Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 75
Like Tree5Likes

Wątek: Lotnisko w Oleśnicy

  1. #21
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie


    Polecamy

    I mniej optymistycznie z innego źródła
    Panorama Oleśnicka
    LOTNISKO BEZ PRZEŁOMU

    Agencja Mienia Wojskowego bardzo mocno optuje za sprzedażą terenu po oleśnickim lotnisku. Czy uda się złamać ten opór?


    1,5-godziny trwało spotkanie w Ministerstwie Infrastruktury w sprawie przyszłości oleśnickiego lotniska. Z jednej strony w rozmowach (odbyły się we wtorek 23 listopada) uczestniczyli starosta Z. Potyrała, wicemarszałek województwa Zbigniew Szczygieł, poseł Michał Jaros oraz przedstawiciele Politechniki Wrocławskiej i biznesmen, który myśli o partnerstwie publiczno-prywatnym po uruchomieniu lotniska. Z drugiej zasiedli Michał Idzik - podsekretarz stanu ds. uzbrojenia i lotnictwa w Ministerstwie Obrony Narodowej, prezes Agencji Mienia Wojskowego Kazimierz Michalski oraz szef szkolenia w Siłach Powietrznych gen. Michał Cwojdziński.
    - Przedstawiliśmy nasze argumenty przemawiające za utrzymaniem funkcji lotniska - powiedział Panoramie Zbigniew Potyrała. - Lotniska, które miałoby być pomocniczym w stosunku do portu we Wrocławiu, a nie konkurencyjnym. Mówiliśmy o szansach, jakie dla powiatu i całego regionu daje lotnisko położone przy drodze S8. Przedstawiliśmy propozycje utworzenia w Oleśnicy Centrum Szkoleniowo-Badawczego Instytutu Lotnictwa Politechniki Wrocławskiej - dodaje.
    Jakie był efekt rozmów? Wiceminister Idzik zaproponował, aby starosta wystosował pisma do szefów: MON, MSWiA i Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o zmianę rozporządzenia, w myśl którego oleśnicki obiekt jest jedynym powojskowym lotniskiem nie zachowującym swojej dawnej funkcji.
    Na ewentualną odpowiedź przyjdzie ministrów nam jednak czekać do końca marca 2011 roku. Czy uda się przełamać opór Agencji Mienia Wojskowego? Na spotkaniu w Warszawie jej dyrektor bardzo mocno zanegował oleśnicki projekt. AMW chce koniecznie ten teren sprzedać…
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  2. #22

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Agencja Mienia Wojskowego, wystawiła kolejne działki na terenie lotniska na sprzedaż, chyba nic z planów starostwa nie wyjdzie, tymczasem Raport: do 2020 r. powinien powstać Centralny Port Lotniczy - Biznes w Onet.pl po prostu Polska...

  3. #23
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Oleśnica: Będą domy a nie samoloty - Oleśnica - Naszemiasto.pl
    Agencja Mienia Wojskowego nic nie robi sobie z władz powiatu, które chcą przejąć lotnisko. W maju sfinalizuje sprzedaż jego części
    Starosta Zbigniew Potyrała na bieżąco informuje o postępach rozmów, których finałem ma być przejęcie od Skarbu Państwa oleśnickiego lotniska. – Coraz więcej osób mamy po swojej stronie – zapewniał nas kilka tygodni temu.
    Tymczasem okazuje się, że rozmowy na szczeblu powiat - ministerstwo infrastruktury to jedno, a działania Agencji Mienia Wojskowego drugie. Agencja chce sprzedać w maju jedną z największych działek stanowiącą część oleśnickiego lotniska. Chodzi o 5 ha gruntu leżącego za gminnym Orlikiem, wzdłuż ulicy Wileńskiej. Urzędnicy chcą za nią 3,5 mln zł. – Nieruchomość położona jest w sąsiedztwie zabudowy jednorodzinnej, ogródków oraz nowego osiedla – reklamują teren. Informują także, iż wprawdzie działka posiada funkcję IS, czyli tereny specjalne, ale przepisy pozwalają na zmianę funkcji na mieszkaniową, usługową, czy też aktywności gospodarczej. Słowem, można na niej zrealizować niemal każdą inwestycję.
    Starosty takie działania nie dziwią. Podkreśla, że na spotkaniach w Warszawie przedstawiciele Agencji ostro wypowiadają się na temat planów powiatu w stosunku do lotniska. – A my uparcie przedstawiamy argumenty przemawiające za utrzymaniem jego funkcji – przypomina . – Lotniska, które byłoby pomocnicze w stosunku do wrocławskiego portu. Mówimy o szansach, jakie dla regionu daje lotnisko położone przy S8. Przedstawiliśmy propozycje utworzenia Centrum Szkoleniowo-Badawczego Instytutu Lotnictwa.
    Małgorzata Golińska z Agencji Mienia Wojskowego rozumie te działania, ale zwraca uwagę, że obecnie sporny teren nadal należy do Agencji. – I mamy prawo nim rozporządzać – mówi rzeczniczka AMW, podkreślając, że działka zostanie sprzedana pod zabudowę mieszkaniową. – To przecież także sprzyja rozwojowi powiatu– twierdzi.
    Kto wygra walkę z czasem? Powiat czy Agencja, która transakcję chce przeprowadzić już wiosną.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  4. #24

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez paulus76 Zobacz posta
    Mówimy o szansach, jakie dla regionu daje lotnisko położone przy S8. Przedstawiliśmy propozycje utworzenia Centrum Szkoleniowo-Badawczego Instytutu Lotnictwa.
    A co ta lotnicza tylko z nazwy placówka mogła by tam badać? Pomysł na miarę Skorpiona, Piranii i innych rekinów wylatujących z desek naszych wizjonerów z Okęcia. Co do samego lotniska: infrastruktura jest zrujnowana, droga startowa zarośnieta trawą i pewnie niezbyt dużej nośności - projektowana jako lotnisko zapasowe dla szybkich...
    Bliżej siedziby ILu jest kilka innych opuszczonych porównywalnych obiektów, jak choćby lotnisko w Nowym Mieście, czy Sochaczewie.
    Szkoda że zniknie kolejne lotnisko tylko dlatego że nie ma pomysłu na działalność. :-(
    pozdrawiam
    Nuras

  5. #25

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Koledzy, w każdym razie, szkoda terenu,bo jest mega ogromny. Dziś podczas rowerowej eskapady, byłem świadkiem, jak facet leciał cessną wylądował chwile pociągnął po lotnisku i poleciał dalej.

  6. #26

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Lotnisko jeszcze w tym roku?

    Możliwe, że jeszcze w tym roku powiat przejmie teren byłego lotniska wojskowego. Obiektem są już zainteresowane poważne firmy z zagranicy. Otwarcie lotniska przewiduje się do 2014 r.

    - Jesteśmy bardzo blisko celu. Zmienione rozporządzenie jest już gotowe i już w czerwcu powinno wejść w proces legislacyjny. Właście trzy miesiące od jego podjęcia, czyli prawdopodobnie jeszcze w tym roku powiat może być właścicielem lotniska - mówił starosta Zbigniew Potyrała na wczorajszym zebraniu Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska Oleśnica.

    Wraz ze mianowanym przez siebie pełnomocnikiem ds. lotniska Zdzisławem Kierkiczem przestrzegali jednak przed zbytnim hurraoptymizmem.

    Jak mówił Z. Potyrała, Oleśnica obok sprzymierzeńców w osobach kilku posłów, marszałka województwa, wojewody i władz samorządów ościennych ma też przeciwników pomysłu reaktywacji lotniska. Obawiają się oni, że obiekt będzie konkurencją dla Wrocławia.


    Uczestnicy spotkania przedstawiali argumenty za powstaniem lotniska

    Inna sprawa to bariery biurokratyczne jakie od samego początku muszą pokonywać zwolennicy ponownego uruchomienia lotniska. Wczoraj minęły dokładnie dwa lata od wniosku starosty w sprawie zaliczenia Oleśnicy do listy terenów, które mają zachować swój lotniczy charakter.

    - Poważne firmy pytają już o to, kiedy będzie mieć w końcu lotnisko. Możemy stracić ogromną szansę i to nie z naszej winy, ale z powodu pseudowładzy warszawskiej. Tylko grzeczność pana starosty sprawiła, że nasza skarga doszła wyłącznie do premiera, a nie poszła tam gdzie powinna dotrzeć, do trybunału i prokuratora generalnego - mówił Z. Kierkicz.

    Jak informowano na spotkaniu, oleśnickim lotniskiem interesuje się już jedna z brytyjskich firm, która wystosowała już nawet w tej sprawie list intencyjny. Brytyjczycy są chętni wspomóc stawianie pierwszych kroków w reaktywacji obiektu oraz gotowi zainwestować nie tylko wiedzę, ale również sprzęt i kapitał. Swój wkład deklaruje też spółka AirCargo.


    Być może powiat jeszcze w tym roku przejmie lotnisko

    Przypomnijmy, że już wcześniej swoje plany wyraził Instytut Inżynierii Lotniczej wrocławskiej politechniki, który widzi szansę na utworzenie bazy naukowo-badawczej. Jak wyjaśnił wczoraj przedstawiciel instytutu Wiesław Wróblewski, w planie jest już kilka projektów, m.in. w zakresie autostrad lotniczych.

    - Jesteśmy realistami i tonujemy to, ale spotkaliśmy się z potencjalnym brytyjskim partnerem, rozmawialiśmy z fachowcami, którzy uważają, że przy dobrze stworzonej ofercie są w stanie zainwestować w ten projekt duże pieniądze. Nie chcemy działać pochopnie, lecz chętnie wysłuchamy każdej z propozycji współpracy - tłumaczył pełnomocnik starosty ds. lotniska.

    Na zebraniu przekonywano, że lotnisko jest ogromną szansą na szerszy rozwój powiatu i miasta, ponieważ sprawiłoby, że Oleśnica stałaby się atrakcyjnym węzłem komunikacyjnym, co przyciągnie inwestorów i przedsiębiorców nie tylko z Polski, ale z zagranicy.

    - Lotniska ma szansę być uzupełnieniem dla Wrocławia, a nie konkurencją. Kiedy dokończona zostanie AOW i S8, dojechać będzie tam można od nas w pół godziny. Mimo, że leży poza miastem to lotnisko będzie istotnym narzędziem rozwojowym nie tylko dla Oleśnicy, ale i dla całego regionu, dlatego w całości ten pomysł popieramy - powiedział burmistrz Jan Bronś.

    Podobnego zdania był gość spotkania Grzegorz Drelich z firmy Skanska, który zwrócił uwagę, że lotnisko leży u zbiegu czterech potężnych aglomeracji wojewódzkich i obejmie swym zasięgiem aż osiem powiatów. Siłą Oleśnicy miałoby być właśnie korzystne położenia i możliwości komunikacyjne - drogi (trasa S8 i droga krajowa nr 8), kolej (jeśli udałoby się reaktywować linię nr 181) i dopełniające je lotnictwo.

    Jak przypominał obecnym Z. Potyrała, przejęcie lotniska to osiągnięcie pewnego celu, ale tak naprawdę dopiero początek trudnej drogi, związanej z wysokimi nakładami finansowymi. Otwarcie lotniska miałoby nastąpić w ciągu 3 lat od przejęcia, a pełny rozwój przedsięwzięcia i budowa całej infrastruktury to w ocenie starosty około dziesięciu lat.

    Wstępna koncepcja zakłada, że lotnisko pełniłoby funkcję głównie transportową. Planowany jest gruntowany remont wraz z poszerzeniem pasów do 40, a nawet 60 m i wydłużeniu do 2,5 km.

    - Samoloty pasażerskie na 30 metrowym pasie nie mogą lądować, ale towarowe już tak i na transport towarowy, który teraz dynamicznie się rozwija, chcemy postawić - wyjaśniał Z. Kierkicz.

    Dodał również, że zawnioskowano także o dodatkowy teren po drugiej stronie "ósemki", gdzie mogłoby być składowisko towarów. Oprócz tego możliwe byłoby przyjmowanie samolotów biznesowych i odciążenie Wrocławia podczas Euro 2012, na wzór lotnisk o podobnych położenie względem Berlina, które podczas Mistrzostwa Świata sprzed pięciu lat obsługiwały małe samoloty.

    Lotnisko doczekało się już swojej strony internetowej stworzonej przez Patryka Rejaka i Arkadiusza Olejnika przy współpracy z Jarosławem Bartczakiem. Serwis powstał w czterech językach, można na nich zobaczyć lotnisko z lotu ptaka, znaleźć informacje o stowarzyszeniu, partnerach, stare fotografie, plany i wiele ciekawostek na temat terenu. Strona jest dostępna pod adresem Lotnisko Oleœnica.

  7. #27
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Panorama Oleśnicka

    Na sesji Rady Miasta Oleśnicy w piątek 17 czerwca poseł Platformy Michał Jaros oświadczył, że ma "prezent dla Oleśnicy".
    - Zostałem dzisiaj poinformowany, że Ministerstwo Infrastruktury jest już po konsultacjach resrtowych, w poniedziałek będzie gotowe rozporządzenie o przyznaniu lotniska powiatowi oleśnickiemu. Potem przejdzie ono przez rządowe Centrum Legislacji, następnie zaopiniuje je Ministerstwo Obrony Narodowej, które już wyraziło zgodę, a na przełomie sierpnia i września rozporządzenie ukaże się w Dzienniku Ustaw - powiedział parlamentarzysta.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  8. #28
    Awatar marjak92

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kłodzko

    Domyślnie

    Czy jest jakaś możliwość wejścia na teren lotniska i zrobienia kilku zdjęć?


    Nikon D90 + 18-105mm f/3.5-5.6G VR + 50mm f/1.8 + SB 600 + MB-D80

    marjak92

  9. #29
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Na części lotniska przy drodze nr 8 (tam gdzie hangary i inne budynki) przechowywane są obecnie maszyny drogowe firm budujących trasę S-8. W związku z tym, ten obszar jest dość mocno pilnowany przez firmy ochroniarskie. Od drugiej strony (droga na Bogusławice) powinno być spokojniej, ale kto wie?
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  10. #30
    Awatar marjak92

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Kłodzko

    Domyślnie

    Aha, mi chodzi raczej o pas startowy no i może troszkę dróg kołowania Nie wiem tylko czy jest możliwość wjechania tam samochodem. Jeśli jutro pogoda dopiszę to spróbuję, jeśli nie no to może innym razem dzięki za info!


    Nikon D90 + 18-105mm f/3.5-5.6G VR + 50mm f/1.8 + SB 600 + MB-D80

    marjak92

  11. #31
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Panorama Oleśnicka

    W ostatnich dniach napływały sprzeczne informacje o oleśnickim lotnisku. Przed tygodniem na łamach Panoramy w artykule "Lotnisko okrojone?" starosta Zbigniew Potyrała przyznał, że "chcą nas trochę okroić - wojsko chce zabrać teren od strony Wileńskiej - 110 hektarów". To oznaczało, że lotnisko zamiast ok. 350 miałoby tylko 240 hektarów. Ale już po zamknięciu ubiegłotygodniowego wydania Panoramy odbyło się spotkanie przedstawicieli Ministerstwo Infrastruktury i Ministerstwa Obrony Narodowej, na którym - jak powiedział nam Z. Potyrała - miano ustalić, że jednak okrojenia nie będzie. Miano też zlecić Agencji Mienia Wojskowego, aby wstrzymała sprzedaż blisko 5-hektarowej działki położonej obok gminnego orlika. Ona też ma wejść w skład przyszłego oleśnickiego lotniska. - W nowej wersji nasze lotnisko ma mieć 352 hektary - mówił zadowolony Z. Potyrała.
    I rzeczywiście - we wtorek 23 sierpnia na stronie Ministerstwa Infrastruktury ukazał się projekt rozporządzenia "zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego". Znalazł się w nim akapit poświęcony lotnisku w Oleśnicy. Wymieniono w nim wszystkie działki - w Cieślach, Poniatowicach, Spalicach i Oleśnicy - które wejdą w skład przyszłego lotniska. "Łączna powierzchnia nieruchomości przekazanych ze Skarbu Państwa do Powiatu Oleśnickiego w drodze darowizny wynosi 352,1089 ha" - napisano w rozporządzeniu.
    Teraz jego projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym. Za około 2 tygodnie powinien trafić pod obrady Rady Ministrów.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  12. #32
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    BIZNES ODRZUTOWIEC Z OLEŚNICY



    Polska firma opracowuje konstrukcję i chce wdrożyć do produkcji seryjnej ultralekki samolot odrzutowy dla 5 - 8 pasażerów. W Oleśnicy chce garażować prototyp i jest zainteresowana postawieniem u nas hali produkcyjnej. Dostała już 24 mln unijnej dotacji.

    Dzisiaj dawne oznaki zamożności - duży dom, limuzyna, jacht i kolekcja złotych zegarków - odchodzą w przeszłość. Są zbyt banalne... Prawdziwi krezusi biznesu kupują sobie dzisiaj prywatny odrzutowiec. W Polsce jest około 700 prywatnych samolotów, w większości 4-6-miejscowych i zarejestrowanych na firmy jak służbowe samochody. Samych odrzutowców może być 20–25. Prestiżowe samoloty marki Gulfstream kosztują ok. 40 mln zł.
    Ten, kto zbuduje odrzutowiec konkurencyjny cenowo, może stać się odkrywcą prawdziwej żyły złota. Nic dziwnego, że bardzo wysoką unijną dotację w ramach programu operacyjnego "Innowacyjna gospodarka" na zaawansowane technologiczne projekty otrzymała polska firma Metal-Master Sylwia Ładzińska z Jeleniej Góry na opracowanie nowego ultralekkiego samolotu. 24 mln zł trafiły do firmy, która opracowuje konstrukcję i chce wdrożyć do produkcji seryjnej samolot odrzutowy klasy VLJ (Very Light Jet) dla 5 - 8 pasażerów, o prędkości maksymalnej do 650 km/godz. i zasięgu do 2 tysięcy km, który może być obsługiwany przez jednego pilota. To typ małego samolotu typu business jet używane do podróży służbowych przez właścicieli i kadrę zarządzającą średnich i dużych korporacji.

    - Przed dwoma laty badaliśmy trendy w różnych dziedzinach i zwróciliśmy uwagę na coraz większe utrudnienia w podróżach biznesowych po Europie. Postanowiliśmy opracować alternatywny sposób transportu - tak o genezie pomysłu opowiadał konstruktor Rafał Ładziński, absolwent Politechniki Wrocławskiej, współwłaściciel firmy, w artykule Lot wznoszący polskiego przemysłu lotniczego (źródło: pkaero.prz.edu.pl/promocja/).
    Rafał Ładziński jest synem Zbigniewa Ładzińskiego, prezesa Dolnośląskiej Izby Rzemieślniczej we Wrocławiu. To osobiste kontakty starosty z prezesem sprawiły, że konstruktor zainteresował się Oleśnicą.
    - Jest zainteresowany garażowaniem swojego prototypu odrzutowca i próbami na naszym lotnisku - ujawnił Panoramie Zbigniew Potyrała. - W tym tygodniu mam otrzymać od niego ofertę biznesową. Jest też poważnie zainteresowany produkcją tych samolotów właśnie w Oleśnicy.
    Samolot ma kosztować około 2,5 mln zł. - Nie chcę za bardzo zdradzać szczegółów pomysłu. Konkurencja nie śpi. Gotowy samolot pokażemy za rok - mówił w marcu tego roku Gazecie Wyborczej R. Ładziński.
    Unijne środki firma wykorzystuje na opracowanie i przetestowanie nowych materiałów. Przeprowadzane są obecnie badania wytrzymałościowe i zmęczeniowe tychże materiałów oraz poszczególnych elementów konstrukcyjnych. Wykonana już została m.in. makieta samolotu w skali 1:5, która jest badana w tunelu aerodynamicznym. - Jest już po pierwszych - bardzo obiecujących - próbach - zdradza Z. Potyrała.
    Konstruktor w Oleśnicy chciałby zbudować dwa latające prototypy samolotów, które przeszłyby badania naziemne oraz w locie. Planuje wykonanie 120 godzin lotów pierwszego prototypu i 140 godzin drugiego.
    Jeśli strony się dogadają, a projekt odrzutowca doczeka się przemysłowej realizacji, to finalnym etapem byłoby wybudowanie w Oleśnicy hali produkcyjnej.
    Dodajmy na marginesie, że kilka firm, m.in Mercedes, złożyło oferty garażowania swoich małych samolotów biznesowych i startowania z oleśnickiego lotniska.

    Panorama Oleśnicka
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  13. #33
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Oleśnica będzie miała własne lotnisko? - Portal Radia Wrocław - Radio Wrocław
    Byłe podoleśnickie lotnisko wojskowe Spalice może przekształcić się w obiekt cywilny.

    Jak wynika z ustaleń Radia Wrocław na to się właśnie zapowiada, bo ukazało się długo oczekiwane rozporządzenie rady ministrów. Wynika z niego, że samorządy za darmo mogą przejmować byłe lotniska wojskowe.

    Na liście 14 takich obiektów, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego znalazły się podoleśnickie Spalice. Jak czytamy na stronie internetowej Ministerstwa Transportu, nowelizacja rozporządzenia "stworzy szansę na poprawienie gęstości lotnisk regionalnych w Polsce, przybliżając ich sieć do poziomu europejskiego".

    Z tej szansy na pewno skorzysta starosta oleśnicki. Zbigniew Potyrała chce, żeby w Spalicach powstało małe lotnisko obsługujące samoloty towarowe i biznesowe, a w razie potrzeby było awaryjnym lądowiskiem dla wrocławskich Strachowic.

    W rozbudowie mają pomóc prywatni przedsiębiorcy. Starosta wierzy, że dzięki temu gospodarka powiatu odżyje.
    Oleśnickie lotnisko reaktywacja - Oleśnica - MojaOlesnica.pl
    Oleśnica będzie miała lotnisko. Informowali o tym w trakcie konferencji poseł Michał Jaros i wiceburmistrz Oleśnicy Piotr Pawłowski. Rada Ministrów przyjęła niezbędne rozporządzenie.

    Zapaliło się zielone dla planów rozwoju lądowiska Oleśnica-Cieśle, które zakładają utworzenie kilkuset nowych miejsc pracy w perspektywie długoterminowej. Samorządowcy podpiszą w tej sprawie specjalne porozumienie.

    Dzisiaj we Wrocławiu na specjalnej konferencji spotkali się poseł Michał Jaros i wiceburmistrz Oleśnicy Piotr Pawłowski. Obaj poinformowali o podpisaniu rozporządzenia Rady Ministrów ws. oleśnickiego lotniska.

    - To wyjątkowa chwila dla Oleśnicy. Po półtora roku moich starań możemy dać samorządowcom szansę na wcielenie swojego planu w życie. Zakłada on, by na istniejącym terenie połączyć działalność lotniczą typu cargo, zaprosić aerokluby, Politechnikę Wrocławską i przedstawicieli prywatnego biznesu. Najwięcej skorzystają zwykli oleśniczanie – powiedział parlamentarzysta.

    Nowe możliwości czekają teraz na starostwo powiatowe, które będzie koordynowało prace nad wdrożeniem projektu dzięki zmianie rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wykazu lotnisk wojskowych, które mogą być wykorzystane na potrzeby lotnictwa cywilnego. W ciągu trzech lat obiekt ma zostać reaktywowany. Poprzednia jego wersja nie uwzględniała obiektu w Oleśnicy. Z tego powodu Agencja Mienia Wojskowego kilkakrotnie bliska była sprzedaży części z działek wchodzących w skład lotniska. Dziś już wiadomo, że lotnisko pozostanie.

    - Musimy zwiększać atrakcyjność ośrodków w regionie, dlatego jeżeli będzie potrzebna jakakolwiek pomoc – jestem do dyspozycji oleśnickich samorządowców – dodaje M. Jaros.

    Utworzenie możliwości legislacyjnych dla rozwoju oleśnickiego lotniska było jedną z obietnic wyborczych posła M. Jarosa, który nie krył dumy z realizacji tej idei. Wiceburmistrz P. Pawłowski potwierdził, że pochłonie to dużą ilość pieniędzy, ale jego zadaniem, możliwości rozwoju miasta i okolic są obiecujące.

    - Od roku dostajemy rozmaite oferty. Pewne jest już, że wiosną swój ośrodek doświadczalny będzie tutaj miała Politechnika Wrocławska. Stworzymy również aeroklub. Dostajemy oferty od firm, które są zainteresowane inwestycjami na tym terenie. To przedsiębiorstwa zajmujące się między innymi naprawą i montażem małych samolotów klasy biznes – mówił P. Pawłowski.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  14. #34
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Oleśnica: Lotnisko już na Euro 2012

    - Mówienie, że obiekt będzie gotowy na Euro 2012 to zbyt daleko idące twierdzenie - poinformował naszą gazetę Zdzisław Kierkicz, pełnomocnik starosty ds. lotniska. - Zrobimy jednak wszystko, aby lądowisko było w stanie przyjmować małe samoloty, których właściciele będą chcieli dotrzeć drogą powietrzną na mecze rozgrywane we Wrocławiu. Zainteresowanie jest bardzo duże.
    Choć formalnie zarząd województwa dolnośląskiego nie przekazał jeszcze powiatowi terenu, oleśniccy samorządowcy już prowadzą rozmowy w sprawie organizacji lotniska. Ostatnio m.in. z szefami wrocławskiego portu lotniczego.
    - Już wiadomo, że wrocławskie lotnisko nie będzie w stanie przyjąć i obsłużyć wszystkich małych samolotów, stąd rozmowy z nami - wyjaśnia Zdzisław Kierkicz.
    Oleśnica: Lotnisko już na Euro 2012 - Oleśnica - Naszemiasto.pl

    Pożyjemy, zobaczymy...
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  15. #35
    Awatar e-RAV

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Lot nad lotniskiem w Oleśnicy, 5 maja 2012:
    Oleśnica, 2012.05.05 - YouTube
    Drzemi likes this.

  16. #36
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Filmik świetny! 480 to wysokość na jakiej się wypinałeś od holu?
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  17. #37
    Awatar e-RAV

    Dołączył
    May 2012
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez paulus76 Zobacz posta
    Filmik świetny!
    Tylko krótki...

    Cytat Zamieszczone przez paulus76 Zobacz posta
    480 to wysokość na jakiej się wypinałeś od holu?
    Tak. Niestety, potem było już tylko w dół. A gość, który leciał przede mną, wylądował koło Włocławka.

  18. #38
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez e-RAV.pl Zobacz posta
    A gość, który leciał przede mną, wylądował koło Włocławka.
    Nie znam się na takim lataniu, ale odległość robi wrażenie.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  19. #39
    Awatar Jacksky

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Szkoda miejsca, trochę skoków się tam zrobiło.
    "Gdy już posmakowałeś lotu, zawsze będziesz chodzić po ziemi z oczami utkwionymi w niebo, bo tam byłeś i tam zawsze będziesz pragnął powrócić."

  20. #40
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie


    Polecamy

    A tymczasem w Oleśnicy:

    Jak wygląda dzisiaj oleśnickie lotnisko? Stan resztek ogrodzenia jest fatalny i wymaga ono w całości wstawienia. W części płn. są dawne budynki administracji, pozostałości po hangarach oraz niefunkcjonująca infrastruktura techniczna. W części centralnej mamy pas z drogą startową (2.420 x 30 m) oraz sieć dróg kołowania. Stan nawierzchni drogi startowej, dróg kołowania i płaszczyzn postojowych uniemożliwia ich lotnicze wykorzystanie. Modernizacji wymaga nawierzchnia (ma liczne spękania i ubytki). Rekultywacji wymaga również teren pasa startowego oraz przestrzeni trawiastej. W części płd.-wsch. znajduje się baza rekreacyjno-wypoczynkowa (9 domków letniskowych, basen odkryty, zbiorniki wodne). Jej stan techniczny jest zły...
    Jak ma lotnisko wyglądać już jutro?

    Od lądowiska do Cargo
    Rozwój lotniska ma odbywać się w 3 etapach: I - uruchomienie lądowiska i rozpoczęcie procedury wpisu do ewidencji lotnisk cywilnych; II - uruchomienie Powiatowego Lotniska, III - uruchomienie funkcji cargo.
    Lądowisko, które ma powstać w I etapie, to wydzielony obszar do wykonywania startów, lądowań i naziemnego ruchu. Co jest doń potrzebne? M.in. uruchomienie przestrzeni pod trawiasty pas startowy, wygrodzenie panelowe lotniska z monitoringiem na całej długości, wyznaczenie wokół lotniska trasy sportowo-rekreacyjnej, budowa drogi dojazdowej (ze szlabanami), bram wjazdowych i bazy rekreacyjno-wypoczynkowej, modernizacja drogi startowej i dróg kołowania, rekultywacja pasa startowego, lokalizacja rękawa lotniczego. Szacunkowe koszty - 13,5 mln zł. Do tego dochodzi 540 tys. zł na roczne utrzymanie. Termin zakończenia I etapu - luty 2013 r.
    Etap II to powstanie lotniska użytku publicznego. Zakłada się reaktywację ruchu pasażerskiego na linii kolejowej Oleśnica - Syców - Kępno oraz budowę nowego przystanku kolejowego Oleśnica Lotnisko. Oba te elementy wydają się jednak mało realne... Program inwestycyjny to m.in. budowa terminala z wieżą kontroli lotów i parkingiem, założenie oświetlenia drogi startowej, budowa kolejnych dróg - kołowania, dojazdowej, serwisowych, szybkiego zjazdu dla grup ratowniczych, oraz lokalizacja rękawa lotniczego. Szacunkowe koszty - 60 mln zł. Roczne utrzymanie - 580 tysięcy zł. Termin zakończenia II etapu - marzec 2014 r.
    Etap III to wprowadzenie transportu towarowego. Terminal cargo to wydzielona część portu lotniczego świadcząca usługi załadunku, wyładunku i magazynowania towarów przesyłanych drogą lotniczą. Nakłady inwestycyjne to m.in. uruchomienie cargo (budowa terminalu, urządzenia do obsługi, magazyny, terminal dla ciężarówek, baza paliwowa), wygrodzenie panelowe obszarów lotniska z monitoringiem na całej długości, budowa dodatkowych bram wjazdowych, rozbudowa - drogi startowej do szerokości 45 m i północnej drogi kołowania do 23 m. Szacunkowe koszty - 21,35 mln zł. Roczne utrzymanie wzrasta do 680 tys. zł. Termin zakończenia III etapu - wrzesień 2015 r.
    Lotnisko cargo miałoby powstać w 26 miesięcy (to 784 dni, w tym 560 dni roboczych)! Czy to realne?

    Zarządzała będzie spółka
    Kto będzie zarządzał lotniskiem? Spółka akcyjna, której właścicielami mają zostać: samorząd województwa dolnośląskiego, skarb państwa (przedstawiciel wojewody dolnośląskiego), Starostwo Powiatowe w Oleśnicy i samorządy lokalne (przedstawiciele Rady Powiatu Oleśnickiego i rad gminy miejskiej i wiejskiej Oleśnicy). Przedstawiciele właścicieli plus reprezentant Stowarzyszenia Przyjaciół Lotniska zostaną członkami rady nadzorczej spółki. Ich wybór oraz wybór członków (2-3-osobowego) zarządu spółki odbywał się będzie uchwałą zgromadzenia wspólników.

    Zagrożenia: hałas, konkurencja i brak pieniędzy
    Na hałas narażeni będą mieszkańcy 3 terenów: mieszkalno-usługowych (dawna jednostka wojskowa) i zabudowy jednorodzinnej (Zielone Ogrody) w Oleśnicy oraz zabudowy mieszkaniowej w Cieślach. Jakie są bariery dla lotniczego hałasu? Szpaler drzew i ogródki działkowe przy Wileńskiej oraz teren zadrzewiony w okolicy Cieśli; fakt, że loty odbywać się będą tylko w dzień (oświetlenie pasa ma charakter pomocniczy w razie złej pogody) i wyłącznie na kierunku wschodnim - nie nad Oleśnicą. Przypomnijmy, że na łamach Panoramy zamieszczaliśmy już głosy mieszkańców, którzy obawiają się hałasu i zapowiadają protesty.
    Czy powinniśmy obawiać się konkurencji? Obecnie obsługę pasażerskiego i towarowego ruchu lotniczego zapewnia głównie Port Lotniczy Wrocław-Strachowice. Współpraca z nim ma być jednak atutem oleśnickiego lotniska. Nasz powiat znajduje się też w zasięgu obsługi 3 innych lotnisk cywilnych - w Michałkowie k. Ostrowa Wlkp., Strzyżewicach k. Leszna i Polskiej Nowej Wsi k. Opola. Ponadto w promieniu dojazdu 100 km od Oleśnicy usytuowanych jest 13 lądowisk.
    Najważniejsze zagrożenie projektu to brak pieniędzy...

    Ile trzeba zainwestować, ile można zarobić?
    Aby uruchomić lotnisko cargo, trzeba wydać 96,24 mln zł (w tym 94,5 mln na inwestycje i 1,73 mln na dokumentację). To symulacja, bo dopiero wycena kosztorysowa przybliży rzeczywiste koszty.
    Skąd wziąć takie pieniądze? Nie ma ich ani powiat, ani miasto, ani gmina Oleśnica. Miasto wyda w tym roku ok. 30 mln zł na wszystkie inwestycje, gmina 6,1 mln zł, a powiat ok. 12 mln zł. I powiat, i gmina są już zadłużone.
    Konieczne jest otrzymanie dotacji unijnej. Projekt zakłada, że wyniesie ona 68,5 mln zł. To warunek sine qua non. Bez jego spełnienia o lotnisku można tylko pomarzyć. Jeśli zaś uda się ją otrzymać, będzie nadal brakowało 27,7 mln zł. Na taką kwotę trzeba zaciągnąć wieloletni (na 15 lat) kredyt. Odsetki od niego wyniosą 8,85 mln zł. Kto go zaciągnie? Jeśli spółka, to potrzebne będą zgody rad wielu samorządów. Powiat? Mało prawdopodobne...
    Projekt finansowy zakłada, że w ciągu 25 lat wpływy wyniosą 194,65 mln zł. Ale... Ale z opłat lotnisko ma zarobić 81,76 mln zł. Wydatki zaś to 57,31 mln zł. Zysk wynosi więc 24,45 mln zł (ok. 1 mln na rok). Skąd więc 194 mln wpływów? Stąd, że projekt sumuje wpływy z opłat z dopłatami właścicieli (dokapitalizowanie spółki). A te przez ćwierć wieku mają wynieść 112,89 mln zł, czyli średnio 4,5 mln zł rocznie. Czy udziałowców będzie na to stać?
    Zdaniem autorów projektu finansowe „wyniki symulacji są zachęcające do podjęcia decyzji o przystąpieniu do realizacji tego projektu”. Ale dodają: „Bez pomocy publicznej oraz dopłat właścicieli do kapitału spółki przedsięwzięcie staje się nieopłacalne”...

    Przy pisaniu korzystałem z opracowania pn. „Udogodnienia komunikacyjne potencjalnym czynnikiem rozwoju gmin powiatu oleśnickiego - Analiza strategii rozwoju”, które zostało wykonane przez IME Consulting z Biestrzykowa.

    Roman Rybak
    Panorama Oleśnicka
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

Strona 2 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 10-06-2016, 21:55
  2. 24-09-2015, 17:12
  3. 14-04-2015, 11:17
  4. 13-01-2015, 19:19
  5. 04-11-2014, 02:24
  6. 03-10-2014, 20:35
  7. 02-10-2014, 16:48
  8. 02-08-2014, 16:39
  9. 08-02-2014, 09:06
  10. 04-02-2014, 17:44
  11. 20-12-2013, 23:49
  12. 25-09-2013, 15:43
  13. 21-09-2013, 19:00
  14. 19-09-2013, 07:06
  15. 11-08-2013, 20:53
  16. 13-07-2013, 20:44
  17. 29-06-2013, 13:19
  18. 03-05-2013, 17:31
  19. 03-05-2013, 15:53
  20. 25-04-2013, 19:02
  21. 30-03-2013, 16:02
  22. 14-03-2013, 23:23
  23. 13-03-2013, 20:59
  24. 03-03-2013, 14:14
  25. 14-01-2013, 21:50
  26. 06-01-2013, 18:33
  27. 06-01-2013, 18:23
  28. 05-01-2013, 12:32
  29. 05-01-2013, 09:13
  30. 17-12-2012, 21:35
  31. 05-12-2012, 19:27
  32. 20-11-2012, 18:02
  33. 14-11-2012, 10:35
  34. 20-10-2012, 19:11
  35. 16-10-2012, 23:56
  36. 02-10-2012, 07:40
  37. 14-09-2012, 18:04
  38. 13-09-2012, 12:27
  39. 11-07-2012, 16:04
  40. 29-06-2012, 14:44
  41. 25-06-2012, 23:27
  42. 12-03-2012, 21:34
  43. 11-03-2012, 19:30
  44. 09-03-2012, 20:35
  45. 26-02-2012, 19:11
  46. 24-02-2012, 13:24
  47. 19-02-2012, 23:40
  48. 14-02-2012, 21:39
  49. 10-02-2012, 18:20
  50. 09-02-2012, 20:07

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •