Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2009

    Domyślnie Filmy Su-25 - Gruzja?


    Polecamy

    YouTube - Chaîne de kuslin2

    Gość ma sporo filmów z Su-25, bardzo fajnie nakręconych. Także z lotów bojowych.

    To z Gruzji chyba, czy się mylę?

  2. #2
    Awatar Kasztan

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Filmiki rarytas - mi to wygląda raczej na Czeczenię, w każdym razie część
    Kasztan, cztery białe nogi, szeroka łysina, że koń dobry, to nie nowina!

  3. #3
    Awatar kowaliks

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Vancouver

    Domyślnie

    Temat chyba był w - "co za kosiak!".
    Ale nie powiem filmiki pierwsza klasa.
    pzdr,K

  4. #4
    Moderator Senior Screener
    Awatar Pzlm28

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Na jednym z filmów pojawia się data 31.1.2003.

  5. #5
    Awatar kiepstein

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Rawa Mazowiecka, Poland

    Domyślnie

    Na innym 20.11.1999, więc raczej Czeczenia, przy innych filmach pojawia się nazwa miasta Duszanbe.
    Przeżyj każdy dzień tak jakby miał być Twoim ostatnim.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2008
    Mieszka w
    Sulęcin

    Domyślnie

    Ten "gość" który je zamieścił to Michaił Kuslin, warto jednak pamiętać że większość filmów powstała w dużej mierze m.in. dzięki temu oto Panu:


    Michaił Wiktorowicz Pawłow
    (Михаил Викторович Павлов)



    Urodzony 16 grudnia 1959 roku. Do WWS wstąpił w roku 1981, w tym też czasie ukończył szkolenie w ośrodku szkolenia lotniczego w Krasnodarze w Kraju Krasnodarskim (КВВАУЛ lub КВВАОЛКУЛ - Качинского высшего военного авиационного училища летчиков). Po ukończeniu szkolenia podstawowego na samolotach Jak-52 oraz L-39 przesiadł się na myśliwca MiG-21PFM. Na tym typie też uzyskał tytuł pilota wojskowego I klasy. W latach 1993-2007 był natomiast pilotem samolotu szturmowego Su-25, pełniąc służbę jako członek personelu latającego w nowo sformowanym 461 Pułku Lotnictwa Szturmowego (461 SzAP) w Krasnodarze. Uczestnik obu wojen czeczeńskich. W ostatnich latach służby lotniczej pełnił również funkcję instruktora w ośrodku КВВАУЛ w Krasnodarze.

    Jego profil i dane teleadresowe są również dostępne na stronie WWW ośrodka szkolenia lotniczego w Krasnodarze.

    Ęŕ÷ŕ (ĘÂÂŔÓË) - Ëĺň÷čę - ęŕ÷číĺö Ďŕâëîâ Ěčőŕčë Âčęňîđîâč÷. Ęŕ÷číńęîĺ âűńřĺĺ âîĺííîĺ ŕâčŕöčîííîĺ ó÷čëčůĺ ëĺň÷čęîâ.

    Ktoś pewnie w tym momencie spyta co w osobie Michaiła Pawłowa jest takiego szczególnego? Otóż pan Michaił Pawłow jest w istocie współautorem krążących od jakiegoś czasu po internecie amatorskich filmów lotniczych, dokumentujących z ciekawej perspektywy działania bojowe samolotów Su-25 w Czeczenii. Część tego materiału mieliśmy również okazję obejrzeć już tutaj na Forum.

    Myślę że warto w tym miejscu krótko opowiedzieć o kulisach powstania tego materiału. Według autora wszystkie te filmy są w zasadzie jednym długim, ponad 8-godzinnym (8h 15 min) dziełem audowizualnym, dokumentującym 15 lat istnienia 461 SzAP od 1993 do 2007 roku włącznie, obejmującym zarówno ujęcia w locie, jak i sceny z życia codziennego jednostki. Historia powstania tego filmu sięga odległego roku 1994, kiedy to jedna z pułkowych eskadr została wysłana do Tadżykistanu w ramach 1 Gw SzAD (1. Dywizja lotnictwa szturmowego Gwardii), pod komendą generała-majora lotnictwa W.M. Ratuszina. W Tadżykistanie trwała wówczas regularna wojna domowa, w którą były zaangażowane również stacjonujące w tamtym kraju jednostki wojskowe FR - wojska federacji oraz wojska ochrony pogranicza.

    Tak się złożyło że była do dyspozycji bardzo droga wówczas kamera wideo Panasonic M-3000. Od razu powstał więc pomysł aby wykorzystać ją do sfilmowania i udokumetowania lotów na Su-25. Początki były bardzo trudne - o ile kręcenie scen na ziemi w powietrzu nie sprawiało jej operatorowi kłopotu, o tyle w powietrzu była z tym prawdziwa katorga. Sporym utrudnieniem były niemałe garbaryty i masa kamery. Operowanie kamerą w kokpicie utrudniał również fakt że jej operator - chcąc nie chcąc, musiał nosić kask ZSh-7, który do najmniejszych gabarytowo również nie należał. Jednak jakość pierwszych filmów była zadowalająca.

    Później, w roku 1996, kiedy od jakiegoś czasu było już gorąco nad Czeczenią, powstała myśl że do nagrania można by odpowiednio wkomponować dialogi pilotów oraz muzykę, tworząc swego rodzaju lotniczy "teledysk". I tak, przy użyciu domowego magnetowida oraz bębnowego rejestratora "Снежеть" zmontowano wówczas co najmniej kilka awiaklipów, a w tło akcji wkomponowano muzykę (oryginalnie z tego co mi wiadomo m.in. J.M. Jarre). Filmy zyskały uznanie na tyle że były przez pewien okres czasu dość mocno omawiane przez specjalistów. Trafiły również do archiwum jednostki, jako kolejne udokumentowanie lotów. Po jakimś czasie, przy drobnej pomocy jakiegoś pułkowego specjalisty, do prac nad materiałem filmowym wykorzystano również bloki elektroniczne pokładowych magnetofonów: MS-61 oraz MN-61 (ten blok magnetofonu był częścią pokładowego rejestratora parametrów lotu). W tym też okresie powstał filmik z działań nad Czeczenią, na którym oglądaliśmy postrzelany egzemplarz o nr bocznym "Czerwony 25" oraz dziury w pleksiglasie w owiewce kabiny.

    W 1999 r. przyjaciel zasugerował p. Pawłowowi użycie dużo poręczniejszej, przenośnej kamery wideo Sony (w końcu technika przez lata 90te poszła trochę "do przodu"), którą można zupełnie spokojnie w prowizoryczny sposób przytwierdzić z boku do wiatrochronu i delikatnie oprzeć na celowniku ASP (tak aby ocierał o fotokarabin i nie przeszkadzał w manipulowaniu szkłem celownika), w taki sposób aby nie utrudniać zbytnio korzystania z niego. Wkrótce część załóg przyzwyczaiła się do umiejscowionej w ten sposób kamery i tak też powstały kolejne filmy, już z II wojny czeczeńskiej, gdy pułk operował z bazy Mozdok. Mogliśmy na nich z tak ciekawej i dość unikalnej perspektywy (na większości widać było fragmenty wiatrochronu oraz charakterystyczne dla Su-25, wystające z przodu anteny SZRO i DISSa) oglądać już na żywo i w kolorze m.in. ostrzeliwanie celów naziemnych z ciężkich nprów S-24 oraz S-25. Często widać również samolot prowadzącego, który rzuca flary oraz prowadzi bombardowanie i ostrzał w locie nurkowym.

    Tak powstała całkiem imponująca, grubo ponad 2,5h kolekcja awiaklipów. Spora część tego materiału filmowego została opublikowana w internecie pod różnymi nazwami ("Su-25", "Su-25 - bez patosu", "Su-25 w walce", "Na wojnie kak na wojnie" itp.) i możemy je odnaleźć pod linkami które niebawem podam.

    Ponadto na youtube i innych tego typu miejscach krąży tyle przerobionych wersji tych filmów (z różnie podłożonym dźwiękiem), że w ramach najzwyklejszego poszanowania praw autorskich czy też własności intelektualnej uznałem że byłoby uczciwie krótko opisać historię ich powstania oraz kto w rzeczywistości jest autorem tego - jakby nie spojrzeć - unikalnego dokumentu.

    A teraz kilka linków:

    СУ-25 461 ШАП: Âčäĺî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ : ŃÓ-25 461 ŘŔĎ : ŃÓ-25
    (Pilot w 1:50min to nikt inny jak właśnie Michaił Pawłow.)

    СУ-25 - 2 - Без названия: Âčäĺî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ : ŃÓ-25 - 2

    СУ-25 -3: Âčäĺî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ : ŃÓ-25-3 ! : ŃÓ-25 -3

    СУ-25 - 4: Âčäĺî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ : Ěî¸ âčäĺî : ŃÓ-25 - 4
    (W drugiej połowie filmu oglądamy mocno uszkodzonego Su-25 o nr taktycznym 25: jeden z R-95Sz wyłączony z akcji, który triumfalnie powrócił do Mozdoku. Widać również przez chwilę na kadrze egzemplarz nr 46, który został uszkodzony nad Gruzją/Osetią Płd oraz wrak Su-24, który najwyraźniej miał za długi dobieg.)

    СУ-25: Âčäĺî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ : Ěî¸ âčäĺî : Ńó-25
    (Chyba jeden z pierwszych filmów z 1994 roku, nagrany w Tadżykistanie)

    Klip z 1996 roku zniknął, ale może jeszcze autor go zamieści

    Zainteresowanym resztą materiału filmowego i fotograficznego ze zbiorów Michaiła Pawłowa, dotyczącego Su-25, odsyłam również na jego konto na serwisie mail.ru:

    Ôîňî@Mail.Ru: Ěčőŕčë Ďŕâëîâ

    Polecam je również przeglądać, gdyż od czasu do czasu jest uaktualniane i często pojawia się nowy materiał

    Warto przy okazji dodać że Michaił Kuslin również związany jest z jednostką z Krasnodaru i również brał udział w powtsaniu tego materiału.

  7. #7
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Nie chcę zakładać nowego wątku, mam tylko jedno pytanie. Powie mi ktoś o co chodzi w tym filmie ?
    YouTube - Russian pilots punish Georgian terrorists

  8. #8
    Awatar Evil-Matt

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPDE

    Domyślnie

    W tym filmiku chodzi zapewne o konflikt rosyjsko-gruźinski, a na nim widac najpewniej Su-25 atakującego cele naziemne.

  9. #9
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Evil-Matt Zobacz posta
    W tym filmiku chodzi zapewne o konflikt rosyjsko-gruźinski, a na nim widac najpewniej Su-25 atakującego cele naziemne.
    Pewnie tak, ale dlaczego tam słychać dialog po polsku? 42 sek.

  10. #10
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Przesłyszenie? Czy kolejna teoria spiskowa jak z filmikiem po katastrofie Tutki? Zbitka wyrazów przez radio w obcym języku, które (z braku zrozumienia) mogą się wydawać podobne do polskich słów.

    Najlepszym przykładem tego zjawiska są wszelkie "misheard lyrics" do odnalezienia na youtube, gdzie jak się słucha danych utworów czytając te złe teksty można odnieść wrażenie, że tak właśnie ktoś śpiewa. A potem wystarczy sprawdzić oryginalny tekst i się okaże, że to przesłyszenie.

  11. #11
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Właśnie dlatego pytam. Nie jestem pewien i chciałem skonsultować. Może ktoś ma inne zdanie lub wiedzę ?

  12. #12
    Awatar sniffer

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Leszno

    Domyślnie

    Tam nie ma nic po polsku. To jest zwrot po rosyjsku. Niestety nie rozumiem pierwszego słowa (raptem są 2) i nie podpowiem co dokładnie tam jest powiedziane. Końcówka tego słowa ewidentnie sugeruje język rosyjski.

  13. #13
    Awatar Marek_1452

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sniffer Zobacz posta
    Tam nie ma nic po polsku.
    U mnie słychać w 43 sek "właśnie widzę swoich" lub " nie widzę swoich"
    Dlatego zapytałem bo mnie to zadziwiło, ale pewnie się mylę, tego nie wykluczam. Nie szukam żadnych teorii spiskowych, napewno nie na tak zacnym forum. Zapytałem z ciekawości.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Tam jest tylko komunikacja w języku ros. pomiędzy pilotami oraz komunikaty (kobiecy głos) - kat natarcia, wysokość, przeciążenie

LinkBacks (?)

  1. 22-10-2013, 09:25
  2. 22-10-2013, 06:07
  3. 21-10-2013, 23:15
  4. 21-10-2013, 19:47
  5. 21-10-2013, 17:42
  6. 21-10-2013, 15:33
  7. 21-10-2013, 15:22
  8. 02-01-2012, 09:33
  9. 01-01-2012, 18:22
  10. 30-12-2011, 00:57
  11. 12-09-2011, 20:42

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •