Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 55
Like Tree12Likes

Wątek: Gripeny dla Szwajcarii

  1. #21
    Stelle
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Typowa dyskusja na temat wyższości świąt Wielkanocnych nad świętami Bożego Narodzenia.

    Kogo jak kogo, ale trudno podejrzewać Szwajcarów o zakup kota w worku, więc ich wypowiedź na tę decyzję, iż jest to zakup sprzętu nie najbardziej zaawansowanego, ale wystarczającego dla tego kraju powinna ucinać wszelkie dywagacje.

    Po prostu zakup jest wystarczający, bo najwyraźniej wpisuje się w doktrynę obronną tego małego kraju środka, który nie ma potencjalnych wrogów w swoich granicach.
    Porównywanie więc tego zakupu do zakupu F-16 przez Polskę jest co najmniej nie na miejscu nie tylko z punktu widzenia porównywania możliwości tych maszyn oraz docelowego ich przeznaczenia bojowego, ale także sytuacji geopolitycznej obydwóch krajów. To niestety Polska ze względu na swoje położenie na kontynencie powinna dysponować najlepszym sprzętem w ilości i mobilności na najwyższym poziomie.
    Jeśli mówimy, iż zakupione Gripeny jeszcze nie istnieją w wybranej konfiguracji, to pewno będą istniały w ciągu czterech lat jakie pozostały do realizacji kontraktu, ale powiedzmy także, że nasze F-16 nie są jeszcze w docelowej konfiguracji nie wspominając już o ilości i zakresie uzbrojenia.
    Nie znamy także warunków offsetu, to jednak nie należy sądzić, iż Szwajcarzy zadowolą się sprowadzeniem w jej ramach chlewni czy montowni samochodów.
    urban787 and pbciderek like this.

  2. #22
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Przypominam, że temat dotyczy wyboru Gripena przez Szwajcarię, a nie przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski! Nie jest to też porównanie Gripena z F-16 (o którym mowy w artykułach nie było)! Posty nie na temat będą kasowane, a autorzy uparcie próbujący dyskutować tu na tematy nie związane z tytułem wątku będą nagradzani punktami.

  3. #23
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Słuchaj Ogar, sprawa jest prosta. podajesz stronę z szczegółami przetargu na Gripena w Szwajcarii, gdzie są opisane szczegóły oferty Szwedów i możemy dyskutować sensownie. Mamy punkt odniesienia, wiemy co zawiera offset, wiemy w co jest uzbrojony samolot, jaki ma radiolokator, WRE, zabezpieczenie logistyczne, itp szczegóły kontraktu.
    I tego dotyczył mój tekst o Taurusach.

    Nie znasz szczegółów i budujesz fałszywy obraz. I tylko tyle.

    A z Hornetami to poparłem wypowiedź jednego z forumowiczów, gdyby Szwajcarzy zażyczyli sobie nieprodukowany samolot a linia technologiczna istnieje to by go dostali. Widocznie Gripen ma jakieś zalety o których na razie nie wiemy poza ceną.

    Z wyrazami szacunku...

  4. #24
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    A z Hornetami to poparłem wypowiedź jednego z forumowiczów, gdyby Szwajcarzy zażyczyli sobie nieprodukowany samolot a linia technologiczna istnieje to by go dostali. Widocznie Gripen ma jakieś zalety o których na razie nie wiemy poza ceną....
    Cena byla glownym atutem Gripena, to we wszystkich notkach prasowych sie przewija.
    Hornetow maja juz tyle ile im potrzeba, wiecej nie potrzebuja, Szwajcarzy to bardzo liczacy narod, nie beda kolekcjonowac samolotow ktore nie sa im potrzebne. Tylko chcieli wymienia swoje F-5, i cala wielka filozofia.

    Na drugi raz pisz bardziej na temat, bo niby piszesz o tym Gripenie a wjezdzasz na polskiego efa, stad (uzasadnione) komentarze kolegi Ogara.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 04-12-2011 o 20:08

  5. #25
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Bo akurat ta propozycja dotycząca produkowania samolotu po zamknięciu taśmy najlepiej pasuje. Po co szukać daleko przykładu, jak jest na własnym podwórku.

    A o Gripenie w Szwajcarii sam chętnie poczytam, nieważne czy napisze to Ogar, Dranio czy Ty.
    Tyle że na razie poza małą notką prasową niewiele wiadomo. Bo nagle może się okazać że za małe pieniądze kupili samolot lepiej przystosowany do walki powietrznej niż nasz. Albo że jest tak jak mówisz. Żadne z tych zdań nie ma potwierdzenia w ujawnionych faktach. Mnie razi zdanie typu: "jest fatalny bo tani, ze Szwecji, nie istnieje itp." Bo takie wnioski tu dominują, na razie bezpodstawnie.

  6. #26
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    razi zdanie typu: "jest fatalny bo tani, ze Szwecji, nie istnieje itp.".
    Osobiscie nie widzialem takiego zdania, moze cos przeoczylem, jest raczej inaczej "jest dobry na swoja cene".

  7. #27
    Awatar Darecki

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    Płock

    Domyślnie

    Ale po co Szwajcarzy mają się zbroić, skoro państwo nie jest zagrożone konfliktem z żadnej strony. Wybrali Gripena bo uznali, że w ich przypadku jest to wystarczająca opcja i bardzo rozsądna.
    Kto był w Szwajcarii, ten zapewne wie, że niektóre bazy wojskowe, gdzie stacjonują np. Hornety nie są nawet ogrodzone. To tylko potwierdza neutralność i poczucie bezpieczeństwa tego państwa.

  8. #28
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Szwajcarzy historycznie sporo wydawali na zbrojenia - wiecej niz europejskie panstwa NATO (procentowo do budzetu). Tylko od stosunkowo niedawna drastycznie zmniejszyli te wydatki, chyba jako wynik referendum.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 06-12-2011 o 08:42

  9. #29

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Darecki Zobacz posta
    Ale po co Szwajcarzy mają się zbroić, skoro państwo nie jest zagrożone konfliktem z żadnej strony. Wybrali Gripena bo uznali, że w ich przypadku jest to wystarczająca opcja i bardzo rozsądna.
    Kto był w Szwajcarii, ten zapewne wie, że niektóre bazy wojskowe, gdzie stacjonują np. Hornety nie są nawet ogrodzone. To tylko potwierdza neutralność i poczucie bezpieczeństwa tego państwa.
    Żeby móc być neutralnym, często trzeba mieć czym tą neutralność obronić
    urban787 and H3rlitZ like this.

  10. #30
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Dassault się tak łatwo nie poddaje.

    Francuska Dassault Aviation przekazała szwajcarskiemu parlamentowi nową propozycję sprzedaży 18 myśliwców Rafale, za 2,7 mld CHF. Resort obrony wybrał wcześniej szwedzkiego Gripena.

    W ostatnim dniu listopada ubiegłego roku Uli Maurer szef resortu obrony poinformował, że komisja przetargowa wybrała szwedzkiego Gripena, w postępowaniu, mającym wyłonić następców części wiekowych F-5E/F. W pokonanym polu pozostały Eurofighter i Rafale. Według dostępnych informacji, szwedzka oferta, dotycząca 22 samolotów – o wartości ok. 3 mld CHF – okazała się najtańszą. Samolot Saaba gwarantował też najniższe koszty użytkowania.
    Decyzja komisji przetargowej nie jest jednak ostateczna. Musi zostać zatwierdzona przez parlament, konieczne jest również sfinalizowanie szczegółowych negocjacji, co powinno doprowadzić do podpisania ostatecznej umowy.Biorąc pod uwagę ten stan rzeczy francuska Dassault Aviation zdecydowała się przedstawić nową propozycję, licząc na storpedowanie transakcji z Saabem przez parlament. Dziennikarze szwajcarskiej gazety Le Matin Dimanche twierdzą, że widzieli dokument, a jego istnienie potwierdził oficjalnie Hans Hess z parlamentarnej komisji obrony. Według tych źródeł, Francuzi oferują sprzedaż 18 Rafale za 2,7 mld CHF (ok. 2,24 mld Euro lub 2,96 mld USD).Szwajcarski resort obrony poinformował, że nie otrzymał tej propozycji. Wiadomo natomiast, że nowa oferta Dassault będzie dyskutowana na forum izby wyższej parlamentu w dniu 13 lutego.
    Altair - Szwajcarska kontroferta Dassault

  11. #31
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Poza ceną chyba ma jeszcze jakieś zalety...
    Jak już kiedyś pisałem, nie trzeba hangaru i podłogi z której można jeść(Ad. Krzesiny, Łask) by wymienić w tej maszynie silnik...

    http://3.bp.blogspot.com/-_y-YVv44Ef...varsmakten.jpg

    Z dedykacją dla Drania

    Wydaje się że to nie Gripen-kasacja( czyli rozbiórka w jedną stronę). W tle przyczepa specjalna zestawu polowego.
    Podobno odtworzenie gotowości bojowej do walki powietrznej to około 10 minut.
    Czy ktoś wie jak to wygląda u konkurencji?

    Z dedykacją dla Drania

  12. #32

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    O ile pamiętam, wymiana silnika w F-16 to też nie była jakaś mecyja. Ponad 10 lat temu Holendrzy wymieniali silnik w warunkach polowych u nas na ćwiczeniach.

    Poza tym usterki silnika spowodowane ciałem obcym są dość powszechne - niezależnie od tego, czy to F-16, Gripen, czy też MiG-29. Więc, jeśli tylko można, to przestrzega się czystości.

    Co do gotowości bojowej w 10 min. - jak wtedy wygląda sprawa z bezwładnościowym układem nawigacyjnym?

    dranio

  13. #33
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    O ile pamiętam, wymiana silnika w F-16 to też nie była jakaś mecyja. Ponad 10 lat temu Holendrzy wymieniali silnik w warunkach polowych u nas na ćwiczeniach.
    Nasi już też to mają za sobą - o ile wiem.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  14. #34
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Poza ceną chyba ma jeszcze jakieś zalety...
    Jak już kiedyś pisałem, nie trzeba hangaru i podłogi z której można jeść(Ad. Krzesiny, Łask) by wymienić w tej maszynie silnik...
    Silnik w Gripenie jest akurat tego samego producenta co duza czesc tych w F-16 (akurat nie naszych niestety ale nie robi to wielkiej roznicy) - wiec o co dokladnie Ci chodzi ?
    KZ

  15. #35

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta

    Co do gotowości bojowej w 10 min. - jak wtedy wygląda sprawa z bezwładnościowym układem nawigacyjnym?

    dranio
    Zapewne używa się czegoś podobnego do "stored heading" na F-16
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  16. #36
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Kiedyś obiecałem takie zdjęcie Draniowi...przy innej dyskusji.

    Co do czasu odtworzenia gotowości bojowej, to o ile pamiętam(To już prawie 10 lat) w ofercie dla nas było 20 min. Czyli mamy jakiś postęp.

  17. #37

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Co do gotowości bojowej w 10 min. - jak wtedy wygląda sprawa z bezwładnościowym układem nawigacyjnym?
    Wystarczy zobaczyc co piloci F-16 (nie nasi) o tym pisza.
    8-9 minut jak siedzi w pokoju i stawia pasjansa.
    5 minut jak siedzi w samolocie i czeka tylko na sygnal.
    INS jest rzeczywiscie czynnikiem limitujacym ale wystarczy na to tylko 2 minuty jesli jest "alert prepped".

  18. #38
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    8-9 minut jak siedzi w pokoju i stawia pasjansa.
    5 minut jak siedzi w samolocie i czeka tylko na sygnal.
    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    czasu odtworzenia gotowości bojowej
    Chyba nastąpiło nieporozumienie, wątpię aby po wylądowaniu pilot szedł stawiać pasjansa, kiedy technicy przygotowują maszynę do kolejnego wylotu
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  19. #39
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPGD / EPMM

    Domyślnie

    Trochę szczegółów:

    Szwajcarski resort obrony ujawnił ramową umowę o zakupie 22 myśliwców Saab JAS-39E Gripen. Tajne pozostały jedynie wyjątki, dotyczące m.in. części cen czy zakontraktowanych liczb godzin lotów dzierżawionych JAS-39C/D.

    Ramową umowę o zakupie 22 JAS-39E podpisano 24 sierpnia br. (). Reguluje ona szczegóły dotyczące kluczowych kwestii finansowych i części terminów dostaw, jak również warunków wypożyczenia – na okres przejściowy – 11 używanych Gripenów modelu C/D.

    Dwa dni temu strony ujawniły ten dokument, co należy uznać za wyjątkowy krok, zapewniający maksymalną przejrzystość procedury zakupu szwedzkich myśliwców. Z tekstu usunięto jedynie kilkanaście fragmentów, dotyczących przede wszystkim części cen lub liczby zakontraktowanych godzin lotów dla używanych JAS-39C/D. Ta decyzja wiąże się nie tylko z tajemnicą handlową, ale z koniecznością przeciwstawienia się naciskom Francji, która poprzez szwajcarski parlament ciągle stara się sprzedać swoje Dassault Rafale.

    Ujawnienie dokumentu nie zmienia przedstawionych wcześniej danych. Dopełnia je jednak istotnymi szczegółami. Wiadomo np., że koszt dzierżawy 11 starszych Gripenów, wynoszący 44 mln CHF rocznie, będzie pokrywany spoza budżetu zakupu samolotów modelu E. Strony zgodziły się także na możliwość znacznego przedłużenia dzierżawy 3 dwuosobowych maszyn wersji D, poza 2021, dla zapewnienia szkolenia pilotów.
    Leasingowane Gripeny zostaną uzbrojone w minimalny zapas pocisków i będą przeznaczone wyłącznie do zadań myśliwskich. Warunki dostaw używanych Gripenów mają zostać tak skonstruowane, by maksymalna ilość uzbrojenia i wyposażenia mogła zostać wykorzystana w nowych samolotach, bez konieczności odsyłania go do Szwecji. Zakłada się przekazanie pierwszych 6 maszyn w drugiej połowie 2016 i pozostałych 5 zimą oraz wiosną 2017.

    Istotnym punktem umowy jest zapis o stworzeniu jednolitego systemu logistycznego dla szwedzkich i szwajcarskich Gripenów E/F. Zaznaczono przy tym, że bieżący serwis i remonty (bez remontów głównych) będą wykonywane w Szwajcarii. Podobną zasadę przyjęto także dla maszyn używanych, z zaznaczeniem jednak, że zakres wykonywanych na miejscu prac będzie zależny od opłacalności konkretnych przedsięwzięć. Szkolenie pierwszej grupy pilotów i personelu technicznego będzie realizowane przez Saaba i opłacane przez stronę szwajcarską.
    Odnośnie terminów dostaw ujawniono, że o ile pierwsze JAS-39E/F trafią do szwedzkich wojsk lotniczych (wiosną 2018), to do końca 2020 odbiorą one jedynie 8 egz., gdy Szwajcarzy otrzymają 11 samolotów. W kolejnym roku powinni oni dostać ostatnią partię Gripenów E. Dopiero potem można liczyć na przyspieszenie dostaw myśliwców dla szwedzkiego lotnictwa.

    Umowa ramowa sygnalizuje zawarcie porozumienia o współpracy przemysłowej. Kwestii tej zostanie jednak poświęcone osobny dokument. Szczegółowym regulacjom, między rządami Szwecji i Szwajcarii, podlegać będą też wielkości rocznych rat spłat. Ustalono jedynie, że 300 mln CHF zostanie przekazane w 2013 szwedzkiej agencji wspierania eksportu przez szwajcarską agencję zamówień wojskowych.
    Wreszcie, nie później niż do 30 listopada br. zostanie określona szczegółowa specyfikacja techniczna Gripenów E, co powinno być wstępem do podpisania ostatecznej umowy w sprawie ich zakupu.
    Ujawnienie szwajcarskiej umowy - Altair Agencja Lotnicza

  20. #40
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    "Gripeny z bonifikatą?

    Lotnictwo wojskowe, Strategia i polityka, 12 grudnia 2012

    Według nieoficjalnych informacji szwajcarskiej telewizji, kraj ten zapłaci za 22 samoloty myśliwskie JAS-39E/F Gripen jedynie 2,2 mld CHF. Jest to o ok. 30% mniej od pierwotnie ustalonej kwoty kontraktu.


    Pierwotny koszt zakupu Gripenów wynosił 3,1 mld CHF. Ze względu na brak finalnej umowy oraz naciski konkurencyjnej Dassault Aviation, Szwedzi zapowiedzieli obniżenie ceny samolotów. Doniesienia z początku br. mówiły o kwocie rzędu 2,5-2,8 mld CHF (Tańsze Gripeny dla Szwajcarii, 2012-02-08.
    Według reporterów szwajcarskiej telewizji publicznej SF, obecna oferta Saaba jest jeszcze bardziej korzystna. Szwajcaria zapłaci za każdy z 22 zamówionych samolotów JAS-39E/F Gripen po 100 mln CHF (ok. 83 mln euro). Powołując się na anonimowe źródła, dziennikarze podali, że za tą samą odmianę myśliwca szwedzkie wojska lotnicze zapłacą 115-130 mln CHF. Podkreślili przy tym, że Szwedzi planują zamówić znacznie więcej, od 40 do 60 samolotów.
    Cytowani eksperci różnicę w cenie tłumaczą złą sytuacją gospodarczą Szwecji, której przemysł obronny stracił w ostatnich latach wiele zamówień. Istnieje groźba utraty nawet 100 tys. miejsc pracy. Dlatego kontrakt ze Szwajcarią musi być podpisany.
    Potwierdził to minister obrony Szwecji Karin Enstrom, który powiedział, że rodzime wojska lotnicze będą musiały zapłacić więcej za Gripeny, niż Szwajcarzy – ponosząc samodzielnie koszty prac rozwojowych nowego modelu. Dodał jednak, że Sztokholm zyska na współpracy w dłuższej perspektywie.
    Niska cena JAS-39E/F Gripen będzie głównym atutem rządzącej partii ludowej SVP w nadchodzącym głosowaniu parlamentu, który musi zatwierdzić zakup myśliwców przed podpisaniem ostatecznej umowy (Gripeny w szwajcarskim parlamencie, 2012-11-16). Opozycja deklaruje niezmiennie sprzeciw wobec transakcji, uznając pozyskanie nowych myśliwców przed zakończeniem służby przez F-5E/F za trwonienie pieniędzy podatników."

    Gripeny z bonifikatą? - Altair Agencja Lotnicza



Strona 2 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •