Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree6Likes
  • 5 Post By SP-DKAR
  • 1 Post By CRC

Wątek: Tatry 93

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Przemyśl

    Exclamation Tatry 93


    Polecamy

    Poszukuję informacji na temat numeru taktycznego MiGa-21R, który lądował przymusowo na lotnisku w Mielcu w dniu 30.09.1993, w trakcie ćwiczeń Tatry-93

  2. #2
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SP-DKAR Zobacz posta
    Poszukuję informacji na temat numeru taktycznego MiGa-21R, który lądował przymusowo na lotnisku w Mielcu w dniu 30.09.1993, w trakcie ćwiczeń Tatry-93
    Samolot MiG 21 R o numerze taktycznym 1085 lądowanie awaryjne z powodu wycieku paliwa.

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Może coś więcej o tym incydencie?
    Co tu napisać....

  4. #4
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Do rozpoznania celów na poligonie wystartowała para w składzie mjr Julian Dziedzic i kpt. Mariusz Biajgo. Po wykonaniu zadania prowadzony kpt. Biajgo stwierdził duży ubytek paliwa ( zapalenie się lampki minimalnej pozostałości paliwa na samolocie ). Samolot skierowano na najbliższe czynne lotnisko w asekuracji prowadzącego, który stwierdził wylewanie się paliwa przez zawór drenarzowy na kadłubie samolotu. Samolot wylądował na lotnisku w Mielcu a na pasie zgasł silnik z braku paliwa. Pilot miał wybitne szczęście a po naprawie zaworu powrócił lotem na macierzyste lotnisko. Zresztą praca tego zaworu była przyczyną kolejnej awarii tym razem samolotu 2301 ostatniej w historii pułku, którego pilotem był dzisiejszy generał Marian Jeleniewski. Zresztą i pilot z mieleckiego lądowania lata szczęśliwie do dnia dzisiejszego w malborskiej bazie myśliwskiej

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2010

    Domyślnie

    Podczas remontu samolot bazował w Mielcu na dawnej stojance prób w locie (tzw. AGRO)-obecnie teren ZUA. Miałem okazję obserwować start, potem pilot wykonał przelot nad miastem i piękny kosiak nad lotniskiem.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Przemyśl

    Domyślnie

    Grzegorz5710, Dziękuję Ci bardzo za pomoc w ustaleniu numeru TEGO samolotu. Sytuacja, jaka wydarzyła się ponad 20 lat temu ma dla mnie znaczenie osobisto - archiwalno -sentymentalne bowiem pracując wówczas w 8.OKRL brałem udział w tym wydarzeniu. Poniżej przytaczam oświadczenie mojego szefa spisane bezpośrednio po zdarzeniu:
    ".... OSWIADCZENIE
    o udzieleniu pomocy dla por.pil. Biajgo wykonujacego lot na MiG-21R w dniu 30.09.1993 r

    Pomocy udzielił 8 OKRL w Sandomierz dla samolotu wykonującego lot w ramach ćwiczeń "Tatry-93".

    Z lotniska Sochaczew o godz. 12.45 wystartowała para MiG-21R i wykonywała lot po trasie Sochaczew-Nowa Dęba - Koluszki - Sochaczew. Dowodzenie samolotami przyjął o godz. 12.55 st.chor. Dariusz K (czyli ja), dyżurny kontroler 8.OKRL. O godz. 13.05 przed wlotem na poligon Nowa Dęba 06 888 (Biajgo) zgłosił uszkodzenie ARK. Rozpoznanie poligonu Nowa Dęba przebiegało prawidłowo.
    Po wyjściu z poligonu prowadzenie pary samolotów objął 06 883. W rejonie 20 km na zachód od m. Baranów Sandomierski o godz. 13.18 pilot samolotu MiG-21R indeks 06 888 przekazał informację dla prowadzącego " palą mi lampki - pozostałość 450 l". Informacja ta została przekazana dwukrotnie.

    Najbliższe lotniska zapasowe znajdowały się w odległości: Radom - 110 km, Dęblin - 120 km.

    W związku z dużą odległością i małą pozostałością paliwa 8.OKRL podjął decyzję o skierowaniu samolotów na lotnisko WSK Mielec w odległości 40 km, informując jednocześnie zawiadowcę lotniska w Mielcu o awarii samolotu i skierowaniu go w jego rejon.

    St. chor. DK utrzymując łączność z samolotami podał kurs 160° i skierował dwa MiG-21R do lotniska Mielec. Po wzrokowej lokalizacji lotniska przez załogi, dowodzenie samolotami przejął zawiadowca lotniska w Mielcu p. Kazimierz L.
    O godz. 13.24 wylądował MiG-21R pilotowany przez por. Mariusza BIAJGO.
    Na miejscu stwierdzono silny wyciek paliwa.
    06 883 po upewnieniu się, że por. Biajgo wylądował bezpiecznie, został skierowany na lotnisko Sochaczew pod kontrolą radarową i radiową st. chor. DK.
    Samolot został zabezpieczony i przekazany komisji BL
    kiepstein, frik, pyza_snk and 2 others like this.

  7. #7
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie



    po środku ppłk Mariusz Biajgo

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Przemyśl

    Domyślnie

    Czy koś ma może zdjęcia TEGO "R" (1085)?

  9. #9
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    To drugie zdjęcie zrobione jest w Oleśnicy , a nie jak błędnie podpisano na Krzesinach.

  11. #11
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    na Krzesinach , chyba nigdy nie widziałeś Oleśnicy ...
    paulus76 likes this.

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2011

    Domyślnie

    A może masz rację.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2014
    Mieszka w
    Przemyśl

    Domyślnie

    Dzięki, zrobiłem researching internetu i trafiłem na te zdjęcia. Poszukuję fotografii tego samolotu z godłem 1.eskadry. Prawdopodobnie miał je namalowane.

  14. #14
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez SP-DKAR Zobacz posta
    Dzięki, zrobiłem researching internetu i trafiłem na te zdjęcia. Poszukuję fotografii tego samolotu z godłem 1.eskadry. Prawdopodobnie miał je namalowane.
    Jeżeli już to samolot miał namalowane godło 2 eskadry bo przez cały okres służby należał do niej

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •