Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Nowe śmigłowce.


    Polecamy

    MON: będą śmigłowce dla VIP-ów

    W ciągu 10 lat MON zamierza kupić na potrzeby wojska 50 śmigłowców za 10 mld zł, w pierwszej kolejności mają to być helikoptery w wersji do przewozu VIP - poinformowali sejmową komisję obrony przedstawiciele MON.
    MON zamierza kupić w przetargu nowe śmigłowce transportowe i bojowe, a jeszcze przed jego rozpisaniem chce na potrzeby misji zagranicznych kupić trzy transportowe Mi-17 i 12 szturmowych Mi-24. Będą to śmigłowce używane, ale po remoncie i modernizacji.

    Przedstawiciele Sztabu Generalnego zapewnili, że wojsko najchętniej kupiłoby śmigłowce od krajowego producenta, ze względu na szybszy i tańszy serwis.
    Po konkursie na "Eurocoptera" dla LPR, mamy konkurs na "Blackhawka" dla wojska. Ciekawe koto wygra i dlaczego Blackhawk?

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Myślesz, że IBH wygra? Nie sądzę. Na nasze (mieleckie) IBH jest już zbyt zapewniony (zapewne na parę lat), a po przetargu na śmigłowiec dla LyPyRy i przede wszystkim na "jaszczombie" trochę bardziej prasa będzie patrzeć na ręce decydentom.
    Co tu napisać....

  3. #3
    Awatar Zelazny

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    trpeche one informacje
    Co najmniej 51 śmigłowców dla SZ RP?

    MON zamierza kupić w ciągu najbliższej dekady co najmniej 51 śmigłowców w ramach odmłodzenia floty wojskowych maszyn tego typu. To znacznie mniej niż potrzeba i mniej niż wcześniej planowano. Jednak nawet i przy takiej liczbie może to być jeden z największych programów nadchodzących lat.

    http://www.altair.com.pl/start-1055
    Programowi śmigłowcowemu poświęcone będzie także najbliższe, zamknięte spotkanie w Sztabie Generalnym, gdzie zostaną omówione kwestie niejawne. Wiadomo jednak, że jedną z poruszanych spraw będzie niska sprawność wojskowych śmigłowców. Obecnie wynosi ona jedynie 47%, co nie powinno jednak dziwić, zważywszy, iż znakomitą większość sprzętu śmigłowcowego (z wyjątkiem Sokołów i obecnie Puszczyków oraz Mi-17-1V) zakupiono w latach 1975-1989. Zaniepokojeni posłowie stwierdzili nawet, że trudno będzie mówić o nowych zakupach, bez rozwiązania problemu bieżącego serwisowania. Posłowie będą również mówić o kwestiach szkolenia, by uniknąć w przypadku śmigłowców kłopotów, związanych z wdrażaniem F-16 / Zdjęcie: Grzegorz Hołdanowicz

    Taką informację planistów Sztabu Generalnego WP usłyszeli 10 kwietnia posłowie Sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podczas posiedzenia poświęconego modernizacji floty śmigłowcowej SZ RP, w perspektywie najbliższej dekady.

    Polskie siły zbrojne posiadają ok. 240 śmigłowców. Tylko część z nich jest względnie młoda (część maszyn rodziny PZL W-3 Sokół, PZL SW-4, niedawno zakupione, wyremontowane Mi-17-1V). Dlatego koniecznym jest wprowadzenie następców starych maszyn i to w ciągu najbliższych lat.

    Zamierzenia te resort obrony będzie realizował samodzielnie. Plany połączenia zakupów wojska, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, MSWiA oraz gospodarki morskiej, znane pod nazwą Narodowego Programu Śmigłowcowego, okazały się niemożliwe do zrealizowania.

    MON musi również znacznie ograniczyć swoje apetyty. Przedstawiciele wojska poinformowali posłów, że zamierzają zakupić w ciągu najbliższych 10 lat, co najmniej 51 śmigłowców. Wcześniej zakładano, iż będzie to 79-85 śmigłowców. Ogólne potrzeby wyliczone przez Sztab Generalny WP mówią o konieczności zakupu nawet 150-156 maszyn i ta liczba jest zdecydowanie bardziej zbliżona do realnych potrzeb.

    Powód znacznych ograniczeń jest prozaiczny. Profesjonalizacja armii oraz koszty misji zagranicznych powodują, że do 2018, przy prognozowanym poziomie wzrostu budżetu MON, wydatki modernizacyjne osiągną kwotę ok. 60 mld zł. To o prawie 110 mld zł mniej, niż potrzeby armii. Co więcej, w sumie tej mieszczą się wydatki sztywne, w tym prawie 20% na bieżące utrzymanie sił zbrojnych (m.in. szkolenie, amunicja) oraz już alokowane na kontynuowanie programów zakupów kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, ppk Spike-LR oraz systemu F-16 (środki pozabudżetowe wygasną z początkiem nadchodzącej dekady). Wreszcie, w latach 2014-2016 trzeba będzie znaleźć następców systemów przeciwlotniczych Newa, Krug i Wega, co wedle wyliczeń Sił Powietrznych pochłonie prawdopodobnie co najmniej 20 a być może nawet 25-30 mld zł!

    I mimo, że program śmigłowcowy zachował ważną pozycję w planach modernizacyjnych, nie będzie można na niego przeznaczyć więcej, niż 10 mld zł, co – według przedstawicieli MON – nie starczy na więcej, niż na 51 śmigłowców. W wyliczeniach wzięto bowiem pod uwagę nie tylko koszt zakupu statku powietrznego, ale pakiety szkoleniowe, uzbrojenie i modernizację infrastruktury. Łącznie średnio jeden nowy śmigłowiec ma kosztować ok. 200 mln zł (57 mln Euro lub 80 mln USD).

    Za priorytet uznano zakup 6 śmigłowców średnich w wersji VIP, a następnie 8 maszyn ewakuacji medycznej i śmigłowce rozpoznania oraz dowodzenia. Ich dopełnieniem mają być m.in. 24 uzbrojone śmigłowce transportowe i 10 szturmowych. Ta ostatnia sprawa nie została przesądzona.

    Obok tych zakupów w ramach przetargów, Sztab Generalny planuje bowiem osobne postępowanie w celu zakupu 3 dalszych śmigłowców Mi-17-1V (Mi-171?) oraz 12 Mi-24W (wcześniej miały to być Mi-24P, co nie było najrozsądniejszym wyborem). Mają one przez dłuższy okres czasu zapewnić wsparcie lotnicze naszej misji w Afganistanie. W grę wchodzą maszyny używane (o Mi-171 mówiono, iż będą to śmigłowce nowe), jednak poddane gruntownemu remontowi i modernizacji. Koszt ich zakupu – na podstawie wcześniejszych doświadczeń – to jedynie 20 mln zł za sztukę, a więc wartość 10-krotnie mniejsza niż w przypadku nowych egzemplarzy (ale tu istnieje już cała infrastruktura, mamy częściowo przeszkolony personel, no i same śmigłowce są znacznie mniej wyrafinowane niż maszyny producentów zachodnich…). Wprowadzenie 12 Mi-24W pozwoliłoby oddalić konieczność zakupu nowych śmigłowców szturmowych w praktyce poza 2020.

    Programem nie byłyby prawdopodobnie objęte również zakupy lekkich śmigłowców szkolnych PZL SW-4 Puszczyk, zakontraktowanych wszak już w 2006 i z pewnym opóźnieniem dostarczane potrzeby WSOSP w Dęblinie.

    Posłowie komisji – bez względu na przynależność partyjną – podkreślili, że MON przy ewentualnym wyborze śmigłowca lub typów śmigłowców, powinien kierować się interesami polskiego przemysłu lotniczego. Janusz Zemke, przewodniczący komisji, powiedział nawet, że byłaby to podstawa do ewentualnego znalezienia innych, pozabudżetowych źródeł finansowania.

    Zwrócono uwagę, że w Polsce rodzime wytwórnie są lub będą zaangażowane w produkcję śmigłowców średnich AW139 i Black Hawk. W najbliższym czasie może być również dostępna nowa, większa wersja Sokoła. Zakłady w Świdniku planują bowiem wykorzystanie mocniejszych silników i powiększenie kadłuba. Wzrost mocy powinien zapewnić możliwość wykorzystania Sokołów II (lub Sokołów Plus) w górskich terenach Afganistanu (to chyba nieco zbyt daleko idące oczekiwania, albo zamierzamy w misji ISAF uczestniczyć znacznie dłużej niż dotychczas zakładano…).

    Wszystko to – zdaniem posłów – stwarza pozytywne przesłanki do ulokowania produkcji, lub przynajmniej jej części wraz z montażem finalnym, w polskich zakładach.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Łącznie średnio jeden nowy śmigłowiec ma kosztować ok. 200 mln zł (57 mln Euro lub 80 mln USD)
    ze co ?
    F-16 niby kosztuje ~80mln $ (wszystkie koszta - koszt programu podzielony na ilosc sztuk)

    ktos moze mnie oswiecic, co za smiglowce dorownuja cena samolotom bojowym ?

  5. #5
    Awatar baldeagle

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Osiecza,near EPPW

    Domyślnie

    Za Biverem, też jestem ciekaw, czy aby to nie ,,hohlik,,
    Semper Fidelis pro Patria

  6. #6
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Polskie siły zbrojne posiadają ok. 240 śmigłowców.
    To chyba żart...


  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    z ULCu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gryni
    Cytat Zamieszczone przez zeli8
    Polskie siły zbrojne posiadają ok. 240 śmigłowców.
    To chyba żart...
    Należy pamiętać , że śmigłowce nie tylko są na wyposażeniu Sił Powietrznych , ale też , a może przede wszystkim Wojsk Lądowych oraz Marynarki Wojennej . W skład sił zbrojnych wchodzą : Siły Powietrzne , Marynarka Wojenna i Wojska Lądowe . W Siłach Powietrznych służy 56 śmigłowców , w Marynarce Wojennej 34 śmigłowce , a w Wojskach Lądowych 152 śmigłowce. Daje to łącznie 242 śmigłowce , a więc ok. 240 śmigłowców .

  9. #9
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    No i połowa z tego ponad pewnie to stare poczciwe Mi-2, z których niektóre pewnie wyglądają tak http://www.jetphotos.net//viewphoto....255191&nseq=87 i niekoniecznie są jeszcze lotne.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekK84
    i niekoniecznie są jeszcze lotne.
    To miałem na myśli pisząc że to żart.


  11. #11

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    PZL SW-4 Puszczyk - 16 (z niedostarczonymi)
    PZL W-3 Sokół - 65 (z niedostarczonymi)
    Mil Mi-8T - ok 24
    Mil Mi-17 - 7
    Mil Mi-8MTW-1/Mi-17-1W - 8
    Mil Mi-14 - 12
    Mil Mi-24D - ok 16
    Mil Mi-24W - 16
    Kaman SH-2 - 3 lotne
    Bell 412 - 1

    razem - 168
    (bez Mi-2 i nie lotnych Mi-8T/Mi-24D/Mi-14/SH-2)

    Mi-2 jest wcale sporo w pśb i Dęblinie, do szkolenia nadaje się często lepiej niż Puszczyk i nie ma się co z nich naśmiewać.

  12. #12
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Kaman SH-2 - 3 lotne
    Ale jednocześnie czy na przemian?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  13. #13
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Z Mi-2 nie miałem zamiaru się wyśmiewać, to od ponad 30 lat jak nie lepiej przecież fundament naszego śmigłowcowego lotnictwa i bardzo zasłużona maszyna. Jednak w świetle tego tematu nie da się ukryć, że nowoczesne nie są (że o zdolnościach bojowych nie ma co mówić nawet), a część z tych co są na stanie już niestety nie lata i nie poleci, ale stąd taka liczba 240 maszyn.
    Pozdrawiam!
    Maciek


  14. #14
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam!
    Skąd się wzięła liczba ok. 240 sztuk śmigłowców? - Z prostych kalkulacji: W pewnej Jednostce X sprawne są 2 śmigłowce, chociaż zgodnie ze stanem etatowym jest ich 6. Co z resztą? Jeden na pracach okresowych od pół roku a pozostałe trzy to... tylko kadłuby bez śmigieł i silników, których procedura przekazania do AMW (organu zajmującego się "utylizacją") ciągnie się latami. Ponadto, dobrze, że są te wraki bo...... w wykazach stan etatowy zgadza się z faktycznym (a nie ma skąd pozyskać nowych maszyn), czyli jest SUPER!!!
    heliHansa - Grzegorz Ziomek

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •