Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Uroczyste przekazanie Gripenów


    Polecamy

    28 stycznia w węgierskiej bazie wojsk lotniczych w Kecskemét miała miejsce uroczystość zakończenia dostaw 14 JAS39C/D Gripen.

    Szwedzki minister obrony Sten Tolgfors i jego węgierski partner, Imre Szekeres, na tle Gripenów. Samoloty są leasingowane do 2016. Później zostaną zakupione przez Węgry / Zdjęcie: Gripen International

    Fizycznie ostatnie 3 samoloty przyleciały na Węgry w połowie grudnia 2007 (zobacz: Ostatnie Gripeny dla Węgier), jednak dopiero teraz odbyło się uroczyste zakończenie dostaw, z udziałem ministrów obrony Węgier i Szwecji.

    Wszystkie węgierskie Gripeny (12 jedno- i 2 dwumiejscowe) znajdują się w bazie w Kecskemét, jednym z dwóch czynnych lotnisk wojskowych w tym kraju. Stacjonuje tam 59. Szentgyörgyi Dezsõ Harcászati Repülőbázis, czyli 59. skrzydło myśliwskie, jednostka złożona w dwóch eskadr bojowych, jednej transportowej i jednej szkolnej. Jedna z eskadr myśliwskich wyposażona jest w Gripeny, druga w 13 MiG-29. Te ostatnie pozostaną w służbie przynajmniej do 2010. Gripeny przejmą od nich dyżury bojowe w 2009.

    Trwa szkolenie pilotów i techników przez personel szwedzkich wojsk lotniczych. Jednocześnie w Kecskemét działa grupa szwedzkich instruktoró
    http://www.altair.com.pl/

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Siedlce

    Domyślnie


    Polecamy

    Pierwszy Gripen dla SAAF
    Gripen International poinformował z kilkudniowym opóźnieniem o oficjalnym przyjęciu pierwszego, dwumiejscowego Gripena przez południowoafrykańskie wojska lotnicze.
    Samolot (SA01) to dwumiejscowy egzemplarz, który po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska fabrycznego Saaba w Linköping w listopadzie 2005. W lipcu następnego roku został przetransportowany do RPA. Od tego czasu trwało dostosowywanie maszyny do zabudowy miejscowych systemów awionicznych, samoobrony i uzbrojenia w specjalnie do tego celu stworzonym Gripen Flight Test Centre.

    SA 01 został fizycznie przekazany South African Air Force, wojskom lotniczym RPA, 7 kwietnia 2008. Jednak dopiero 30 kwietnia przedstawiciel SAAF podpisał certyfikat akceptacji, co jest równoznaczne z praktycznym odbiorem maszyny.

    RPA zamówiło pierwotnie 28 Gripenów w 1999. Później zamówienie ograniczono do 26 egz, w tym 9 dwumiejscowych. Dostawy samolotów potrwają do 2012. Zastąpią 28 Atlas Cheetah C i D, czyli zmodernizowane wersje Dassault Mirage III, które mają za sobą ok. 20 lat służby (wycofanie pierwszego egz. nastąpiło już w kwietniu).

    Posiadanie nawet stosunkowo niewielkiej liczby nowoczesnych samolotów wielozadaniowych, pozwoli RPA – w dającej się przewidzieć przyszłości – zachować dominację w powietrzu w południowej części Afryki. Podobną rolę odgrywa nieliczny detachment francuskich wojsk lotniczych w Czadzie, co ułatwia Paryżowi utrzymanie swojej strefy wpływów w środkowej i północnej Afryce

    http://www.altair.com.pl/start-1188

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •