Eurofighter GmbH poinformował we wtorek o zakończeniu dostaw pierwszej partii samolotów Eurofigher. Niemcy, Wielka Brytania, Włochy i Hiszpania otrzymały 139 seryjnych maszyn. Dodatkowo 5 trafiło do Austrii.
Zakończenie produkcji seryjnej I transzy, nieznacznie poprzedziło prace integracyjne związane z wykorzystaniem planowanego dla tej wersji uzbrojenia. Eurofighetry dostarczone wojskom lotniczym w latach 2003-2008 mogą zostać m.in. uzbrojone w pociski powietrze-powietrze AIM-9L, ASRAAM, AMRAAM i Iris-T oraz bomby Paveway II, Enhanced Paveway II, GBU-10 i GBU-16. Na zdjęciu samolot prezentowany w Farnborough w 2006, wyposażony w 6 kierowanych laserowo bomb Paveway II, 4 pociski AMRAAM (wzdłuż kadłuba), dwa AIM-9L i 1000-litrowy zbiornik paliwa / Zdjęcie: Eurofighter GmbH

Po 10 latach od podpisania kontraktu i po 5 latach dostaw, zakończyła się realizacja pierwszego etapu produkcji samolotów Eurofighter. 20 marca Luftwaffe przejęła dwumiejscowa maszynę o numerach GT015, w odmianie myśliwskiej, z ograniczonymi możliwościami atakowania celów naziemnych.

Druga transza dostaw obejmie samoloty w pełni wielozadniowe, przy czym stopniowo będą one otrzymywały zdolności do wykorzystania opracowywanych obecnie nowych typów europejskiego uzbrojenia (zobacz: Meteor dla Gripena). Trzecia, finalna wersja otrzyma m.in. nową stację radiolokacyjną. Łącznie ma zostać wyprodukowanych 707 samolotów tego typu, wliczając w to 15 egz. dla Austrii (wersji I) i 72 dla Arabii Saudyjskiej (wersji II i II, zobacz: Eurofightery dla Arabii Saudyjskiej potwierdzone).

Obecnie wykorzystywane Eurofightery stacjonują w 10 jednostkach, rozlokowanych w 6 bazach lotniczych. Do tej pory wylatały one 34 tys. h bez poważnego, tragicznego wypadku. Pierwszy samolot 2 transzy (wielozadaniowy) został oblatany w styczniu 2008. Obecnie trwa montaż końcowy 38 egz. tego modelu, a pierwsze samoloty trafią do odbiorców wczesnym latem.
http://www.altair.h2.pl/start-986