Strona 1 z 13 1 2 3 11 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 246
Like Tree64Likes

Wątek: Co dalej z Su-22 i czy może go zastąpić lekki samolot szkolno-bojowy?

  1. #1
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie Co dalej z Su-22 i czy może go zastąpić lekki samolot szkolno-bojowy?


    Polecamy

    Wydzielone z wątku o LIFT dla WSOSP. Tutaj proszę kontynuować, jeżeli jest taka wola.JacekB

    Jak niektórym piszącym wiadomo - mam swoje zdanie na temat fachowości w PSP w wyborze samolotów więc poprosił bym kogoś o wyjaśnienie nurtującego mnie pytań:

    1. Radar AESA w LIFT o zasięgu około 100 Km - po co komu AESA z takim kiepskim zasięgiem? Ktoś coś takiego produkuje z tak małym zasięgiem? Powód do odrzucenia ofert i wyłonienia wygranego poza przetargiem?
    Czyli z góry ustawiony przetarg?

    2. LIFT ma zastąpić Su-22 - ciekawe jakich dopalaczy pomysłodawca zażywa - który LIFT posiada opancerzenie kabiny tak jak Su-22(tylko dlatego że to opancerzenie Su posiada pilot zestrzelonej maszyny przez polską Newę przeżył).
    LIFT w tej roli praktycznie uniemożliwia przeżycie pilotowi po trafieniu nawet przez ostrzał z DSK lub AK-47 (o ZSU-23 ze nie wspomnę) spodu samolotu.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 13-12-2010 o 00:28 Powód: edit

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta

    2. LIFT ma zastąpić Su-22 - ciekawe jakich dopalaczy pomysłodawca zażywa - który LIFT posiada opancerzenie kabiny tak jak Su-22(tylko dlatego że to opancerzenie Su posiada pilot zestrzelonej maszyny przez polską Newę przeżył).
    LIFT w tej roli praktycznie uniemożliwia przeżycie pilotowi po trafieniu nawet przez ostrzał z DSK lub AK-47 (o ZSU-23 ze nie wspomnę) spodu samolotu.
    Skąd masz informację o opancerzeniu kabiny Su-22?

    dranio

  3. #3
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Od znajomego który to Su zestrzelił - ciężko inaczej wytłumaczyć dlaczego gość przeżył eksplozję głowicy Newy siedząc w samolocie. Głowica wybuchła pod samolotem. Jak by wybuchła nad kabiną to z pilota został by pokarm dla ryb w Bałtyku. Na szczęście wtedy przeżył - zginął w wypadku CASY.
    Ponad to masz opis na stronie Militaria ewolucji opancerzenia w Su(W jednym zdaniu ale zawsze coś).
    Pocisk Newy eksploduje przed trafieniem w płatowiec tworząc chmurę odłamków tnących. Raczej trudno przeżyć bez zabezpieczenia - nie mam info w jakim stopniu jest zabezpieczona kabina - czy tylko od spodu, czy na bokach też, ale nawet jak bym się mylił to jest fajny artykuł w najnowszym lotnictwie o OPL w Czeczeni - loty n malej wysokości.
    Strzelano do Su-25 i Mi-24. Uzyskano nawet trafienie z RPG-7 W Mi-24.
    O ile mój argument może być nietrafiony to ten artykuł wyraźnie daje do myślenia.
    Tytuł "Lotnictwo rosyjskie w pierwszej wojnie czeczeńskiej".

    Co do zakupu LIFTa to im szybciej tym lepiej tyle że nie zamiast Su-22.

    Zamiast Su lepiej wprowadzić F-16 ale z możliwościami użycia ofensywnej broni antyradiolokacyjnej i powietrze - woda dalekiego zasięgu. Tylko nowe a nie "zmagazynowane" na pustyni. TAK JAK UŻYWA F-16 IZRAEL.

    PS. Małe OT: Pamiętasz nasze rozmowy o pomiarowych maszynach współrzędnościowych w lotnictwie?
    Lotnictwo 11/2010 strona 20 prawy dolny róg. Albo strony Airbusa - jak wykonuje się pomiary części skrzydeł - jedna połówka jest z Hiszpanii a druga z Niemiec i muszą pasować. Dodam tylko że taką głowicę pomiarową widzę pierwszy raz na oczy.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Od znajomego który to Su zestrzelił - ciężko inaczej wytłumaczyć dlaczego gość przeżył eksplozję głowicy Newy siedząc w samolocie. Głowica wybuchła pod samolotem. Jak by wybuchła nad kabiną to z pilota został by pokarm dla ryb w Bałtyku. Na szczęście wtedy przeżył - zginął w wypadku CASY.
    Chodzi mi o oficjalny dokument potwierdzający istnienie pancerza.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    PS. Małe OT: Pamiętasz nasze rozmowy o pomiarowych maszynach współrzędnościowych w lotnictwie?
    Lotnictwo 11/2010 strona 20 prawy dolny róg. Albo strony Airbusa - jak wykonuje się pomiary części skrzydeł - jedna połówka jest z Hiszpanii a druga z Niemiec i muszą pasować. Dodam tylko że taką głowicę pomiarową widzę pierwszy raz na oczy.
    Takie fotki są dobre do prasy. Regułą jest, że w CASIE okucia centropłata C-295 produkowanego w Hiszpanii nie pasują do okuć skrzydeł zewnętrznych produkowanych w Polsce (w dużej mierze z części hiszpańskich) i dokument pt. "Non-Conformance Sheet" lub "Hoja de Non Conformidades" ma tak szerokie zastosowanie, a jedną z ostatnich operacji jest wspólne rozwiercanie okuć.

    dranio

  5. #5
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Przepraszam nie chciałem aż tak przesadzić, już wyjaśniam: źle ułożyłem wypowiedź a to dlatego że w świetle wymagań MON poza moim PS. cała wypowiedź jak najbardziej dotyczy LIFTa w PSP.

    Opierając się na artykule z Raportu WTO 11/2010 LIFT ma być używany do:

    "...- lotów pilotażowo-nawigacyjnych;

    - lotów w warunkach VFR oraz IFR w dzień i w nocy;

    - lotów grupowych, w tym z wykorzystaniem NVG;

    - lotów na szkolenie z zastosowania bojowego;

    A TAKŻE DO:

    - ZWALCZANIA WOLNO PORUSZAJĄCYCH SIĘ CELI POWIERZCHNIOWYCH NA MAŁYCH WYSOKOŚCIACH LOTU;

    - ZWALCZANIA NAZIEMNYCH OBIEKTÓW PRZECIWNIKA W RAMACH BEZPOŚREDNIEGO WSPARCIA LOTNICZEGO WOJSK LĄDOWYCH;

    -ZWALCZANIA OBIEKTÓW NAWODNYCH W RAMACH WSPARCIA LOTNICZEGO MARYNARKI WOJENNEJ;

    - PROWADZENIE TAKTYCZNEGO ROZPOZNANIA POWIETRZNEGO(OPCJA)...."

    Powyższe wymagania sprecyzował MON udzielając wypowiedzi na temat LIFTa.
    Jak widać z zamieszczonego przeze mnie fragmentu pobożnych życzeń PSP wynika że podkreślone przeze mnie dużą literą wymagania dotyczą raczej Su-25, Su-24, F-111 lub Intrudera, A-10, albo innej maszyny typowo szturmowej przystosowanej do lotów na małych wysokościach a co za tym idzie OPANCERZONEJ, dlatego artykuł o walkach nad Czeczenią oraz przykład z Su-22 obrazują z czym się może spotkać taki lekki samolocik oraz jak ma chronić bezcenne życie pilota.
    Trzeba mieć jakieś podstawy do dyskusji.

    Ja sam zaczynam przekonywać się o japońskim syndromie Kamikadze w PSP.

    Wygląda to tak:
    Szkolimy pilota za grube pieniądze, szkolimy długo(na razie dwa lata na F-16, na LIFTa z rok, półtora roku?) i gruntownie w obsłudze nowoczesnych systemów, szkolimy w lataniu na symulatorach, na samolotach szkolnych, kupujemy drogie skomplikowane maszyny szkolenia zaawansowanego, wysyłamy na szkolenia zagraniczne, ryzykujemy że pilot rozwali siebie i drogą maszynę w trakcie treningu w locie bez widoczności lub na małej wysokości, a następnie w razie konfliktu wsadzamy gościa do nieopancerzonej maszyny szkolnej i atakujemy takim zestawem z najwyższej półki czołg, ciężarówkę, transporter, kuchnie polową itp, a spotkamy na pierwszej linii autonomiczny system p-lot tak jak np.Loara, Osa , Tunguska, wszelkie odmiany ręcznych wyrzutni rakiet oraz innych tradycyjnych środków opl.
    Kamikadze w puszce po Cocacoli.
    Kiedyś takich odznaczano pośmiertnie Orderem Bohatera Związku Radzieckiego. Małe szanse na przeżycie we wszystkich czterech maszynach z konkursu.

    Przykład na potwierdzenie powyższego:

    Izrael w operacjach lotniczych najwięcej stracił Skyhawków wykorzystywanych jako lekkie samoloty wsparcia w nowoczesnym konflikcie. A to samolot który zarówno wielkością jak i rodzajem wykonywanych zadań odpowiada przyszłemu LIFTowi w PSP zgodnie z wymaganiami MON.

    Jak widać temat samolotu szkolno-"bojowego" musi poruszać bardzo szeroki zestaw zagadnień - zdaje się że nawet szerszy niż w przypadku F-16. No chyba że utniemy wymagania "bojowe" i będziemy dyskutowali o pozostałych życzeniach np. AESA z zasięgiem 100 km.
    Zamiast w F-16(oczywiście nie z takim zasięgiem)w LIFT.

    PS. Jeżeli faktycznie powyższe nie mieści się w rozważaniach to proszę o wykasowanie posta i przyjęcie przeprosin.

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Ja sam zaczynam przekonywać się o japońskim syndromie Kamikadze w PSP.

    (...) a następnie w razie konfliktu wsadzamy gościa do nieopancerzonej maszyny szkolnej i atakujemy takim zestawem z najwyższej półki czołg, ciężarówkę, transporter, kuchnie polową itp, a spotkamy na pierwszej linii autonomiczny system p-lot tak jak np.Loara, Osa , Tunguska, wszelkie odmiany ręcznych wyrzutni rakiet oraz innych tradycyjnych środków opl.
    Kamikadze w puszce po Cocacoli.
    Kiedyś takich odznaczano pośmiertnie Orderem Bohatera Związku Radzieckiego. Małe szanse na przeżycie we wszystkich czterech maszynach z konkursu.

    Przykład na potwierdzenie powyższego:

    Izrael w operacjach lotniczych najwięcej stracił Skyhawków wykorzystywanych jako lekkie samoloty wsparcia w nowoczesnym konflikcie. A to samolot który zarówno wielkością jak i rodzajem wykonywanych zadań odpowiada przyszłemu LIFTowi w PSP zgodnie z wymaganiami MON.
    Syrenek, przestań pisać epistoły i wskaż mi łaskawie, w których miejscach opancerzone są F-15E, F-16, Tornado, Rafale, czy Mirage 2000. Są one używane jako maszyny uderzeniowe. Nota bene Skyhawki miały opancerzone kabiny, więc Twoje wnioski są błędne.

    dranio

  7. #7
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta

    - ZWALCZANIA WOLNO PORUSZAJĄCYCH SIĘ CELI POWIERZCHNIOWYCH NA MAŁYCH WYSOKOŚCIACH LOTU;

    - ZWALCZANIA NAZIEMNYCH OBIEKTÓW PRZECIWNIKA W RAMACH BEZPOŚREDNIEGO WSPARCIA LOTNICZEGO WOJSK LĄDOWYCH;

    -ZWALCZANIA OBIEKTÓW NAWODNYCH W RAMACH WSPARCIA LOTNICZEGO MARYNARKI WOJENNEJ;

    - PROWADZENIE TAKTYCZNEGO ROZPOZNANIA POWIETRZNEGO(OPCJA)...."

    Powyższe wymagania sprecyzował MON udzielając wypowiedzi na temat LIFTa.
    Jak widać z zamieszczonego przeze mnie fragmentu pobożnych życzeń PSP wynika że podkreślone przeze mnie dużą literą wymagania dotyczą raczej Su-25, Su-24, F-111 lub Intrudera, A-10, albo innej maszyny typowo szturmowej przystosowanej do lotów na małych wysokościach a co za tym idzie OPANCERZONEJ, dlatego artykuł o walkach nad Czeczenią oraz przykład z Su-22 obrazują z czym się może spotkać taki lekki samolocik oraz jak ma chronić bezcenne życie pilota.
    Trzeba mieć jakieś podstawy do dyskusji.
    Kilka przykładów lekkich samolotów bojowych lub samolotów wywodzących się z maszyn szkolnych, które z powodzeniem wykonywały/wykonują wskazany typ zadań:
    Fiat G.91, AMX/A-1, rodzina F-5, A-37, Alpha Jet (m.in. niemieckie). To nie jest tak, że lekkie samoloty są nieprzydatne na polu walki. A po trafieniu z ZSU-23 to i F-16 rozpadnie się w powietrzu.

  8. #8
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Dranio ale ja nie marzę o niczym innym jak o pomyłce w tym temacie, na razie to co pisałem o likwidacji Su-22 i Migów z pominięciem etapu gruntownej modernizacji niestety jakoś po cichu się realizuje. I obawiam się że z LIFTem też się sprawdzą po części moje przewidywania. Nikogo nie interesuje potencjał modernizacyjny SMT, ani wysoka realizacja zadań bojowych przez Su na Elite 2008. Trzeba ciąć koszty to się je tnie i mydli oczy bzdurami. A Izraelczycy definitywnie wycofują Skyhawki na korzyść starszych F-16. Na razie oni są lepsi od nas w lataniu na tym sprzęcie w każdych warunkach. Nie oszczędzają na życiu pilota.

    Do kolegi Zimorodka - znam te konstrukcje które wymieniłeś - tyle że nie przekonuje mnie nasze MON swoim sposobem myślenia, bo jak by mieli rację A-10 rdzewiał by już od zeszłego roku na złomowisku a stoją tam teraz stare F-16 i F-15 kasowane w ramach oszczędności przez Obamę (ponadto patrz wyżej co zrobi Izrael). A my nie mamy A-10, F-16 MLu itp. tylko Suczki. I to tylko około pięćdziesięciu. Zastapisz je 18 lub 30 samolotami szkolno bojowym wybranymi z tych czterech typów? Wątpię czy LIFT weźmie na siebie 100% zadań Suczek.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Przepraszam że się wtrącę w dysputę z OT ale jak już padło hasło to się zapytam. Nie zna ktoś źródła(eł) informacji na ten temat :
    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    ani wysoka realizacja zadań bojowych przez Su na Elite 2008
    Jakieś opracowania, wnioski pilotów itd. itp.

    Z góry dziękuję.
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Dranio ale ja nie marzę o niczym innym jak o pomyłce w tym temacie, na razie to co pisałem o likwidacji Su-22 i Migów z pominięciem etapu gruntownej modernizacji niestety jakoś po cichu się realizuje.
    Nie marz o pomyłce, tylko sprawdź dane.
    Jak sobie wyobrażasz gruntowną modernizację Su-22 w latach powiedzmy (2012 - 2015?

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    I obawiam się że z LIFTem też się sprawdzą po części moje przewidywania. Nikogo nie interesuje potencjał modernizacyjny SMT, ani wysoka realizacja zadań bojowych przez Su na Elite 2008.
    Jakie możliwości bojowe ma Su-22? Swego czasu czeskie L-159A na ćwiczeniach zniszczyły zestaw Patriot. Czy z tego wynika, że ALCA to doskonały samolot bojowy równorzędny F-15E, Tornado, itp?
    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    A Izraelczycy definitywnie wycofują Skyhawki na korzyść starszych F-16. Na razie oni są lepsi od nas w lataniu na tym sprzęcie w każdych warunkach. Nie oszczędzają na życiu pilota.
    Oni są chyba obecnie najlepsi lub jedni z najlepszych - z różnych przyczyn. Od kilkunastu lat Skyhawki są używane w Izraelu wyłącznie do szkolenia.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Do kolegi Zimorodka - znam te konstrukcje które wymieniłeś - tyle że nie przekonuje mnie nasze MON swoim sposobem myślenia, bo jak by mieli rację A-10 rdzewiał by już od zeszłego roku na złomowisku a stoją tam teraz stare F-16 i F-15 kasowane w ramach oszczędności przez Obamę (ponadto patrz wyżej co zrobi Izrael).
    Od kilkunastu lat A-10 też stoją na pustyni, podobnie jak od kilku lat B-1. I co z tego wynika? poza tym A-10 z tym swoim hiper-super pancerzem nie przetrwałby na współczesnym polu walki nasyconym uzbrojeniem plot. - od lufowego do zestawów rakietowych. Nie zastanawia Cię dlaczego i w jaki sposób A-10 jest używany w Afganistanie?

    Poza tym robi się jak zwykle OT i proszę moderatora o wydzielenie tych postów do nowego wątku.

    dranio
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 08-12-2010 o 11:16 Powód: Literówka

  11. #11
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Na wasze posty odpiszę po powrocie do Polski bo nie mam przy sobie materiałów, a nie chcę dalej pisać z pamięci skoro są zadane konkretne pytania. Nie zabrałem biblioteki.

  12. #12
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Do Bivera np. Skrzydlata Polska nr 12/2008 "ELITE 2008". Masz tam skład osobowy, wypowiedzi pilotów, dowódcy misji ,rodzaje wykonywanych misji,środki przeciwdziałania, wnioski, słabe strony Su-22. Artykuł jest podparty konkretnymi nazwiskami. Będziesz wiedział kogo pytać dalej.
    W ćwiczeniach brali udział piloci 8 ELT. Jedną z misji było przełamanie OPL złożonego z Hawków, Patriotów, SA-6 KUB i zniszczenie celu przez parę Su. Oczywiście wykonane bez strat. Ćwiczenia wykazały do czego się nadaje Su, a do czego nie. W tej postaci.

    W połowie lat 90 IAI zaproponowało modernizację Su-22, podobnie Suchoj we współpracy z Francuzami z awioniką Sextant Avionique. Oczywiście obie wg. HOTS.
    Można rozpatrywać np. propozycję IAI kontra LIFT.
    A realnie to w 2006 zmodernizowano libijskie Su-22 przez Dassaut do standardu Su-22FR Cyclone.
    Samolot ma nową awionikę, HOTS, wzmocnioną strukturę kompozytami i większy udźwig, możliwość tankowania w powietrzu, EKSOCETY, i możliwość stosowania broni z GPS i nowe WRE plus inne drobiazgi. Więc Su-22 ma potencjał modernizacyjny i to całkiem niezły.
    Wykonano, oblatano 40 samolotów - czemu nie w Polsce?
    Pewnie brakuje w Nadarzycach słusznych politycznie celów na poligonie - Migi się skończyły?

    Teraz Dranio porównaj sobie to do LIFTa - tych z przetargu do Su-22 FR Cyclone. Ja nie chcę wydłużać swojego postu więc zostawię Tobie tą przyjemność.Wrzuć wnioski na internet bo ja będę mało wiarygodny.

    Ad. Elite posiadam również fragmenty raportu z Elite 2008:

    http://www.dutchaviationsupport.com/...ELITE-2008.pdf

    Jest tam między innymi z dość interesującą wypowiedzią dotyczącą efektywności rakiet HARM i ALARM(niestety w języku angielskim), OPL na tych ćwiczeniach oraz F-16CJ. Może to naświetlić w co LIFT ma być uzbrojony jak chce się go wysłać np. do niszczenia OPL oraz przebijania się LIFTem przez OPL. I ocenić realność wymagań MON w tym aspekcie.

    W świetle forsowania LIFTa jako samolotu bezpośredniego wsparcia ciekawa lektura.
    Zauważcie że nie czepiam się części szkoleniowej zastosowania LIFTa.

    Tu są straty w Skyhawkach i ich pilotach w IAF:

    http://a4skyhawk.org/2e/israel/israe...ombat.htmSkoro

    Skoro takie straty to nie problem dla MON, to faktycznie muszą być niesamowite oszczędności w użycia LIFTa do lotów szturmowych.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 13-12-2010 o 00:24

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    W połowie lat 90 IAI zaproponowało modernizację Su-22, podobnie Suchoj we współpracy z Francuzami z awioniką Sextant Avionique. Oczywiście obie wg. HOTS.
    Można rozpatrywać np. propozycję IAI kontra LIFT.
    A realnie to w 2006 zmodernizowano libijskie Su-22 przez Dassaut do standardu Su-22FR Cyclone.
    Podaj jakiś link, bo wygląda to na czystą fantastykę i wszystko wskazuje nie ma czegoś takiego Su-22FR.
    Dassault był zaangażowany w modernizację marokańskich Mirage F1 do standardu AstraC.

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Samolot ma nową awionikę, HOTS, wzmocnioną strukturę kompozytami i większy udźwig, możliwość tankowania w powietrzu, EKSOCETY, i możliwość stosowania broni z GPS i nowe WRE plus inne drobiazgi. Więc Su-22 ma potencjał modernizacyjny i to całkiem niezły.
    Co to znaczy "wzmocniona struktura kompozytami"?
    Podałeś hasła, którre można zastosować do każdego samolotu. Mnie interesuje szczegółowy zakres tej modernizacji.

    Mówiłem, żebyś się zastanowił dlaczego A-10 mimo opancerzenia miałby duże problemy z przetrwaniem w działaniem nad Europą; taki np. F-15E mimo braku opancerzenia radziłby sobie lepiej.
    Dotychczas nie zauważyłem, żebyś wykonał jakąkolwiek pracę myślową.

    dranio

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    EDIT: Syrenek już nie musisz szukać źródła informacji Su-22FR. Znalazłem sam wśród m.in. takich informacji:

    This Sukhoi Su-17UM of the Oceanian INGSOC POP AFO (English Socialist People's Airforce in Oldspeak) shot down no less but 267 enemy aircraft and destroyed about 3200 tanks belonging to the East-Asian forces (which were operated on behalf of the disgusting, genocidal, goat-like enemy of the people Immanuel Goldstein) Currently the INGSOC POP AFO operates about 30000 Su-17 Fitters.
    lub:

    In 1996 the Chilean government decided to modernize its 24 Su-22 (12 Su-22s and 12 Su-22UMs) bought during the Allende presidency. In Israel all were upgraded to the IAI Su-22-2000 standard. Modifications included the capability to carry western made LGBs and Python 4 missiles, a new flare dispenser, LCD monitors and a completely new canopy.
    Jednak wszystkie one opatrzone są następującą uwagą:

    Please note: All the aircraft below as well their stories are purely fictional and have no real background.


    Na przyszłość poszukaj w realnych źródłach, a nie wśród Eurofighterów ze swastyką lub innych wytworów bujnej wyobraźni.

    dranio

  15. #15

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    @dranio, nie wiem na ile to wiarygodne dla Ciebie źródła, ale tego typu modyfikacje były rozważane pod nazwą Su-22M5. Warto jednak zaznaczyć, że żadne z państw do których kierowana była oferta nie było taką modernizacją zainteresowane, o czym można z resztą poczytać chociażby tu: MILITARIUM - Suchoj Su-22
    Su-22M5

    Już po rozpadzie dotychczasowych powiązań politycznych i militarnych biuro prowadzące projekt, czyli OKB Suchoja zaproponowało dla dotychczasowych użytkowników Su-22 ich modernizację. Plany zakładały zabudowę stacji radiolokacyjnej Komar/Kopjo czy zmiany w kabinie (monitory wielofunkcyjne). Modernizacja pozostała tylko zamierzeniem, nie znalazł się chętny na jej realizację. W końcu lat 90-tych pojawiła się bardziej elastyczna propozycja. Zakładała ona etapowość zakresu prowadzonych prac. Najskromniejszy zakres obejmował instalację odbiornika GPS, nowy system swój-obcy i nowy system MK-54 do przygotowania i wprowadzania danych do komputera pokładowego (czas ich wprowadzania to 11,5 minuty zamiast 3-4 godzin w Su-22M4). Zakres pośredni to nowe systemy samoobrony. Najbardziej rozbudowany etap zakładał instalację systemu RŁPK-22 ze stacją Kopjo w podkadłubowym kontenerze o masie 350 kg , nowe uzbrojenie obronne w postaci rakiet R-77 i ofensywne w postaci Ch-31A. Koszt takiej modernizacji szacowany był na 3,2 mln USD (przy 100 modernizowanych samolotach). Chętnych brak.

    Modernizacja izraelskiej firmy IAI

    Pojawiła się w 1993 (lub rok później) roku. Obejmowała zmiany w wyposażeniu i uzbrojeniu Su-22. Samoloty miały otrzymać systemy nawigacji satelitarnej GPS, nowe wyposażenie kabiny (HUD, wyświetlacze ciekłokrystaliczne), termowizyjny system obserwacji i kierowania uzbrojeniem, nowe środki łączności. Modernizacji miały podlegać także, ograniczone do tej pory w możliwościach bojowych Su-22UM3K. Stać się miały samolotami rozpoznania i wskazywania celi, do czego dysponowałyby kontenerową stacją radiolokacyjną lub zasobnikiem z systemem do obserwacji w podczerwieni i laserowym dalmierzem-podświetlaczem (konkretnie mowa o zasobniku Litening). Uzbrojenie miało zostć uzupełnione m.in. poprzez bomby szybujące Opher. Oferta nie spotkała się z zainteresowaniem.

    Wspólna propozycja OKB Suchoja i Sextant Avionique

    Wkrótce po Izraelczykach, do gry o zamówienia modernizacyjne Su-22 (których ostatecznie nie przeprowadzono żadnych w żadnym kraju) włączyła się wraz z Rosjanami francuska firma Sextant Avionique. Ich propozycja zakładała także zmiany w wyposażeniu kabiny (HUD, monitory ciekłokrystaliczne, sterowanie według zasady HOTAS), nowe systemy samoobrony (np. francuska stacja zakłóceń aktywnych Barem), radiolokator Phantom (montowany w stożku wlotowym), podwieszany zasobnik do obserwacji w podczerwieni Rubis. Całość awioniki miała być zintegrowana zgodnie z natowskim standardem MilStd 1553B w ramach systemu nawigacyjno-celowniczego PrNK-55. Nowy samolot otrzymałby nowe uzbrojenie: pociski R-27, R-73, R-77, bomby kierowane telewizyjnie (KAB-500T), rakiety Ch-31 i bliżej nieokreślone modele uzbrojenia zachodniego. Koszt modernizacji szacowano na 4,5 mln USD za samolot. Jak wspomniałem wyżej, pozostał tylko projektem.
    Wspomniano na ten temat też tu: Sukhoi Su-17 - Wikipedia, the free encyclopedia
    i tu: SHOW REPORT: ASIAN AEROSPACE EXHIBITION THOMSON-CSF/SEXTANT AVIONIQUE IN SU-22 UPGRADE - Jane's International Defence Review

    Polecam też numer 3/2010 Skrzydlatej Polski, na stronach 38-42 znajduje się obszerny artykuł na temat możliwości modyfikacji Su-22, które pojawiły się w latach 1993-2001.

  16. #16

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Ja wiem, że były plany modernizacji. Ale jaki jest sens modernizować Suki TERAZ, kiedy nie zrobiono tego kilkanaście lat temu?

    dranio

  17. #17

    Dołączył
    Aug 2009

    Domyślnie

    Faktycznie najlepszy moment na modernizację przegapiono o kilka(naście?) lat, jednak modernizacja pozwoliłaby na wykorzystanie Su-22 jeszcze przez parę ładnych lat, co przy obecnym braku perspektyw na zakup nowego sprzętu mogłoby pomóc w utrzymaniu minimum samolotów bojowych, jakie Siły Powietrzne powinny posiadać. Obecnie wycofanie Suk jest planowane na 2016 rok. W międzyczasie zaczną się też wykruszać poniemieckie MiGi (podobno niektóre mają zostać wycofane już za dwa lata). Wówczas pozostanie nam 48 F-16, ~16 MiGów i planowana eskadra LIFTów. A to - moim skromnym zdaniem - za mało.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Zgoda - za mało. Tylko sytuacji nie uzdrowi modernizacja Su-22. Musi być przeprowadzona w porozumieniu z producentem; w Rosji Suki są już dawno wycofane i jak będzie wyglądało zaopatrzenie w części zamienne za 10-12 lat?

    dranio

  19. #19
    Awatar Evil-Matt

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPDE

    Domyślnie

    Czyli w takim wypadku mamy trzy wyjścia..:
    1. Zostajemy z za małą ilością samolotów bojowych.
    2. Modernizujemy Suki co na dłuższa metę będzie raczej mało opłacalne.
    3. Nie wiadomo skąd znajdujemy pieniądze na co najmniej eskedre nowych maszyn (najpewniej F-16).
    Dobrze myśle?

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Obawiam się, że pkt nr 1 jest najbardziej prawdopodobny.

    dranio

Strona 1 z 13 1 2 3 11 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 08-03-2015, 20:28
  2. 12-09-2014, 18:39
  3. 04-06-2014, 04:24
  4. 15-02-2014, 13:58
  5. 25-01-2014, 15:56
  6. 23-01-2014, 03:32
  7. 09-01-2014, 10:17
  8. 04-01-2014, 14:27
  9. 22-12-2013, 12:58
  10. 04-12-2013, 16:17
  11. 14-11-2013, 22:25
  12. 27-10-2013, 22:34
  13. 19-09-2013, 21:54
  14. 15-08-2013, 20:30
  15. 24-04-2013, 17:58
  16. 14-04-2013, 23:30
  17. 10-04-2013, 16:28
  18. 29-03-2013, 20:19
  19. 17-02-2013, 17:50
  20. 03-02-2013, 19:35
  21. 22-01-2013, 07:09
  22. 13-12-2012, 15:53
  23. 16-10-2012, 21:19
  24. 13-10-2012, 07:57
  25. 20-09-2012, 11:09
  26. 01-09-2012, 13:50
  27. 10-08-2012, 14:24
  28. 29-07-2012, 14:41
  29. 26-07-2012, 16:17
  30. 25-07-2012, 21:06
  31. 23-07-2012, 14:09
  32. 22-07-2012, 22:45
  33. 08-07-2012, 13:38
  34. 20-06-2012, 21:45
  35. 05-06-2012, 15:48
  36. 25-05-2012, 12:55
  37. 22-04-2012, 18:23
  38. 12-03-2012, 19:21
  39. 12-03-2012, 16:36
  40. 01-03-2012, 22:00
  41. 25-02-2012, 13:45
  42. 11-02-2012, 22:39
  43. 05-02-2012, 12:49
  44. 04-02-2012, 17:20
  45. 01-02-2012, 13:06
  46. 28-01-2012, 18:27
  47. 27-01-2012, 14:55
  48. 26-01-2012, 20:02
  49. 25-01-2012, 15:01
  50. 28-12-2011, 23:32

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •