Mam nadzieje, że nie powtórzy się historia z dostawą 2 W-3A dla Iraku. Ostatnie tak duże zamówienie zagraniczne realizowane było dla Czech, około roku 1996 (11 śmigłowców).
Źródło lotniczapolska.plIndie kupią Orliki?
Ministerstwo Obrony Indii zwróciło się do dwunastu producentów o przedstawienie ofert mogących spełniać oczekiwania armii dotyczące zakupu nowych samolotów szkolno-treningowych. Wśród potencjalnych dostawców nowych maszyn znalazły się zakłady lotnicze EADS-PZL.
Na liście producentów, którzy otrzymali zapytanie ofertowe znalazły się m.in. takie firmy jak: Embraer (Tucano), Pilatus (PC-7 i PC-9) Raytheon (T-6 Texan), Finmeccanica (M-311), Grob Aircraft (G-120TP), EADS PZL (PZL-130-TC-II Orlik) oraz Korea Aerospace Industries (KT-1). Oferty mają zostać przedstawione najpóźniej do 17 marca. Przedstawiciele indyjskiego ministerstwa poinformowali, że konferencja prasowa, na której przedstawione zostaną szczegóły zamówienia, odbędzie się 2 lutego.
Producent, który otrzyma zamówienie, będzie zobowiązany do dostarczenia pierwszych 12 maszyn w ciągu 24 miesięcy od podpisania kontraktu. Kolejne samoloty będą dostarczane partiami w dalszym okresie. Wybrana firma, może liczyć na wieloletnią współpracę, ponieważ Indyjskie Siły Powietrzne mają zamiar utrzymać nowe samoloty w swojej flocie przez co najmniej 30 lat.
Decyzja o zakupie nowych samolotów podyktowana została względami bezpieczeństwa. Flota samolotów Hindustan Piston Trainer-32 (HPT-32), wykorzystywanych do niedawna przez Indyjskie Siły Powietrzne, została uziemiona po lipcowej katastrofie, w której zginęło dwóch wojskowych instruktorów. Jakub Gieleciński
Nie wyszło z Irydą, może wyjdzie z Orlikiem. Szanse moim zdaniem mamy, bo EADS nie powinien przepuścić okazji (Orlik przecież jest jedynym typem podstawowego samolotu szkolnego w jego ofercie), a i Iskry długo latały nad Indyjskim niebem i darzą tam tą konstrukcję pewnie nie mniejszym sentymentem jak my.
Oraz...
Źródło Altair.com.plSokoły dla Filipin
WSK PZL Świdnik negocjuje kontrakt na dostawę 8 śmigłowców PZL W-3 Sokół dla lotnictwa sił zbrojnych Filipin. Umowa obejmować ma zintegrowane wsparcie logistyczne (ILS) dla dostarczanych śmigłowców.
Informację o wygraniu ogłoszonego jeszcze w połowie 2008 (oferty składane były w sierpniu 2008) przetargu na dostawę 8 wielozadaniowych śmigłowców pola walki (Combat Utility Helicopter) filipińskie ministerstwo obrony (Department of Defence) przesłało do prezesa WSK PZL Świdnik Mieczysława Majewskiego 26 listopada 2009. Do tej chwili trwa przygotowanie kontraktu, załatwianie niezbędnych pozwoleń, finansowania itp. Kontrakt może być podpisany w ciągu kilku tygodni.
Według wspomnianej notyfikacji, podpisanej przez pełniącego obowiązki sekretarza obrony Filipin Norberto B. Gonzalesa, wartość oferty WSK PZL Świdnik wyniosła 2 857 864 625,18 Pesos, czyli 61 459 454,31 USD.
WSK PZL Świdnik oficjalnie podkreśla, iż do czasu podpisania kontraktu i otrzymania zaliczki nie ma powodu do nagłaśniania sprawy. AgustaWestland, od 29 stycznia 2010 właściciel spółki, nie komentuje sprawy.
Filipiny zamierzają także zakupić od Singapuru 10 używanych śmigłowców Bell UH-1H wartych 400 mln Pesos, jednak prowadzone od 2008 negocjacje nie przyniosły dotąd rezultatu. W 2004 także z Singapuru zakupionych było za 12 mln USD 20 takich śmigłowców, zaś w 2007 USA dostarczyły 10 podobnych maszyn.
W listopadzie 2009 Filipiny zatwierdziły budżet obronny na 2010 – wynosi on 76,3 mld Pesos (1,6 mld USD) i jest wyższy o 13% niż w 2009. Z tej kwoty zaledwie 5 mld Pesos zostało zarezerwowane na zakupy sprzętu i uzbrojenia.
W ramach negocjacji ustalona będzie m.in. ostateczna konfiguracja Sokołów dla lotnictwa Filipin. Nie będą one raczej uzbrojone, chyba że w mocowania dla km / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz
Przyznam, że o tym kontrakcie nic nie wiedziałem.
Mam nadzieje, że nie powtórzy się historia z dostawą 2 W-3A dla Iraku. Ostatnie tak duże zamówienie zagraniczne realizowane było dla Czech, około roku 1996 (11 śmigłowców).
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Daj im Boże, żeby wygrali, tylko :
1. Czy PZL-Okęcie ma jeszcze wogóle możliwość wyprodukowania nowych Orlików?
2. Jakoś do tej pory EADS nigdzie go nie sprzedało. Nie wiem czy i jak się starało, ale na świecie póki co, rządzi Texan, Tucano i Pilatusy
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 03-02-2010 o 23:22
Tomek
Fajnie by było, gdyby polska myśl konstrukcyjna zagościła pod innym niebem.To podnosi morale. Tyle tylko, że oba oferowane produkty stają się lub są własnością innych marek. Sokół to prawie już produkt Agusty, chociaż całość przgotowania kontraktu przypadła na polski jeszcze Świdnik. Orlik to już zysk i prestiż (ewentualny) dla PZL EADS czyli koncernu hiszpańskiego. Jak długo był to produkt całkowicie polski, to naszym wojskowym nie opłacało się go nawet modernizować. To tak na boku. Pewnie się znowu czepiam.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 03-02-2010 o 23:22
Biorąc pod uwagę tradycyjne polskie umiejętności marketingowe, to zapewne nawet nie wydrukują folderów reklamowych, "bo przecież i tak nie wygramy". Nie liczyłbym też na zaangażowanie w to EADS wspominając pewną anegdotę jaką słyszałem od kolegi pracującego w IL. Goście z EADS zadali mu wtedy pytanie:
- Co to za fabryka z tym samolotem przed wejściem?
- No... przecież wasza fabryka.
- Niemożliwe !
- Przecież ja kupiliście dwa lata temu (wtedy było coś koło dwu lat od prywatyzacji)
- Niemożliwe ! Nasza fabryka w Polsce ! - i tu nastąpiła konsternacja
W każdym razie musimy pamiętać, że dawne PZL-Warszawa nie jest Hiszpanom i Niemcom do czegoś konkretnego potrzebna. Kupili ją, bo im się opłacało ją kupić, aby sprzedać C-295. Nie przypuszczam, żeby brali sobie strupa na .... powiedzmy na plecy z przetargami, nawet jeśli byłyby jakieś z tego pieniądze.
Natomiast cieszę się, że już można jest pisać o śmigłowcach dla Filipin. Do tej pory była to sprawa poufna (przynajmniej w PZL-Rzeszów), choć jak się jechało przed siódmą rano w autobusach jadących w kierunku WSK mówiono o tym od miesiąca co najmniej. W każdym razie gratulacje dla Świdnika, czyli Włosi sobie już coś zarobili.
Ostatnio edytowane przez JacekB ; 03-02-2010 o 23:21
W-3A Sokół dla chilijskiego odbiorcy: CONAF
Zna ktoś może numer seryjny?
Autor fot.: Piotr Butowski
Źródło: PZL Sokol W-3A para Conaf | ModoCharlie
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Ciekawe komentarze na tym forum. Sprzęt nieznany i niektórzy dziwią się dlaczego kupili taki typ ("o niezbyt nowoczesnym wyglądzie zza byłej żelaznej kurtyny"). Chociaż niektórzy pozytywnie się wypowiadają, głównie na podstawie pobytu Sokoła na targach FIDE.
Maszyna ma być używana , podobnie jak na Płw. Iberyjskim, do transportu drużyny strażackiej w przypadku pożaru lasu w trudno dostępnym terenie.
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Prezentowany samolot [Orlik - przypis mój] – 047 (pokazywany już w 2003 jako zapowiedź możliwości modernizacji do wariantu TC-II) – będzie jednocześnie samolotem przeznaczonym do testów w ramach przetargu wojsk lotniczych Indii na nowy turbośmigłowy samolot szkolenia podstawowego. Testy Orlika realizowane mają być w bazie Jamnagar w północno-zachodnich Indiach od 15 października do 2 listopada. Wsparcie rządu RP dla starań o zdobycie kontraktu na 75 samolotów (dostawy w latach 2013-2016, z czego w ostatnim roku tylko 3 finalne egzemplarze) obejmuje m.in. wydzielenie 2 samolotów CASA C295M z Sił Powietrznych dla przebazowania samolotu oraz niezbędnego personelu.
Indie poszukują nie tylko 75 samolotów (w dużej części produkowanych/montowanych lokalnie), ale także 30-letniego pakietu logistycznego oraz 10 symulatorów w czterech kategoriach (2 stacjonarne kompleksowe, 3 proceduralne, 1 systemów awionicznych i 4 systemy dydaktyczne). Zapytanie ofertowe było wystosowane 16 grudnia 2009, oferty techniczne składano 15 kwietnia 2010, oferty offsetowe trzy miesiące później. Do prób zakwalifikowano prócz Orlika także samolot Hawker Beechcraft T-6A Texan III, Pilatus PC-9/PC-7 MkII, KAI KT-1 oraz Grob Aircraft/Elbit Systems G120TP.
Zródło i całość artykułu :Altair - Orlik z*Garminem
Coś się jednak dzieje w temacie. Po raz pierwszy od jakiś chyba 20 lat mamy przykład aż takiego zaangażowania rządu RP w promocję polskiego wyrobu.Życzę powodzenia i będę kibicował.
Tomek
Jeszcze chyba nie wypadł bo z tego co gdzieś wyczytałem próby mają się dopiero rozpocząć.
W połowie października dopiero samolot w częściach poleciał do Indii.
Filipiny anulowały zamówienie na 8 śmigłowców W-3A (ostatecznie 7), jako powód filipiński MON podał za wysoką cenę...
Źródło: Philippine PZL buy off?: key.Aero, Military Aviation
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
A propos W-3 dla Filipin
http://adroth.ph/AFP/dnd/cuh.JPG
Pozdrawiam
FORUM LOTNICZE SPOTTER.PL - Wyświetl Pojedyńczy Post - Sokoły dla Filipin
- ciekawe czy to wytwór wyobraźni użytkownika tego specyficznego forum.Poprostu wiem że jest drugi kontrakt i jednak lecą do filipin sokoły teraz trwaja konsultacje odnośnie uzbrojenia
<<<<<<<< facebook.com/WroclawSpotters
Zakładki