Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree7Likes
  • 2 Post By Drzemi
  • 2 Post By Ogar
  • 1 Post By JacekB
  • 2 Post By wrzesinski1

Wątek: Przetarg na następcę czeskich Gripenów

  1. #1
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie Przetarg na następcę czeskich Gripenów


    Polecamy

    Przetarg na następcę Gripena

    Czechy zamierzają do końca 2011 ogłosić przetarg na następcę myśliwców Gripen, których leasing kończy się w 2015. Już pojawiła się propozycja Lockheed Martina z F-16, ofertę złoży też Eurofighter.

    Ministerstwo obrony Czech zamierza do końca bieżącego roku ogłosić przetarg na następcę 14 myśliwców JAS39 Gripen C/D, leasingowanych od 2005. Szwedzkie samoloty mają pozostać w służbie czeskich wojsk lotniczych do 2015. Przetarg na nowe samoloty jest planowany mimo poważnych problemów czeskiego budżetu obronnego (Czeskie problemy, 2011-05-21).

    Saab liczył na to, że Czesi zdecydują się na wykupienie używanych obecnie samolotów (Czesi odkupią Gripeny, 2009-03-09) ze względu na ich pozytywne doświadczenia operacyjne, relatywnie niską cenę oraz posiadanie wyszkolonych pilotów i techników, a także systemu wsparcia eksploatacji, w który sporo zainwestowali. Gripeny mogłyby zostać stosunkowo niewielkim kosztem zmodernizowane około 2020. Za opcją szwedzką przemawia też współpraca offsetowa, oceniana w Czechach znacznie wyżej niż np. amerykański offset związany ze sprzedażą samolotów F-16 Polsce (MON finansuje amerykański offset, 2009-05-29). Czeskie przedsiębiorstwa mogłyby brać udział w bieżącej modernizacji myśliwców, co ograniczyłoby koszty jednorazowego przedsięwzięcia w połowie ich użytkowania. W grę wchodzi też sprzedaż Czechom nowych Gripenów, a odsprzedanie używanych samolotów na przykład Słowacji. Takie przedsięwzięcie mogłoby zostać zrealizowane wspólnie z Czechami.

    Poprzedni przetarg na wielozadaniowe myśliwce Czechy ogłosiły w 2001, po tym jak odrzuciły ofertę USA na używane samoloty F-16. Jego uczestnicy oferowali F/A-18E/F, F-16C/D, Mirage-2000-5, Gripena i Typhoona. W 2002 został wybrany Gripen. Samoloty miały kosztować 60,2 mld koron (ok. 3,5 mld USD). Jednak ze względy na problemy budżetowe, parlament zablokował zakup. W 2004 resort obrony zdecydował o leasingu 14 Gripenów C/D za 19,6 mld koron na 10 lat. Wszystkie samoloty zostały dostarczone w ciągu roku.

    W 2007 w Szwecji pojawiły się informacje o możliwej korupcji przy sprzedaży Gripenów. Nie została ona potwierdzona, ale jest bardzo prawdopodobne, że podobne zarzuty zostaną ponowione przy okazji nowego przetargu. Wielokrotnie te kwestie podnosili aktywni w Czechach lobbyści amerykańscy, sami zamieszani w wiele afer w tym kraju (Łapówka za Pandury?, 2011-05-12).

    W nowym przetargu – na 14-18 samolotów – wezmą udział prawdopodobnie dostawcy startujący 10 lat wcześniej. Z wyjątkiem Dassault Aviation będą oferować zapewne te same samoloty, choć w unowocześnionych wersjach. Francuski koncern zaproponuje Rafale, znacznie nowocześniejszego od Mirage. Z kolei Lockheed Martin może poza F-16C/D zaoferować F-35. Ten ze względu na cenę nie będzie mieć jednak żadnych szans.

    Według czeskich analityków, głównym konkurentem Gripena będzie europejski Typhoon. Eurofighterowi bardzo zależy na sprzedaży kolejnych myśliwców i umocnieniu pozycji w Europie środkowej. Może więc znacznie obniżyć cenę swego samolotu. Tym bardziej, że pierwotne zamówienia na Typhoony redukują W. Brytania i Niemcy. Przeciwko Typhoonowi przemawiają jednak wysokie koszty eksploatacji. Dwusilnikowy samolot zużywa bowiem dwukrotnie więcej paliwa niż relatywnie niewielki Gripen (godzina lotu brytyjskich Typhoonów kosztuje 80-85 tys. funtów).

    Rafale i F-16 będą raczej outsiderami czeskiego przetargu. Rafale jest droższy przynajmniej o 40% od Gripena, a F-16 jest uznawany za samolot przestarzały i drogi w eksploatacji. W jego przypadku problemem są też narzucane przez USA niekorzystne warunki sprzedaży i offsetu, blokada dostępu do kodów źródłowych, czy problemy z nabywanie części zamiennych, doświadczane m.in. przez Polskę. Z tych powodów z zakupu amerykańskich myśliwców zrezygnowały niedawno Indie (C-17 i M777 na otarcie łez, 2011-05-18).
    Źródło: Altair - Przetarg na następcę Gripena
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 16-07-2011 o 08:27
    Rafalik and frik like this.

  2. #2
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Jak wygra F-16 to popłacze się ze śmiechu
    boeing787 and Charger like this.

  3. #3
    Awatar HARM

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    EPBY

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Jak wygra F-16 to popłacze się ze śmiechu
    Dlaczego? F-16 jest relatywnie tanią opcją, a dla kraju z problemami Czech cena będzie grała dużą rolę. Po drugie, czy Czesi naprawdę potrzebują Eurofighterów (o F-35 nie wspominam z przyczyn finansowych), droższych w utrzymaniu. Dla obrony tak nie dużego kraju F-16 w najnowszych wesjach wydają się być ciągle dobrym wyborem.

  4. #4
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Najtańszą opcją dla kraju z problemami będzie odkupienie leasingowanych aktualnie samolotów - odpada koszt przeszkolenia i w zasadzie dostają to, co już zdążyli wypróbować przez kilka lat. Zresztą było to wcześniej planowane. Ewentualnie opcja z zakupem nowych maszyn, ale tego samego typu. Skoro Czesi chwalą sobie Gripeny i współpracę ze Szwecją to wydaje się to być dość prawdopodobne.

  5. #5
    Awatar maciek krk

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Jak wygra F-16 to popłacze się ze śmiechu
    Na szczęście, tam nie ma tylu hmm... miłośników USA jak u nas.
    Maxima debetur CracoviaE reverentia.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    Kupno czegokolwiek poza Gripenem byłoby chyba bezsensowne

  7. #7
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez BNOVY Zobacz posta
    Kupno czegokolwiek poza Gripenem byłoby chyba bezsensowne
    Biorąc pod uwagę, ze maja już przeszkolony personel i infrastrukturę na ten typ, to masz pełną racje.
    Ale konsorcjum EuroIrydy podobno pewne swego i zamierza się ostro promować - w obliczu ostatnich rewelacyjnych informacji nt. szeregu przetargów w Republice Czeskiej oznacza to, ze za pewne sporo już "zainwestowali" w konkretnych polityków

    Natomiast w świetle wielu wojen internetowych F-16 vs. Gripen, zakup F-16 przez Czechów wywoła co najmniej niewielki uśmieszek u wielu osób.

    Na szczęście, tam nie ma tylu hmm... miłośników USA jak u nas.
    Czyje szczęście? Bo na pewno nie czeskiej obronności.
    Poczytaj jaki pakiet uzbrojenia przenoszą czeskie maszyny i tym samym jakie zadania są w stanie skutecznie wykonywać (cale 24 sztuki wczesnej wersji AIM-120C na dobry początek)...
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 17-07-2011 o 10:03 Powód: Wielka litera

  8. #8
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Na szczęście, tam nie ma tylu hmm... miłośników USA jak u nas.
    Czyje szczęście? Bo na pewno nie czeskiej obronności.
    Czyli, że niby tylko F-16 uszczęśliwiłby czeską obronność?

  9. #9
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Najlepiej żeby sami Czesi wypowiadali się na temat tego, co ich uszczęśliwi i jak widza swoją rolę w NATO.
    Jednak obiektywnie stwierdzając z takim pakietem wyposażenia / uzbrojenia to jest samolot do air policingu (nie mylić z no-fly-zone, bu tu czasami strzelają ).

  10. #10
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Jednak obiektywnie stwierdzając z takim pakietem wyposażenia / uzbrojenia to jest samolot do air policingu
    Swoją drogą czego im więcej potrzeba? Czesi - jak to Czesi - nie przejawiają skłonności do zbawiania reszty świata.
    fulcrum likes this.

  11. #11
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Nawet żołnierze z 211.TL przyznawali, że ich "letka" jest tylko od air policingu i obrony powietrznej terytorium Republiki Czeskiej.

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Przetarg na Gripena

    Skoro są zadowoleni z dotychczasowej współpracy ze Szwedami to logicznym wyborem jest Saab-BAe. Zainwestowali niemałe pieniądze w cały system więc rozwalanie tego byłoby co najmniej niegospodarnością. Podobnie byłoby u nas gdyby ktoś chciał kupić nowe Gripeny czy inne Typhoony.

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    W/g mnie Czesi zostawią Gripeny, ogłaszając przetarg na zakup mają niejako lepszą kartę w rozmowach ze Szwedami - dajcie lepszą cenę bo weźmiemy coś innego.
    Drzemi and Rafalik like this.

  14. #14

    Dołączył
    May 2011

    Domyślnie

    Zdecydowanie zgadzam się, że w przypadku skoro od ładnych kilku lat użytkują Gripeny, przechodzenie na inne samoloty to byłby dziwny ruch. Mógłby mieć uzsadnienie gdyby okazało się, że samoloty są bardzo drogie (w zakupie i eksploatacji), lub kompletnie nie sprawdziły się w zadaniach jakie stawia przed lotnictwem wojskowym ich armia. Wydaje się, że tak nie jest. Ale też trzeba zdawać sobie sprawę, iż decyzja w takich sprawach jest wybitnie polityczna a nie merytoryczna!!!*
    Ostatnio edytowane przez Rafalik ; 12-08-2011 o 16:46 Powód: Gripen pisze się z jednym "p".

  15. #15
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    Ogromne zaskoczenie () - Gripeny zostają. Przedłużony leasing na 14 Gripenów C/D do 2027.

    The defence and security company Saab welcomes the signing of a new Gripen lease agreement between the governments of the Czech Republic and Sweden. According to the contract, signed today, the Czech Republic will continue to operate 14 Gripen C/D another 12 years, until at least 2027. The partnership is a contract between two governments, where Saab acts as a sub-contractor to FMV, who provides the aircraft. No order is placed on Saab yet.

    “With this agreement, the Czech Republic is taking a long-term strategic decision to continue operating Gripen and ensuring the continued development of its national capability. This is further proof of the confidence in Gripen, and its defence capacity,” says Lennart Sindahl, Senior Executive Vice President and Head of Saab's business area Aeronautics.

    Gripen has been in service with the Czech Air Force since 2005, with the current lease expiring 2015. The new agreement extends the partnership between Sweden and the Czech Republic for a further 12 years and the Czech Republic will continue to operate 14 Gripen C/D until at least 2027.

    The new agreement was signed by Ulf Hammarström, Director General of the Swedish Defence and Security Export Agency, FXM, and the Czech Deputy Minister of Defence for Acquisitions, Bohuslav Dvořák.

    Gripen is the backbone of five nations' air defences: Sweden, South Africa, Hungary, Thailand and Czech Republic. In 2013 the Brazilian government selected Gripen for the Brazilian Air Force. In addition, The Empire Test Pilot School (ETPS) in the UK uses Gripen in its training programme for future test pilots.

    Saab serves the global market with world-leading products, services and solutions ranging from military defence to civil security. Saab has operations and employees on all continents and constantly develops, adopts and improves new technology to meet customers’ changing needs.
    Czech Republic extends Gripen contract with Sweden
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 16-05-2014 o 18:55


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •