Pokaż wyniki od 1 do 6 z 6
  1. #1
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie Loty izraelskimi F-16 powodowały raka?


    Polecamy

    Izraelskie siły powietrzne poinformowały o wstrzymaniu lotów ćwiczebnych samolotami F-16I, ponieważ w kokpitach tych myśliwców znaleziono substancję, która - jak się sądzi - może powodować raka.
    Izrael poinformował amerykańskiego producenta maszyn F-16 - firmę Lockheed Martin - że do kokpitów przedostają się "osady formaldehydu". - Badania wykazały, że ta substancja to formaldehyd, który został ostatnio zidentyfikowany jako czynnik rakotwórczy - głosi oświadczenie izraelskich sił powietrznych. Dwumiejscowy F-16I został zaprojektowany specjalnie dla izraelskiego lotnictwa wojskowego.
    http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomos...7,5046568.html

  2. #2
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Lotnictwo wojskowe Izraela zawiesiło dzisiaj loty treningowe samolotów F-16I z powodu podejrzenia, że wyposażenie ich kabin może wywoływać raka.

    W kabinach samolotów F-16I wykryto formaldehyd, który jest środkiem kancerogennym. Badania podjęto po sygnałach od pilotów, którzy skarżyli się na złe samopoczucie wywołane przykrym zapachem. O wynikach dochodzenia poinformowano koncern Lockheed Martin, producenta samolotów. Teraz mają zostać przeprowadzone wspólne testy samolotów.

    Lockheed Martin dostarcza obecnie Izraelowi partię 102 myśliwców F-16I. Po zakończeniu dostaw Izrael ma dysponować ok. 330 F-16. Będzie to największa flota samolotów tego typu po USA.

    Program dostaw F-16I jest finansowany ze środków amerykańskich (FMF, po ok. 45 mln USD za egzemplarz, Izrael uzyskał też offset, w ramach którego produkuje m.in. podzespoły F-16 dostarczanych Polsce...). 102 samoloty mają kosztować 4,4 mld USD. Pierwsze 2 F-16I dostarczono do Izraela w lutym 2004.

    F-16I Sufa (Sztorm) to specjalna, dwumiejscowa odmiana F-16C/D Block 50/52, sprzedanego m.in. Polsce, opracowana na zamówienie Izraela. Część jego wyposażenia pochodzi od dostawców izraelskich. Zasięg F-16I został zwiększony dzięki zbiornikom konforemnym o ok. 50% w stosunku do standardowych F-16.

    Altair
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    z kraju

    Domyślnie

    Każde wędzone mięso posiada E240: Formaldehyd. Moim zdaniem to typowa zagrywka mająca na celu wyciągnięcie odszkodawania, w tym przypadku, bo okazało się, że F-16 nie jest koszerny
    il2forum.xt.pl

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPNT

    Domyślnie

    Nie wydaje mi się. Izrael używa F-16 od wielu lat, jest jego najbardziej doświadczonym użytkownikiem i przede wszystkim - nie kupował gotowca, tylko zamówił wersję specjalnie dla siebie z Izraelskim wyposażeniem. Doskonale wiedzieli co kupują.
    [*] ppłk rez. mgr inż. pil. Lech Marchelewski, inż. pil. Piotr Banachowicz | ,,019" | ,,SP-ZAP" | płk pil. Alaksandr Marficki, płk pil. Alaksandr Żuraulewicz, ,,63" | ,,101" | mgr inż. pil. Stanisław Jurewicz, ,,SP-3491" | mgr inż. pil. Tadeusz Świst, ,,SP-AAG" [*]

  5. #5
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Formaldehyd w F-16I z wytwornicy tlenu?

    Już wiadomo, skąd najprawdopodobniej wziął się formaldehyd w kabinach izraelskich samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-16I Soufa. Wstępne ustalenia wskazują na pokładową wytwornicę tlenu (On-Board Oxygen Generating Systems; OBOGS)!



    Jest to o tyle groźne, iż wdychanie formaldehydu może przy względnie dużej koncentracji doprowadzić do zachorowania na raka. Zagadką pozostaje jednak, jak powstający w procesie spalania paliwa w silnikach odrzutowych formaldehyd przedostaje się do systemu OBOGS.

    Niebezpieczne stężenie formaldehydu zostało stwierdzone dotąd w jednym z 75 już dostarczonych F-16I, jednak loty wstrzymano na wszystkich maszynach tej odmiany używanych przez izraelskie lotnictwo.

    F-16I Soufa jest dostosowaną do wymagań izraelskich odmianą samolotu F-16C/D Block 52 w konfiguracji bardzo zbliżonej do maszyn dostarczanych Omanowi, Polsce, Grecji czy Chile. Wszystkie te maszyny są wyposażone w urządzenia OBOGS. Jak dowiedział się RAPORT-wto, sprawa jest badana także przez biura programów F-16 w Polsce i Grecji.

    Lockheed Martin kategorycznie podkreśla, iż nigdy wcześniej żaden użytkownik F-16 z systemem OBOGS nie sygnalizował podobnych problemów. Okazuje się jednak się, iż występowanie formaldehydu w kabinach F-16I było już wcześniej stwierdzane, choć w mniejszym stężeniu. Wedle oświadczeń izraelskiego lotnictwa, wszystko wskazuje na to, iż wszyscy piloci latający od 2004 na F-16I mogli być poddani negatywnemu oddziaływaniu tej substancji. Jednak zachorowania mogą wystąpić w ciągu 15 lat, przy czym prawdopodobieństwo rozwinięcia się raka wynosi 1:100000.

    Altair
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  6. #6
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Większość F-16I wraca do służby

    Dowództwo izraelskich wojsk lotniczych postanowiło o wznowieniu w dniu dzisiejszym lotów wielozadaniowych myśliwców F-16I. Uziemionych pozostaje 7 samolotów tego typu.

    W tych 7 F-16I (Sufa) stwierdzono w kabinach poziom formaldehydu przekraczający typowe wartości. Formaldehyd, według nieoficjalnych doniesień doprowadzany do kabiny przez pokładowe wytwornice tlenu (Formaldehyd w F-16I z wytwornicy tlenu?, Izrael wstrzymał loty F-16I), jest groźnym kancerogenem. W izraelskich samolotach mógł zatruwać pilotów już od 2004.

    Loty wszystkich F-16I wstrzymano 20 marca, po stwierdzeniu obecności formaldehydu w niedopuszczalnym stężeniu w kabinach trzech samolotów. Ich piloci donosili wcześniej o nieznośnym zapachu. Później przebadano wszystkie F-16I i inne samoloty wyposażone w podobną wytwornicę tlenu. W samolotach innych typów nie wykryto nadmiernego poziomu formaldehydu w kabinach.

    Nie wiadomo, czy inne państwa posiadające F-16 Block 52, na którym bazuje F-16I, w tym USA, Chile, Grecja i Polska, przeprowadziły podobne badania jak Izraelczycy.
    http://www.altair.com.pl/start-1131

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •