Parę ciekawych nowinek
Będzie przetarg na samoloty transportowe

Do końca 2013 r. Siły Powietrzne mają otrzymać nowe samoloty typu C-295M. Dlatego jeszcze w tym półroczu planowane jest uruchomienie przetargu na zakup nowych maszyn. Potem do armii mają też trafić średnie samoloty transportowe - donosi "Nasz Dziennik".
Resort zamierza w pierwszej kolejności pozyskać samoloty C-295M, a następnie średnie samoloty transportowe. Planowane jest pozyskanie nowych maszyn - informuje MON.
Jak stwierdza dziennik, rozważany jest zakup pięciu maszyn CASA; przewiduje się, że ich dostawy zostaną zrealizowane w latach 2012-13.

Dotąd szef MON Tomasz Siemoniak mówił, że rozważany jest zakup samolotów transportowych typu CASA lub Hercules - przypomina "NDz", twierdząc, że teraz wiele wskazuje, iż do polskich lotników trafią maszyny obu typów. Choć MON nie posługuje się nazwą C-130 Hercules i tylko ogólnie mówi o "średnich samolotach transportowych", to fakt korzystania z używanych amerykańskich C-130 niejako wskazuje pożądany typ samolotu - stwierdza gazeta.

Na razie MON nie ujawnia ani terminów dostaw tych samolotów. Nie określa też wielkości zapotrzebowania Sił Powietrznych, a o ich ilości mają zadecydować "dalsze analizy".
Źródło logistyka.wnb.pl
Kolejny Glass Cockpit na Balicach
Do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego trafił czwarty egzemplarz samolotu M-28 B/PT w konfiguracji Glass Cockpit. Docelowo w jednostce ma się znaleźć osiem samolotów w tej wersji.
Producent – Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca przygotowały samolot na zamówienie Inspektoratu Uzbrojenia. Komisja odbiorcza po dwóch tygodniach prac podpisała ostateczny protokół odbiorczy 27 marca.
Program „Samoloty transportowo-pasażerskie M-28" jest jednym z 14 programów modernizacyjnych prowadzonych przez specjalistów z Inspektoratu Uzbrojenia. Podpisany w 2008 roku kontrakt przewiduje dostawę 8 samolotów M-28 B/PT Glass Cockpit oraz kompleksowego symulatora lotów. Najpewniej kolejne dwa samoloty przekazane zostaną Siłom Powietrznym w lipcu i listopadzie 2012 roku Ostatnie dwa egzemplarze i symulator oddane będą w roku 2013.
Glass Cockpit różni się od poprzedniej wersji (Skytruck) nie tylko cyfrową awioniką z czterema dużymi monitorami LCD. Na wniosek pilotów w samolocie pojawiło się także ogrzewanie zastrzału, które ma zapobiegać ewentualnemu oblodzeniu. W M-28 B/PT zainstalowano także system identyfikacji „swój-obcy” (IFF). Silniki samolotu mają moc startową 1100 koni mechanicznych. Maksymalny pułap ze względu na brak hermetycznej kabiny to 3600 metrów.
Źródło polska-zbrojna.pl