Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie SP - C-295 na świecie i w Polsce


    Polecamy

    Opracowanie C-295 zostało zainicjowane w zakładach CASA w listopadzie 1996 i ogłoszone podczas Salonu Le Bourget 1997. Pierwszy lot prototypu Ciudad de Getafe (EC-295), przebudowanego z seryjnej maszyny Airtech CN235M, miał miejsce 28 listopada 1997 (wcześniej planowano udział w przedsięwzięciu przedsiębiorstw polskich, z Okęcia i Mielca, a samolot miał nazywać się C-270).

    Pierwszy samolot w standardzie seryjnym – choć jeszcze bez glass cockpitu, jaki stał się standardem dopiero po podpisaniu przez Polskę, wartego 211 516 192 USD, kontraktu na zakup 8 (plus opcje na 4 kolejne samoloty) 28 sierpnia 2001 – i nazwany Ciudad de Sevilla (EC-296), wzleciał 22 grudnia 1998. Certyfikat dla wariantu z klasycznym wyposażeniem kabiny pilotów został wydany przez FAA (według FAR 25) 17 grudnia 1999, zaś pierwszy samolot seryjny (XT.21-02) w standardzie zgodnym ze specyfikacją wojsk lotniczych Hiszpanii został pokazany podczas Salonu Le Bourget w czerwcu 2001.

    CASA C-295M w Afganistanie /Zdjęcia: Janusz Walczak

    Oferta Raytheon i EADS North America przegrała w 2007 z propozycją L3 i Alenia Aeronautica w przetargu na Joint Transport Aircraft dla USAF i US Army. C-295 został także odrzucony w fazie przygotowawczej przetargu w Słowacji i Czechach oraz najprawdopodobniej w Chorwacji. Wstępna decyzja o wyborze C-295M dla lotnictwa Słowenii (2 sztuki, decyzja o rozpoczęciu negocjacji zapadła w styczniu 2008) została po katastrofie pod Mirosławcem zawieszona do czasu wyjaśnienia tragedii. Najprawdopodobniej samoloty C-295MPA zakupi w 2008 Meksyk. Podobne maszyny miały trafić do lotnictwa Zjednoczonych Emiratów Arabskich, ale do dziś dostawy nie zostały rozpoczęte. Kontrakt na 2 C-295 dla lotnictwa Szwajcarii został anulowany przez Parlament Konfederacji Helweckiej w 2005.

    W Polsce pierwszy C-295M został dostarczony do 8. Bazy Lotniczej w Krakowie-Balicach w sierpniu 2003. Dostawy pierwszych 8 zakończyły się w ciągu 2 lat. 22 grudnia 2006 MON zrealizowało opcję na dokupienie 2 kolejnych C-295M za 52,3 mln USD, które zostały dostarczone do Polski pod koniec lata 2007. 30 października 2007 MON skorzystało z opcji na kolejne 2 C-295M, które do Krakowa przylecieć mają do III kwartału 2008. W Siłach Powietrznych istnieje plan rozbudowy 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego do pełnego stanu etatowego 16 statków powietrznych, co oznaczać ma zamówienie dalszych 4 samolotów klasy C-295M. W tym przypadku konieczne będzie jednak przeprowadzenie procesu przetargowego, jako że opcje z 2001 zostały już wykorzystane.

    Dotychczas na zakupy 10 C-295M, ich doposażenie w środki łączności, opancerzenie, instalację systemu ostrzegania o pociskach rakietowych AN/AAR-60 MIDS produkcji EADS, i dokupienie wyposażenia specjalistycznego umożliwiającego wykonywanie zaawansowanych zadań ewakuacji i transportu medycznego, z budżetu MON wydano ok. 395 mln USD. Tylko aneks z października 2007 wart był 78,6 mln USD (w tym same samoloty 56,8 mln USD). Polskie C-295M wylatały do listopada 2007 ok. 25% całego nalotu samolotów C-295M na świecie. W 2007 C-295M z 13. Eskadry spędziły w powietrzu ok. 4400 h (kolejne miejsce z 4000 h przypadło samolotom PZL M28 Bryza), wykonując głównie loty zabezpieczające utrzymanie powietrznego mostu z polskimi kontyngentami w Iraku, Afganistanie, Libanie i Syrii oraz na Bałkanach.

    Podczas 50. Konferencji Bezpieczeństwa Lotów podkreślano, iż jest to nie tylko najintensywniej latający samolot Lotnictwa Sił Zbrojnych RP, ale także najbezpieczniejszy samolot (i drugi po Mi-8 najbezpieczniejszy statek powietrzny; trzecie miejsce zajęły rządowe Tu-154M z 350 h na zdarzenie lotnicze) LSZ RP. W 2007 zarejestrowano jedno zdarzenie lotnicze na 400 h lotu. Było to 12 zdarzeń lotniczych, tyle co w przypadku PZL An-2 i nieco mniej niż dla An-26 (14). Dla porównania – awaryjność myśliwców MiG-29 i F-16 wynosi 1 zdarzenie na ok. 25 h lotu.
    http://www.altair.h2.pl/cz-art-1417

  2. #2
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Prokuratura bada zakup samolotów CASA
    Wojskowa prokuratura zajmuje się zakupem samolotów transportowych CASA C-295M. Postępowanie wszczęto na podstawie ustaleń przekazanych prokuraturze przez Żandarmerię Wojskową. Obecnie znajduje się na etapie wstępnym.


    Postępowanie prowadzi Wydział I Oddziału ds. Przestępczości Zorganizowanej Naczelnej Prokuratury Wojskowej (nie Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie – przy WPO nie ma oddziałów PZ). Jak informuje szef Wydziału, płk Dariusz Knapczyński, postępowanie wszczęto 25 lutego na podstawie ustaleń przekazanych prokuraturze przez Żandarmerię Wojskową. – Obecnie postępowanie znajduje się zdecydowanie na etapie wstępnym – mówi płk Knapczyński.

    Z ustaleń Żandarmerii Wojskowej nie wynika, że przy zakupie samolotów doszło do jakichkolwiek nieprawidłowości, a jedynie, że mogło do nich dojść. Procedura zakupu sprawdzana jest całościowo, od pomysłu i zainicjowania, poprzez postępowanie przetargowe, wybór dostawcy (jedynego oferenta po odrzuceniu z powodów formalnych pozostałych ofert), zawarcie umowy i aneksów, aż po realizację. Prokuratura analizuje dokumenty, zamierza również przesłuchać świadków.

    Powierzenie sprawy Oddziałowi ds. PZ nie oznacza wcale, że mamy do czynienia z działaniem zorganizowanej grupy przestępczej. – Oddział ds. PZ zajmuje się także innymi kategoriami przestępczości, m.in. niedopełnieniem obowiązków czy przekroczeniem uprawnień przez osoby pełniące funkcje publiczne – wyjaśnia płk Knapczyński.


    Pierwotną umowę na zakup ośmiu samolotów CASA o wartości około 211,5 mln USD podpisano w 2001 r. Powiązano ją z umową offsetową, której wartość wyniosła ponad 212 mln USD. Umowę zakupu rozszerzano, dokupując dodatkowe elementy wyposażenia samolotu. Zdecydowano się też na zakup dalszych czterech samolotów C-295M. Zwiększenie przedmiotu umowy zakupu skutkowało podpisywaniem aneksów do umowy offsetowej: pierwszy aneks o wartości 94,32 mln USD podpisano 19 lutego 2007 r., a drugi, o wartości 78,70 mln USD 21 grudnia 2007 r. Po aneksach wartość umowy offsetowej wzrosła więc do 385,58 mln USD (zobacz: Skąd wzięła się CASA?). Mimo jednego ze zobowiązań offsetowych producenta, w Polsce nie działa dotąd centrum serwisowe samolotów. W kraju wykonuje się jednak wszelkie obsługi okresowe i bieżące (zobacz: CASA C-295M: eksploatacja i obsługa). 30 stycznia powstało konsorcjum Polska Grupa Silników Lotniczych POLONIA AERO. W ramach konsorcjum, utworzonego przez firmę Avio oraz Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 4, mają być serwisowane silniki lotnicze, m.in. silniki samolotów CASA.
    http://lotniczapolska.pl/Prokuratura...otow-CASA,2199

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •