Strona 143 z 152 PierwszyPierwszy ... 43 93 133 141 142 143 144 145 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 2,841 do 2,860 z 3040
Like Tree2800Likes

Wątek: Śmigłowce dla wojska

  1. #2841

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez XNR Zobacz posta
    Tymczasem . . . pozostawiam to zresztą bez komentarza

    https://www.youtube.com/watch?v=5rMuChM7K4A
    Niestety, takie brednie nie powinny iśc w świat...
    ,,Z pewną nawet zazdrością patrzę na sytuację komfortu, w jakim został postawiony jeden z moich konkurentów 3 lata temu, kiedy jednorazowo chciano od nich kupić 50 śmigłowców''
    Otóż trzeba było wystartować z produktem, który spełnia wymagania wojska i który można dostarczyć w terminie. I na czas przygotować umowę serwisową. Bo konkurent miał ten komfort i ,,chciano'' od niego kupić, ponieważ podszedł do sprawy poważnie i miał po swojej stronie więcej argumentów, niż ,,od 60 produkujemy śmigłowce" więc ,,nam się należy''.
    Ale żeby wystartować z odpowiednim produktem, to trzeba choć trochę znać warunki przetargu, w którym się uczestniczy. Po następnej wypowiedzi można mieć wątpliwości, co do znajomosci podstawowych warunków:
    ,,Poprzedni przetarg zakładał jednak, że chcemy zastąpić funkcję, które w tej chwili nadal są wykonywane przez śmigłowce nawet tej klasy jak Mi-2 a więc śmigłowce 4 tonowe, aż poprzez funkcje wykonywane przez Mi-14, a wiec 14-tonowe.''
    Zresztą nie pierwszy raz można odnieść wrażenie, że wiceprezes nie zna podstawowych wymagań przetargu. O Mi-2 to już jest daleki absurd. A tak przy okazji, w poprzednim przetargu zgloszono maszyny: 11-tonową, 10-tonową i 8-tonową. W drugim przetargu dla 7 eds zgłoszono maszyny 10-tonową, 11-tonową i 15,5-tonową... więc rozrzut MTOW jest jeszcze większy niż za pierwszym razem. Co ciekawe, najbardziej odstaje od reszty znów maszyna Leonardo.

    ,,Ja krytykowałem rozwiązanie polegające na jednej platformie do wszystkiego i podtrzymuję to zdanie.''
    Niezła hipokryzja. Nie przeszkadzało sprzedać wojsku ponad 70 W-3, w wersjach: transportowej, ratownictwa morskiego, ratownictwa lądowego, rozpoznania radioelektronicznego, uzbrojonej, wsparcia pola walki czy przewozu VIP. Tutaj nie przeszkadzała wspólna platforma do skrajnie różnych zadań. Ale w sumie zaraz zostało dopowiedziane, kiedy jedna platforma jest zła, a kiedy dobra:
    ,,AW101 wspaniale się spełni w tej roli, bo może być śmigłowcem do: zwalczania okrętów podwodnych, poszukiwawczo-ratowniczym pola walki, również dla wojsk specjalnych i może być dużym śmigłowcem transportowym dla potrzeb wojsk lądowych.''
    Przecież te cztery typy śmigłowców miały być kupione w ramach pierwszego przetargu. Czyli teraz już jasne... wspólna platforma oparta na H225M to pomysł zły, ale wspólna platforma oparta na AW101 to pomysł wspaniały. Pieknie.

    ,,(...) jedna platforma będzie droga, tak jak wybór Caracala.''
    To jeszcze raz: wszystkie 3 oferty w poprzednim przetargu na 70 śmigłowców były na podobnym poziomie cenowym. Wszystkie 3 przekraczały zakładany budżet, stąd redukcja zamówienia do 50 maszyn. Ciekawe, że AH oświadczył, co oferował w ramach offsetu. Ciekawe, że konkurenci nigdy nie zdobyli się na podobny krok. A mogłoby to rozwiać wszystkie wątpliwości. A może właśnie dlatego.

    To już na koniec trochę złośliwe czepianie się lotniczych słówek:
    ,,(...) mówię tutaj o producencie Kamanów, firmie amerykańskiej.''
    Jestem w stanie zrozumieć, że Kamany to, Kamany tamto i już się tak utarło, ale redaktor podkreślał, że rozmawia ze ,,specjalistą, który zna się na śmigłowcach".

  2. #2842
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    tymczasem

    Najnowsza jednostka bojowa jest obecnie na etapie prac projektowych i - jak wszystko na to wskazuje - może w przyszłości zaspokoić potrzeby polskiej armii na tego typu jednostki.
    https://www.tvp.info/38044424/nowy-s...akow-i-wlochow
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  3. #2843
    XNR
    XNR jest nieaktywny
    Awatar XNR

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie

    Hmm pisałem o tym w krukowym temacie! Szczerze PR. Ale lata miną zanim wejdzie do faktycznej służby. Choćby w teorii kierunek słuszny.

  4. #2844

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Staram się śledzić ten wątek ale powoli nie nadążam. Obecna władza uwaliła kontrakt na 50 Caracali dla ZOP, SAR, wojsk specjalnych oraz transportowych. Długo się nic nie działo przez dziwne wizje i pomysły Antoniego, a teraz MON będzie rozpisywał/rozpisał? osobne przetargi na te 4 różne typy? Czyli możliwy jest scenariusz, że kupimy i od Lenardo i od Sikorskiego i od Airbusa po kilka sztuk?

  5. #2845
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Obecnie MON myśli o zakupie czterech sztuk następców SH-2G i 32 sztuk następców Mi-24. Oczywiście tylko myśli, bo pewnie nie kupi żadnych.
    Wamo, noise6, pwaos and 2 others like this.

  6. #2846

    Dołączył
    Jun 2016
    Mieszka w
    EPBA / EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaesz Zobacz posta
    Obecnie MON myśli o zakupie czterech sztuk następców SH-2G i 32 sztuk następców Mi-24. Oczywiście tylko myśli, bo pewnie nie kupi żadnych.
    Czy przypadkiem śmigłowce transportowe (ZOP, SAR, ...) nie są bardziej pilne niż następcy Mi-24? Też niestety mam takie wrażenie, że to zamieszanie ze "zmianami potrzeb" jest tylko po to aby nic nie kupić.

  7. #2847

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    Czy przypadkiem śmigłowce transportowe (ZOP, SAR, ...) .
    ZOP i SAR to nie są śmigłowce transportowe.

  8. #2848
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez FilipBB Zobacz posta
    (ZOP, SAR, ...)
    Nie mylmy planowanego zakupu ośmiu (cztery + cztery w opcji) śmigłowców ZOP/SAR mających zastąpić Mi-14, z obecnie planowanym zakupem czterech śmigłowców ZOP w miejsce SH-2G. Te drugie będą miały pewnie ograniczoną (lub żadną) możliwość SAR. Morski SAR ma opierać się na Anakondach i dwóch Mi-14PŁ/R które przechodzą remonty wydłużające eksploatację. W ten sposób zrezygnowano z zakupu śmigłowców ZOP/SAR.

  9. #2849

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaesz Zobacz posta
    następców SH-2G
    Wspaniale. Zwłaszcza, jak nie wiadomo z czego by one miały operować. Bo do końca OHP jest już raczej bliżej niż dalej, a pozyskanie nowych jednostek tej klasy to jeszcze większe bajki z mchu i paproci niż pozyskanie śmigłowców. No chyba, że wszystkie będą operować ze szatndarowego wyrobu polskiego przemysłu stoczniowego. Ale to wtedy mogą zostać SH-2 - nielatajace śmigłowce i niepływajacy okręt świetnie do siebie pasują.

  10. #2850
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    To najlepsze, co mogło przydarzyć się Świdnikowi
    https://www.dziennikwschodni.pl/bizn...000222924.html
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  11. #2851
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    W czerwcu kierownictwo Ministerstwa Obrony Narodowej dwukrotnie deklarowało, że w ciągu najbliższych tygodni uczestnicy postępowania mają otrzymać zaproszenia do składania ofert ostatecznych w przetargu na śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych, wyposażonych dodatkowo w sprzęt medyczny pozwalający na prowadzenie akcji poszukiwawczo ratowniczych (ZOP/SAR).
    To zaś miałoby, zdaniem polityków, otworzyć drogę do podpisania kontraktu na dostawę nieokreślonej liczby (czterech bądź ośmiu) maszyn do końca roku. Może to być jednak trudne ze względu na kalendarz i sezon wakacyjny, który zawsze nieco ogranicza tempo prac w takich przypadkach.
    Co po SH-2G Super Seasprite?
    Cały czas wskazywany jest problem następcy pokładowych wiropłatów Kaman SH-2G Super Seasprite. Nieoficjalnie, użytkownicy takich maszyn z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej nie ukrywają, że najlepszą opcją byłyby śmigłowce Leonardo AW159 Wildcat, których zakup do minimum ograniczyłby potrzebę adaptacji fregat typu Oliver Hazard Perry Marynarki Wojennej do bazowania nowych maszyn.
    Z powyższą kwestią powiązana jest, ponoć znów zyskująca zwolenników, opcja zakupu używanych fregat tego typu w Australii (co może zostać oficjalnie rozstrzygnięte w czasie planowanej na sierpień wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na antypodach) – wśród ich atutów można wymienić powiększony pokład lotniczy i integracja ze śmigłowcami Sikorsky SH-60B Seahawk, które mogłyby znaleźć się w pakiecie wraz z okrętami. Według części źródeł australijskich sprawa jest jednak dyskusyjna – wiropłaty były intensywnie eksploatowane przez niemal 30 lat od dostawy (czyli od drugiej połowy lat 80.), a po przedwczesnym wycofaniu SH-2G(A) Super Seasprite w 2007 r., ich obciążenie jeszcze wzrosło. Dodatkowo wersja dla Australii różniła się od standardowej dla US Navy, co przyczyniło się do tego, że przez dziesięciolecia służby nie przechodziły poważnych modernizacji wyposażenia. Ewentualny zakup tych maszyn wiązałby się ze znacznymi wydatkami, związanymi z doprowadzeniem ich do stanu używalności i unowocześnieniem przestarzałego wyposażenia, bez pomocy procedury FMS. Jak pokazały doświadczenia amerykańskie związane z programem MH-60R, niewielka różnica kosztów przy planowanej długości okresu eksploatacji spowodowała, że stare SH-60B trafiły na składowisko AMARC, a konsorcjum Sikorsky/Lockheed Martin otrzymało wieloletni kontrakt na produkcję fabrycznie nowych MH-60R. Stąd też teoretycznie źródłem wiropłatów mogłyby być zapasy Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych – na pustyni w Arizonie są zmagazynowane obecnie 64 SH-60B/F Seahawk, jednak część z nich (zapewne te w najlepszym stanie) ma wkrótce trafić do nowych użytkowników – mowa tu o Hiszpanii, Izraelu i Straży Wybrzeża Stanów Zjednoczonych.
    Co ciekawe, pomimo deklaracji polityków, potencjalni dostawcy wiropłatów nie mają pojęcia, czego mogą spodziewać się w zaproszeniu do składania ofert ostatecznych. Dobrą ilustracją zamieszania wokół tej kwestii były tegoroczne targi Balt-Military-Expo, na których spośród dwóch spodziewanych oferentów obecny był tylko jeden – koncern Leonardo. Dodatkowo na jego stoisku prezentowany był model dużej maszyny AW101, a w rozmowach przedstawiciele Leonardo Helicopters twierdzili, że obecnie proponują Polsce AW101, a jak zapoznają się z oficjalnym zaproszeniem do udziału w dalszym etapie postępowania, w którym zawarte mają być aktualne wymagania dla wiropłata, wtedy dopasują do nich własną ofertę. Wyraźnie pokazuje to, że nie tylko lokalni obserwatorzy działań MON mają problemy z nadążeniem za pomysłami resortu. Otwarte pozostaje także pytanie, czy zmiana warunków nie otworzy furtki do powrotu do rywalizacji konsorcjum Lockheed Martin, mającego ciągle w swojej ofercie „komercyjne” S-70B Seahawk (m.in. sprzedawane w ostatnich latach do Brazylii i Singapuru), a także MH-60R, oferowane za pośrednictwem programu FMS. Widmo zamknięcia linii montażowej tych maszyn powoduje jednocześnie, że Amerykanie szukają nowych rynków zbytu – m.in. mowa o Niemczech, Tajwanie i Wietnamie.
    Otwarty pozostaje jeszcze problem wyboru następcy darłowskich Mi-14PŁ i PŁ/R, które przechodzą obecnie wydłużenie resursów w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 S.A. w Łodzi. W tym przypadku na terenie 44. Bazy Lotniczej w Darłowie pozostała droga pamiątka po zamkniętym postępowaniu na zakup maszyn Airbus Helicopters H225M Caracal w postaci niedokończonej infrastruktury, którą zamówiono w grudniu 2015 r. Chodzi o nowe hangary wraz z płaszczyznami postojowymi i zapleczem socjalnym, które miało zbudować konsorcjum firm
    IDS-BUD S.A. i AJM Sp. z o.o. Ich budowa została wstrzymana, o czym poinformowano 2 lipca.
    CSAR do kosza
    11 czerwca Inspektorat Uzbrojenia poinformował o zakończeniu procedury zakupu śmigłowców CSAR/SOF dla 7. Eskadry Działań Specjalnych z Powidza. Tym samym zakończono jedną z dwóch „pilnych” procedur zakupów nowych wiropłatów, które ogłosiło poprzednie kierownictwo resortu w lutym 2017 r., po zamknięciu negocjacji dotyczących zakupu 50 maszyn Airbus Helicopters H225M Caracal. Zamawiający odwołał zaproszenie do składania ofert ostatecznych, co ciekawe jeszcze pod koniec maja w Inspektoracie Uzbrojenia trwała aktualizacja dokumentacji dotyczącej śmigłowców będących przedmiotem postępowania. Według założeń planowano zakup ośmiu maszyn, a o powyższe zlecenie miały rywalizować trzy oferty: WSK PZL-Świdnik S.A. (AW101), konsorcjum Airbus Helicopters i Heli Invest Sp. z o.o. Servces S.K.A. (H225M) oraz Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. (S-70i Black Hawk International). Nowe wiropłaty miały zastąpić obecnie eksploatowane Mi-17–1W, które pomimo że należą do najnowszych w SZ RP (dostarczone w latach 2010 – 2011), są intensywnie wykorzystywane przez operatorów Wojsk Specjalnych, mają za sobą udział w misji w Afganistanie i znaczący nalot. Powyższej decyzji można było się spodziewać po majowym wystąpieniu wiceministra Wojciecha Skurkiewicza, w którym nie wspomniał o planach zakupu nowych wiropłatów dla eskadry z Powidza.
    Źródło

  12. #2852

  13. #2853
    XNR
    XNR jest nieaktywny
    Awatar XNR

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie

    3 sierp_nia Wydział Prasowy MON oraz Inspektorat Uzbrojenia poin_for_mo_wali o postę_pach pro_gramu zakupu dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej par_tii śmi_głow_ców prze_zna_czo_nych do zwal_cza_nia okrę_tów pod_wod_nych.
    Według obu insty_tu_cji zapro_sze_nia do skła_da_nia ofert osta_tecz_nych zostały roze_słane do ofe_ren_tów 10 lipca. Jednocześnie nie prze_ka_zano daty otwar_cia ofert. Wiadomo, że wraz z zapro_sze_niami skie_ro_wano zak_tu_ali_zo_wane wyma_ga_nia – według dekla_ra_cji poli_tycz_nych zakup powyż_szych śmi_głow_ców ma na celu zastą_pie_nie czte_rech pokła_do_wych Kaman SH-2G Seasprite, które bazują na pokła_dach fre_gat rakie_to_wych. Powyższy krok ozna_cza, że ist_nieje szansa aby następcę wybrać do końca bie_żą_cego roku.
    Co wia_domo to to, że powyż_sze zapro_sze_nia skie_ro_wano do dwóch ofe_ren_tów – repre_zen_tu_ją_cego kon_cern Leonardo WSK PZL Świdnik oraz kon_cernu Airbus Helicopters. Ta infor_ma_cja ozna_cza, że pomimo rede_fi_ni_cji wyma_gań do rywa_li_za_cji nie powró_cił kon_cern Lockheed Martin, który ma w swo_jej ofer_cie śmi_głowce rodziny S-70B Seahawk oraz MH-60R Seahawk, które w obli_czu zmiany kon_cep_cji zakupu mogły zastą_pić SH-2G Seasprite.
    Obecnie jest to jedyny pro_gram zakupu nowych śmi_głow_ców woj_sko_wych. Ministerstwo Obrony Narodowej wstrzy_mało pro_jekt pozy_ska_nia wiro_pła_tów CSAR/SOF prze_zna_czo_nych dla 7. Eskadry Działań Specjalnych, a kwe_stia zakupu śmi_głow_ców sztur_mo_wych Kruk znaj_duje się w fazie oceny wystą_pie_nia prze_sła_nek do kupna bez_prze_tar_go_wego ze względu na wystą_pie_nie waż_nego inte_resu bez_pie_czeń_stwa pań_stwa.
    (ŁP) Foto: Łukasz Pacholski


    Zakup śmigłowców ZOP na ostatniej prostej | Wydawnictwo militarne ZBIAM

  14. #2854
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Czy można zatem zbudować polską wersję śmigłowca AW249?
    https://kurierlubelski.pl/smiglowiec.../ar/13473398/2
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  15. #2855

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Były pomysły śmigłowców 2w1, ZOP wyposażonych w sprzęt medyczny, szybkiej konwersji z ZOP-u do SAR-u i na odwrót, ale chyba tego juz nic nie przebije:

    ,,Jedyny śmigłowiec z możliwością zwalczania okrętów podwodnych i wykonywania misji ratowniczych w tym samym czasie"

  16. #2856

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vwogorek Zobacz posta
    w tym samym czasie
    Jak kur...tyzana? Jak? Przecież to nie ma sensu.
    Co tu napisać....

  17. #2857

    Dołączył
    Jun 2017

    Domyślnie

    Zatopić okręt i zebrać rozbitków
    bo bliskość ziemi gwałtowną posuchę na rozum rzuca, jak i na rzeżuchę

  18. #2858
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  19. #2859

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez briest Zobacz posta
    Zatopić okręt i zebrać rozbitków
    Zobacz jakie to oszczędności rodzi - wiadomo gdzie rozbitkowie są, szukać nie trzeba, to i czasu mniej stracą, paliwa tyle nie spalą, cennego resursu nie ubędzie!

  20. #2860
    XNR
    XNR jest nieaktywny
    Awatar XNR

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    +1. MW dostanie AW159 dodatkowo świdnik będzie miał kontrakt na Sokoły 3.0! Mjuót i normalnie nawet bez maliny +
    +2. Black Hawk'i zostaną większymi sokołami z niemal możliwościami śmigłowca pola walki. Śmigła są, produkcja w PL. Lepszy taki niż brak czegokolwiek nawet Carracala :P By najmniej propozycja zacna. Interes drugiego producenta śmigieł w PL zaspokojny +

    https://www.defence24.pl/black-hawk-...h-defence24-tv


    +/-3. Bell raczej wygrał w przetargu na śmigła dla Straży Granicznej. Wiec też fajnie. Tylko niech Viper poszaleje z walce z Krukiem + ale plus pośredni bo w PL nic nie produkują a serwis w czechach.
    - 4. Tylko AH jakoś tak nieszczęśnie przekracza nam budżet policji. I jakoś naszych H125 nie widać. W przetargu nie startuje nawet Leonardo z AW119 który teoretycznie wpisywał by się w te założenia, o rodzimym SW4 to już całkiem słuch zaginął. No przepraszam on jest teraz do zadań niemal tajnych. Wiec to tak też dziwnie wszystko :P

Strona 143 z 152 PierwszyPierwszy ... 43 93 133 141 142 143 144 145 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 18-08-2018, 09:01
  2. 25-10-2017, 16:24
  3. 07-10-2017, 14:28
  4. 07-10-2017, 12:59
  5. 07-10-2017, 11:59
  6. 07-10-2017, 09:30
  7. 07-10-2017, 08:56
  8. 07-10-2017, 00:31
  9. 06-10-2017, 22:58
  10. 06-10-2017, 21:08
  11. 06-10-2017, 21:01
  12. 06-10-2017, 20:51
  13. 06-10-2017, 20:34
  14. 06-10-2017, 20:29
  15. 06-10-2017, 19:17
  16. 06-10-2017, 18:58
  17. 06-10-2017, 18:22
  18. 06-10-2017, 17:41
  19. 06-10-2017, 17:24
  20. 06-10-2017, 17:09
  21. 06-10-2017, 16:49
  22. 06-10-2017, 16:40
  23. 06-10-2017, 15:45
  24. 06-10-2017, 15:37
  25. 06-10-2017, 15:33
  26. 06-10-2017, 15:06
  27. 06-10-2017, 14:38
  28. 06-10-2017, 14:31
  29. 06-10-2017, 14:28
  30. 06-10-2017, 12:48
  31. 06-10-2017, 12:42
  32. 11-09-2017, 02:33
  33. 10-09-2017, 14:50
  34. 07-09-2017, 13:33
  35. 06-09-2017, 18:08
  36. 04-09-2017, 05:17
  37. 02-09-2017, 21:10
  38. 15-08-2017, 02:17
  39. 11-08-2017, 11:56
  40. 11-08-2017, 10:48
  41. 11-08-2017, 00:41
  42. 10-08-2017, 23:27
  43. 06-08-2017, 22:40
  44. 06-08-2017, 09:20
  45. 05-08-2017, 17:27
  46. 05-08-2017, 13:09
  47. 05-08-2017, 11:48
  48. 04-08-2017, 21:53
  49. 19-07-2017, 09:53
  50. 18-07-2017, 22:37

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •