Cytat:
Jak wygląda dzisiaj oleśnickie lotnisko? Stan resztek ogrodzenia jest fatalny i wymaga ono w całości wstawienia. W części płn. są dawne budynki administracji, pozostałości po hangarach oraz niefunkcjonująca infrastruktura techniczna. W części centralnej mamy pas z drogą startową (2.420 x 30 m) oraz sieć dróg kołowania. Stan nawierzchni drogi startowej, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych uniemożliwia ich lotnicze wykorzystanie. Modernizacji wymaga nawierzchnia (ma liczne spękania i ubytki). Rekultywacji wymaga również teren pasa startowego oraz przestrzeni trawiastej. W części płd.-wsch. znajduje się baza rekreacyjno-wypoczynkowa (9 domków letniskowych, basen odkryty, zbiorniki wodne). Jej stan techniczny jest zły...
Jak ma lotnisko wyglądać już jutro?
Od lądowiska do Cargo
Rozwój lotniska ma odbywać się w 3 etapach: I - uruchomienie lądowiska i rozpoczęcie procedury wpisu do ewidencji lotnisk cywilnych; II - uruchomienie Powiatowego Lotniska, III - uruchomienie funkcji cargo.
Lądowisko, które ma powstać w I etapie, to wydzielony obszar do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu. Co jest doń potrzebne? M.in. uruchomienie przestrzeni pod trawiasty pas startowy, wygrodzenie panelowe lotniska z monitoringiem na całej długości, wyznaczenie wokół lotniska trasy sportowo-rekreacyjnej, budowa drogi dojazdowej (ze szlabanami), bram wjazdowych i bazy rekreacyjno-wypoczynkowej, modernizacja drogi startowej i dróg kołowania, rekultywacja pasa startowego, lokalizacja rękawa lotniczego. Szacunkowe koszty - 13,5 mln zł. Do tego dochodzi 540 tys. zł na roczne utrzymanie. Termin zakończenia I etapu - luty 2013 r.
Etap II to powstanie lotniska użytku publicznego. Zakłada się reaktywację ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Oleśnica - Syców - Kępno oraz budowę nowego przystanku kolejowego Oleśnica Lotnisko. Oba te elementy wydają się jednak mało realne... Program inwestycyjny to m.in. budowa terminala z wieżą kontroli lotów i parkingiem, założenie oświetlenia drogi startowej, budowa kolejnych dróg - kołowania, dojazdowej, serwisowych, szybkiego zjazdu dla grup ratowniczych, oraz lokalizacja rękawa lotniczego. Szacunkowe koszty - 60 mln zł. Roczne utrzymanie - 580 tysięcy zł. Termin zakończenia II etapu - marzec 2014 r.
Etap III to wprowadzenie transportu towarowego. Terminal cargo to wydzielona część portu lotniczego świadcząca usługi załadunku, wyładunku i magazynowania towarów przesyłanych drogą lotniczą. Nakłady inwestycyjne to m.in. uruchomienie cargo (budowa terminalu, urządzenia do obsługi, magazyny, terminal dla ciężarówek, baza paliwowa), wygrodzenie panelowe obszarów lotniska z monitoringiem na całej długości, budowa dodatkowych bram wjazdowych, rozbudowa - drogi startowej do szerokości 45 m i północnej drogi kołowania do 23 m. Szacunkowe koszty - 21,35 mln zł. Roczne utrzymanie wzrasta do 680 tys. zł. Termin zakończenia III etapu - wrzesień 2015 r.
Lotnisko cargo miałoby powstać w 26 miesięcy (to 784 dni, w tym 560 dni roboczych)! Czy to realne?
Zarządzała będzie spółka
Kto będzie zarządzał lotniskiem? Spółka akcyjna, której właścicielami mają zostać: samorząd województwa dolnośląskiego, skarb państwa (przedstawiciel wojewody dolnośląskiego), Starostwo Powiatowe w Oleśnicy i samorządy lokalne (przedstawiciele Rady Powiatu Oleśnickiego i rad gminy miejskiej i wiejskiej Oleśnicy). Przedstawiciele właścicieli plus reprezentant Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska zostaną członkami rady nadzorczej spółki. Ich wybór oraz wybór członków (2-3-osobowego) zarządu spółki odbywał się będzie uchwałą zgromadzenia wspólników.
Zagrożenia: hałas, konkurencja i brak pieniędzy
Na hałas narażeni będą mieszkańcy 3 terenów: mieszkalno-usługowych (dawna jednostka wojskowa) i zabudowy jednorodzinnej (Zielone Ogrody) w Oleśnicy oraz zabudowy mieszkaniowej w Cieślach. Jakie są bariery dla lotniczego hałasu? Szpaler drzew i ogródki działkowe przy Wileńskiej oraz teren zadrzewiony w okolicy Cieśli; fakt, że loty odbywać się będą tylko w dzień (oświetlenie pasa ma charakter pomocniczy w razie złej pogody) i wyłącznie na kierunku wschodnim - nie nad Oleśnicą. Przypomnijmy, że na łamach Panoramy zamieszczaliśmy już głosy mieszkańców, którzy obawiają się hałasu i zapowiadają protesty.
Czy powinniśmy obawiać się konkurencji? Obecnie obsługę pasażerskiego i towarowego ruchu lotniczego zapewnia głównie Port Lotniczy Wrocław-Strachowice. Współpraca z nim ma być jednak atutem oleśnickiego lotniska. Nasz powiat znajduje się też w zasięgu obsługi 3 innych lotnisk cywilnych - w Michałkowie k. Ostrowa Wlkp., Strzyżewicach k. Leszna i Polskiej Nowej Wsi k. Opola. Ponadto w promieniu dojazdu 100 km od Oleśnicy usytuowanych jest 13 lądowisk.
Najważniejsze zagrożenie projektu to brak pieniędzy...
Ile trzeba zainwestować, ile można zarobić?
Aby uruchomić lotnisko cargo, trzeba wydać 96,24 mln zł (w tym 94,5 mln na inwestycje i 1,73 mln na dokumentację). To symulacja, bo dopiero wycena kosztorysowa przybliży rzeczywiste koszty.
Skąd wziąć takie pieniądze? Nie ma ich ani powiat, ani miasto, ani gmina Oleśnica. Miasto wyda w tym roku ok. 30 mln zł na wszystkie inwestycje, gmina 6,1 mln zł, a powiat ok. 12 mln zł. I powiat, i gmina są już zadłużone.
Konieczne jest otrzymanie dotacji unijnej. Projekt zakłada, że wyniesie ona 68,5 mln zł. To warunek sine qua non. Bez jego spełnienia o lotnisku można tylko pomarzyć. Jeśli zaś uda się ją otrzymać, będzie nadal brakowało 27,7 mln zł. Na taką kwotę trzeba zaciągnąć wieloletni (na 15 lat) kredyt. Odsetki od niego wyniosą 8,85 mln zł. Kto go zaciągnie? Jeśli spółka, to potrzebne będą zgody rad wielu samorządów. Powiat? Mało prawdopodobne...
Projekt finansowy zakłada, że w ciągu 25 lat wpływy wyniosą 194,65 mln zł. Ale... Ale z opłat lotnisko ma zarobić 81,76 mln zł. Wydatki zaś to 57,31 mln zł. Zysk wynosi więc 24,45 mln zł (ok. 1 mln na rok). Skąd więc 194 mln wpływów? Stąd, że projekt sumuje wpływy z opłat z dopłatami właścicieli (dokapitalizowanie spółki). A te przez ćwierć wieku mają wynieść 112,89 mln zł, czyli średnio 4,5 mln zł rocznie. Czy udziałowców będzie na to stać?
Zdaniem autorów projektu finansowe „wyniki symulacji są zachęcające do podjęcia decyzji o przystąpieniu do realizacji tego projektu”. Ale dodają: „Bez pomocy publicznej oraz dopłat właścicieli do kapitału spółki przedsięwzięcie staje się nieopłacalne”...
Przy pisaniu korzystałem z opracowania pn. „Udogodnienia komunikacyjne potencjalnym czynnikiem rozwoju gmin powiatu oleśnickiego - Analiza strategii rozwoju”, które zostało wykonane przez IME Consulting z Biestrzykowa.
Roman Rybak