Według ostatnich zapowiedzi przedstawicieli indyjskich sił zbrojnych, New Dehli zamierza pozyskać w najbliższym czasie dodatkowe śmigłowce, samoloty szkolno-bojowe i przeprowadzić modernizację samolotów MiG-29, a także lotnisk wojskowych.

W grudniu 2007 Indie wycofały się z kupna 197 lekkich śmigłowców www.altair.h2.pl/start-497 Indie nie kupią śmigłowców Eurocoptera. 6 stycznia szef sztabu wojsk lotniczych, F. H. Major, poinformował, że New Dehli chce zwiększyć zamówienie w nowym przetargu aż do 312 maszyn o łącznej, szacowanej wartości 1 mld USD. Dodatkowo przetarg ten ma być połączony z procedurą pozyskania 12 śmigłowców uderzeniowych i 6 ciężkich transportowców.

Inny z wysokich rangą oficerów IAF ujawnił nieoficjalnie wolę zakupu dodatkowych 40 samolotów szkolno-bojowych Hawk 132. 17 z nich ma być przekazanych lotnictwu marynarki wojennej. Formalne przedstawienie tej propozycji ma nastąpić jeszcze w lutym.

Biorąc pod uwagę fakt zakupienia urządzeń infrastruktury i przeszkolenia pilotów-instruktorów, na mocy umowy z 2004, wartość nowego kontraktu – obliczana wyłącznie na podstawie cen samolotów – powinna wynieść 872 mln USD, a prace prawdopodobnie w całości wykonają zakłady Hindustan Aeronautics Limited w Bangalore. Według marszałka lotnictwa Satisha Inamdara, łączne zapotrzebowanie IAF na samoloty Hawk może przekroczyć 200 egz., co wiązać się będzie z wprowadzaniem w przyszłości nowych typów samolotów bojowych.

Kolejny duży program wiąże się z modernizacją 30 lotnisk wojskowych. Lotnictwo zarezerwowało na ten cel 1,5 mld USD. Do pierwszej fazy przetargu zgłosiły się m.in. amerykański Lockheed Martin, niemiecki Siemens, włoski Celex, brytyjska Cerma i indyjska Tata Power. Plany zakładają całkowitą wymianę oświetlenia, zautomatyzowanie zarządzania ruchem powietrznym, nowe systemy nawigacji i naprowadzania do lądowania, a także zapasowe, mobilne systemy, wykorzystywane w razie awarii lub konserwacji urządzeń stacjonarnych. Prace mają być wykonane w ciągu 3,5 roku od podpisania kontraktu.

W pierwszych dniach lutego udało się również uzyskać wstępne porozumienie w sprawie modernizacji wszystkich posiadanych przez IAF 67 samolotów MiG-29B/UB/S. Prace, kosztem 800-900 mln USD przeprowadzi RSK MiG, jednak nie będzie głównym wykonawcą. Takie postawienie sprawy pozwoli Indiom na dokonywanie zakupów podsystemów i elementów uzbrojenia maszyn w izraelskim Rafaelu i Elbicie oraz francuskim Thalesie.

Modernizacja zakłada wymianę komputerów pokładowych, zamontowanie stacji radiolokacyjnych Żuk-M oraz radaru kontroli ognia, zapewniającego możliwość wykorzystania nowych pocisków klasy powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Jednocześnie zostaną wydłużone resursy z obecnych 25 do 40 lat. Myśliwce będą więc mogły być użytkowane do 2024-2028.