Cytat:
17 marca br. firma Korea Aerospace Industries (KAI) poinformowała o zamówieniu przez koreańskie siły powietrzne Hankook Kong Goon (ang. Republic of Korea Air Force, ROKAF) ,,około 10" najnowszych samolotów szkolno-treningowych T-50 Golden Eagle dla zespołu pokazowego ROKAF Black Eagle. Wartość kontraktu wynosi około 200 mln. dolarów.
T-50 to dwumiejscowy naddźwiękowy samolot szkolno-treningowy kategorii LIFT (Led-In Fighter Trainier), przeznaczony do zaawansowanego szkolenia pilotów samolotów bojowych nowej generacji. Został skonstruowany na potrzeby ROKAF w latach 90. wspólnie przez KAI i amerykański koncern Lockheed Martin. Prototyp oblatano w sierpniu 2002 roku. Samolot napędzany jest jednym silnikiem odrzutowym General Electric F404-GE-102 o ciągu z dopalaniem 78,76 kN. Rozpiętość wynosi 9,45m, długość 13,13 m, wysokość (na postoju) 4,93 m, masa własna 6441 kg, maksymalna masa uzbrojenia podwieszanego 3048 kg, a maksymalna masa startowa 13 472 kg. T-50 osiąga prędkość maksymalną Ma=1,5, pułap praktyczny 16 764 m i zasięgo 1850 km. Zakres dopuszczalnych przeciążeń wynosi +8/-3 g.
Od 1994 roku zespół Black Eagle latał na pamiętających czasy wojny wietnamskiej samolotach A-37B Dragonfly. W ub. roku zostały one wycofane i zespół wstrzymał swoją działalność aż do czasu otrzymania pierwszych T-50, co ma nastąpić w 2010 roku. Zakup samolotów T-50 oznacza że Korea Płd będzie jednym z trzech krajów (obok USA i Rosji), w których zespoły pokazowe sił powietrznych używają samolotów naddźwiękowych. Zwiększa to także szanse eksportowe samolotu. Od kilku lat firma KAI i rząd Korei Płd. promują sprzedaż T-50 na światowych rynkach, ale jak dotąd bezskutecznie. KAI liczy na sprzedaż swoich samolotów m.in. do Grecji, Singapuru i ZEA. Do tej pory ROKAF zakupiły 72 samoloty Golden Eagle - 50 szkolno-treningowych i 22 bojowe A-50.
Aero nr 4 2008