Strona 7 z 25 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 9 17 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 121 do 140 z 486
Like Tree30Likes

Wątek: Siły Powietrzne ad. 2015- realna wizja forumowiczów;-)

  1. #121
    Awatar sniffer

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Leszno

    Domyślnie


    Polecamy

    Widzę, że chodzi Wam tylko o wartość bojową, która jest tylko jednym z wymagań modernizacji samolotu MiG-29. Dla pewności przekopiowałem w/w wymagania poniżej:

    • Zwiększenie dokładności nawigacyjnej samolotu
    • Zwiększenie możliwości bojowych samolotu
    • Zastosowanie drugiej radiostacji kompatybilnej z samolotami NATO
    • Modernizacja wybranych urządzeń i systemów
    • Nowoczesna wizualizacja wskazań w kabinie (GLASS COCKPIT)
    • Poprawa komfortu pracy pilota
    • Zabudowa cyfrowego systemu rejestracji video i audio
    • Zwiększenie możliwości obsługowych samolotu
    • Kompatybilność zmodernizowanego samolotu z samolotem F-16 w zakresie
    zobrazowania wskazań w kabinie i zabudowy nowych urządzeń
    • Nie zmniejszenie dotychczasowych właściwości samolotu
    • Możliwość dalszej rozbudowy i modernizacji samolotu w zależności
    od potrzeb klienta
    • Ukierunkowanie modernizacji na uniezależnienie się od przemysłu
    zbrojeniowego Rosji

    To czy wg Was pozostałe punkty zostaną 'spełnione'?
    Ostatnio edytowane przez Drzemi ; 10-08-2009 o 20:54

  2. #122
    Awatar mav81

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    W-wa/Otwock

    Domyślnie

    Szczegolnie ostatni pkt nie bedzie spelniony - nawet wskazane jest aby wspolpraca w dziedzinie silnika zaciesnila sie - w celu zwiekszenia jego niezawodnosci i resursu - sily krajowe w tym WZL4 nie wystarcza jak pokazuje praktyka.
    ZERO G Rules

  3. #123
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Punkt 3- co do tej pory przeszkadzało w zabudowie radiostacji ?
    7-w jakim celu ? czyli po co ?
    10-12- to pisał mistrz nad mistrze... ale

    Andrzej

  4. #124
    Awatar mav81

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    W-wa/Otwock

    Domyślnie

    pkt. 3 - radiostacjie kompatybilne z NATO juz dawno sa - teraz ma byc identyczna jak na F16 - mniejsze separacje - mniejsza czulosc na zaklucenia itd.
    pkt. 7 - no tu bys sie nie wyglupial jezeli wiesz o czym mowa
    pkt. 10-12 - nie kapuje o co chodzi z tymi miszczami :-)
    Dla mnie nie jest to takie bez sensu jak AND170 uwaza - dyskusja czy warto czy nie byla w innym temacie i proponuje nie wracac - kazda opcja ma swoich zwolennikow, ale prawda jest taka, ze 29 mimo pewnych wad jest tanszy w eksploatacji niz F16 - i to nie jest pro sowiecka propaganda tylko fakt. Osobiscie nie jestem zwolennikiem ani rosyjskiego, ani jankeskiego sprzetu - kazdy ma swoje zalety i wady, a 29 ma spory potencjal i za stosunkowo nie duza kase bedzie smigal do 2030. Rzeczywistosc jest taka, ze bedziemy miec to na co nas realnie stac - a Fulcrum jest poprostu piekny!!! I na tym koncze swoje wywody - jak ktos chce polemizowac to prosze bardzo, ale "bez mnie" - energii na to tracil nie bede.

    "Fulcrum forever" Alleluja
    ZERO G Rules

  5. #125
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Integracja amerykańskich radarów i systemów uzbrojenia - niezły hardkor
    To będzie chyba PIERWSZY taki przypadek w historii. Nie twierdze, ze niemożliwe, ale może warto zastanowić się dlaczego nikt inny nie bawił się w takie wygibasy?

    Tym samym przechodzę od razu do pytania - ile to wszystko będzie kosztować?
    W jak dużym stopniu wzrosną realne możliwości MiGów i jak będą wyglądać w porównaniu z F-16?
    Czy może wycofanie tej trzydziestki '29' i zastąpienie ich <10 F-16 nie przyniesie większego wzrostu obronności za podobna cenę?

  6. #126
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Dokładnie tak myśle . Dzis to nie ma sensu,w 2000 owszem. Ale nie dziś,nie.
    Ile zmodernizujemy 12,16 ? żeby około 2015 roku mieć pierwsze samoloty , i znów zastanawiac sie co dalej.
    Jak mawiał sławny pan od tańca przed komisja ,,nie idzcie tą droga,,to donikąd nie prowadzi.

    Andrzej

  7. #127
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Integracja amerykańskich radarów i systemów uzbrojenia - niezły hardkor
    To będzie chyba PIERWSZY taki przypadek w historii. Nie twierdze, ze niemożliwe, ale może warto zastanowić się dlaczego nikt inny nie bawił się w takie wygibasy?
    Bo trzeba dostać zezwolenie eksportowe od departamentu stanu choćby... Ale PowePointowe prezentacje robi się bardzo łatwo, gorzej z konwersją do pdf (patrz ostatnia strona)...

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Czy może wycofanie tej trzydziestki '29' i zastąpienie ich <10 F-16 nie przyniesie większego wzrostu obronności za podobna cenę?
    No przecież strategiczne zakładady w Bydgoszczy nie mają zamówień w związku z czym z naszych podatków trzeba je finansować bez względu na to czy się opłaca czy nie...
    KZ

  8. #128
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    To lepiej finansować miejsca pracy w Belgi ,Holandii ? Przy podpisywaniu kontraktu na F-16 trzeba było zadbać o Bydgoszcz.
    Jak zwykle,reka w nocniku.

    O, i jeszcze jedna mozliwa ,,prezentacja,,. Samolot szkolny . Kupimy 30 letnie Hawki bo Iryda była be...



    Andrzej
    Ostatnio edytowane przez AND 170 ; 11-08-2009 o 08:43

  9. #129

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Post zamieszczam jako próbę zakończenia mega-OT z tematu ,,samolot LIFT dla WSOSP", licząc że będzie się on dalej realizował tutaj. Wcześniejszy fragment dyskusji znajduje się w wymienionym temacie: Samolot LIFT dla WSOSP

    Cytat Zamieszczone przez Arturwawa Zobacz posta
    Cóż, pierwsze samoloty dla ZEA w wersji F 16 e/f block 60 trafiły tam w 2004 roku, zas do Polski F 16 c/d block 52+ dwa lata później w listopadze 2006. Czy wersja dla ZEA jest lepsza? Tak, to smolot o mocniejszym silniku i nowszej awionice
    Po pierwsze, o ile się nie mylę przetarg dla Polski rozstrzygnięto w 2002 roku. Po drugie, F-16 Block 60 był samolotem rozwijanym na zamówienie i koszt ZEA. My wybieraliśmy gotowy produkt stworzony jako oferta eksportowa, będący rozwinięciem B50/52, a ZEA wersję od zaprojektowaną pod swoje wymagania.
    Po trzecie, tu już nie jestem w 100% pewien, ale wydaje mi się, że w chwili składania ofert przetargowych Block 60 jeszcze nie istniał w finalnej formie. A to że pierwsze maszyny seryjne dotarły do ZEA wcześniej niż do Polski to oddzielna kwestia - nie jest tajemnicą że z wielu powodów (zaawansowanie, ilość zamówionych maszyn) ZEA miały wyższy priorytet niż Polska, co objawiało się nawet w zakresie szkolenia (Arabscy piloci mogli używać swoich mundurów i stopni, Polscy nie).
    Nie neguję wyższości Block 60 nad Block 52+, bo ta jest chyba oczywista. Zwracam natomiast uwagę na kwestię kosztów, które w przypadku Block 60 są zdecydowanie wyższe niż dla Block 52+, i moim zdaniem zbyt wysokie dla naszego budżetu, oraz na to, że w chwili składania ofert przetargowych mogło nie być do końca jasne czy Block 60 będzie spełniał wszystkie wymagania naszych SP - bo o ile w kwestii możliwości czysto bojowych z pewnością spełnia je z ogromną nawiązką, o tyle przypomina mi sie kwestia możliwości tankowania w powietrzu, a raczej jej braku w planowanym Block 60, choć nie pamiętam czy koniec końców ją otrzymał czy też nie. Oczywiście zawsze moglibyśmy taki samolot doposażyć do naszych potrzeb - generując przy tym dodatkowe koszty, i tak już znacznie wyższe z racji większej ceny B60...
    [*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz | ,,019" | ,,SP-ZAP" | płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz, ,,63" | ,,101" | mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz, ,,SP-3491" | mgr inż. pil. Tadeusz Świst, ,,SP-AAG" [*]

  10. #130
    Awatar Arturwawa

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Umowę na dostawę dla ZEA F 16 e/f Block 60 podpisano w 2000 roku, dwa lata wczesniej niz z Polską i fakt ten był znany naszym ekspertom, a Ci sugerowali zakup wersji o wyższych mozliwościach. Cykl produkcyjny trwał w obu przypadkach ok, 4 lat. Informacji o tym nie wyssałem z palca, czytałem gdzieś o kulisach negocjacji ale nie pamietam czy w necie i fakt ten zapadł mi w pamięci. Jak widać nie tylko piloci ZEA ciesza sie specjalnymi względami, podobnie politycy. Myslisz że to z powodu ropy naftowej której w polsce jest troche mniej niz na półwyspie arabskim?
    A

  11. #131

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arturwawa Zobacz posta
    Jak widać nie tylko piloci ZEA ciesza sie specjalnymi względami, podobnie politycy. Myslisz że to z powodu ropy naftowej której w polsce jest troche mniej niz na półwyspie arabskim?

    Jeżeli już przytaczasz jakieś informacje, to przytaczaj je w całości. Otóż ZEA zamówiło i SFINANSOWAŁO powstanie wersji Block 60. Tak że ma na tę wersje wyłączność. Żadnemu z późniejszych klientów (m.in. Grecja, Izrael, Polska, Chile, Oman, Singapur, Maroko) nie proponowano wersji Block 60. W konkursie MRCA w Indiach proponuje się wersję z rozwiązaniami opartymi na rozwiązaniach Block 60 - ale nie identycznej. I nie ma tu zadnej spiskowej - po prostu zamawiający z kupujacym doszli do porozumienia. Co do cyklu produkcyyjnego - jeszcze w ub.r. trwały próby w USA integracji niektórych typów uzbrojenia z Block 60.

    dranio

  12. #132
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Można użyć fajnej analogii samochodowej:

    Jeden klient idzie do salonu i kupuje samochód z katalogu, dobierając istniejące w ofercie części.
    Drugi klient składa samochód na zamówienie, określając unikalne parametry.

    Polska to ten pierwszy klient i co oczywiste - płaci mniej $.



    Cytat Zamieszczone przez Arturwawa Zobacz posta
    Gdybym chciał Ci udowodnić co bardziej sie opłaca (stosunek ceny do jakości) to udowodniłbym że warto było jednak kupic MiG-i 29 za 1 EUR .
    Oferta nie do pobicia nawet prze F 35.
    A ja bym się zgodził, pod warunkiem, ze byś mi pokazał gdzie można kupic takie MiGi w lotnym stanie (i z co najmniej 10-15 latami na resursie)

    W sumie Izrael co roku otrzymuje gigantyczna pomoc od swojego amerykańskiego brata, więc czemu nie miałaby dostać jej Polska?
    A to jest bardzo trudne pytanie.
    Ale otwarcie mapy i analiza stosunków międzynarodowych pomiędzy Izraelem i jego sąsiadami powinno pomoc ;]

  13. #133
    Awatar Arturwawa

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Można użyć fajnej analogii samochodowej:

    Jeden klient idzie do salonu i kupuje samochód z katalogu, dobierając istniejące w ofercie części.
    Drugi klient składa samochód na zamówienie, określając unikalne parametry.

    Polska to ten pierwszy klient i co oczywiste - płaci mniej $.


    A ja bym się zgodził, pod warunkiem, ze byś mi pokazał gdzie można kupic takie MiGi w lotnym stanie (i z co najmniej 10-15 latami na resursie)
    Ja bym sie zgodził, pod warunkiem, że byś mi pokazał w ktorym salonie LM można kupić takiego F 16 block 52+ .

    Czas realizacji zamówienia w obu przypadkach wyniósl 4 lata, wiec obie wersje zaliczyłbym do kupowanych na zamówienie.

    Nie wiem ile Kolega Ogar liczy sobie wiosen i jak daleko sięga pamięcią, ale ponieważ jest takim zagorzałym zwolennikiem wyboru w 2002 roku F16, to zapene będzie mogl dodać swoje trzy grosze w dyskusji na blogu byłego misistra MON, Romualda Szeremietiewa odpowiedzialnego za negocjacje w sprawie zakupu następcy MiG-ów.

    http://szeremietiew.blox.pl/2009/06/Zostalem-zdemaskowany-jestem-sabotazysta-czyli-o.html

    W obecnej chwili dyskusja na temat wyborów sprzed lat powinna odbywac się jedynie na wyciaganiu wnioskow. Nasza dyskusja przeniosła się do tematu wizji SP po roku 2015 i proponuje w tym kierunku kontynuować wątek.


    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    A to jest bardzo trudne pytanie.
    Ale otwarcie mapy i analiza stosunków międzynarodowych pomiędzy Izraelem i jego sąsiadami powinno pomoc ;]
    Cóż, z mojego punktu widzenia zauważam pewne podobieństwa, Izrael nie ma ropy, nie mamy jej tez i my, Arabowie ją mają, ma ja tez Rosja, Ameryka dostarcza bezpłatnej pomocy Izraelowi, ale i Egiptowi, USA pomaga w lotnictwie strategicznym nam, ale wspłpracuje tez z Rosją. Sa tez zasadnicze róznice, ale jestem przekonany że odpowiednia polityka rzadu może przynieść nam jakies profity w ramach programu ok. 10 miliardów $ pomocy w sprzedazy sprzetu wojskowego jakiej co roku udziela USA. Prawda jest taka że nie liczyłbym na F 35, ale F 16 z cała pewnością daloby sie wyciągnąć.

    W 2011 stany zaczynają wycofywać swoje F 16, może na okres przejściowy warto by wziąć jakieś kolejne 48 wyremontowanych F 16 w wersji block 50 lub 52, wyszkolić na nich pilotów i zastapic nimi w przyszlosci SU-22M4, a w dalszej perspektywie 48 szt F 16 za MiGi. Najważniejsze moim zdaniem to mieć dobrze wyszkolonych pilotów.


    pozdrawiam,
    A

  14. #134
    Awatar Ogar

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Stąd

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arturwawa Zobacz posta
    Czas realizacji zamówienia w obu przypadkach wyniósl 4 lata, wiec obie wersje zaliczyłbym do kupowanych na zamówienie.
    Tyle tylko, ze Arabowie dokładali z własnej kieszeni za integracje wszystkich zaawansowanych systemów, które charakteryzują block 60.

    Nie wiem ile Kolega Ogar liczy sobie wiosen i jak daleko sięga pamięcią, ale ponieważ jest takim zagorzałym zwolennikiem wyboru w 2002 roku F16, to zapene będzie mogl dodać swoje trzy grosze w dyskusji na blogu byłego misistra MON, Romualda Szeremietiewa odpowiedzialnego za negocjacje w sprawie zakupu następcy MiG-ów.

    http://szeremietiew.blox.pl/2009/06/Zostalem-zdemaskowany-jestem-sabotazysta-czyli-o.html
    Ja doskonale znam argumenty pana Szeremietiewa, bo czytam jego posty na nfow, gdzie jest dość aktywnym userem.

    Wariant, w którym dołączamy do programu JSF, leasingujemy F-16 "z pustyni", jednocześnie remontując Migi i SU jest dość logiczny i składny, ale mając dzisiejsza wiedzę możemy dojść do wniosku, ze nie miał szans na powodzenie.

    Po pierwsze, JSF się opóźnia (jak wszystko zresztą), po drugie, amerykanie przez ostatnia dekadę wykorzystywali swój sprzęt znacznie bardziej, niż było to w planach, wiec nie ma szans na Vipery z pustyni.
    W 2016 - 2018 była by bajka, ale dotrwać do tego czasu było by nam raczej ciężko.


    Cóż, z mojego punktu widzenia zauważam pewne podobieństwa, Izrael nie ma ropy, nie mamy jej tez i my, Arabowie ją mają, ma ja tez Rosja, Ameryka dostarcza bezpłatnej pomocy Izraelowi, ale i Egiptowi, USA pomaga w lotnictwie strategicznym nam, ale wspłpracuje tez z Rosją. Sa tez zasadnicze róznice, ale jestem przekonany że odpowiednia polityka rzadu może przynieść nam jakies profity w ramach programu ok. 10 miliardów $ pomocy w sprzedazy sprzetu wojskowego jakiej co roku udziela USA. Prawda jest taka że nie liczyłbym na F 35, ale F 16 z cała pewnością daloby sie wyciągnąć.
    Izrael jest amerykańskim batem na arabów. Tam, gdzie USA nie są w stanie przeprowadzić operacji wojskowej (z powodu opinii międzynarodowej, czy opinii publicznej w swoim kraju), tam pojawia się Izrael, który międzynarodowe układy ma za nic. Tak jest od kilku dekad i patrząc na sytuacje w Iranie szybko się nie skończy.

    Polska tymczasem jest w Europie, w regionie spokojnym i nie zagrożonym żadnym konfliktem, dodatkowo w strukturach NATO.

    Silny Izrael = korzyści dla USA.
    Silna Polska = brak korzyści.

    Smutne, ale prawdziwe.

    W 2011 stany zaczynają wycofywać swoje F 16, może na okres przejściowy warto by wziąć jakieś kolejne 48 wyremontowanych F 16 w wersji block 50 lub 52, wyszkolić na nich pilotów i zastapic nimi w przyszlosci SU-22M4, a w dalszej perspektywie 48 szt F 16 za MiGi. Najważniejsze moim zdaniem to mieć dobrze wyszkolonych pilotów.
    Na USA bym nie liczyl. Ich efy lataja teraz wiecej, niz mialy latac (dwie wojny wyskoczyly) i w dodatku ich nastepca sie opoznia (IOC najwczesniej w 2014).

    Natomiast możemy rozglądać się za efami europejskimi, po MLU M4, tylko tu kilka okazji już przegapiliśmy.

  15. #135
    Awatar Arturwawa

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Tyle tylko, ze Arabowie dokładali z własnej kieszeni za integracje wszystkich zaawansowanych systemów, które charakteryzują block 60.
    Nigdy nie twierdziłem że ZEA nie zapłaciła za swoje Efy, zapłaciła i to słono, zalezało im na nowoczesnym radarze i kodach źródlowych do niego, radar już był, ale jego oprogramowanie powstało na nowo a to z pewnościa wygenerowało wzrost kosztów.

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Ja doskonale znam argumenty pana Szeremietiewa, bo czytam jego posty na nfow, gdzie jest dość aktywnym userem.

    Wariant, w którym dołączamy do programu JSF, leasingujemy F-16 "z pustyni", jednocześnie remontując Migi i SU jest dość logiczny i składny, ale mając dzisiejsza wiedzę możemy dojść do wniosku, ze nie miał szans na powodzenie.

    Po pierwsze, JSF się opóźnia (jak wszystko zresztą), po drugie, amerykanie przez ostatnia dekadę wykorzystywali swój sprzęt znacznie bardziej, niż było to w planach, wiec nie ma szans na Vipery z pustyni.
    W 2016 - 2018 była by bajka, ale dotrwać do tego czasu było by nam raczej ciężko.
    Patrząc z perspektywy czasu plan trochę sie zdezaktualizował.

    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Izrael jest amerykańskim batem na arabów. Tam, gdzie USA nie są w stanie przeprowadzić operacji wojskowej (z powodu opinii międzynarodowej, czy opinii publicznej w swoim kraju), tam pojawia się Izrael, który międzynarodowe układy ma za nic. Tak jest od kilku dekad i patrząc na sytuacje w Iranie szybko się nie skończy.

    Polska tymczasem jest w Europie, w regionie spokojnym i nie zagrożonym żadnym konfliktem, dodatkowo w strukturach NATO.

    Silny Izrael = korzyści dla USA.
    Silna Polska = brak korzyści.

    Smutne, ale prawdziwe.
    Róznica między Polską a Izraelem jest taka, że tamci maja bombę atomową i sa mocarstwem militarnym na bliskim wschodzie. Dodatkowo wszyscy dookoła ich serdecznie nienawidzą bo wepchnęli się do Palestyny jak kiedyś Zakon Krzyżacki na nasze ziemie. Podobała mi sie riposta jednego z szejków który podczas rokowań w latach 40 XX wieku na argument brytyjczyków że Żydzi duzo wycierpieli w czasie II w.ś. i powinni mieć swoje państwo stwierdził, że w takim razie niech utworza je na terenie Niemiec .

    Mimo tych róznic Polska również odgrywa znaczącą rolę w kreowaniu polityki USA. Przypomnę tylko Irak i Afganistan.
    W przeciwieństwie do Polski i NATO, nie wyobrażam sobie zaangazowania w ten konflikt Izraela mimo ich potencjału bojowego.


    Cytat Zamieszczone przez Ogar Zobacz posta
    Na USA bym nie liczyl. Ich efy lataja teraz wiecej, niz mialy latac (dwie wojny wyskoczyly) i w dodatku ich nastepca sie opoznia (IOC najwczesniej w 2014).

    Natomiast możemy rozglądać się za efami europejskimi, po MLU M4, tylko tu kilka okazji już przegapiliśmy.
    Od USA dostaliśmy Herki, bo nie mielismy czym latać na misje.
    Jesli w przyszłym roku powiemy że sorry, ale nie mamy forsy na misje bo musimy kupić samoloty dla SP, to może dostaniemy Efy? Nie koniecznie z US AF, może Gwardia Narodowa ma egzemplarze w lepszym stanie, a firma LM jesli dobrze pamietam nie wywiązała się jeszcze z offsetu?

    Kiedy pojawia się magiczne słowo "dostać" a nie kupić to jestem za i uważam że nasi ministrowie powinni juz zacząć lobbowac za tym pomysłem. Sami amerykanie się nie domyślą .

    Zakup F 16 po MLU to również jakaś opcja, ale mozliwa nie wczesniej niż w 2015, kiedy użytkownicy tych Efów wprowadzą na swoje stany pierwsze F 35 lub Gripeny NG, ale to już większa kaska i zabiegi w tej sprawie również nalezy podjąć już dziś.

  16. #136
    Awatar Arturwawa

    Dołączył
    Dec 2009
    Mieszka w
    Warsaw, Poland, Poland

    Domyślnie

    Widze że nasza dyskusja na temat przyszłosci lotnictwa trochę przygasła, nie wiem czy to za sprawą kryzysu ekonomicznego i braku perspektyw na jakies zakupy w najbliższym czasie?

    A tak na poważnie to jestem ciekawy co sądzicie na temat obecności w naszych siłach powietrznych statków bezzałogowych, zarówno rozpoznawczych jak również bojowych? Całkiem niedawno zastanawialem sie czy nie byłoby dobrym pomyslem przerobienie naszych suczek na bezzałogowce? Raczej nie uda się ich już nikomu sprzedać, więc mogłyby posłużyc jako latające cele lub bezzałogowe szturmowce mogace wystrzeliwać rakiety i zrzucac bomby bez ryzyka utraty pilota.

  17. #137

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Arturwawa Zobacz posta
    więc mogłyby posłużyc jako latające cele lub bezzałogowe szturmowce mogace wystrzeliwać rakiety i zrzucac bomby bez ryzyka utraty pilota.
    O ile w pierwszym przypadku ma to jakiś sens (aczkolwiek nie wydaje mi się żeby wykorzystywano dzisiaj gdziekolwiek tak kosztowne cele), o tyle idea przeróbki dużego naddźwiękowego samolotu szturmowego/uderzeniowego, do tego mającego już swoje lata, wydaje mi się bezcelowa. Po pierwsze, żeby zrobić coś takiego, trzeba by dokonać wymiany silnika oraz przeprowadzić remont całego samolotu (zwłaszcza to pierwsze jest problemem) - innymi słowy zrobić to samo co trzeba by zrobić żeby utrzymać te samoloty w wersji załogowej w służbie - pomijając już to, że nie wydaje mi się abyśmy dysponowali w Polsce tak zaawansowaną technologią BSL...
    Poza tym, raczej nie stać nas na utrzymanie tej klasy maszyny...
    Jeśli chcemy posiadać własne nowoczesne bezpilotowce bojowe, weźmy się lepiej za udział w europejskim projekcie takiej maszyny...
    [*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz | ,,019" | ,,SP-ZAP" | płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz, ,,63" | ,,101" | mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz, ,,SP-3491" | mgr inż. pil. Tadeusz Świst, ,,SP-AAG" [*]

  18. #138
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jasiek Zobacz posta
    O ile w pierwszym przypadku ma to jakiś sens (aczkolwiek nie wydaje mi się żeby wykorzystywano dzisiaj gdziekolwiek tak kosztowne cele),
    Ty tak poważnie ?? A myślisz że cała flota Phantomów USAFu to na co poszła ? Teraz się zaczynają pojawiać QF-16...
    KZ

  19. #139

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KZ Zobacz posta
    Ty tak poważnie ?? A myślisz że cała flota Phantomów USAFu to na co poszła ? Teraz się zaczynają pojawiać QF-16...
    Szczerze mówiąc, myślałem że wraz z końcem zimnej wojny tego typu maszyny odeszły w niepamięć...
    W takim razie, rozważając zbudowanie takiego celu na bazie Su-22, czy na poligonie w Drawsku, bądź co bądź jednym z większych w tej części świata, jest wystarczająco dużo miejsca do przeprowadzania strzelań do takich celów bez narażania bezpieczeństwa? W końcu już jedna HJ-ka wylądowała kiedyś poza poligonem... Jakie są w porównaniu z Drawskiem Pomorskim rozmiary poligonów w USA na których odbywają się takie strzelania?
    I o ile USA jak mniemam nie mają z tym wielkich problemów (chociaż ostatnio nawet u nich sytuacja wygląda niewesoło), to czy kraj o budżecie obronnym Polski stać na takie rozwiązanie? Czy jakieś kraje oprócz USA stosują obecnie tego typu drony?
    [*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz | ,,019" | ,,SP-ZAP" | płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz, ,,63" | ,,101" | mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz, ,,SP-3491" | mgr inż. pil. Tadeusz Świst, ,,SP-AAG" [*]

  20. #140
    KZ
    KZ jest nieaktywny
    Awatar KZ

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Ambush Country

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jasiek Zobacz posta
    I o ile USA jak mniemam nie mają z tym wielkich problemów (chociaż ostatnio nawet u nich sytuacja wygląda niewesoło), to czy kraj o budżecie obronnym Polski stać na takie rozwiązanie? Czy jakieś kraje oprócz USA stosują obecnie tego typu drony?
    Wątpię - konwersja kosztuje a amerykanie używają je bardziej do testów broni niż do tego żeby świeżo przyjęci piloci postrzelali sobie do żywych celów - nie sądzę żeby u nas miało to jakikolwiek sens... Niemniej jednak lepiej Su użyć do czegoś takiego niż do ozdobienia stacji CPN.
    KZ

Strona 7 z 25 PierwszyPierwszy ... 5 6 7 8 9 17 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 14-02-2015, 11:03
  2. 20-09-2014, 17:52
  3. 29-08-2014, 14:08
  4. 03-08-2014, 20:27
  5. 06-07-2014, 17:37
  6. 24-06-2014, 13:30
  7. 08-06-2014, 20:51
  8. 02-06-2014, 13:17
  9. 23-04-2014, 22:40
  10. 17-04-2014, 19:35
  11. 12-04-2014, 12:19
  12. 07-04-2014, 22:28
  13. 05-04-2014, 16:25
  14. 06-03-2014, 09:34
  15. 22-02-2014, 21:20
  16. 21-02-2014, 11:34
  17. 10-02-2014, 17:55
  18. 07-02-2014, 18:01
  19. 02-02-2014, 12:10
  20. 29-01-2014, 19:42
  21. 25-01-2014, 21:08
  22. 23-01-2014, 22:05
  23. 20-01-2014, 22:22
  24. 07-01-2014, 20:53
  25. 29-12-2013, 12:50
  26. 26-12-2013, 21:41
  27. 24-12-2013, 15:19
  28. 07-12-2013, 11:17
  29. 11-11-2013, 12:54
  30. 11-11-2013, 12:05
  31. 11-11-2013, 11:51
  32. 03-11-2013, 16:06
  33. 12-10-2013, 16:13
  34. 02-10-2013, 10:42
  35. 22-09-2013, 13:39
  36. 20-09-2013, 19:45
  37. 04-09-2013, 08:16
  38. 09-08-2013, 11:49
  39. 19-05-2013, 22:47
  40. 19-04-2013, 20:55
  41. 12-04-2013, 20:23
  42. 14-03-2013, 12:25
  43. 08-03-2013, 11:44
  44. 07-03-2013, 15:42
  45. 03-01-2013, 18:06
  46. 07-12-2012, 14:21
  47. 23-11-2012, 12:14
  48. 19-11-2012, 11:11
  49. 18-10-2012, 18:45
  50. 18-10-2012, 13:19

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •