Większość z największych amerykańskich koncernów lotniczo-zbrojeniowych opublikowało już wstępne wyniki finansowe za rok 2007. Wszystkie osiągnęły wzrost sprzedaży o kilka, a nawet kilkanaście procent. Jeszcze większy był przyrost zysków.

Liderem branży pozostaje Boeing, którego przychody wzrosły o 8%, zaś zysk netto aż o 84%. Stało się tak głównie dzięki działowi samolotów cywilnych, dział zbrojeniowy przyniósł bowiem niewielki spadek sprzedaży. W kolejnych latach będzie zapewne podobnie. Zamówienia na samoloty cywilne Boeinga sięgnęły bowiem rekordowego poziomu 327 mld USD – równowartości 10-letniej sprzedaży tego działu. Dział obronny przeżywa zaś kłopoty związane z opóźnieniem dużych programów badawczo-rozwojowych. Nie może też się doczekać zamówień na latające tankowce dla USAF. O wart co najmniej 40 mld USD kontrakt Boeing walczy z europejskim Airbusem, reprezentowanym w USA przez Northrop Grummana. I wcale nie musi tej walki wygrać.

Na horyzoncie pojawiają się też problemy w sektorze cywilnym. Chodzi przede wszystkim o coraz większe opóźnienie rozwoju samolotu pasażerskiego przyszłości – 787 Dreamliner. Oblot prototypu był planowany na wrzesień ub.r., a dziś wiadomo, że nastąpi nie wcześniej niż w czerwcu br. Opóźnieniu ulegną też dostawy samolotów seryjnych. Na 2009 Boeing zapowiadał wyprodukowanie 112 Dreamlinerów, a zapewne nie powstanie ich więcej niż 50. Boeing nie potrafi sobie poradzić z zapewnieniem dostaw podzespołów od setek kontrahentów na całym świecie.

Kłopoty Boeinga wpływają na jego notowania giełdowe. Cena akcji koncernu spadła o 25% w stosunku do rekordowych 107,8 dolarów w lipcu 2007.

Wyniki finansowe koncernów lotniczo-zbrojeniowych USA w 2007, mld USD
Przedsiębiorstwo Przychody Zmiana, % Zysk netto Zmiana, %
Boeing 66,4 +8 4,1 +84
w tym dział cywilny 33,4 +17 3,6 +31
dział obronny 32,1 -1 3,4 +3,4
Lockheed Martin 41,9 +6 3 +20
Northrop Grumman 32 +6 1,8 +16
General Dynamics 27,2 +13 2,1 +12
Raytheon 21,3 +8 2,6 +101
GE Aviation 16,8 +29 3,2 +15
L3 Communications 14,0 +12 0.8 +44
UTC Pratt & Whitney 12,1 +9 2 +11
Goodrich 6,4 +12 0,5 -
Textron Cessna 5,0 +20 0,9 +34
UTC Sikorsky 4,8 +48 0,4 +116
http://www.altair.h2.pl/start-770