  20. 06-10-2017, 17:09
  21. 06-10-2017, 16:49
  22. 06-10-2017, 16:40
  23. 06-10-2017, 15:45
  24. 06-10-2017, 15:37
  25. 06-10-2017, 15:33
  26. 06-10-2017, 15:06
  27. 06-10-2017, 14:38
  28. 06-10-2017, 14:31
  29. 06-10-2017, 14:28
  30. 06-10-2017, 12:48
  31. 06-10-2017, 12:42
  32. 11-09-2017, 02:33
  33. 10-09-2017, 14:50
  34. 07-09-2017, 13:33
  35. 06-09-2017, 18:08
  36. 04-09-2017, 05:17
  37. 02-09-2017, 21:10
  38. 15-08-2017, 02:17
  39. 11-08-2017, 11:56
  40. 11-08-2017, 10:48
  41. 11-08-2017, 00:41
  42. 10-08-2017, 23:27
  43. 06-08-2017, 22:40
  44. 06-08-2017, 09:20
  45. 05-08-2017, 17:27
  46. 05-08-2017, 13:09
  47. 05-08-2017, 11:48
  48. 04-08-2017, 21:53
  49. 19-07-2017, 09:53
  50. 18-07-2017, 22:37

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •