Forum »   Powstanie CPL - Centralny Port Lotniczy        Połączenia »   Ryanair ogłosił loty na Ukrainę   

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 30 z 30
Like Tree12Likes

Wątek: Bułgaria rozważa remonty MiGów-29 w Polsce

  1. #21

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez JacekB Zobacz posta
    W praktyce dochodziły różne bieżące uwarunkowania, np. obsunięcia terminowe i ilościowe dostaw części zamiennych, braki mocy przerobowych w zakładach remontowych, które w pierwszej kolejności pracowały dla swojej armii i in. Dlatego w różnych okresach niektóre nasze samoloty remontowano w Bułgarii (MiGi-19 bodajże?), MiGi-23 w Dreźnie, zestawy rakietowe OP dla sojuszników u nas w Grudziądzu itd. Sytuacja raczej mało porównywalna z obecnymi warunkami.
    Słuszna uwaga. Korzystamy z tego do dziś. Modernizacja stacji śledzenia i naprowadzania 1S91M2 zestawu KUB dla Armii Węgierskiej.

    Poza tym cały czas demonizuje się te biedne części zamienne a ile krajów w Europie wycofało MiGi-29 i ma nadal części w magazynach? Rumunia, Węgry...Kto broni nam kupić od Węgrów MiGi-29 z zapasem części jeżeli okazało by się że ich stan techniczny jest lepszy od tych z Malborka?

    Poza tym Jacek słusznie zauważył - pieniądze otwierają różne drogi - Rosjanie nadal sprzedają RD-180 swojemu "wrogowi" Ameryce, a gdzie embargo w imię solidarności z Polakami?

    Nikt nie rozłoży całego przemysłu kosmicznego USA w imię braterstwa z "murzynami" z Środkowej Ęuropy...

    "United Launch Alliance zamówił 20 kolejnych rosyjskich silników rakietowych RD-180, które mają zostać wykorzystane do cywilnych i komercyjnych startów rakiet Atlas V. To pierwszy kontrakt z Rosjanami od czasu inwazji Federacji Rosyjskiej na Krym.

    Koncern United Launch Alliance(ULA) zamówił 20 kolejnych rosyjskich silników rakietowych RD-180, które mają zostać wykorzystane do cywilnych i komercyjnych startów rakiet Atlas V.

    Rosyjskie silniki będą używane przez joint venture firm Lockheed Martin i Boeing do czasu opracowania amerykańskich silników rakietowych dla rakiet klasy Atlas V, co powinno nastąpić do 2019 roku.

    Nowe, opublikowane w grudniu br. założenia budżetowe Kongresu USA, mają także pozwolić na używanie rosyjskich silników w programach wojskowych finansowanych z funduszy publicznych.
    Obecne zamówienie jest uzupełnieniem dla poprzedniego kontraktu. zawartego jeszcze przed inwazją na Krym, zgodnie z którym Amerykanie mieli otrzymać 29 silników. Firma United Launch Alliance poinformowała, że w 2015 roku na mocy tej umowy otrzymała od Rosjan osiem silników RD-180."

    Źródło:
    http://www.space24.pl/287667,kontrakt-na-rosyjskie-silniki-rakietowe-dla-usa

    "Kongres USA opublikował nowe założenia budżetowe, które przywróciły możliwość wydatkowania publicznych środków na rosyjskie silniki rakietowe RD-180.
    Ich użytkowanie zostało w USA zakazane na mocy sankcji nałożonych na Rosję po aneksji Krymu w 2014 roku. Zakaz utrzymywano w mocy, pomimo wysiłków czynionych na rzecz jego zniesienia przez konsorcjum United Launch Alliance, dostawcę rakiet Atlas V zasilanych rosyjskimi jednostkami napędowymi.

    W dniu 16 grudnia br. Kongres USA opublikował nowe założenia budżetowe, które przywróciły możliwość wydatkowania publicznych środków na rosyjskie silniki rakietowe RD-180. Ich użytkowanie zostało w USA zakazane na mocy sankcji nałożonych na Rosję po aneksji Krymu w 2014 roku.
    Zakaz utrzymywano w mocy, pomimo wysiłków czynionych na rzecz jego zniesienia przez konsorcjum United Launch Alliance, dostawcę rakiet Atlas V zasilanych rosyjskimi jednostkami napędowymi. Nowe postanowienia odnoszą się bezpośrednio do procedury konkurencyjności w programie dostaw rakiet nośnych dla satelitów komunikacyjnych systemu GPSIII, w której uczestnictwo ULA było do tej pory zagrożone.

    W opisie aktualnie przewidywanych wydatków zawarto deklarację o przydzielaniu zamówień na dostawy rakiet „niezależnie od kraju pochodzenia producenta silników rakietowych użytych w oferowanym produkcie, z zamiarem dopełnienia wymogów konkurencyjności i zapewnienia trwałego dostępu do przestrzeni kosmicznej”.

    Wskazane postanowienie wydano blisko miesiąc po opublikowaniu stanowiska konsorcjum ULA o zaniechaniu uczestnictwa w procedurze udzielenia zamówienia na wystrzelenie satelitów systemu GPSIII w 2018 roku. Jedynym konkurentem ULA w tym zakresie pozostawała spółka SpaceX oferująca rakiety nośne Falcon 9, napędzane amerykańskimi silnikami Merlin 1D. Produkt SpaceX został dopuszczony do użytku przez wojsko w maju 2015 roku, co umożliwiło firmie udział w rozpatrywanym zamówieniu.

    Ustalenia zadeklarowane w nowym akcie budżetowym są obowiązujące i zostaną utrzymane w mocy do 30 września 2016 roku.
    Poza ustaleniami dotyczącymi zniesienia zakazu stosowania rosyjskich silników rakietowych, przewidziano także wydatki w kwocie 227 mln USD na przyśpieszenie rozwoju amerykańskich zamienników dla jednostek napędowych pozyskiwanych z Rosji. Kongres USA ustalił, że cel ten powinien zostać zrealizowany przez Departament Obrony do roku 2019"

    Żródło: http://www.space24.pl/285585,rosyjsk...staw-zniesiony

    Rosjanie nie sprzedadzą nam silników do MiGów-29... a sprzedali Amerykanom do rakiet kosmicznych i nadal będą sprzedawać. Dobre...

  2. #22

    Dołączył
    Apr 2014

    Domyślnie

    Gen. Rumen Radew został prezydentem Bułgarii. Podpisano umowę na zakup silników od Rosjan. Rosjanie mają przeszkolić bułgarskie państwowe zakłady lotnicze w remontach MiG-29. Wszystko wskazuje, że to koniec współpracy z Polską i koniec interesów z WZLami i PGZ.
    STYRO and Michał Szafran like this.

  3. #23

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Thorwald Zobacz posta
    Gen. Rumen Radew został prezydentem Bułgarii. Podpisano umowę na zakup silników od Rosjan. Rosjanie mają przeszkolić bułgarskie państwowe zakłady lotnicze w remontach MiG-29.
    No cóż, mądry człowiek pozyskał technologię remontów dla własnego lotnictwa, tymczasem w Polsce:

    "3. Regionalna Baza Logistyczna ogłosiła rozpoczęcie postępowania przetargowego na usługi serwisowe sprzętu naziemnej obsługi statków powietrznych (NOSP) do samolotu F-16.

    Przedmiotem zamówienia jest świadczenie w latach 2017-2018 na rzecz jednostek wojskowych Sił Zbrojnych RP usług serwisowych sprzętu do naziemnej obsługi statków powietrznych do samolotu F-16 poprzez wykonanie napraw, prac obsługowych, modyfikacji, realizacji biuletynów technicznych oraz udzielanie pomocy technicznej (wsparcie inżynierskie), w tym dostawy oraz wymiany technicznych środków materiałowych niezbędnych do usprawnienia sprzętu w ramach wykonywanych usług.

    Zgodnie z załącznikiem do oferty dotyczy ona serwisowania m.in.: samojezdnych, wielofunkcyjnych podnośników uzbrojenia; urządzeń do sprawdzania systemów hydraulicznych samolotów F-16; kompresorów lotniskowych; zespołów zasilająco-klimatyzujących; holownikiów do samolotów, a także urządeń do sprawdzania ciśnienia w kabinie samolotu F-16.

    Postępowanie prowadzone jest w trybie przyśpieszonym i ograniczonym (od 3 do 20 podmiotów) ponieważ termin składania dokumentacji został wyznaczony na 23 listopada br.

    Jak informuje 3. Regionalna Baza Logistyczna - Wydział Techniki Lotniczej Kutno, powodem takiej decyzji było unieważnienie poprzednio prowadzonego postępowania i w związku z tym narastające utrudnienia w eksploatacji sprzętu lotniczego w jednostkach wojskowych Sił Zbrojnych RP.

    W postępowaniu podkreślono, że "prowadzenie postępowania przy zastosowaniu pełnych terminów określonych dla ww. trybu stanowiłoby zagrożenie dla funkcjonowania Sił Zbrojnych i realizacji ich podstawowego zadania, tj. obrony kraju"."

    Źródło: http://www.defence24.pl/494091,przet...o-obslugi-f-16

    Ta g... armia nie jest w stanie naprawiać sprzętu do obsługi takiego jak ciągnik, kompresor w warsztatach wojskowych...a my tu o samolotach rozmawiamy...

    Przepraszam ale na inne określenie to wojsko nie zasługuje. To już jest hiperdziadostwo techniczne.

    Pewnie dla tego sięgnęli po sprawdzone rozwiązania. Mam nadzieje że Michał Szafran się nie obrazi za cytat z bloga:

    " F-16C block 52+ n\b 4066 z 32 Bazy Lotniczej w Łasku. Jest to moje pierwsze spotkanie z polskim F-16. Od razu dość niecodzienny widok czyli ciągnik Ursus 1014 jako ciągnik lotniskowy. "

    http://odwaszegofotokorespondenta.bl...li-60-lat.html

    A tak ciągnik wyglądał kiedyś i pewnie o to wspaniałe rozwiązanie chodzi w przetargu:


    Źródło: http://www.polot.net/?p=275

    Kiedyś powiedziałem że będą jeszcze pojawiały się w jednostkach F-16 cuda na kiju związane z "technologiami", no i są. Szkoda ze tylko jest to najprymitywniejszy pokaz głupoty.

    Takie pick-upy chłopaki na wsi w stodole naprawiają w Stanach bo do serwisu w mieście mają 100 km lub więcej... Tragedia.

  4. #24

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Pewnie dla tego sięgnęli po sprawdzone rozwiązania. Mam nadzieje że Michał Szafran się nie obrazi za cytat z bloga:

    " F-16C block 52+ n\b 4066 z 32 Bazy Lotniczej w Łasku. Jest to moje pierwsze spotkanie z polskim F-16. Od razu dość niecodzienny widok czyli ciągnik Ursus 1014 jako ciągnik lotniskowy. "

    Od waszego fotokorespondenta: Open Air Day 2013 czyli 60 lat malborskich skrzydeł.
    Nie rozumiem co chciałeś pokazać. Zdjęcie Michała było wykonane w Malborku, a "pick-upy" służą za holowniki na lotniskach stałego bazowania F-16. Podczas dni otwartych w Świdwinie do holowania F-16 też posłużył ciągnik, jakiś chiński. Co z tego?

    M.
    Michał Szafran likes this.

  5. #25

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Nie o to chodzi. Masz rację że zdjęcie niezbyt szczęśliwie dobrane to inna sprawa...

    Chodzi o to że rozpisywanie przetargu na obsługę prostego pojazdu na bazie cywilnego pick-upa to coś co jest kuriozum do sześcianu czy kompresora o ile ten nie jest składową instalacji lub systemu na gwarancji.

    Kiedyś za dobrych czasów to załatwiały warsztaty w jednostce, a bardziej skomplikowane remonty pojazdów robiono np. w Głownie pod Łodzią:

    " 1.Okręgowe Warsztaty Techniczne zostały sformowane na podstawie Rozkazu Dowódcy Wojsk Lądowych Nr Pf-39/Org. z dnia 20 lipca 1998 roku i wykonawczego Rozkazu Dowódcy POW Nr 213 z dnia 30 lipca 1998 roku. Termin sformowania jednostki określono na 31 grudnia 1998 roku, 1.OWT formowano na bazie 60.Okręgowych Warsztatów Uzbrojenia i Elektroniki (JW 3878), które w terminie do 31 grudnia 1998 roku miano rozformować. 1.OWT są jednostką logistyczną której głównym zadaniem jest obsługa i remonty sprzętu wojskowego w tym uzbrojenia, urządzeń elektronicznych (warsztaty remontują m.in. stacje radiolokacyjne), pojazdów mechanicznych (w tym m.in. pojazdy ciężarowe, transportery opancerzone BRDM-2) i innych.

    Warsztaty od początku swojego istnienia podporządkowane były pod Pomorski Okręg Wojskowy, w ostatnim czasie podlegały Szefowi Oddziału Służb Technicznych POW, jednak z dniem 19 kwietnia 2011 roku zmieniły podległość i przeszły w skład 1.Regionalnej Bazy Logistycznej, następnie zapadła decyzja żeby w terminie do końca 2011 roku rozformowa
    ć" 1.Okręgowe Warsztaty Techniczne, a na ich bazie sformować Rejonowe Warsztaty Techniczne w Grudziądzu podległe komendantowi 1.RBLog."

    Źródło:
    http://www.jednostki-wojskowe.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=549&I temid=57

    Jest to po prostu coś, czego rozum nie bardo chce przyjąć bo nie da się tego uzasadnić ekonomią...
    Feniks likes this.

  6. #26
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Zgodnie z załącznikiem do oferty dotyczy ona serwisowania m.in.: samojezdnych, wielofunkcyjnych podnośników uzbrojenia; urządzeń do sprawdzania systemów hydraulicznych samolotów F-16; kompresorów lotniskowych; zespołów zasilająco-klimatyzujących; holownikiów do samolotów, a także urządeń do sprawdzania ciśnienia w kabinie samolotu F-16.
    Syrenek, od razu widać że nie miałeś nigdy kontaktu zawodowego z lotnictwem… . Jakbyś miał to powinieneś wiedzieć że tego typu urządzenia, sprzęt lotniskowy nie można sobie remontować ot tak sobie w garażu. Muszą się tym zająć firmy posiadające certyfikaty, uprawnienia, licencje itp. na wykonywanie tego typu usług, prac remontowo-serwisowych. W jednostce jeśli jest taka potrzeba na pewno doraźnie coś zrobią w swoim zakresie ale jednak częściej i tak pukają do drzwi np. WZL z tego względu że nie mają takiego zaplecza technicznego by wykonywać poważniejsze serwisy-naprawy. Dawniej za „dobrych czasów” dużo rzeczy się załatwiało inaczej, co nie znaczy że lepiej niż obecnie… .
    ahmed799, Rafalik, nomen82 and 1 others like this.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  7. #27

    Dołączył
    Nov 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    " F-16C block 52+ n\b 4066 z 32 Bazy Lotniczej w Łasku. Jest to moje pierwsze spotkanie z polskim F-16. Od razu dość niecodzienny widok czyli ciągnik Ursus 1014 jako ciągnik lotniskowy. "
    Syrenek ciągnik ursus spisuje się super jako holownik i to nawet lepiej od stara 266. Ogólnie w Malborku posiadamy holownik ford który pozyskalismy na czas PKW Orlik a później juz zostal u Nas. Do MiGów zbyt się nie nadaje ale jest wykorzystywany do holowania F-16 i innych samolotow bojowych które goszczą na EPMB.
    Co do napraw, serwisu sprzętu NOSP to jak pisze Nobie drobne naprawy robimy sami grubsze sprawy to już firmy z odpowiednimi uprawnieniami.

  8. #28
    Photo Screener
    Awatar schwefel

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ahmed799 Zobacz posta
    Do MiGów zbyt się nie nadaje
    Tak z ciekawości, w czym leży problem?

  9. #29

    Dołączył
    Nov 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez schwefel Zobacz posta
    Tak z ciekawości, w czym leży problem?
    Ogólnie jest problem z tym. że w Fordzie jest za nisko hak do zaczepienia wodzidła i kółko przednie od niego stoi na ziemi. Kiedyś były próby przerobienia tego ale na dłuższą metę nie zdało to egzaminu ponieważ nie ma gdzie włożyć gratów od samolotu np. drabinki.
    schwefel and Drzemi like this.

  10. #30

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Jakbyś miał to powinieneś wiedzieć że tego typu urządzenia, sprzęt lotniskowy nie można sobie remontować ot tak sobie w garażu. Muszą się tym zająć firmy posiadające certyfikaty, uprawnienia, licencje itp. na wykonywanie tego typu usług, prac remontowo-serwisowych.
    Zaciekawiłeś mnie jaki certyfikat potrzeba by naprawiać tego Forda? Moje zaciekawienie wynika z tego że będąc często w Norwegii widzę jak sporo prac "specjalistycznych" wykonują terenowe Toyoty zamiast specjalnych pojazdów jak na Okęciu.

    "Seria ASU-600 jest rodziną urządzeń do rozruchu silników odrzutowych o przepływie ciągłym zalew ziających przepływ powietrza o objętości sięgającej 180-300 ppm przy ciśnieniach do 40 psig. Główne podzespoły obejmują chłodzoną powietrzem sprężarkę śrubową, spełniający aktualne wymagania emisji silnik Diesel i sprawdzony system sterowania powietrzem ACE.

    Funkcje standardowe to podwójny tryb pracy i automatyczne dostosowywanie obrotów. Łatwy dostęp do mechanizmów zapewnia demontowalna zabudowa wsparta na odpornym podwoziu z ocynkowanej stali.
    Te funkcje i komponenty tworzą najbardziej wszechstronne i korzystne cenowo rozwiązanie dostępne dziś na rynku. Cechy Produktu

    • „Bezolejowa i sucha” sprężarka śrubowa Najwyższa precyzja wykonania wirników eliminuje potrzebę stosowania powłok takich jak teflon, które mogą ulec uszkodzeniu wskutek różnic rozszerzalności wirnika i stojana.
    • Zintegrowana chłodnica oleju z wentylatorem
    • Podwójne uszczelnienia i przewietrzane komory pośrednie zabezpieczają przed przedostaniem się oleju na wirniki.
    • Łatwe operowanie, silnikiem / sprężarką z panelu sterowania.
    • Zabezpieczenie skrętne między męskim wirnikiem sprężarki a wbudowaną przekładnią nadbiegu
    • Systemy rozgrzewania i wychładzania
    • System powiadamiania o błędach
    • Całkowicie ocynkowana rama i malowane proszkowo płaszczyzny zabezpieczają przed korozją
    • Zintegrowana obudowa, montowane bezpośrednio do silnika koło zamachowe eliminuje problemy centrowania.
    • Automatyczne dostosowywanie obrotów silnika zmniejsza hałas i zużycie paliwa gdy nie jest wymagana praca z pełną wydajnością.
    • Podwójny tryb pracy – Tryby nawiewu oraz rozruchu silników mają niezależne regulacje ciśnień.
    • Systemy ochrony samolotu – przeznaczone do zabezpieczenia przed ciśnieniem nadmiernym lub utratą ciśnienia w trakcie rozruchu.
    • Systemy bezpieczeństwa zaprojektowano tak, aby chroniły urządzenie przed uszkodzeniami związanymi z wysoką temperaturą lub utratą ciśnienia oleju.
    • Nominalny czas pracy kompresora bez remontu sięga 25,000 godzin pracy.
    Boczne drzwi inspekcyjne umożliwiają łatwy dostęp do wszystkich komponentów urządzenia w czasie rutynowych czynności serwisowych.
    • Temperatura tłoczonego powietrza 390°F (200°C) zapewnia szybki start silników.
    • Dwa węże ze złączami 3-1/2’’ w komplecie.
    • Odpowiednio dopasowana wersja bez podwozia lub piąte koło skrętne zapewniają doskonałą manewrowość na zatłoczonych lotniskach.
    • Ucha i uchwyty przeładunkowe.

    * Wersje bez podwozia mogą być montowane na dedykowanych podwoziach samochodowych. Podane wymiary dotyczą tylko modułu. Wymiary końcowe zależą od konfiguracji mocowania.

    * 15 cm wydechy na dachu urządzenia mogą być wymontowane na czas transportu.

    Opcje

    • Filtr paliwa / separator wody z nagrzewnicą.
    • Zestaw wyciszający.
    • Ostrzeganie przed niskim poziomem paliwa z kogutem alarmowym migającym lub obrotowym, żółtym lub czerwonym.
    • Ostrzeganie przed niskim poziomem paliwa z funkcją automatycznego zakończenia pracy z kogutem alarmowym migającym lub obrotowym, żółtym lub czerwonym.
    • Nagrzewnica bloku silnika 120V lub 240V.
    • System zapobiegający wyłączeniu gorącego silnika."

    Źródło: http://www.navox.pl/media/sprzet_lot...Polska%20A.pdf

    Czasami jest tak że jak zatka mnie z wrażenia to tracę chłodne podejście, ale jeżeli znasz się cokolwiek na działaniu instalacji wyposażonej w kompresor to jak się ma do certyfikacji bezpieczeństwa użycie tego urządzenia w opcji ubogiej bez:

    • Filtr paliwa / separator wody z nagrzewnicą

    Przecież będzie to urządzenie piekielnie czułe na paliwo i zawodne w zimie. Na co to ma być certyfikowane w tej konfiguracji? Na jakich zasadach?

    Owszem certyfikowane mogą być i zapewne muszą być przyrządy pomiarowe lub zawory bezpieczeństwa instalacji wysokiego ciśnienia odpowiadające np. szczególnym normom lotniczym z jakimi w tym przypadku się nie spotkałem ale nie pisze nic o całym urządzeniu ASU, tym bardziej ze producent zapewnia:

    "Boczne drzwi inspekcyjne umożliwiają łatwy dostęp do wszystkich komponentów urządzenia w czasie rutynowych czynności serwisowych." - skoro zapewnia dostęp do urządzenia właścicielowi to po co jeżeli obsługa lotniska w "Koziej Wólce" nie powinna tam wogóle zaglądać?

    Systemy ochrony samolotu – przeznaczone do zabezpieczenia przed ciśnieniem nadmiernym lub utratą ciśnienia w trakcie rozruchu - tu mógłbym się zastanawiać ale też nie napisano w reklamie czy spełnia jakieś związane z tym normy.

    Kolejny przykład:

    Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne


    Źródło: Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne

    Źródło: Wojskowe Centralne Biuro Konstrukcyjno-Technologiczne

    "Charakterystyka urządzenia:

    Samojezdne lotniskowe urządzenie zasilania elektroenergetycznego samolotów LUZES V/D zabudowane na podwoziu samochodu terenowego przeznaczone jest do :

    LUZESV/D spełnia wymagania norm PN-ISO 6858, PN- ISO 1540, PN- ISO 461-1 i PN- ISO 461-2. 

    Źródłem energii dla urządzenia LUZES V/D jest trójfazowa prądnica napędzana wysokoprędnym silnikiem spalinowym.

    Warunki eksploatacji urządzenia: Urządzenie LUZES V/D może być eksploatowane w terenie odkrytym, w następujących warunkach klimatycznych:.."

    Nikt nic nie wspomina o certyfikatach na całość. Może po prostu ich nie znalazłem...a będę wdzięczny za podpowiedź w tej konkretnie sprawie.

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •