Strona 156 z 156 PierwszyPierwszy ... 56 106 146 154 155 156
Pokaż wyniki od 3,101 do 3,120 z 3120
Like Tree2963Likes

Wątek: Śmigłowce dla wojska

  1. #3101

    Dołączył
    Mar 2014
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Kajetan05 Zobacz posta
    Polecam przeczytać w miarę racjonalnie i uczciwie opisane https://www.spidersweb.pl/2016/10/af...-w-niej-chodzi.

    I bez wstawek politycznch.
    Luźne cytaty (tekst z 10/2016):
    "Dlaczego rząd nie zabiegał o zakup NH90?"
    "Francuzi oferowali drogo 40 letni sprzet" itp.

  2. #3102

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m15m Zobacz posta
    PO wynegocjowało kontrakt na 50 szt. śmigłowców (34 specjalistyczne ZOP, CSAR i 16 transportowe) Airbus H225M (Caracal) za ~13,5 mld zł brutto, ale razem z potężnym offsetem* wartym ~5 mld zł, czyli bez offsetu: ~8,5 mld zł / 50 szt.
    Tzw. offest jest fikcją. Jedyne co prawdziwe, to stanowiska i kontrakty w "offsetowych" wojskowych spółkach córkach dla swoich z MONu, realizujące te "pakiety". To zwykłą korupcja na ogromną skalę, a ty jeszcze straszysz Trybunałem Stanu.
    Misiewicz nie stworzył tego systemu. On wszedł do chorego sytemu i poczuł się w nim ja ryba w wodzie.

  3. #3103

    Dołączył
    May 2014
    Mieszka w
    BRS/LHR

    Domyślnie

    Czyli, że te podsufitki to bujda na resorach????
    pwaos, mcxmcx, JeV and 3 others like this.
    A306, A313, A318, A319, A320, A20N, A321, A330 (23), A343, A359, A388, AT72, B712, B737 (23478), B757 (23), B763, B77W, B787 (89), CRJ7, CRJ9, CRJK, DHC3, DHC8, ER4, E70, E90, E95, F50, F70, PZL104, RJ85

  4. #3104

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Kajetan05 Zobacz posta
    Polecam przeczytać w miarę racjonalnie i uczciwie opisane https://www.spidersweb.pl/2016/10/af...-w-niej-chodzi.

    I bez wstawek politycznych.
    Autor chyba się starał, ale nie do końca mu wyszło. Na przykład: "Nie chodzi o całościową produkcję [Caracali] w Polsce, a jedynie o montaż z części sprowadzanych z zagranicy." No cóż, nie istnieje obecnie żadna firma, która robiłaby u siebie, w jednym zakładzie, całą tak skomplikowaną maszynę, jaką jest śmigłowiec. Ba, nawet samochodów tak się od dawna nie robi. W dodatku autor zapomniał, że kontrakt miał obejmować, oprócz samych śmigłowców i ich wyposażenia, szkolenia dla załóg i techników, gwarancję cen części na 30 lat oraz pozwolenie na modyfikacje maszyn. To mało? Dalej autor twierdzi, że Caracal jest czterdziestoletnią konstrukcją, choć jej oblot miał miejsce w 2000 roku, (czyżby chodziło mu o to, że jest ona rozwinięciem AS532? Jeśli tak, to nie wie, co znaczy to pojęcie w języku konstruktorów lotniczych) a jednocześnie proponuje jako jedną z możliwości zakup Mi-17. Albo autor niespecjalnie zna się na lotnictwie (wtedy mogę wybaczyć pewne niedociągnięcia, choć uważam, że powinien skonsultować tekst z kimś bardziej rozeznanym w branży), albo wyjątkowo perfidnie manipuluje.
    pwaos, bjbax and sprajt2 like this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  5. #3105

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    To drugie. Tak na razie to wygląda.

  6. #3106

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Czyli co, gość sugeruje, że jak kupimy w USA lub produkt made in Italiano - to z automatu Makaroni lub US-meni będą ginęli za naród nad Wisłą Śmiem wątpić

  7. #3107

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Kilka ciekawostek o AW101. W sponsorowanych artykułach tego nie piszą.

    Właśnie w nich często można przeczytać o "ogromnym zasięgu i potężnym udźwigu". Już raz poruszałem ten temat, ale tym razem z dodatkowymi danymi:


    Wykres masa użyteczna-zasięg z broszurki producenta. Teoretycznie zasięg 1350 km. A jak taki zasięg przekłada się np na misję poszukiwawczo-ratowniczą:


    To jest mapa obrazująca zdolności do ewakuacji poszkodowanych w zależności od ich liczby. Mapa pochodzi z prezentacji norweskiego programu AW101 (ale dane prawdopodobnie dotyczą wersji 612 czyli też włoskiego HH101A).

    Z promienia działania otrzymujemy zasięg w postaci:
    1. 1166 km przy ewakuacji 2 osób (15% maksymalnego z ulotki);
    2. 984 km przy ewakuacji 20 osób (25% maksymalnego z ulotki).

    Oczywiście to nie jest zaskoczenie, że przy ewakuacji dużej liczby poszkodowanych promień działania się skraca, ale:
    w przypadku "ZOPa przystosowanego do CSARu" płatowiec, ze względu na sonar ma 4 zbiorniki paliwa. To oznacza że zabiera 20% paliwa mniej (z 4169 kg przy 5 zbiornikach robi się 3328 kg przy 4). To się mniej więcej przekłada na 20% mniejszy zasięg, który dla maszyny 4-zbiornikowej wynosi teoretycznie 1100 km. Można zaklinać rzeczywistość o szybkim demontażu wyposażenia ZOP, ale są pewne szczegóły techniczne, które będą skutecznie zmniejszać zdolności tych śmigłowców (podobnie jest z tylną rampą, która to miała wyróżniać AW101 od konkurencji, ale wszystkie Merliny ZOP nie mają ramp ze względu na wyrzutniki sonoboi).

    I jeszcze mała ciekawostka: norweski AW101 waży 11000 kg (z częścią sprzętu ratowniczego, ale nie z całością). Plus 4100 paliwa daje masę 15100 w stosunku do maksymalnej startowej 15600. I to dodatkowo potwierdza wykres pozyższy: albo ładunek albo paliwo.

    W internecie można znaleźć informacje na temat godziny lotu brytyjskich EH101 ZOP. Natomiast ciekawie wygląda zestawienie kosztów rocznego utrzymania duńskich EH101. Mając nalot i sumaryczny koszt kusi obliczenie kosztu godziny lotu, ale ciekawszą informacją są proporcje składowych:



    Na 700 mln DKK składają się:
    132 mln DKK - koszty operacyjne;
    111 mln DKK - magazyny i logistyka;
    318 mln DKK - obsługi;
    36 mln DKK - inne koszta;
    102 mln DKK - amortyzacja.

    60% kosztów to obsługi wraz z logistyką. A Duńczycy posiadają wersję ratownicze i transportowe. Widać wyraźnie jak ważny jest serwis i części zamienne. Mówi się, że sam zakup śmigłowców to 20-30% kosztu całego kilkudziesięcioletniego cyklu życia.

    Duńczycy cały czas nie mogą osiągnąć zakładanego nalotu dla całej floty (5200h) ze względu na sprawność (m.in. czas oczekiwania na części) osiągają nalot ok 30% niższy:

    Źródło: https://www.google.com/url?sa=t&sour..._eKAIrgvRiYnsQ

    A propo trzech silników na 101:
    https://hushkit.net/2018/06/07/why-t...three-engines/
    W skrócie:
    - EH101 miałbyć gabarytami zbliżony do Sea Kinga;
    - przyjęte osiągi wymusiły konstrukcję o 33% cięższą od Sea Kinga;
    - przy zachowaniu zbliżonej średnicy wirnika zapotrzebowanie na moc wzrosło o 54%;
    - wykorzystane miały być silniki z certyfikatem cywilnym.

    To są główne czynniki determinujące 3 silniki na 101.

    I już całkiem na koniec, polskie akcenty kadłuba AW101:

    Fot. Tony Osborne
    pwaos, Gaszpar, frik and 10 others like this.

  8. #3108

    Dołączył
    May 2014
    Mieszka w
    BRS/LHR

    Domyślnie

    Dzięki vwogorek za garść informacji, która przy następnej gówno burzy na forum zostanie zignorowana/przeinaczona/wyśmiana* (*niepotrzebne skreślić). Dobra robota.

    W związku z tym mam kilka pytań:
    1. Wg tej mapki z zasięgami Merlinów, nasza eskadra z Darłowa będzie wstanie przeprowadzać akcje ratunkowe w Helsinkach, a w sprzyjających okolicznościach przyrody nawet na jeziorze Ładoga, grubo poza naszą strefę odpowiedzialności SAR. Czy naprawde Caracale nie miały zasięgu na pokrycie tej strefy?

    2. W Darłowie budowano hangary dla Caracali, aczkolwiek nie wiem czy skończyli. Są widoczne nawet na google earth. Czy Merliny zmieszczą się do nich, czy trzeba będzie budować nowe hangary?

    3. Na zdjęciu widać elementy z Polski: na pierwszym planie to chyba rampę, a na śmigłowcu to jest chyba ta słynna płyta sufitowa? (Aczkolwiek wydawało mi się, że mają tylko tapicerkę do sufitu przymocowywać). W każdym razie nieźle, ale... czy czasem te 400mln zł offsetu nie poszło na to, żeby Leonardo przeniosło produkcje kilku elementów ze swoich zakładów we Włoszech lub UK, do innych swoich zakładów w Polsce??? Dobrze rozumuje???

    4. Royal Navy przetestowała ostatnio wersje Merlina z takim śmiesznym radarem zawieszonym z boku. Czy nam takie coś przydałoby się, czy to tylko zbędny wydatek? Pytam, bo przecież trzeba będzie złożyć następne zamówienie na Merliny, więc może tak przy okazji?

    Pzdr
    A306, A313, A318, A319, A320, A20N, A321, A330 (23), A343, A359, A388, AT72, B712, B737 (23478), B757 (23), B763, B77W, B787 (89), CRJ7, CRJ9, CRJK, DHC3, DHC8, ER4, E70, E90, E95, F50, F70, PZL104, RJ85

  9. #3109

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez vwogorek Zobacz posta
    Z promienia działania otrzymujemy zasięg w postaci:
    1. 1166 km przy ewakuacji 2 osób (15% maksymalnego z ulotki);
    2. 984 km przy ewakuacji 20 osób (25% maksymalnego z ulotki).
    Przepraszam, błąd. Powinno być 15%/25% mniejszy od maksymalnego z ulotki. Oczywiście widać to po liczbach, ale jednak rzuciło mi się dopiero teraz w oczy.

    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    Czy naprawde Caracale nie miały zasięgu na pokrycie tej strefy?
    Oczywiście, że miały. Na szybko mogę napisać, że teoretyczny zasięg Caracala to 840 km ze standardowym paliwem 2000 kg.

    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    a na śmigłowcu to jest chyba ta słynna płyta sufitowa? (Aczkolwiek wydawało mi się, że mają tylko tapicerkę do sufitu przymocowywać).
    Płyta sufitowa, element robiony od dawna w Świdniku, niezależnie od naszych zakupów. Rzeczywiście spory element kadłuba:


    Fot. Agusta-Westland/NAWSARH

    Tapicerka to zdolności uzyskane z offsetu teraz.

    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    czy czasem te 400mln zł offsetu nie poszło na to, żeby Leonardo przeniosło produkcje kilku elementów ze swoich zakładów we Włoszech lub UK, do innych swoich zakładów w Polsce??? Dobrze rozumuje???
    Tak ale tylko część z 400 mln to tzw przekładanie Leonardo z jednej kieszeni do drugiej. W 400 mln zawarty jest też offset dla WZL-1 oraz Politechniki Gdańskiej.


    Cytat Zamieszczone przez Dezorientator kotow Zobacz posta
    4. Royal Navy przetestowała ostatnio wersje Merlina z takim śmiesznym radarem zawieszonym z boku. Czy nam takie coś przydałoby się, czy to tylko zbędny wydatek? Pytam, bo przecież trzeba będzie złożyć następne zamówienie na Merliny, więc może tak przy okazji?
    To jest wersja Merlina zastępująca analogiczną wersję Sea Kinga.

  10. #3110

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Opole

    Domyślnie

    Nie wygląda mi to na klasycznie rozumiany "podwieszany sufit", jak to wyśmiewano w mediach. To raczej belka na której wisi cały śmigłowiec.

  11. #3111

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Marek. Zobacz posta
    Nie wygląda mi to na klasycznie rozumiany "podwieszany sufit", jak to wyśmiewano w mediach. To raczej belka na której wisi cały śmigłowiec.
    Ten"sufit" jest od zawsze robiony. W transferze technologii mamy podsufitkę (tapicerkę znaczy).

  12. #3112

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Pytam - może ktoś zna odpowiedź:
    AW-101 ma być używany przy ratownictwie morskim. Ostatnio wpadłem na artykuł, który sugeruje, że jednym z powodów zakupu H225 przez MSW Ukrainy (yej samej Ukrainy z którą Antoni chciał budować wspólnie śmigłowce) dla celów SAR jest szybka, pomiżej 5 minut procedura startu.
    Ile trwa procedura startu Merlina?
    (Z moich przecieków wynika, że policyjne "biedahawki" poyrzebuja znacznie więcej czasu niż stare MI-2)

    Wysłane z mojego LG-H930 przy użyciu Tapatalka

  13. #3113

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Offset na śmigłowce AW101 – suplement - DziennikZbrojny.pl

    Ocena oferty offsetowej nie stanowiła kryterium oceny oferty na dostawy.
    W rezultacie, firma składająca ofertę offsetową nie miała praktycznie żadnej motywacji do zaoferowania większej liczby zobowiązańoffsetowych niż określone 7 niezbędnych zdolności krytycznych (NZK).
    Uzyskane zobowiązania offsetowe pozwolą na utworzenie Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców AW101 w Wojskowych Zakładach Lotniczych Nr 1 S.A. w Łodzi. Niestety, będzie ono mogło wykonywać tylko ograniczony zakres obsługi technicznej AW101, na Poziomie O oraz częściowo na Poziomie I, natomiast nie uzyskano żadnej zdolności do obsługi na Poziomie D, za wyjątkiem obsługi części wyposażenia do zwalczania okrętów podwodnych przez Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej.
    Oznacza to, że łódzki zakład będzie w stanie wykonywać jedynie część: czynności serwisowych i kontrolno-sprawdzających, testów, kalibracji oraz czynności związanych z wymianą niektórych uszkodzonych podzespołów AW101. Dodatkowo ma uzyskać zdolności do zdejmowania i nanoszenia powłok malarskich oraz wykonywania czynności wyważenia śmigłowca i określania jego środka ciężkości. Natomiast poważniejsze naprawy, remonty lub ewentualne modernizacje będą musiały odbywać się już w zakładach producenta. Przy zamówieniu 4 śmigłowców trudno jednak było oczekiwać większego offsetu szczególnie, że zwiększenie zakresu oferty offsetowej nie przekładało się na wyższą ocenę oferty na dostawy.
    MON formalnie potwierdziło, że zawarta umowa na dostawy AW101 nie zawiera prawa opcji.

    To jeszcze wiadomości z 2017 roku z Danii:
    agencja FMI, odpowiadająca za zakupy wyposażenia dla sił zbrojnych tego kraju, miała uzyskać odpowiedź ze strony producenta śmigłowców, włoskiej firmy Leonardo, wg której porozumienie w sprawie zakupów części zamiennych może zostać zawarte jedynie w przypadku anulowania pozostałych do wypełnienia zobowiązań przemysłowych w wysokości 500 mln DKK (ok. 79 mln USD). Wspomniane kompensaty towarzyszyły zakupowi 14 śmigłowców AW101, do którego doszło w 2011 roku.
    Duńskie problemy z zakupem części zamiennych do AW101 - DziennikZbrojny.pl

  14. #3114

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    I niech mnie ku.... ktoś przekona, że te zakupy to nie pieprzone PiSowskie rozdawnictw wyborcze naszych pieniędzy. Ale sukces jest opanujemy technologię produkcji PODSUFITKI

  15. #3115
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Ktoś mi przypomni, jaki był główny argument za uwalenia zakupu Carakali, podawany przez miłościwie nam panujących?
    Niezadowalający offset? Dobrze pamiętam?
    Omega98, Valdi and 12wit like this.

  16. #3116
    Awatar pwaos

    Dołączył
    Mar 2013
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Ktoś mi przypomni, jaki był główny argument za uwalenia zakupu Carakali, podawany przez miłościwie nam panujących?
    Niezadowalający offset? Dobrze pamiętam?
    Podobno najdroższe śmigłowce na świecie...

  17. #3117

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    I przede wszystkim wysoka cena za jedną sztukę

  18. #3118
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Polak-Węgier dwa bratanki, szkoda, że ten pierwszy trochę upośledzony.

    28 maja Airbus Helicopters i rząd węgierski zdecydowały o lokalizacji zakładów produkcyjnych, dzięki którym Węgry dołączą do globalnego łańcucha dostawców podzespołów do produkcji śmigłowców europejskiego koncernu. Fabryka zostanie zlokalizowana w miejscowości Gyula, w pobliżu granicy z Rumunią. Zbudowana od podstaw stanie się rdzeniem przyszłego węgierskiego klastra lotniczego. Zakłady powstaną dzięki rządowemu wsparciu i zapewnią kilkaset miejsc pracy.



    Decyzja o lokalizacji zakładów Airbusa w Gyula została ogłoszona podczas wizyty dyrektora generalnego koncernu Bruno Evana i spotkania z rządowym komisarzem ds. przemysłu obronnego i koordynacji modernizacji technicznej sił zbrojnych Gáspárem Maróthem. / Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski


    Na Węgrzech będą produkowane metalowe podzespoły do przekładni głównych wszystkich typów wiropłatów, produkowanych przez Airbus Helicopters, które następnie będą wysyłane do montowni w innych państwach. Węgierskie zakłady będą tez odpowiadać za obróbkę powierzchniową, a produkcja komponentów rozpocznie się w 2021. Budowa fabryki na Węgrzech jest wynikiem podpisanego 17 grudnia 2018 memorandum o współpracy (Przemysłowe partnerstwo Airbusa i Węgier, 2018-12-19).


    Przyszli pracownicy zostaną wyszkoleni w Akademii Przemysłu Lotniczego, do której utworzenia zobowiązał się rząd węgierski. Zakłady będą zarządzane przez spółkę joint venture, w której 51% udziałów przypadnie Airbusowi, a pozostałe wybranej spółce węgierskiego skarbu państwa. Airbus Helicopters będzie decydował o charakterze produkcji.


    Współpraca Węgier z Airbusem jest także częścią porozumienia, na mocy którego w ubiegłym roku rząd węgierski podpisał dwie umowy na dostawy łącznie 36 śmigłowców, w tym 20 lekkich H145M i 16 średnich H225M Caracal, które zostaną wyposażenie w system uzbrojenia HForce. Ten zakup jest elementem modernizacji technicznej sił zbrojnych, na którą w 2018 zaplanowano 130 mld HUF (1,72 mld zł), czyli 30% z całego budżetu obronnego w wysokości 428 mld HUF (5,68 mld zł). Ponadto, od 2014 Airbus prowadzi w Budapeszcie biuro, zatrudniające 40 inżynierów i wykonujące specjalistyczne usługi dla koncernu (Węgry zamówiły H145M, 2018-07-02; Węgry zamawiają H225M Caracal, 2018-12-15).


    Tekst pochodzi z Magazynu Militarnego MILMAG.
    Przeczytaj więcej na: https://www.milmag.pl/news/view?news...9nCinIc5pQxW6Y
    https://www.milmag.pl/news/view?news...9nCinIc5pQxW6Y

    Dziękuję.
    Dobranoc.
    Kurtyna!
    myszygon, Lucjan and pasazernagape like this.

  19. #3119

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie

    Dobranoc.

  20. #3120

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Zbudowana od podstaw stanie się rdzeniem przyszłego węgierskiego klastra lotniczego. Zakłady powstaną dzięki rządowemu wsparciu i zapewnią kilkaset miejsc pracy. (...)
    Na Węgrzech będą produkowane metalowe podzespoły do przekładni głównych wszystkich typów wiropłatów, produkowanych przez Airbus Helicopters, które następnie będą wysyłane do montowni w innych państwach.
    Gdzieś to już widziałem:
    Oprócz linii produkcyjnej śmigłowców Caracal, która zostałaby utworzona w Łodzi, Airbus Helicopters zaoferował Polsce zbudowanie dodatkowego, nowego zakładu produkcyjnego, w którym powstawałyby złożone elementy wirników i przekładni dla pełnej gamy obecnych i przyszłych produktów Airbus Helicopters. (...) Ten imponujący projekt z oferty offsetowej został odrzucony przez Ministerstwo Rozwoju.
    (List otwarty Airbus Helicopters. 11.10.2016r.)
    albo tu:
    Wracając do Łodzi, w ramach tych projektów mamy dalszy rozwój naszego biura projektowego, które zainaugurowało swoją działalność w lutym br., a także umiejscowienie kolejnego zakładu, w którym będą produkowane elementy dynamiczne do śmigłowców. Co ważne, jest to pierwszy przypadek w historii, gdzie tego typu kluczowy i krytyczny element śmigłowca wychodzi poza struktury Airbus Helicopters i będzie produkowany przez partnera.
    (S. Magadzio. Komisja Gospodarki 24.09.2015r.)
    Lucjan, pwaos, Omega98 and 3 others like this.

Strona 156 z 156 PierwszyPierwszy ... 56 106 146 154 155 156

LinkBacks (?)

  1. 18-08-2018, 09:01
  2. 25-10-2017, 16:24
  3. 07-10-2017, 14:28
  4. 07-10-2017, 12:59
  5. 07-10-2017, 11:59
  6. 07-10-2017, 09:30
  7. 07-10-2017, 08:56
  8. 07-10-2017, 00:31
  9. 06-10-2017, 22:58
  10. 06-10-2017, 21:08
  11. 06-10-2017, 21:01
  12. 06-10-2017, 20:51
  13. 06-10-2017, 20:34
  14. 06-10-2017, 20:29
  15. 06-10-2017, 19:17
  16. 06-10-2017, 18:58
  17. 06-10-2017, 18:22
  18. 06-10-2017, 17:41
  19. 06-10-2017, 17:24
  20. 06-10-2017, 17:09
  21. 06-10-2017, 16:49
  22. 06-10-2017, 16:40
  23. 06-10-2017, 15:45
  24. 06-10-2017, 15:37
  25. 06-10-2017, 15:33
  26. 06-10-2017, 15:06
  27. 06-10-2017, 14:38
  28. 06-10-2017, 14:31
  29. 06-10-2017, 14:28
  30. 06-10-2017, 12:48
  31. 06-10-2017, 12:42
  32. 11-09-2017, 02:33
  33. 10-09-2017, 14:50
  34. 07-09-2017, 13:33
  35. 06-09-2017, 18:08
  36. 04-09-2017, 05:17
  37. 02-09-2017, 21:10
  38. 15-08-2017, 02:17
  39. 11-08-2017, 11:56
  40. 11-08-2017, 10:48
  41. 11-08-2017, 00:41
  42. 10-08-2017, 23:27
  43. 06-08-2017, 22:40
  44. 06-08-2017, 09:20
  45. 05-08-2017, 17:27
  46. 05-08-2017, 13:09
  47. 05-08-2017, 11:48
  48. 04-08-2017, 21:53
  49. 19-07-2017, 09:53
  50. 18-07-2017, 22:37

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •