Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 26
Like Tree6Likes

Wątek: Nowe myśliwce dla Słowacji

  1. #1
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie Nowe myśliwce dla Słowacji


    Polecamy

    Słowacja w przeciwieństwie do nas wycofuje niebawem MiGi-29. Zastąpią je Gripeny albo F-16. Do wiosny ma się okazać.

    Jak uważacie, będziemy mieć "Gripen Triangle" (Węgry, Czechy, Słowacja) w regionie czy Słowacja dołączy do Viper Community?

    Z naszego punktu widzenia druga opcja była by lepszą.
    A z ich....?


    /Artykuł
    Słowacja nie kupi rosyjskich myśliwców | Konflikty.pl

  2. #2
    Awatar Radek 75

    Dołączył
    Oct 2016
    Mieszka w
    EPKS

    Domyślnie

    Czyli jednak będą "nowe" myśliwce dla nas

  3. #3

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Dlaczego druga opcja byłaby lepsza dla Polski ? Przecież nie ma w naszym kraju ani jednego przedsiębiorstwa wykonującego nawet małych napraw czy żadnego centrum szkoleń dla pilotów. Nie liczę "wielkiego osiągnięcia" w postaci pomalowania samolotu na inne barwy. Cały koszt utrzymania samolotów F-16 jakie wykorzystują nasze Siły Zbrojne jest transferowany do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. I wiem jedno, że nabycie całych 8 czy tam 12 sztuk przez Słowację na pewno tego stanu nie zmieni.

  4. #4
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Dlaczego druga opcja byłaby lepsza dla Polski ?
    Mielibyśmy gotowe - kompatybilne infrastrukturalnie lotnisko na południe od granicy. Potencjalnie daje to pewne opcje w czasie P, nie mówiąc o W.

    Wymiana doświadczeń w szkoleniu to kolejny pozytyw. Mamy eskadre OCU w Krzesinach. Wysyłka pilotów do USA na szkolenie to droga impreza która co więcej już się kończy.

  5. #5
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    Zawsze to miło mieć sąsiada, który mówi tym samym technicznym-lotniczym językiem co my, nieprawdaż?

    Patrząc pragmatycznie jednak to będzie to pewnie Gripex. Jest tańszy w zakupie i eksploatacji a to ze względu na ten drugi czynnik Słowacy m.in. chcą się pozbyć MiGów. Słowacja też nie ma takich zapędów ekspedycyjnych jak my a jak będzie trzeba wysłać kontyngent na Litwe to Gripexy wystarczą.

  6. #6
    Awatar Ristori

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Polsce "B"

    Domyślnie

    Gripen! Gdyby mieli kasę kupiliby je już kilka lat temu.

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Na Słowacji MIGi będą jeszcze trochę latały. Zakup nowych samolotów był odwlekany już kilka razy i pewnie potrwa to jeszcze sporo czasu.


  8. #8
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017

    Domyślnie

    Czesi i Węgrzy, będąc w podobnej sytuacji, zdecydowali się na atrakcyjniejszy leasing Gripenów. Fajnie byłoby, gdyby Słowacja skorzystała również z tej opcji.

  9. #9
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Antony_Wozny Zobacz posta
    atrakcyjniejszy leasing Gripenów
    Atrakcyjniejszy od czego?
    Cytat Zamieszczone przez Antony_Wozny Zobacz posta
    Fajnie byłoby, gdyby Słowacja skorzystała również z tej opcji.
    Fajnie dla kogo i dlaczego???
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez Antony_Wozny
    atrakcyjniejszy leasing Gripenów
    Atrakcyjniejszy od czego?
    Atrakcyjniejszy od F-16 pod względem kosztów użytkowania, począwszy od tego, że Gripen spala mniej paliwa i całościowy koszt na godzinę lotu też jest zauważalnie niższy.

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Cytat Zamieszczone przez Antony_Wozny
    Fajnie byłoby, gdyby Słowacja skorzystała również z tej opcji.
    Fajnie dla kogo i dlaczego???
    Fajnie dla słowackiego portwela. Patrolować własną przestrzeń powietrzną dzięki Gripenom mogą chyba 3,5-4x taniej niż w przypadku MiG-29 i około 1,5-2x taniej niż dla F-16 w przeliczeniu na godzine lotu, pomijając różne kwestie polityczne i offsetowe to chyba główny argument za Gripenem i chyba dlatego latają już na Węgrzech i w Czechach. Te kraje nie mają w ambicji latać na bliski Wschód walczyć "za wolność"

    Jeśli tę samą pracę w swojej przestrzeni powietrznej można wykonać 3x taniej niż dotąd (z użyciem MiGów) to Gripen jawi się bardzo atrakcyjnie. Zdziwiłbym się mocno gdyby wybrali jednak F-16, wydaje mi się że nie mają ku temu powodów.

    Dla kontrastu, Rumunii owszem. Od początku lat 90-tych współpracują ściśle z USAF (ściślej niż my mam wrażenie, pomijając AvDet od niedawna), praktycznie ciężko znależć moment żeby na Graf-Ignatievo nie było F-15 lub F-16 więc to zupełnie co innego.

  11. #11
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Piszesz z dwóch kont?
    Cytat Zamieszczone przez hooman factor Zobacz posta
    i około 1,5-2x taniej niż dla F-16 w przeliczeniu na godzine lotu
    Nope, jest ok. 30% tańszy od F-16 na godzinę lotu, ale to bez uwzględnienia raty leasingowej. Przynajmniej jeśli mowa o porównaniu JAS 39C/D do F-16 block 40/50: https://www.stratpost.com/gripen-ope...ighters-janes/
    Ostatnio edytowane przez frik ; 03-10-2017 o 15:35
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  12. #12
    Awatar andrew23

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWR/Oława

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hooman factor Zobacz posta

    Dla kontrastu, Rumunii owszem. Od początku lat 90-tych współpracują ściśle z USAF (ściślej niż my mam wrażenie, pomijając AvDet od niedawna), praktycznie ciężko znależć moment żeby na Graf-Ignatievo nie było F-15 lub F-16 więc to zupełnie co innego.
    Rumunia i bułgarskie Graf-Ignatievo?
    hooman factor and solti like this.

  13. #13
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    andrew23 Fakt, pomyliło mi się. Fakt jest też taki że oba kraje ściśle współpracowały z USAF od dawna, ściślej niż my. Bułgaria też stoi przed decyzją i w ich przypadku jestem dużo bardziej przekonany, że jeśli przyjdzie im wybierać pomiędzy Gripenem a F-16 to będzie to Viper.

    Abstrahując od rzeczywistych cyfr jeśli chodzi o eksploatację Gripen jest najtańszy. Tajlandia ma napewno wiarygodne dane ntt użytkując oba typy

  14. #14

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Czyli liczycie godzine lotu tylko odnośnie paliwa ?
    A gdzie utrzymanie samolotu, infrastruktury, szkolenia i zakup uzbrojenia.
    Przecież F-16 to wg prasy branżowej to drogi samolot w zakupie i utrzymaniu w porównaniu do Gripena czy Mirage.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hooman factor Zobacz posta
    Gripen jest najtańszy
    o ile w ogóle jest. Jak właściciel (Szwecja) każe im zwrócić maszyny z leasingu bo wojna, to cytując białostockiego klasyka "nie będzie niczego".
    Co tu napisać....

  16. #16

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hooman factor Zobacz posta
    Bułgaria też stoi przed decyzją i w ich przypadku jestem dużo bardziej przekonany, że jeśli przyjdzie im wybierać pomiędzy Gripenem a F-16 to będzie to Viper.
    Wybrali Gripena.

    A potem stwierdzili, że mają inne priorytety i MiGi zostają.

  17. #17
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    Czyli liczycie godzine lotu tylko odnośnie paliwa ?
    Nie.
    Cytat Zamieszczone przez Beteleguese Zobacz posta
    A gdzie utrzymanie samolotu, infrastruktury, szkolenia i zakup uzbrojenia.
    W raporcie Jane's który przytoczyłem. Koszty infrastruktury się znacząco różnią zależnie od typu? Zakup uzbrojenia to kwestia różnych potrzeb i możliwości, nie sposób porównać, w ramach jednego typu może się drastycznie różnić.

    Warto pamiętać, że Słowacy od wycofania Su-22 i Su-25 prawie 20 lat temu nie mają żadnych możliwości atakowania celów naziemnych poza Mi-17, więc już Gripen będzie dużym skokiem jeśli chodzi o możliwości.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 04-10-2017 o 12:00
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  18. #18
    Zbanowany
    Dołączył
    Sep 2017
    Mieszka w
    EGUL vicinity

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguse
    Czyli liczycie godzine lotu tylko odnośnie paliwa ?
    A gdzie utrzymanie samolotu, infrastruktury, szkolenia i zakup uzbrojenia.
    Paliwo stanowi większą część kosztów w przeliczeniu na godzine lotu czy w przeliczeniu na rok eksploatacji, poza tym są koszty części które podlegają okresowej wymianie jak np opony czy koszt płynów w tym gazów technicznych np. azot czy argon do uzupełniania w instalacji podwozia.

    Z tego powodu L-159 będzie tańszy w utrzymaniu od Gripena a ten od F-16 a ten od F-15.

    Cytat Zamieszczone przez Beteleguse
    Przecież F-16 to wg prasy branżowej to drogi samolot w zakupie i utrzymaniu w porównaniu do Gripena czy Mirage.
    Pamiętam kiedyś dawno temu RAPORT-wto zrobił zestawienie co do kosztów eksploatacji WSB startujących w naszym przetargu.
    Najkorzystniej wypadł Gripen.
    Potem F-16.
    Na końcu Mirage 2000 - Snecma M53 pomimo że mniejszy i słabszy od F100/F110 miał spalać zauważalnie więcej od nich obu czyniąc z Mirage najdroższy w eksploatacji samolot z nam oferowanych.

  19. #19
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez hooman factor Zobacz posta
    Paliwo stanowi większą część kosztów w przeliczeniu na godzine lotu czy w przeliczeniu na rok eksploatacji
    Paliwo to 20-25% kosztu na godzinę lotu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  20. #20

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie


    Polecamy

    A tymczasem w Bułgarii:
    Altair Agencja Lotnicza

    Rząd w Sofii zadecydował, że powtórzy przetarg na wielozadaniowe samoloty bojowe. Władze mają nalegać na zakup wyłącznie samolotów nowo wyprodukowanych. Płatności za nie zostaną rozłożone na czas dłuższy, niż zakładano początkowo. Jednocześnie Bułgaria powinna zainwestować w remonty generalne i modernizację używanych obecnie przez postradzieckich myśliwców MiG-29 i uderzeniowych Su-25, wyjaśnił bułgarski minister obrony narodowej Krasimir Karakaczanow w wywiadzie udzielonym telewizji bTV 5 października.Przeczytaj więcej na: Altair Agencja Lotnicza

    To było do przewidzenia przy obecnym prezydencie (Rumen Radew, ex- dca sił powietrznych i pilot MiGa-29, w swych decyzjach giętki wobec Rosji).

    M.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •