Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie M28B/PT 0218 dla SP RP


    Polecamy

    Wczoraj Inspektorat Uzbrojenia poinformował o odebraniu pierwszego z ośmiu zamówionych samolotów M-28B/PT Bryza, z nową awioniką i wyświetlaczami ciekłokrystalicznymi.

    Samolot o numerze ogonowym 0218 pozostanie w Mielcu jeszcze przez kilka tygodni, do czasu zakończenia szkolenia pilotów i mechaników
    Ostatnie podpisy na protokole przyjęcia nowej Bryzy złożono 30 marca.[...]
    M-28B/PT zostały wyposażone w nowe wskaźnki LCD i EICAS, systemy nawigacyjne, platformy inercyjne, radar pogodowy, centralę danych aerodynamicznych i wskaźnik rezerwowy.

    Nowy kokpit Bryzy z wyświetlaczami, zamiast wskaźników analogowych / Zdjęcia: IU
    Tak duże zmiany w systemie awionicznym spowodowały, że samolot musiał przejść badania typu statku powietrznego, co wydłużyło proces odbioru maszyny.
    Producent, Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., należące do amerykańskiej UTC, zapewnia, że pozostałe samoloty będą dostarczane zgodnie z harmonogramem. W bieżącym roku Siły Powietrzne RP otrzymają jeszcze dwie nowe Bryzy.
    Altair - Odbiór cyfrowej Bryzy

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Ekstra. Ciekawe ile kosztował. Więcej pewnie jak dwie CASY z pakietem logistycznym.


  3. #3

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryni Zobacz posta
    Ekstra. Ciekawe ile kosztował. Więcej pewnie jak dwie CASY z pakietem logistycznym.
    A mnie ciekawi po co nam tyle Bryz?
    Wot Polsza. Jak PZL był państwowy to wegetował, jak sprzedaliśmy go naszym największym sojusznikom, to nagle produkcja ruszyła. Hehehe...
    pozdrawiam
    Nuras

  4. #4
    Awatar HARM

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    A i zastosowań dla CASY jest w naszych Siłach Zbrojnych znacznie więcej. Bryza to relikt minionej epoki i nawet jako patrolowiec sprawdza się pewnie bardzo bardzo skromnie.

  5. #5
    Awatar ArekZet88

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPML/EPRZ

    Domyślnie

    A ja się pytam dlaczego porównujecie Bryzę do CASY? Te dwa samoloty mają raczej inne zastosowanie. Jeśli topi się ktoś na Bałtyku to raczej nie wysyłają CASY tylko bryzę. Nie chcę nic ujmować CASIE (nie wiem czy tak to się odmienia ), bo też jest potrzebna ale ma chyba inne zadania. Kwestia tego, że jak PZL nie był jeszcze sprzedany to cena była 3 razy mniejsza, to raczej nie wina samolotu tylko kogoś wyżej ...
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 03-04-2011 o 13:42 Powód: Literówka.

  6. #6
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurekogorek Zobacz posta
    A mnie ciekawi po co nam tyle Bryz?
    Cytat Zamieszczone przez HARM Zobacz posta
    A i zastosowań dla CASY jest w naszych Siłach Zbrojnych znacznie więcej. Bryza to relikt minionej epoki
    Rozumiem, że jak potrzebujesz przewieźć na działkę lodówkę, telewizor i dwie skrzynki piwa, to bierzesz tira zamiast dostawczaka, bo tir ma więcej zastosowań, a stojący pod ręką dostawczy żuk szwagra jest reliktem minionej epoki? A jadąc we trzech na imprezę zamawiacie autobus zamiast taksówki?

    Sorry, ale takie podejście w naszych SP poniekąd doprowadziło do katastrofy w Mirosławcu. Za minionej epoki była ona nie do pomyślenia, bo na imprezy typu KBL nie latała po całym kraju CASA w charakterze zbiorczego autobusu. Każda jednostka od pułku wzwyż miała klucz transportowo-łącznikowy, gdzie był mały sprzęt do transportu lekkich ładunków i przewozu kilku osób. Nie trzeba było wysyłać dużej maszyny po paru ludzi, skrzynkę części zamiennych do MiGa lub worek służbowej poczty. Wszystko to polikwidowano w ramach nowoczesnego myślenia i mamy efekty.

    Nie należy przeciwstawiać Bryzy i Casy. Powinny być samoloty większe i mniejsze, dobrane w rozsądnych proporcjach do wykonywania różnych zadań. Czy akurat Bryza, w jakiej konfiguracji i w jakich ilościach, tu, owszem, można dyskutować. Ale generalnie nie dam sobie powiedzieć, że mały sprzęt transportowy nie jest przydatny. M-28 jest może nawet ciut za duży i za drogi, idealny w naszych warunkach był An-2. Jako samolot patrolowy dla lotnictwa morskiego na bałtyckie bajoro Bryza jest w sam raz. Nie potrzeba nic większego.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 03-04-2011 o 12:35

  7. #7
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    Czy akurat Bryza, w jakiej konfiguracji i w jakich ilościach, tu, owszem, można dyskutować. Ale generalnie nie dam sobie powiedzieć, że mały sprzęt transportowy nie jest przydatny. M-28 jest może nawet ciut za duży i za drogi, idealny w naszych warunkach był An-2. Jako samolot patrolowy dla lotnictwa morskiego na bałtyckie bajoro Bryza jest w sam raz. Nie potrzeba nic większego.
    Zgadzam się z Tobą Jacku. Ale Bryza to nie tylko mały samolot transportowy, który miał zastąpić poczciwego AN 2 ale także samolot patrolowy w lotnictwie MW, który jednak z powodzeniem wypełnia swoje zadania. Powyższe posty świadczą tylko o jedym - chciało by się lotnictwa na miarę USAF czy też WWS Rosji najnowocześniejsze i bardzo liczne tylko to ma się nijak do możliwości ekonomicznych naszego Państwa i zadań naszego lotnictwa wojskowego.

  8. #8
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    tylko to ma się nijak do możliwości ekonomicznych naszego Państwa i zadań naszego lotnictwa wojskowego.
    Oj nie tak panowie,nie tak. To co nazywa się budzetem wojskowym jest nie tylko wystarczajace ale powiem po swojemu zajebiscie wielkie. Ha ,wiekszy niz Tajwan, ponad 2 /dwa /razy wiekszy niz Portugalia. Pytanie jest stare i wraca -kto,i gdzie i na jakie byle gówno rozpieprza ta kase .Iryda -won złe korzenie ,zamawiać w państwowym PZL u M-28 ,mamy wolny rynek niech Mielec zdycha . Sokoły ? a co to za badziewie z państwowej firmy . Oddamy komuś ,wtedy Sokół będzie ekstra ,przecież buduje je miedzynarodowy koncern....I tak w koło .Panowie sie bawią i o to chodzi . Po co płacić złotówke jak mozemy wydać 10 złotych . I niech ktoś powie że Bareja nie był wizjonerem...

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    Zgadzam się z Jackiem, że obecnie brakuje Bryz na etatach poszczególnych Baz, tak żeby można było wysłać ją gdzieś w każdej chwili, tak jak kiedyś An-2.
    Powinno się je zdecentralizować, zostawiając jakiś bufor tak jak teraz w Kraku albo Powidzu.
    Wolał bym jednak, aby zamiast kupować nowe maszyny zapewniono ciągłość eksploatacyjną tego co już jest, poprzez odpowiednie finansowanie remontów, zakupów części zamiennych i nalotu.
    Oby nie było tak, że zrobiliśmy dobrze wujkowi Samowi kupując zabaweczki na eksploatację których nie będzie nas stać.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 04-04-2011 o 15:34 Powód: Literówki
    pozdrawiam
    Nuras

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nurekogorek Zobacz posta
    Zgadzam się z Jackiem, że obecnie brakuje Bryz na etatach poszczególnych Baz, tak żeby można było wysłać ją gdzieś w każdej chwili, tak jak kiedyś An-2.
    Powinno się je zdecentralizować, zostawiając jakiś bufor tak jak teraz w Kraku albo Powidzu.
    Tu można dyskutować, czy Bryza nie jest trochę za duża. Teraz napiszę herezję: najlepszy do takich zadań byłby jakiś nieprzesadnie unowocześniony wariant starego An-2. Samolot jednosilnikowy, zdolny do przewozu tony-półtorej ładunku lub 10-12 pasażerów z prędkością do 200 km/h, zdolny operować z przygodnych lądowisk, tani, prosty i niezawodny. Taki był Antek. Można zrezygnować z takiego samolotu w kraju, który ma autostrady i szybkie koleje, ale u nas to nie jest i jeszcze długo nie będzie ten przypadek.
    Niestety Bryza w coraz bardziej wyrafinowanych konfiguracjach przestaje spełniać te warunki. Staje się zbyt droga i zbyt wymagająca dla załóg i obsługi naziemnej. To już jest trochę ciężarówka, a na poziomie bazy/skrzydła jest potrzebny podręczny dostawczak-mikrobus, żeby zostać przy moim przykładzie z działką i skrzynkami piwa. Czy śmigłowiec klasy Sokoła spełnia te wymagania? Też niekoniecznie. Również jest trochę duży i bardziej wymagający niż Antek. Lekkomyślnie zrezygnowaliśmy z An-2 i Mi-2, nie zapewniwszy im następców i jest dziura nie do zapełnienia obecnie dostępnym sprzętem. No to wymyśla się rozwiązania zastępcze: CASA wylatuje o trzeciej w nocy, robi rundę dookoła Polski, żeby pozbierać ludzi i dowieźć ich w jedno miejsce na rano, a po południu się śpieszy, żeby rozwieźć ferajnę i dać radę wrócić na noc do domu. Efekt jest jaki jest.

    Z kolei dwa silniki dają Bryzie zapas bezpieczeństwa w lotach nad morzem, więc - reasumując - jestem zdania, że trzeba korzystać z tego, co mamy, bez rozdrabniania się na kolejne typy sprzętu w śladowych ilościach. Tylko te ceny z sufitu wzięte.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 04-04-2011 o 17:06

  11. #11
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Aj tam ,za duża . Podstawowym pytaniem jest - jakim celom ma służyć tak liczna flota tych samolotów ,przy niewielkim ilościowo lotnictwie ?

  12. #12
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170 Zobacz posta
    Aj tam ,za duża . Podstawowym pytaniem jest - jakim celom ma służyć tak liczna flota tych samolotów ,przy niewielkim ilościowo lotnictwie ?
    No chyba nie po to aby sobie były - lotnictwo transportowe jest nie tylko na potrzeby samych wojsk lotniczych ale także na potrzeby wojsk lądowych, marynarki czy wojsk specjalnych. Nie zawsze jest potrzeba desantowania batalionu więc małe samoloty transportowe są potrzebne.

  13. #13
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    No chyba nie po to aby sobie były - lotnictwo transportowe jest nie tylko na potrzeby samych wojsk lotniczych ale także na potrzeby wojsk lądowych, marynarki czy wojsk specjalnych. Nie zawsze jest potrzeba desantowania batalionu więc małe samoloty transportowe są potrzebne.
    E ,to takie masło maslane. Przy 2 /dwóch / dywizjach wojsk ladowych ,kadłubowej marynarce i lotnictwie z około 50 samolotami bojowymi ,tak duza ilośc samolotów w lotnictwie transportowym to juz ekstrawagancja. Co one maja transportować ? Skąd dokąd ? Wszystkie, nie tylko Bryzy . Nie mówie o tych chorych pomysłach na jakies tankowce czy inne bzdety...
    Tylko nie pisać że specjalsów, albo roznosicieli demokracji...
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 05-04-2011 o 21:54 Powód: Ort.

  14. #14
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Spoko. W razie czego Luftwaffe nas przewiezie.
    Wprawdzie w ramach oszczędności zmniejszyli zamówienie na Airbusy A-400 na zaledwie 53 sztuki, ale za to parę dni temu przejęli pierwszego A-340 dla swojego specpułku. Ze trzy nasze rządy i pół sejmu za jednym zamachem do takiego wchodzą, a pani kanclerz chyba nie będzie latać codziennie?
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 05-04-2011 o 21:49

  15. #15
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    No ale łoni latali Interflugowym arbuzem ponad 20 lat. Przewioza ,nie przewiozą.Widziałeś lub czytałes jakąś koncepcje dotyczącą polskiego lotnictwa wojskowego?

  16. #16
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Na moich studiach doktoranckich w AON nikt o takowej nie wspomina, więc poważnie obawiam się, że żadna koncepcja nie istnieje. I dlatego robimy cały duży temat z pojedynczej małej Bryzy, a oni po prostu mają czym wozić swoje wojsko, które skądinąd też mocno się zredukowało.

  17. #17
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    I dlatego robimy cały duży temat z pojedynczej małej Bryzy.
    Zielona wyspa. Jeszcze niech zaimportuja Pakistanów.
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 05-04-2011 o 23:12 Powód: Int., ort.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •