Przedstawiciele szwedzkiego Saaba poinformowali, że w lutym rozpoczęły się próby w locie nowej wersji bezzałogowego śmigłowca Skeldar.

Skeldar ma masę ok. 150 kg, w tym ok. 25 kg wyposażenia. Może się nań składać cała paleta sensorów (kamer dzienno/nocnych, pracujących w podczerwieni, radarów, systemów walki radioelektronicznej itp). Wersja morska ma mieć masę ok. 250 kg / Zdjęcie: Saab

Skeldar (po staronordycku tarcza) V-150 to bezzałogowa konstrukcja rozwijana od kilku lat przez Saab AB, w oparciu o APID-55, konstrukcję małego ośrodka rozwojowego CybAero z Linköping.

W 2006 makietę konstrukcji zaprezentowano na targach Eurosatory. Twierdzono wtedy, że Skeldar osiągnie wstępna gotowość w połowie 2007. Rzeczywiście, w ubiegłym roku przeprowadzono serię prób w locie, jednak później przystąpiono do prawie rocznych prac modernizacyjnych, wymieniając główne systemy śmigłowca i prowadząc serię badań laboratoryjnych i prób naziemnych.

Zakończyły się one w lutym, wraz z rozpoczęciem serii lotów nowej konstrukcji. Obecnie, według zapewnień przedstawicieli Saaba, prowadzone są prace, które mają doprowadzić do pełnej autonomiczności lotu oraz do działania w cywilnej przestrzeni powietrznej.

Zdjęcie Skeldara z ubiegłorocznych prób w locie. Według danych obliczeniowych, prezentowanych rok wcześniej, bezzałogowy śmigłowiec miał osiągać 100 km/h i długotrwałość lotu 4-5 h. Brak późniejszego ich potwierdzenia oraz fakt bardzo istotnego przeprojektowania konstrukcji, mogą świadczyć o niespełnieniu przez demonstrator wcześniejszych założeń / Zdjęcie: Saab

Ta ostatnia kwestia jest przedmiotem zabiegów specjalnego europejskiego konsorcjum, grupującego najważniejszych producentów lotniczych Starego Kontynentu, działających w porozumieniu z Europejską Agencją Obrony (EDA) i Europejska Organizacją Bezpieczeństwa Ruchu Lotniczego EUROCONTROL. Pilotowany przez nie program UAV Insertion into General Air Traffic, ma doprowadzić do dopuszczenia bezzałogowców do cywilnego ruchu lotniczego w 2015.

Saab przewiduje, że po uzyskaniu pełnej automatyki lotu i zgodności z projektowanymi przepisami UE, nowy Skeldar znajdzie nabywców rządowych. Szwedzi rozwijają również morską, cięższą wersję Tarczy.
http://www.altair.h2.pl/start-957