Może coś więcej o tym incydencie?
Co tu napisać....
Do rozpoznania celów na poligonie wystartowała para w składzie mjr Julian Dziedzic i kpt. Mariusz Biajgo. Po wykonaniu zadania prowadzony kpt. Biajgo stwierdził duży ubytek paliwa ( zapalenie się lampki minimalnej pozostałości paliwa na samolocie ). Samolot skierowano na najbliższe czynne lotnisko w asekuracji prowadzącego, który stwierdził wylewanie się paliwa przez zawór drenarzowy na kadłubie samolotu. Samolot wylądował na lotnisku w Mielcu a na pasie zgasł silnik z braku paliwa. Pilot miał wybitne szczęście a po naprawie zaworu powrócił lotem na macierzyste lotnisko. Zresztą praca tego zaworu była przyczyną kolejnej awarii tym razem samolotu 2301 ostatniej w historii pułku, którego pilotem był dzisiejszy generał Marian Jeleniewski. Zresztą i pilot z mieleckiego lądowania lata szczęśliwie do dnia dzisiejszego w malborskiej bazie myśliwskiej
Podczas remontu samolot bazował w Mielcu na dawnej stojance prób w locie (tzw. AGRO)-obecnie teren ZUA. Miałem okazję obserwować start, potem pilot wykonał przelot nad miastem i piękny kosiak nad lotniskiem.
Grzegorz5710, Dziękuję Ci bardzo za pomoc w ustaleniu numeru TEGO samolotu. Sytuacja, jaka wydarzyła się ponad 20 lat temu ma dla mnie znaczenie osobisto - archiwalno -sentymentalne bowiem pracując wówczas w 8.OKRL brałem udział w tym wydarzeniu. Poniżej przytaczam oświadczenie mojego szefa spisane bezpośrednio po zdarzeniu:
".... OSWIADCZENIE o udzieleniu pomocy dla por.pil. Biajgo wykonujacego lot na MiG-21R w dniu 30.09.1993 r
Pomocy udzielił 8 OKRL w Sandomierz dla samolotu wykonującego lot w ramach ćwiczeń "Tatry-93".
Z lotniska Sochaczew o godz. 12.45 wystartowała para MiG-21R i wykonywała lot po trasie Sochaczew-Nowa Dęba - Koluszki - Sochaczew. Dowodzenie samolotami przyjął o godz. 12.55 st.chor. Dariusz K (czyli ja), dyżurny kontroler 8.OKRL. O godz. 13.05 przed wlotem na poligon Nowa Dęba 06 888 (Biajgo) zgłosił uszkodzenie ARK. Rozpoznanie poligonu Nowa Dęba przebiegało prawidłowo.
Po wyjściu z poligonu prowadzenie pary samolotów objął 06 883. W rejonie 20 km na zachód od m. Baranów Sandomierski o godz. 13.18 pilot samolotu MiG-21R indeks 06 888 przekazał informację dla prowadzącego " palą mi lampki - pozostałość 450 l". Informacja ta została przekazana dwukrotnie.
Najbliższe lotniska zapasowe znajdowały się w odległości: Radom - 110 km, Dęblin - 120 km.
W związku z dużą odległością i małą pozostałością paliwa 8.OKRL podjął decyzję o skierowaniu samolotów na lotnisko WSK Mielec w odległości 40 km, informując jednocześnie zawiadowcę lotniska w Mielcu o awarii samolotu i skierowaniu go w jego rejon.
St. chor. DK utrzymując łączność z samolotami podał kurs 160° i skierował dwa MiG-21R do lotniska Mielec. Po wzrokowej lokalizacji lotniska przez załogi, dowodzenie samolotami przejął zawiadowca lotniska w Mielcu p. Kazimierz L.
O godz. 13.24 wylądował MiG-21R pilotowany przez por. Mariusza BIAJGO.
Na miejscu stwierdzono silny wyciek paliwa.
06 883 po upewnieniu się, że por. Biajgo wylądował bezpiecznie, został skierowany na lotnisko Sochaczew pod kontrolą radarową i radiową st. chor. DK.
Samolot został zabezpieczony i przekazany komisji BL
Czy koś ma może zdjęcia TEGO "R" (1085)?
szukałeś w internecie ? MiG-21R, 94R021085 (1085) MiG-21R 1085 photo - Roel van Gestel photos at pbase.com
To drugie zdjęcie zrobione jest w Oleśnicy , a nie jak błędnie podpisano na Krzesinach.
na Krzesinach , chyba nigdy nie widziałeś Oleśnicy ...
A może masz rację.
Dzięki, zrobiłem researching internetu i trafiłem na te zdjęcia. Poszukuję fotografii tego samolotu z godłem 1.eskadry. Prawdopodobnie miał je namalowane.
Po latach poszukiwań okazało się, że samolotem który awaryjnie lądował w Mielcu był "1912"
Zakładki