Strona 41 z 41 PierwszyPierwszy ... 31 39 40 41
Pokaż wyniki od 801 do 815 z 815
Like Tree826Likes

Wątek: Kwestia wycofania MiG-29 i Su-22 z SP

  1. #801

    Dołączył
    Jan 2017

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez cris Zobacz posta
    Raz nadane uprawnienia w Siłach Powietrznych są cały czas aktualne na każdym typie sp na którym pilot je otrzymał, nazywa się to dopuszczenia.
    Trzy miesiące i pilot z klasą M lub 1 traci aktualnosc do wykonywania lotów DVFR w VMC.
    Nie potrzeba instruktora z zewnątrz, można wznowić siebie nawzajem.
    W telegraficznym skrócie.
    Czyli po 30 latach przerwy, siada pacjent do Iskry i leci?

    Tak samo po 20 latach przerwy Mig29?

  2. #802
    Awatar cris

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Mińsk Mazowiecki

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez bartolama Zobacz posta
    Czy nasi piloci Migów stracili już uprawnienia do latania? Jaki może być maksymalny przestój po którym trzeba znowu latać z instruktorem?
    Raz nadane uprawnienia w Siłach Powietrznych są cały czas aktualne na każdym typie sp na którym pilot je otrzymał, nazywa się to dopuszczeniem do wykonywania lotów, rodzaj dopuszczenia określa PSzL na danym typie sp i podstawowe przeznaczenie danej jednostki lotniczej.
    Trzy miesiące i pilot z klasą M lub 1 traci aktualnosc do wykonywania lotów DVFR w VMC zgodnie z tabela RL-2016 dla pilotów samolotów naddźwiękowych,aktualność do wykonywania lotów w NVFR w VMC jest krótsza nie mówiąc już o NIFR w IMC.
    Nie potrzeba instruktora z zewnątrz, można wznowić siebie nawzajem w jednostce Lotniczej.

    Dnia 04.03.2019 nastąpiła (A) Awaria sp, zgodnie z BL nie jest to (K) Katastrofa samolotu bojowego Mig-29 ponieważ członek załogi sp od momentu uruchomienia do momentu katapultowania przebywał na pokładzie sp z zamiarem wykonywania lotu. W momencie pociągniecia czerwonego uchwytu między nogami pilot opuścił pokład sp a maszyna z 3000 m wg. QFE spadła w teren zalesiony - czyli (A) Awaria.
    Od amtego dnia żaden pilot nie wykonał lotu na samolocie, nie została wypracowania decyzja przez Inspektora Sił Powietrznych co dalej z 22 i 23 BLT które nie trzymają dyżuru bojowego zgodnie z ich podstawowym przeznaczeniem. Dla DGRSZ przykrywką do mediów jest to że po ostatnie zdarzenie lotnicze w marcu na samolocie Mig-29 nie zostało zbadane przez KBWL LP narzędzie IMON ds. BL nie mylić z PKBWL która nie bada zdarzeń w lotnictwie wojskowym tylko w cywilu.
    Co za tym idzie, nie zbadane zdarzenie, ładnie się to nazywa Komisja prowadzi prace mające na celu zbadanie przyczyn i okoliczności powstania zdarzenia. Jej prace muszą się zakończyć Raportem Końcowym np nr 345/12/2019, jawny dokument w MON, nie do publikowania poza strukturami, ale on się nie prędko ukaże bo trzeba przecież mieć co powiedzieć dla cywil bandy, podatników co chcą informacji oficjalnej i ustosunkowanie się organizacji na którą pracujemy. Nie ukaże się prędko bo trzeba chronić tyłek ludzi za to odpowiedzialnych patrz Awaria z grudnia 2017 gdzie raport nie został wydany, sprawca - pilot LUCKY WOOD ma do poprawki egzamin z CRM, MCC i Instrukcji użytkowania w locie, obecie pełni służbę w strukturach 8. BLTr trzon lotnictwa w SP wg. corocznej analizy statystycznej ilości wykonanego nalotu w skali roku kosztem nalotu innych Jednostek DGRSZ.
    Dowódca 23. BLT został mianowany na wyższe stanowisko służbowe w strukturach 1.SLT, wyznaczono w DGRSZ poprzez wydanie Rozkazu Personalnego, nowego Dowódcę 23. BLT i w ten sposób sprawa rozeszła się pod dywan., a raportu nie ma.
    Po Awarii 18.12.17 szybka profilaktyka i latanie.
    05.07.18 Katastrofa, szybka profilaktyka, paliwówka, testy Nadarzyce i jazda w listopadzie w powietrze.
    04.03.19 Awaria i cisza na niebie, Komisja pracuje.
    Niestety czas robi swoje z tymi samolotami, na przykładzie z ww. Awarii zawiodła MACHINE-maszyna nie MAN- człowiek.
    Samoloty spadały i będą spadać takie jest lotnictwo.
    Lotnictwo SZ RP jest w kropce(.) utworzone są struktury nirwydolne, źle określone normy naliczeniowe na sp, mała obsada etatowa Jednostki, generowanie ogromnej liczby nadgodzin, spadek morali, brak progressu w szkoleniu lotniczym bo ja jestem najlepszym pilotem w Jednostce mam 2500h nalotu rzeczywistego jestem wyszkolony w chmurach w dzień ale nie wyszkole ciebie młody Poruczniczku bo Ja jestem Dowódcą KL Kapitanem Bomba. Anegdota z byłej pracy... hi. hi. A takich Jednostek jest wiele i o tym się nie mówi. Rzenująca rzeczywistość Polskiego Lotnictwa Wojskowego i MON ale mam to za sobą.
    Dobra ale nie o tym mowa...

    W telegraficznym skrócie...
    Dnia X/X/19 Organizator lotów - Dowódca Jednostki organizacyjnej wydał na 3 dni Rozkaz Wykonania zadania lotniczego określił godziny wykonywania lotów.
    Dnia X roku Y w godzinach Z, loty szkolno-treningowe, na samolocie Mig-29 UBM.
    Samolot nr. 10, zapas 11, misja 1 i 2.
    Załoga ppłk A Dowódca sp, ppłk B pilot szkolony misja 1.
    Załoga ppłk B Dowódca sp, ppłk A pilot szkolony.
    Dowódca Jednostki nie musi jako pierwszy się wznawiać wyznacza do tego dwóch najbardziej doświadczonych sobie podległych z GDL-u którzy wznawiają siebie nawzajem zgodnie z RL-2016.

    W końcu do rzeczy, nazasadzie anegdotki lotniczej to będzie szybciej.

    Przyjeżdżam 3h przed lotami, dojeżdża kolega i reszta.
    Breffing, wstępne przygotowanie do lotów, kawa, PTL, KSR-y, przygotowanie bezpośrednie, papieros, łyk kawy i do Sparki. Idziemy we 2 ja wznawiam Jockeya siedzę w II.
    Uruchomienie, KSA ok, kontrola przedstartowa, kołowa ie, start, lot 30 minut strefą DVFR w VMC z zajściem wg ILS, lądowanie.
    Po wyłączeniu odtworzenie gotowości bojowej Sparki dla nas 2h przerwy i po 3h taki sam lot tylko że zamiana kabinami.
    Potem my wznawiam dalej instruktorów, oni dowódców klucza a oni tych co są COMBAT READY aż na końcu młodzież.
    Tak to wygląda, to tylko dzień VFR w VMC, później NVFR w VMC, DIFR w VMC, DIFR w IMC, później NIFR w VMC i NIFR w IMC - warunki nie niższe niż przy overcast, podstawa 120m, widzialność 1,5km, w sumie to już nie pamiętam czy to NVFR Spec czy już IFR.
    mammecyje, Valdi, 3bird and 10 others like this.

  3. #803

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cris Zobacz posta
    Nie potrzeba instruktora z zewnątrz, można wznowić siebie nawzajem.
    Trochę trąca to patologią i nadużyciami.

  4. #804

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    100 milowy las

    Domyślnie

    Cris. Konkret!

  5. #805

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    CRC, tak samo mieliśmy dogadać się z Norwegami i Holendrami w sprawie OP. Nic z tego nie wyszło.
    Ty w wojsku kompletnie nie byłeś. SKW to nie CBA. Oni nie wyznaczają sobie zadań. Dostają dyspozycje - nie rozkaz - od zwierzchnika cywilnego, czytaj MON aby przy przetargach wrzucić na bęben całą menażerię zajmującą się przetargiem. Więc to robią bo taka jest ich praca - nie służba. Praca i dyspozycje bo SKW to nie służba wojskowa, przestała nią być kiedy oficerem operacyjnym zostaje cywil. To samo dotyczy SWW.
    Jak myślisz że w MONie są cyrki to popatrz na MSW przy przetargu na Tetrę, śmigłowce, pistolety. Popatrz jaka słomiana betonoza.

    Takie a nie inne podejście to nie wina instytucji ale ludzi którzy tworzą te instytucje. Masz przykład na codzień w pracy, szkole, na ulicy. Naród tępy jak biednego chama siekiera.

    Hans, skąd wziąć instruktora ? Między innymi tak w 36 szkolili się piloci i takowy był tego efekt. Z konstrukcjami zachodnimi to nie przejdzie bo producent wyjmie wtyczkę i zostawi zabawki bez baterii. Dlatego na eksploatacje F16 tak trudno znaleźć kasę bo wszystko jest robione na biało a nie na partyzanta.
    Ostatnio edytowane przez Beteleguese ; 10-10-2019 o 10:10 Powód: Literówki
    mcxmcx likes this.

  6. #806
    Awatar nomen82

    Dołączył
    Nov 2012

    Domyślnie

    @cris Szacun!

  7. #807
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cris Zobacz posta
    Niestety czas robi swoje z tymi samolotami, na przykładzie z ww. Awarii zawiodła MACHINE-maszyna nie MAN- człowiek.
    Niestety i to sie mocno nie zgadza…
    Z tego co mi wiadomo przyczyna wszystkich zdarzen na samolotach MiG-29, oprocz jednej katastrofy w Malborku byl tzw. czynnik ludzki, a nie samolot. Na dobra sprawe ta katastrofe mozna tez by do tej kategorii zaliczyc, poniewaz SP RP nie wdrozyly rosyjskiego biuletynu w zakresie filtru paliwowego, ktory byl bezposrednia przyczyna katastrofy.
    To ze nie ma do dzisiaj raportow daje do myslenia… Zainteresowani z “branzy” dokladnie wiedza co jest grane i co sie wydarzylo…
    A na koniec, to tak na prawde to glownie polityka zalezy na tym by te eks-rosyjskie maszyny uziemnic i cala ta systuacja jest im bardzo na reke.

    lukaszjb, Valdi, Kazor and 1 others like this.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  8. #808
    Awatar Syrenek

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Więc łaskawie nie pisz o technice, o której nie masz pojęcia. To, że znasz rozwinięcia magicznych skrótów (AESA, JASSM, itd.), ktorych jest pełno w internecie, ani trochę nie czyni z Ciebie specjalisty.
    Proponuję Dranio na początku nauczyć się czytać ze zrozumieniem. Jest to umiejętność na poziomie szkoły podstawowej gdzie samoloty "buduje się" z kartki papieru wyrwanej z zeszytu:

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Określiłem się już raz jako hobbysta i starczy.
    I prosił bym moderatorów o pozostawienie tej odpowiedzi by Dranio sobie mógł przyswoić jej sens. Niektórzy potrzebują więcej czasu na zrozumienie słowa hobbysta. I należy dać im szansę...

    Już około 10 lat nie mam styczności z wojskiem i nie śmiał bym się nazwać specjalistą...w jakiejkolwiek dziedzinie, nawet robienia latawców.

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    To ze nie ma do dzisiaj raportow daje do myslenia…
    Nadarzyła się "okazja" wygasić MiGi. W końcu Błaszczak wypompuje z budżetu MON ponad 15 miliardów do USA...skądś trzeba te pieniądze pozyskać.

    F-35, program Wisła - Patriot, Homar - HIMARS...to niebanalne koszty i wszystko realizowane na zasadzie zakupu gotowego produktu z serwisem za granicą czyli totalny drenaż budżetu MON.

    I na tym chyba poległy MiGi...przy okazji można uwalić WZLe i przekazać kompetencje do amerykańskiego Mielca. Jak kiedyś pisałem na tym forum - PSP to w przyszłości świat Lockheed Martina.

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Na dobra sprawe ta katastrofe mozna tez by do tej kategorii zaliczyc, poniewaz SP RP nie wdrozyly rosyjskiego biuletynu w zakresie filtru paliwowego, ktory byl bezposrednia przyczyna katastrofy.
    Jeszcze jedno, moje kasowane posty o ukraińskich MiGach-29 jednak miały rację bytu.

    "Ale możemy porównywać nasze samoloty do samolotów Ukrainy. Dlatego Twój post o rosyjskich modernizacjach jest bez sensu. Gubimy solidny punkt odniesienia. MiGi-29 Ukrainy nie maja wsparcia RSK MiG.

    Może trzeba schować dumę w kieszeń i poprosić Ukraińców o pomoc. Jak tu już wykazano potrafią trochę więcej niż Polacy zrobić z MiGiem-29, choćby firma Radionix."

    Nawet Uraińcy będąc w stanie wojny z Rosją nie doprowadzili do takiej sytuacji na swoim sprzęcie.

    Wygląda na to że PSP to jedyny wyjątek na świecie...na kilkaset latających MiGów-29 różnych odmian.
    Ostatnio edytowane przez frik ; 15-10-2019 o 09:17

  9. #809
    Awatar cris

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Mińsk Mazowiecki

    Domyślnie

    Pan Nobie napisał:Niestety i to sie mocno nie zgadza…
    Z tego co mi wiadomo przyczyna wszystkich zdarzen na samolotach MiG-29, oprocz jednej katastrofy w Malborku byl tzw. czynnik ludzki, a nie samolot. Na dobra sprawe ta katastrofe mozna tez by do tej kategorii zaliczyć.

    Spoko. Szkoda że zająłem czas swoim poprzednim długim postem, skoro Pan wie co dalej w trawie piszczy, to proszę o więcej konkretnych i szczegółowych informacji na temat 3 zdarzeń lotniczych w których maszyny uległy zniszczeniu nie nadającym się do dalszej eksploatacji.
    KBWL LP chętnie zaczerpie informacji dzięki którym szybciej wyda 2 raporty końcowe z awarii z 18.12.17 i 04.03.19 oraz zmieni treść raportu końcowego z wypadku z Malborka.

  10. #810
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cris Zobacz posta
    Spoko. Szkoda że zająłem czas swoim poprzednim długim postem, skoro Pan wie co dalej w trawie piszczy, to proszę o więcej konkretnych i szczegółowych informacji na temat 3 zdarzeń lotniczych w których maszyny uległy zniszczeniu nie nadającym się do dalszej eksploatacji.
    KBWL LP chętnie zaczerpie informacji dzięki którym szybciej wyda 2 raporty końcowe z awarii z 18.12.17 i 04.03.19 oraz zmieni treść raportu końcowego z wypadku z Malborka.
    Cris jesli pracujesz/pracowales w branzy to zdajesz sobie sprawe ze to zacne forum nie jest miejscem odpowiednim do publikowania jakichkolwiek szczegolowych informacji… z oczywistych wzgledow
    Liczba utraconych samolotow MiG-29 to 3 w wypadkach i 1 w katastrofie. Samolot, ktory ulegl spaleniu w sierpniu 2016 r. w 22 BLT. w Malborku jest nadal na stanie jednostki i zostal przekazany do WZL-2 S.A. w celu remontu, ktory z tego co wiem jest calkowicie nieoplacalny
    Z tego co mi wiadomo protokul z wypadku w dniu 18.12.17 zostal juz zamkniety.
    Na koniec mam nadzieje radosna informacja, MiG-i 29 maja zostac przywrocone do lotow z poczatkiem listopada
    Valdi and frik like this.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  11. #811

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Syrenek Zobacz posta
    Proponuję Dranio na początku nauczyć się czytać ze zrozumieniem. Jest to umiejętność na poziomie szkoły podstawowej gdzie samoloty "buduje się" z kartki papieru wyrwanej z zeszytu:



    I prosił bym moderatorów o pozostawienie tej odpowiedzi by Dranio sobie mógł przyswoić jej sens. Niektórzy potrzebują więcej czasu na zrozumienie słowa hobbysta. I należy dać im szansę...

    Już około 10 lat nie mam styczności z wojskiem i nie śmiał bym się nazwać specjalistą...w jakiejkolwiek dziedzinie, nawet robienia latawców.



    Nadarzyła się "okazja" wygasić MiGi. W końcu Błaszczak wypompuje z budżetu MON ponad 15 miliardów do USA...skądś trzeba te pieniądze pozyskać.

    F-35, program Wisła - Patriot, Homar - HIMARS...to niebanalne koszty i wszystko realizowane na zasadzie zakupu gotowego produktu z serwisem za granicą czyli totalny drenaż budżetu MON.

    I na tym chyba poległy MiGi...przy okazji można uwalić WZLe i przekazać kompetencje do amerykańskiego Mielca. Jak kiedyś pisałem na tym forum - PSP to w przyszłości świat Lockheed Martina.



    Jeszcze jedno, moje kasowane posty o ukraińskich MiGach-29 jednak miały rację bytu.

    "Ale możemy porównywać nasze samoloty do samolotów Ukrainy. Dlatego Twój post o rosyjskich modernizacjach jest bez sensu. Gubimy solidny punkt odniesienia. MiGi-29 Ukrainy nie maja wsparcia RSK MiG.

    Może trzeba schować dumę w kieszeń i poprosić Ukraińców o pomoc. Jak tu już wykazano potrafią trochę więcej niż Polacy zrobić z MiGiem-29, choćby firma Radionix."

    Nawet Uraińcy będąc w stanie wojny z Rosją nie doprowadzili do takiej sytuacji na swoim sprzęcie.

    Wygląda na to że PSP to jedyny wyjątek na świecie...na kilkaset latających MiGów-29 różnych odmian.
    Od kilku lat mam na co dzień do czynienia z firmami ukraińskimi zajmującymi się produkcją/remontami/obsługami technicznymi m.in. dla ichniejszego lotnictwa wojskowego. Są 100 lat świetlnych za nami w kwestiach kontroli jakości, spójności dokumentacji technicznej z dokumentacją obsługową itd.
    W przypadkach skrajnych można wyprodukować nową książkę urządzenia z żądanymi wpisami tudzież na urządzenie nanieść nową tabliczkę znamionową z żądanym P/N i S/N.

    Reasumując: Twoje internetowe mądrości i chęć pouczania innych możesz sobie śmiało włożyć w buty.
    mammecyje likes this.

  12. #812
    Awatar cris

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    Mińsk Mazowiecki

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Cris jesli pracujesz/pracowales w branzy to zdajesz sobie sprawe ze to zacne forum nie jest miejscem odpowiednim do publikowania jakichkolwiek szczegolowych informacji… z oczywistych wzgledow
    Liczba utraconych samolotow MiG-29 to 3 w wypadkach i 1 w katastrofie. Samolot, ktory ulegl spaleniu w sierpniu 2016 r. w 22 BLT. w Malborku jest nadal na stanie jednostki i zostal przekazany do WZL-2 S.A. w celu remontu, ktory z tego co wiem jest calkowicie nieoplacalny
    Z tego co mi wiadomo protokul z wypadku w dniu 18.12.17 zostal juz zamkniety.
    Na koniec mam nadzieje radosna informacja, MiG-i 29 maja zostac przywrocone do lotow z poczatkiem listopada
    Mniej lub więcej szczegółowe informacje nie podlegające przepisom o Ochronie Informacji Niejawnych powinno się publikować chociażby dla informacji podatników dzięki którym kadra ma z czego znacie żyć...
    Nadmieniam, że Raport nie został wydany z Awarii 18.12.17.
    beaviso and mcxmcx like this.

  13. #813
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez cris Zobacz posta
    Mniej lub więcej szczegółowe informacje nie podlegające przepisom o Ochronie Informacji Niejawnych powinno się publikować chociażby dla informacji podatników dzięki którym kadra ma z czego znacie żyć...
    Nadmieniam, że Raport nie został wydany z Awarii 18.12.17.
    W “idealnym swiecie” tak powinno sie to odbywac ale niestety Polska nie nalezy do idealow… i jesli chodzi o tego typu informacje nie jest raczej wyjatkiem. Osobiscie uwazam ze wszystkie te protokoly powinny byc publicznie dostepne, podobnie jak jest w lotnictwie cywilnym, bo sa swietnym zrodlem informacji i nauki w zakresie profilaktyki bezpieczenstwa lotow. Niestety prawda jest taka ze niektore fakty,ktore sie w nich znajduja sa bardzo niewygodne, zwlaszcza dla osob decyzyjnych stad tez decyzja o ich nieupublicznianiu. W Polsce nie ma swiadomosci tego ze czlowiek jest tylko czlowiekiem i popelnial, popelnia i bedzie popelnial bledy. Bledy, ktore dokladnie zdiagnozowane z wdrozona i natychmiastowo egzekwowana profilaktyka, a nie tylko pietnowane, moga sluzyc przyszlym pokoleniom pilotow, mechanikow i inzynierow jak ich skutecznie nie popelniac w przyszlosci. W innym przypadku daje sie niestety ciche przyzwolenie na kontynuowanie pewnych patologii…

    Hmmm, ja mam informacje o zamknieciu protokolu z awarii 18.12.17 ale czy jest juz dostepny do wgladu/omowienia tego nie wiem…
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  14. #814

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie

    Czy MiGi zostały już wyposażone, bądź są w trakcie (o ile to możliwe bez wykonania lotu do WZL) wyposażania w IFF XIIA (Mod 5)?


    https://www.defence24.pl/wojsko-kupu...rtym-przetargu
    Mowa tylko o 16 - wówczas jeszcze 16 - sztukach z Mińska. (lipiec 2016)

    https://www.defence24.pl/modernizacj...skich-migow-29
    Mowa o obu eskadrach. (czerwiec 2018)

    https://tinyurl.com/yxlfx5fd
    Cholera wie co i jak, ale wygląda na totalny bajzel. (październik 2019)

    M.

  15. #815

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez beaviso Zobacz posta
    Czy MiGi zostały już wyposażone, bądź są w trakcie (o ile to możliwe bez wykonania lotu do WZL) wyposażania w IFF XIIA (Mod 5)?

    (…)

    https://tinyurl.com/yxlfx5fd
    Cholera wie co i jak, ale wygląda na totalny bajzel. (październik 2019)

    M.
    Mam wrażenie, że ten artykuł to lobbing na rzecz PIT-Radwar.

Strona 41 z 41 PierwszyPierwszy ... 31 39 40 41

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •