Przymiarki do utworzenia na wojskowym lotnisku w Gdyni Babich Dołach cywilnego portu lotniczego pod roboczą nazwą Gdynia Kosakowo zapoczątkowano już w 2005 r. listem intencyjnym podpisanym między władzami samorządowymi i ministrem obrony narodowej. W sierpniu 2006 r. stosowne porozumienie podpisał minister obrony narodowej z ministrem transportu. Zgodnie z treścią dokumentu Port Lotniczy Gdańsk miał zarządzać lotniskiem Gdynia Kosakowo.
– Początkowo lotnisko ma obsługiwać tanie linie lotnicze oraz mały ruch lotniczy – mówi Janusz Stateczny, specjalista ds. lotnictwa Wydziału Inżynierii Ruchu Urzędu Miasta w Gdyni. – Przymierzamy się również do obsługi ruchu towarowego. Będzie to zależało od wypracowania wspólnej koncepcji działania lotnisk w Gdańsku i w Gdyni.
Obecnie, aby lotnisko spełniało przepisy cywilnego ruchu lotniczego, należy je wyposażyć w odpowiednie oświetlenie oraz system pozwalający na lądowanie według przyrządów. Trzeba również m.in. wybudować terminal pasażerski oraz niezbędne jest doprowadzenie infrastruktury drogowej. Lotnisko będzie wówczas faktycznym początkiem autostrady A-1, która obecnie zaczyna się nieco bliżej miasta.
– Współużytkowanie lotniska to przede wszystkim wspólne użytkowanie i eksploatacja infrastruktury lotniskowej – dodaje J. Stateczny – to znaczy drogi startowej, dróg kołowania, urządzeń nawigacyjnych. Korzyści dla wojska to mniejsze koszty użytkowania terenu oraz eksploatacji urządzeń lotniskowych. W grę wchodzi także modernizacja i certyfikacja obiektu przez służby cywilne. Dzięki temu zdecydowanie polepszą się warunki do przyjmowania statków powietrznych zarówno cywilnych, jak i wojskowych. Potencjalnymi udziałowcami będą m.in. miasto Gdynia, gmina Kosakowo (na jej terenie znajduje się lotnisko) oraz Port Lotniczy Gdańsk. Inwestycja potrwa minimum 3 lata.
Decyzja dotycząca rozpoczęcia realizacji harmonogramu zadań przy utworzeniu portu lotniczego Gdynia Kosakowo zapadnie w połowie bieżącego roku. Natomiast Zarząd Portu Lotniczego Gdańsk wystąpił o włączenie projektu do unijnego programu rozwoju sieci lotniczej, a ten został do niego zakwalifikowany – komentuje J. Stateczny
Żołnierz Polski
Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki
Przewodnik po chmurach
To Gdynianom za daleko na Rębiechowo jechać żeby gdzieś polecieć
Może FR przedstawił komuś koncepcję lotów codziennych rano i późnym wieczorem dla osób pracujących w UK chcących mieszkać jednocześnie w PL i żeby Gdynianie nie musieli wcześniej wstawać będą mieli lotnisko pod nosem Tak na poważnie to nie sądzę aby był taki tłok na EPGD żeby trzeba bylo oddzielać lowcosty od tradycyjnych linii i pax od cargo więc po co drugie lotnisko komunikacyjne w 3mieście A jeśli chodzi o bizjety,lepiej zrobić w okolicznym aeroklubie pas asfaltowy 1000 m i jakiś domek do odpraw
Zakładki