Strona 93 z 169 PierwszyPierwszy ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1,841 do 1,860 z 3372
Like Tree3190Likes

Wątek: Śmigłowce dla wojska

  1. #1841

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie


    Polecamy

    Raz, że 50 śmigieł to za dużo, a za chwilę zamiast jednego niech lecą dwa. Zanim całkiem odlecimy na inną orbitę, ma ktoś zestawienie poszczególnych mas śmigłowców. Bo do gabarytów kabin brakuje mi własnie ile można zapakować kg do śmigłowca. Jak nie ma nikt pod ręką, to wieczorem cos opracuje?

  2. #1842
    Awatar stefann

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    No nie wiemy co ten rzad ma ostatecznie zamiar kupić. To jest cale sedno. Trudno dyskutować przy tylu niewiadomych. Powinni jasno i szybko określić co maja zamiar robić w obszarze modernizacji wojska. I nie tylko w kwestii śmigłowców. Za dużo gadki, za mało konkretów.

  3. #1843
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Zatem jeszcze raz, żeby było lepiej widać długość x szerokość x wysokość kabin ładunkowych:

    Mi-8 - 5,40 m x 2,30 m x 1,80 m;
    "Caracal" - 5,69 m x 1,80 m x 1,45 m;
    BH - 3,84 m x 2,35 m x 1,38 m;
    "Sokół" - 3,20 m x 1,55 m x 1,4 m.

    Jeszcze dla porównania znalazłem dane NH90: 4,80 m x 2,55 m x 1,58 m.
    Errata: BH szerokość kabiny 2,14m
    Cytat Zamieszczone przez vwogorek Zobacz posta
    ma ktoś zestawienie poszczególnych mas śmigłowców
    S-70i 4t na zewnątrz, H225M 4,75t. Co do ładunku w środku oficjalne broszury podają wytrzymałość podłogi, trzeba sobie policzyć (do tego BH w funtach na stopy kwadratowe . A z innych źródeł jest tak: UH-60L 1,2t, H225M 5,6t.

    Przy okazji zostawię linki:
    S-70i: https://gdziewojsko.files.wordpress....060_ibh_ti.pdf
    H225M: https://www.airbushelicopters.com/we...H225M-2016.pdf
    Cytat Zamieszczone przez stefann Zobacz posta
    No nie wiemy co ten rzad ma ostatecznie zamiar kupić.
    To Ty najpierw twierdziłeś, że 50 śmigłowców to za dużo, 30 wystarczy, a następnie, że można używać ich dwa razy więcej i nie ma problemu.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 14-10-2016 o 17:30
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  4. #1844
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez stefann Zobacz posta
    No nie wiemy co ten rzad ma ostatecznie zamiar kupić.
    Jak nie wiemy, skoro wiemy, bo zostało nam jasno powiedziane najważniejszymi ustami tego rządu?

    Generalnie poruszamy się w klasie ca. czterech ton ładunku z drobnymi niuansami. AW101 jest większy, a "Sokół" dla odmiany jest w klasie dwutonowej (2100 kg). Jeszcze dla pełnego obrazu trzeba uwzględniać zasięg śmigłowca - na jaką odległość można przewieźć ten ładunek.
    Szerokość kabiny BH poprawiłem w poprzednim zestawieniu.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-10-2016 o 17:49

  5. #1845

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Ja bym chętnie poczytał o przewadze s70i nad Caracalami, bo widzę, że niektórzy popierają tą decyzję/nie są jej przeciwni a narazie jedyne o czym czytam to, że próby udowadniania, że BH nie jest gorszy od Caracala. A chętnie bym poczytał jaką przewagę ma S70i od Caracala dla której opłacało zerwać się negocjacje i odwalać całą tą szopkę.
    Bery, pwaos, Bourne and 3 others like this.

  6. #1846
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Przewagę ma taką zasadniczą, że jest nasz polski, tzn. amerykański.

    A teraz poważnie: jak masz przeczytać o przewadze BH, skoro ze wszystkich możliwych porównań widać jak na dłoni, że tej przewagi nie ma. To jest na pewno bardzo dobry i sprawdzony w boju śmigłowiec, ale ma mało wspólnego z potrzebami WP na dzisiaj i na najbliższych kilkanaście lat.
    pwaos, RzEmYk, ojcie_c and 1 others like this.

  7. #1847

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie

    Aby być w pełni obiektywnym należy zaznaczyć, że platforma S70 ma w sobie jeszcze trochę życia - sami amerykanie mają kilka programów, które będą wydłużać życie, tak i platformy H-60, jak i AH-64. Dla przykładu nowe silniki, mające zapewnić 50% wzrost mocy (do 3000shp) i 25% oszczędności w zużyciu paliwa, mające być zamienne z obecnymi T700 i T706. Nowa przekładnia główna (obecnie na UH/MH-60M). Nowe łopaty. Dzięki konwencjonalnej konstrukcji ze stopów lekkich możliwa jest przebudowa kabiny - co zrobili Japończycy tworząc powiększonego morskiego SH-60K, gdzie kabina jest wydłużona o 0,3m i podwyższona o 0,15m.

    Czy platforma H225M będzie rozwijana w równym stopniu, by zawsze prezentować lepsze parametry od S70 ? Ciężko przewidzieć.

    Dodatkowo przy mniejszej platformie głównej, można spodziewać sie zakupu śmigłowca ciężkiego mającego uzupełnić je - co z kolei da znaczny wzrost możliwości operacyjnych ponad obecny poziom.

    Wszystkie zachodnie śmigłowce średnie oprócz H225M również są zasilane przez jednostki napędowe, które mogą być dobierane zamiennie - T700, RTM322, T706 i za 6-8 lat efekt programu ITEP. O ile jest to naciągane, to nawet gdyby w klasie średniej mieć tylko te 21 S70 i kolejne maszyny tak i średnie-wielozadaniowe, jak i bojowe - mogą dzielić tą samą jednostkę napędową (NH90, AW101, AW149, AH-64, AH-1Z).

  8. #1848

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Ja widzę taki plus w Black Hawkach ,że będziemy mieć wspólną platformę z amerykanami.
    W końcu to nasz nowy sojusznik.

  9. #1849
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    by być w pełni obiektywnym należy zaznaczyć, że platforma S70 ma w sobie jeszcze trochę życia - sami amerykanie mają kilka programów,
    To że Amerykanie nie skasują wszystkich Black Hawków na raz to oczywiste. W końcu jest to państwo dobrze zarządzane i starszy sprzęt jest poddawany zazwyczaj dobrym modernizacjom. Patrz Chinooki, B-52 czy np. F-16 Block 15. Tam nikt nie marudzi że do niedawna podstawowy samolot walki elektronicznej US. Navy i Marines miał 40 lat. Działa, wykonuje zadania to trzeba go użytkować. A w pełni wyposażony lotniskowiec uderzeniowy kosztuje więcej niż cale polskie lotnictwo wojskowe razem wzięte więc EA-6B Prowler musiał dobrze spełniać zadania bo na pokładzie nie ma miejsca na bezwartościowe samoloty.

    Tylko Polacy bardzo ciężko adaptują dobre przykłady i dobre wypracowane na wojnie wzorce...

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Czy platforma H225M będzie rozwijana w równym stopniu, by zawsze prezentować lepsze parametry od S70 ? Ciężko przewidzieć.
    Ewolucja Caracala idzie w lepszym kierunku. Śmigłowiec powiększył się w przeciwieństwie do starej Pumy z której zasadniczo ewoluował.

    W przypadku ewolucji Black Hawka kadłub nie uległ znacznemu wydłużeniu i nie zwiększyły się drstycznie jego przestrzenne możliwości transportu od prawie 40 lat.

  10. #1850

    Dołączył
    Apr 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez XNR Zobacz posta
    Waszczykowski ma już pomysł, jak poprawić stosunki z Francuzami. Kusi ich przetargiem na zakup okrętów podwodnych i helikopterów. "Nie ma potrzeby się obrażać" - przekonuje.

    Waszczykowski planuje zakupy. Na liście okręty podwodne. Do przetargu zaprasza... Francję

    Tak w ramach humoru.
    Francuska poropozycja zbudowania trzech Scorpene w Stoczni Nauta i zaopatrzenie ich gratis w pociski manewrujące jest tak korzystna dla Polski....że nie ma szans. Kupimy u-booty, bo Krupps ma poważne problemy po tym jak DNCS wygrał przetarg na Scorpene dla Australii i trzeba im pomóc.

    Wysłane z mojego HTC One M8s przy użyciu Tapatalka

  11. #1851
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Aby być w pełni obiektywnym należy zaznaczyć, że platforma S70 ma w sobie jeszcze trochę życia (...)
    Czy platforma H225M będzie rozwijana w równym stopniu, by zawsze prezentować lepsze parametry od S70 ? Ciężko przewidzieć.
    Platforma, silniki, wydłużanie życia owszem, ale łatwo można przewidzieć, że żadne wydłużanie życia i żadna modernizacja nie zmienią zasadniczej sprawy. Tego mianowicie, że BH jest zwyczajnie za mały, żeby samodzielnie spełniać funkcję wielozadaniowego średniego śmigłowca transportowego w Wojsku Polskim. Wiele razy ten temat wałkowaliśmy i za każdym razem dochodziliśmy do tego samego wniosku. "Caracal" wprawdzie z ograniczeniami, ale dałby radę.

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Dodatkowo przy mniejszej platformie głównej, można spodziewać sie zakupu śmigłowca ciężkiego mającego uzupełnić je - co z kolei da znaczny wzrost możliwości operacyjnych ponad obecny poziom.
    Idea kupowania ciężkiego śmigłowca (w domyśle "Chinooka") jest u nas zupełną nowością. Jeszcze rok-dwa temu w ogóle nie funkcjonowała ona ani w obiegu publicystycznym (może jakoś tam marginalnie), ani w obiegu polityczno-wojskowym. Od paru tygodni (może paru miesięcy?) coraz częściej i coraz głośniej przebąkuje się na ten temat. Abstrahując od tego, że konstrukcja CH-47 jest grubo ponad 50-letnia, a porównywalnych maszyn na światowym rynku nie ma i nieprędko będą, oczywiście zwiększyłby on nasze możliwości operacyjne. Nikt jednak dotychczas nie pokusił się o przekonanie mnie i podobnej mi szerokiej publiczności do celowości takiego zakupu. Czy mamy aż takie potrzeby? Ile tych CH-47 miałoby być, w jakiej korelacji z BH i jakim kosztem? Moje wątpliwości potęguje fakt, że dwie tak duże i silne europejskie armie jak niemiecka i francuska nie mają aż tak ciężkich (klasa 10-12 ton ładunku) śmigłowców i całkiem dobrze z tym żyją. A my spokojnie moglibyśmy się bez nich obejść, gdybyśmy zostali przy "Caracalach", skoro już nasi decydenci nie umieli wznieść się na poziom mężów stanu i odrzucając na bok bieżącą politykę zastąpić stare Mi-8 sprzętem idealnie nadającym się na taką zamianę.
    Skoro tak, to ja - zwykły szeregowy podatnik - pomysł zakupu CH-47 na razie odbieram jako kolejną próbę naciągnięcia mnie na wydawanie moich pieniędzy. I siłą rzeczy zadaję sobie pytanie, czy jest to pomysł tylko bezdennie głupi, czy także z kontekstem lobbystyczno-korupcyjnym.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-10-2016 o 19:24
    frik likes this.

  12. #1852

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    PANOWIE!

    Waszczykowski w GW: Wyrażamy zainteresowanie Caracalem „typem do operacji morskich”

    Jak piątek to po całości

    Waszczykowski planuje zakupy. Na liście okręty podwodne. Do przetargu zaprasza... Francję

    Może MW dostanie fajne wiatraki SAR/ZOP

    Niestety, ze złych wiadomości, oznacza to mikrofloty i rozbicie łańcucha logistycznego na wiele typów

  13. #1853

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Bo śmigłowce ZOP tanie nie są. Podobnie wersja dla specjalsów, czy CSAR.
    ZOP to wiadomo - jakieś radary, sonary i możliwość odpalania torped, czy co tam mają. Chciałbym jednak zapytać czym konkretnie różni się wersja dla sił specjalnych od transportowej? Była już mowa o wyciągarce, pewnie jeszcze jakieś reflektory (to chyba nie jest drogie) i FLIR (to już pewnie jest drogie). Czy coś jeszcze? Może jest jakaś dobra strona z listą takiego wyposażenia? Najlepiej z orientacyjnym cennikiem, ale takich to pewnie nie ma.

    Cytat Zamieszczone przez Jack-Jack Zobacz posta
    Cena montażu zestawu do Bella 429 to jedyne 146 tys dolarów. Obstawiam że dla S-70 po cenach wojskowych będzie to trzykrotnie wiecej.
    Dlaczego to jest takie drogie? Czy chodzi o certyfikaty, podobnie jak w lotnictwie cywilnym?

    Wyciągarka to chyba nie jest jakieś wybitnie skomplikowane urządzenie, które mają tylko Amerykanie. Mamy przecież wyciągarki w Mi-17. Czy tamte też są takie drogie? A może są dużo gorsze od amerykańskich?
    Czy w Mielcu nie mogliby montować w S-70i np. takich wyciągarek jak w Mi-17? Tak samo z reflektorem. Krótko mówiąc czy to naprawdę jest aż taki problem i czy w Mielcu na pewno nic w tym kierunku nie robili?

  14. #1854

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    EPDA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Idea kupowania ciężkiego śmigłowca (w domyśle "Chinooka") jest u nas zupełną nowością.
    Dziwne, pamiętam, że istnieje od momentu spisania ze stanu Mi-6, czyli w zasadzie od zawsze w III RP.

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Moje wątpliwości potęguje fakt, że dwie tak duże i silne europejskie armie jak niemiecka i francuska nie mają aż tak ciężkich (klasa 10-12 ton ładunku) śmigłowców i całkiem dobrze z tym żyją.
    Przykro mi, ale Francuzi inwestują w projekt ciężkiej maszyny Airbusa (X6), a Niemcy czekają na dalszy rozwój CH-53K (Izraelczycy zresztą też).

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    A my spokojnie moglibyśmy się bez nich obejść, gdybyśmy zostali przy "Caracalach"
    Być może, trzeba jednak pamiętać, że ilość sprzętu jaki się wozi cały czas wzrasta. Póki mamy tylko Honkery i ZURy to maszyna do 11t MTOW starcza, ale co jeżeli w pewnym momencie będziemy chcieli przenosić coś masy L-ATV ? Żadna z tych platform nie urośnie na tyle by przenosić na podwieszeniu 7 ton.

  15. #1855

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie

    @Canonier

    Zobacz tu: https://gdziewojsko.files.wordpress....060_ibh_ti.pdf

    • Armament Kits*
    • SATCOM*
    • HF Radio*
    • TACAN*
    • Communication security*
    • Armored floor*
    • Digital data link*
    *Subject to Government approval

    Czyli wszystko za zgodą US Gov.

    A dwa - gdybam - czy Sikorsky pozwoli nam wdrażać na BH nasze technologie/systemy, jeżeli kupiliśmy je bez offsetu?

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Być może, trzeba jednak pamiętać, że ilość sprzętu jaki się wozi cały czas wzrasta. Póki mamy tylko Honkery i ZURy to maszyna do 11t MTOW starcza, ale co jeżeli w pewnym momencie będziemy chcieli przenosić coś masy L-ATV ? Żadna z tych platform nie urośnie na tyle by przenosić na podwieszeniu 7 ton.
    Zwykły piechur też nosi coraz więcej gratów.
    Canonier likes this.

  16. #1856

    Dołączył
    Apr 2008

    Domyślnie

    Dzięki, to rzeczywiście sporo wyjaśnia. Widziałem, że ten PDF był już wklejany, ale myślałem, że jest długi i niewiele z niego zrozumiem. Faktycznie całkiem przejrzysta broszura.

    Nasuwa się jeszcze jedno pytanie - czy po uzyskaniu zgody rządu USA nie mogliby tego wyposażenia montować w Mielcu?

  17. #1857

    Dołączył
    Apr 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Proste, dwa śmigłowce jednocześnie lądują w tym samym punkcie, albo podejmują naraz tych samych rozbitków. Oczywiście też trzymasz wtedy w dyżurze nie jeden, a dwa śmigłowce, bo przecież załogi pracują za free i jest ich nieskończona ilość, a sprzęt też jest obsługiwany za frytki i się nie zużywa.

    Naprawdę na chłopski rozum to można pole zaorać, a nie dyskutować o śmigłowcach wojskowych.

    To jest argument za przerobieniem A 380 na śmigłowiec ratunkowy. Ten to dopiero naratuje.

    2. Czy faktycznie Unia się przyczepiła do objecia przetargiem śmigłowców ratunkowych SAR, bo to są maszyny cywilne de facto i w otwartym przetargu powinny startować?
    >>...praktycznie nie istnieje już raport komisji Millera czy nawet raport MAK, gdzie przecież nie wszystko było zafałszowane.<<
    Janina Paradowska

  18. #1858

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jack-Jack Zobacz posta
    Może MW dostanie fajne wiatraki SAR/ZOP
    W końcu już są podobno klepane we Francji. A tak na poważnie, to i tak legł pomysł wspólnej platformy i wszystkich korzyści z nią związanych. Po aferze z przetargiem, nie wierzę w to co mówi rząd (pomijam czy AH będzie chciał w ogóle usiąść z nami do dialogu, a co dopiero nam coś sprzedać, a nawet gdyby, to na pewno nie za cenę jak w pierwszym przypadku).

    Wracając do BH, to naprawdę jedyny argument za tym śmigłowcem w WP, jaki mi się udało wysunąć, to taki że byłby dobrym śmiglakiem, gdyby stanął w przetargu na następce W-3. Wiem, że trochę inna klasa i trochę nie moje podwórko, ale W-3 też jest taka małą osobliwością wśród śmiglaków wojskowych, ale jeżeli chodzi o zadania, jakie realizują Sokoły, szczególnie w Nowym Glinniku, to chyba BH by pasował (ale nie moje podwórko, więc jak coś, to od razu koledzy prostujcie).

    A tak wyszło jak wyszło i niesmak pozostanie. A sam BH będzie dla mnie symbolem przegranej ogromnej szansy dla pozostałości polskiego przemysłu lotniczego.
    Ostatnio edytowane przez vwogorek ; 14-10-2016 o 20:00 Powód: Literówki

  19. #1859
    Awatar stefann

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    To Ty najpierw twierdziłeś, że 50 śmigłowców to za dużo, 30 wystarczy, a następnie, że można używać ich dwa razy więcej i nie ma problemu.
    Ja mówiłem ze 50 Caracali to za dużo. Przy mniejszych BH sprawa wygląda inaczej. Tych trzeba więcej zakupić. I oprócz tego szereg maszyn typu AW101 albo NH90. CH-47 bym nie kupił. Tak jak wcześniej pisałem. Jeden incydent i straci się dziesiątki komandosów, jak USA w Afganistanie. Na to PL nie stać. Juz nam jeden "Smoleńsk" wystarczy.

  20. #1860
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez lt.Fubar Zobacz posta
    Dziwne, pamiętam, że istnieje od momentu spisania ze stanu Mi-6, czyli w zasadzie od zawsze w III RP.
    Ta idea gdzieś tam się błąkała zawsze, acz zupełnie na marginesie. Mi-6 mieliśmy mało (plany były swego czasu znacznie bardziej ambitne) i w wojsku służyły krótko, ale się spodobało. Potrzeby transportowe wcale od tego czasu nie zmniejszyły się, a jakby wręcz przeciwnie.

    Wiem, że Francuzi i Niemcy kombinowali europejski (względnie transatlantycki) projekt ciężkiego śmigłowca, ale od ponad 10 lat te kombinacje pozostają na papierze i nie zanosi się na ich szybki finał. Póki co projekt FTH trafił ad acta ze względów finansowych. W związku z tym Niemcy podjęli nawet rozważania o CH-47, ale prawdopodobnie zostaną przy CH-53 (mają ponad 60 starych, chcą używać do 2030 r., mówi się o nieodległym zakupie rzędu 40 CH-53K), który z kolei jest mniejszy od CH-47. Może zatem nam także wystarczyłby CH-53K i wcale nie potrzeba "Chinooka"? Czy też może odwrotnie: CH-53 w wersji K na tyle urośnie, że może być pełnowartościowym zamiennikiem CH-47? Jak to wychodzi kosztowo? Jako podatnik bardzo życzyłbym sobie, żeby ktoś to poważnie przeanalizował, jeżeli mam płacić.

    Cytat Zamieszczone przez stefann Zobacz posta
    Ja mówiłem ze 50 Caracali to za dużo. Przy mniejszych BH sprawa wygląda inaczej. Tych trzeba więcej zakupić. I oprócz tego szereg maszyn typu AW101 albo NH90.
    Coraz lepiej. A pińcetplus z czego będziesz finansował, gdy już to wszystko kupisz?
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 14-10-2016 o 20:30
    frik, PeK, RzEmYk and 1 others like this.

Strona 93 z 169 PierwszyPierwszy ... 43 83 91 92 93 94 95 103 143 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 18-08-2018, 09:01
  2. 25-10-2017, 16:24
  3. 07-10-2017, 14:28
  4. 07-10-2017, 12:59
  5. 07-10-2017, 11:59
  6. 07-10-2017, 09:30
  7. 07-10-2017, 08:56
  8. 07-10-2017, 00:31
  9. 06-10-2017, 22:58
  10. 06-10-2017, 21:08
  11. 06-10-2017, 21:01
  12. 06-10-2017, 20:51
  13. 06-10-2017, 20:34
  14. 06-10-2017, 20:29
  15. 06-10-2017, 19:17
  16. 06-10-2017, 18:58
  17. 06-10-2017, 18:22
  18. 06-10-2017, 17:41
  19. 06-10-2017, 17:24
  20. 06-10-2017, 17:09
  21. 06-10-2017, 16:49
  22. 06-10-2017, 16:40
  23. 06-10-2017, 15:45
  24. 06-10-2017, 15:37
  25. 06-10-2017, 15:33
  26. 06-10-2017, 15:06
  27. 06-10-2017, 14:38
  28. 06-10-2017, 14:31
  29. 06-10-2017, 14:28
  30. 06-10-2017, 12:48
  31. 06-10-2017, 12:42
  32. 11-09-2017, 02:33
  33. 10-09-2017, 14:50
  34. 07-09-2017, 13:33
  35. 06-09-2017, 18:08
  36. 04-09-2017, 05:17
  37. 02-09-2017, 21:10
  38. 15-08-2017, 02:17
  39. 11-08-2017, 11:56
  40. 11-08-2017, 10:48
  41. 11-08-2017, 00:41
  42. 10-08-2017, 23:27
  43. 06-08-2017, 22:40
  44. 06-08-2017, 09:20
  45. 05-08-2017, 17:27
  46. 05-08-2017, 13:09
  47. 05-08-2017, 11:48
  48. 04-08-2017, 21:53
  49. 19-07-2017, 09:53
  50. 18-07-2017, 22:37

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •