Pokaż wyniki od 1 do 8 z 8
Like Tree21Likes
  • 10 Post By Bery
  • 2 Post By Bery
  • 3 Post By Bery
  • 3 Post By Bery
  • 1 Post By Bery
  • 2 Post By Bery

Wątek: CJPRSC 2015 - kurs CSAR z udziałem 56 Blot

  1. #1
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie CJPRSC 2015 - kurs CSAR z udziałem 56 Blot


    Polecamy

    Dzięki uprzejmości Dowódcy, pilotów i personelu 56. Bazy Lotniczej, Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych oraz węgierskiego Ministerstwa Obrony miałem okazję spędzić trzy dni w bazie Papa gdzie odbywał się kurs CJPRSC, w którym żołnierze z krajów tworzących(oraz stowarzyszonych) organizację EPRC doskonaliły wspólne procedury planowania i wykonywania misji odzyskiwania izolowanego personelu. Nasi z czterema śmigłowcami (2xMi-24W i 2xW-3PL) z 1 i 2(nominalnie CSAR) Eskadry wypełniali rolę eskorty (RESCORT) dla śmigłowców transportowych podejmujących izolowany personel. Oprócz Kujawiaków byli Belgowie na A109, Hiszpanie na Super Pumach, Francuzi na Pumach (Caracale mają robotę na innym kontynencie), Włosi na AB-212 (jak to brzmi!) oraz EH-101 i AMX (pełniącę role FW RESCORT). Przygotowanie misji w trybie dziennym(przy nockach nie byłem) od 9 do 13 w ustalonych dzień wcześniej ugrupowaniach, wykonywanie zadań od 14-15 przez około 2 do 3 godzin i na końcu godzinne omówienie. Całość niezwykle ciekawa i kosmicznie skomplikowana. Zdjęciowo było dość trudno (dwa razy latałem na Głuszcach, raz na Mi-24 - misje wykonywane równolegle, za każdym razem trafiał mi się EH-101 jako RV czyli Rescue Vehicle plus coś dodatkowego) z racji luźnych formacji i konieczności wykonywania misji przede wszystkim - ale sama możliwość uczestniczenia w takiej robocie to kosmos. Będę starał się przybliżyć kurs i tematykę CSAR w jednym z najnowszych numerów "Lotnictwa" (tego nowego).











    Jeszcze kilka innych będzie.
    Ostatnio edytowane przez Bery ; 25-09-2015 o 20:51
    Majus, nomen82, Fryzjer and 7 others like this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  2. #2
    Awatar Feniks

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    KNT

    Domyślnie

    Zgadzam się robota i fotki ,kosmos

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Świetny reportaż, z jakimi kryptonimami latali nasi?


  4. #4
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Dzięki.
    Głuszce: GHOST12 i GHOST13
    Mi-24: BUFFALO10 i BUFFALO11
    AMX: SPRITZ01
    EH-101: SHARK36
    Mi-8: HYPPO37, HYPPO16 (oni jakieś podgrywki chyba robili - w Task Forcach ich nie widziałem)
    AB212: TIGER34
    Super Pumy: BARBO32
    A109: GRIFFON14
    Pumy: RAFFUT30
    E-3: MAGIC i jeszcze drugi, z którym się nigdy wcześniej nie spotkałem
    Gryni and argus like this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  5. #5
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Ghostrider

    fot: Piotr Gronczyński
    Fryzjer, argus and Gryni like this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  6. #6
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Te dwa EH-101 - 1/15 sekundy

    MarekNC, argus and Feniks like this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  7. #7
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Jak ktoś ma ochotę poczytać o tym jak wygląda planowanie i wykonywanie misji CSAR to zapraszam do nowego numeru LAI. Myślę, że tekst dość sensowny - pisany we współpracy ze specjalistami z Inowrocławia.
    Okładka - W-3PL Głuszec z najnowszej dostawy.
    Ostatnio edytowane przez Bery ; 11-12-2015 o 19:27
    frik likes this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  8. #8
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie


    Polecamy

    Zajawka mojego artykułu, która jest dostępna w sieci - reszta w numerze:

    Misja odzyskiwania personelu (PR – personel recovery) to królowa lotniczych taktyk. Jej poziom skomplikowania, zaangażowanie wielorakich środków lotniczych czy wreszcie cel nadrzędny jakim jest uratowanie życia stawia ją najwyżej w hierarchii lotniczych operacji. W Polsce istnieje jednostka, wyszkolona do przeprowadzania takich zadań – to 2 Eskadra Śmigłowców z 56 Bazy Lotniczej z Inowrocławia, która we wrześniu po raz kolejny ćwiczyła misje PR z najlepszymi – w ramach kolejnej edycji CJPRSC.
    Dla większości ludzi interesujących się tematyką wojskową hasło „odzyskiwanie personelu” przywodzi na myśl świetny film „BAT21” powstały na kanwie prawdziwych wydarzeń związanych z ratowaniem zestrzelonego za linią wroga płk Iceala Hambeltona (w rzeczywistości misja kosztowała życie 11 ludzi, a BAT21 Bravo bo taki callsign nosił Hambelton został uratowany przez komandosa Navy SEAL porucznika Thomasa R Norrisa oraz Nguena van Kieta z Marynarki Wojennej Południowego Wietnamu). Skojarzenie jest oczywiście trafne jednak PR to znacznie szersze pojęcie. Kryje się pod nim całokształt wysiłków cywilnych (innych niż rządowe - oficjalne), dyplomatycznych i wojskowych zmierzających do „reintegracji” odizolowanego żołnierza bądź cywila. Zasadniczo operacje te podzielić można na:

    • SAR – Search and Rescue – poszukiwanie i ratownictwo realizowane w środowisku znanym i przyjaznym w warunkach braku zagrożenia sił nieprzyjaciela, gdzie jedyną barierą do pokonania są niekorzystne warunki naturalne (pogoda, pora roku, ukształtowanie terenu). Często wyróżnia się tutaj SAR na własnym terytorium oraz na terenie obcym ale nie wrogim (czyli przykładowo misja odbywająca się w czasie ćwiczeń sojuszniczych) – DSAR (Deployable Search and Rescue). Odzyskiwany personel nie musi być wyszkolony w zakresie SERE ani współpracować z siłami odzyskującymi - istotna jest tylko kwestia podania własnego położenia i oczekiwania na pomoc w miejscu zdarzenia. Podrodzajem będzie tutaj morski SAR, który w wielu krajach jest wykonywany przez podmioty cywilne (Wielka Brytania choćby). Kwestie zabezpieczenia operacji SAR (ASAR) regulowane są przez szereg dokumentów - z Konwencją Chicagowską z 1944 roku na czele.
    • CR – Combat Recovery – misje odzyskiwania personelu nie wytrenowanego w procedurach PR (bez przeszkolenia SERE minimum poziom B) , nie posiadającego odpowiedniego wyposażenia ratunkowego w warunkach przeciwdziałania sił wrogo nastawionych (dobrym przykładem może być ewakuacja personelu ambasad z krajów objętych rewolucją w krajach północnej Afryki)
    • CSAR – misje odzyskiwania personelu, który zna procedury, jest wytrenowany (przede wszystkim szkolenia SERE, zwykle na poziomie C i inne), posiada specjalistyczne wyposażenie ratunkowe; z terenu gdzie przeciwdziałanie sił wrogo nastawionych może wystąpić. Istotną kwestią jest umiejętnośc izolowanego personelu w zakresie komunikacji i autentykacji z siłami odzyskującymi , jak i umiejętnośc unikania przeciwnika.
    • NAR – Non-conventional Assisted Recovery – misja odzyskiwania wymagająca zaangażowania sił specjalnych lub agentów wywiadu. Często może być połączona z misją HR (Hostage Rescue – czyli odbijania zakładników). Z zasady realizowana przez jednostki Wojsk Specjalnych.
    Finch and Piniool like this.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •