fot. Sikorsky
Przedstawiciele Sikorsky Aircraft poinformował wczoraj o zakończeniu montażu pierwszego testowego egzemplarza śmigłowca CH-53K. Maszyna zostanie poddana serii testów naziemnych.

Maszyna przeznaczona do testów laboratoryjnych, określana jako GTV (Ground Test Vehicle), powstała na terenie zakładów montażowych koncernu na Florydzie. Prace nad przekazanym w ostatnich dniach egzemplarzem CH-53K rozpoczęły się w 2011. Przez najbliższe miesiące CH-53K GTV będzie poddawany serii testów sprawdzających funkcjonowanie wszystkich systemów pokładowych, w tym silników i całego układu napędowego, szczególnie pod kątem zmniejszenia zużycia paliwa.

Poza egzemplarzem GTV, Sikorsky skierował już do prób wytrzymałościowych dwa kadłuby, a w najbliższym czasie wyprodukuje jeszcze dodatkowe 4 prototypy przeznaczone do testów w locie. Według obecnych założeń, powinny one rozpocząć się w 2014 i trwać przez około rok. Program badawczo-rozwojowy CH-53K, opłacony w całości przez Pentagon, jest wart 3,5 mld USD.
Najnowszy produkt Sikorsky Aircraft to kolejna wersja śmigłowców rodziny CH-53. Zakres zaproponowanych zmian (zupełnie nowy układ napędowy, awionika, systemu łączności i zarządzania walką, znacznie przeprojektowany kadłub) spowodował jednak, że można mówić o nowym wiropłacie, dzielącym z poprzednikami jedynie ogólny układ konstrukcyjny.
Docelowo śmigłowiec będzie wykorzystywany przez Korpus Piechoty Morskiej USA, który zamówił ponad 200 CH-53K. Producent liczy także na zamówienia eksportowe przynajmniej części dotychczasowych użytkowników śmigłowców tej rodziny. Wstępne zainteresowanie nabyciem maszyn wyraziło już kilka państw świata, w tym Niemcy, Izrael i Tajwan, a także Francja.

Program ciężkiego śmigłowca CH-53K jest częścią szerszego planu wymiany wiropłatów USMC. W jego ramach pionowzloty V-22 Osprey zastępują podstawowy śmigłowiec transportowy Korpusu – CH-46 Sea Knight, zaś śmigłowce: szturmowy AH-1Z Viper i lekki transportowy UH-1Y Venom, zastąpią swoje starsze wersje, odpowiednio AH-1W Super Cobra i UH-1N Twin Huey.
CH-53K gotowy do testĂłw - Altair Agencja Lotnicza