Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27

Wątek: Awarie Orlików

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie Awarie Orlików


    Polecamy

    pytanie z innej beczki, a właściwie z właściwej beczki, bo iskry w Radomiu, to historia, wiesz dokładnie ile egzemplarzy Orlika, stracono w trakcie eksploatacji. Wiem, że była jedna katastrofa, zaraz na początku ich wprowadzania do eksploatacji, potem jedna awaria silnika i kobieta-uczeń musiała się katapultować, potem raz jeszcze katapultowanie nad stadionem startu, jeden egzeplarz trafił do ML w Krakowie i jeden zaliczył kangura przy lądowaniu i nie wiem jak poważne odniósł uszkodzenia. Gdybyś wiedział coś więcej daj znać, dzięki
    Orlik

  2. #2
    Awatar Kamil1231

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    Radom/Chełm

    Domyślnie

    1996r. okolice Radomia PZL-130
    ? awaria mjr Tomasz Radoliński Pęknięcie szyby reflektora i rozdęcie skrzydła. Samolot bezpiecznie wylądował na lotnisku.

    1998r. okolice Radomia PZL-130
    ? awaria mjr Andrzej Sowa
    kpt. Artur Bielas Kolizja w locie z samolotem prowadzącego. Obydwa samoloty bezpiecznie wylądowały na lotnisku.

    9.05.2001r. lotnisko Sadków PZL-130
    036 awaria pchor. Małgorzata Polanica Twarde lądowanie połączone z "kangurem" (przeciążenie 6g). Poważnie naruszona struktura skrzydeł, wymagająca odbudowy samolotu. Załoga nie odniosła obrażeń.

    11.10.2001r. Janów k.Ożarowa PZL-130
    034 awaria pchor. Joanna Erbetowska Awaria regulatora obrotów silnika. Pilotka katapultowała się nie odnosząc obrażeń.

    9.05.2002r. lotnisko Sadków PZL-130
    046 uszkodzenie

    mjr Piotr Romanowski Po starcie załoga miała problemy ze schowaniem podwozia. Po wylądowaniu i zakołowaniu na stoisko nastąpiło samoczynne złożenie się przedniej goleni.5.06.2002r. godz. 20.27 Radom PZL-130
    039 awaria

    ppor.pil. Adam Ginalski
    por.pil. Krzysztof Kidacki Lot do strefy na opanowanie szyków. Po powrocie załoga miała lądować w składzie pary ale po wypuszczeniu podwozia stwierdziła nagły spadek mocy silnika. Piloci skierowali samolot w rejon niezabudowany (okolice stadionu K.S. "Start") i katapultowali się odnosząc nieznaczne zadrapania.

    Do MLP trafił 013 czyli nie był po żadnym wypadku.



    Zdarzenia z udziałem PZL-130.
    Na stronie Wypadki i katastrofy masz spis wszystkich incydentów z udziałem innych samolotów.
    Ostatnio edytowane przez Kamil1231 ; 22-03-2009 o 23:22

  3. #3

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    dzięki, znam tę stronę.Myślałem, że jeszcze było coś wczęśniej, nie wiem czy pamiętasz, zaraz na początku ich eksploatacji, kołpaki i końcówki skrzydeł malowane były na żółto, samolot nie posiadał foteli wyrzucanych, to nie była jeszcze wersja TC -I i wtedy jeszcze w starym Lotnictwie pisano o jakiejś katastrofie, ale nie pamiętam już szczegółów.
    Orlik

  4. #4
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    W 1987r w Kolumbii został rozbity podczas lotu ofertowego PZL-130T -wczesna turbośmigłowa wersja( PT-6), szczegóły na stronach Wikipedii. To co dodatkowo można dopisać, to że katastrofa była efektem zakończenia pętli w hangarze.

    Słyszałem jeszcze o jednym zdarzeniu, ale starzy pracownicy mają zawodną pamięć
    AB

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    Słyszałem jeszcze o jednym zdarzeniu, ale starzy pracownicy mają zawodną pamięć
    AB
    Pytasz nie tych, których trzeba.

    dranio

  6. #6
    Awatar Pawel_2404

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wszędzie mnie pełno

    Domyślnie

    Była jeszcze katastrofa 25 stycznia 1996 roku. W katastrofie zginęli ppłk pil. Marian Puchalski i mjr pil. Marek Wasiak. Był to lot próbny, załoga próbowała awaryjnie wylądować po awarii silnika, w trakcie tej próby zahaczyli o wierzchołki drzew.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    To ciekawe, bo na stronie jednostki nie ma o niej wzmianki. Byłem wtedy w Radomiu, ale kompletnie nic nie słyszałem o tej katastrofie. Gdzie wydarzyła się ta katastrofa?
    Orlik

  8. #8
    Awatar Pawel_2404

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wszędzie mnie pełno

    Domyślnie

    Informacje pochodzą z książki "Pamięci Lotników Wojskowych 1945-2003". Katastrofa wydarzyła się niedaleko miejscowości Pomiechówek (10 km od lotniska w Modlinie). Jeden z pilotów był oblatywaczem Przedstawicielstwa Wojskowego z PZL-Warszawa Okęcie. Na zdjęciu jest kawałek kadłuba ze skrzydłem ze znakiem SP... więc pewnie był to jeszcze cywilny samolot, stąd brak wzmianki na stronie. Drugi pilot był z 45 LED.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    O ile pamiętam był to Orlik SP-PRF (009).

    dranio

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lucas1979 Zobacz posta
    To ciekawe, bo na stronie jednostki nie ma o niej wzmianki. Byłem wtedy w Radomiu, ale kompletnie nic nie słyszałem o tej katastrofie. Gdzie wydarzyła się ta katastrofa?
    Na stronie nie ma o tym wzmianki bo samolot formalnie był "oddelegowany" do PZL (tak jak wspomniał pawel 2404) ani nie startował z lotniska w Radomiu a tylko takie przypadki były opisywane.

  11. #11
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Pytasz nie tych, których trzeba.
    dranio
    Tych co trzeba, ale szukam jeszcze źródeł niezależnych
    Po za tym wokół katastrofy SP-PRF też jest pewna mało chlubna historia, której nie da się potwierdzić.
    AB

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Porozmawiaj z szefem hangaru (kierownikiem prób w locie, czy jak to się teraz pięknie nazywa).

    dranio

  13. #13

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    To była wersja bodaj bez foteli katapultowych. Faktycznie nigdzie też o tym nie pisano, kiedyś w starym Lotnictwie była tylko jakaś wzmianka, ale bez szczegółów. A wie ktoś może na czym polegała ta usterka silników ( bo to silnik był przyczyną kilku wypadków z udziałem orlika), wiem że była jakaś ekipa od producentów silnika i coś tam poprawiano.
    Orlik

  14. #14
    Awatar Pawel_2404

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wszędzie mnie pełno

    Domyślnie

    Co do foteli, to książce "Pamięci..." jest informacja o fotelach MB i zdanie że piloci mimo tych foteli nie podjęli próby katapultowania się.

  15. #15

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Problem w tym, że w tym roku chyba ( nie umiem tego dowieść) nie było na orlikach foteli katapultowanych i tu ewentualnie pytanie o to jak było w istocie. Wiem na pewne, że pierwsza grupa samolotów dostarczona do Radomia w 1994 nie miała takich foteli,były też trochę inaczej pomalowane, to znaczy końcówki skrzydeł i usterzenia i kołpak śmigła malowany był na żółty kolor.
    Orlik

  16. #16
    Awatar Pawel_2404

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wszędzie mnie pełno

    Domyślnie

    Ja tylko zauważam co pisze w książce, chociaż też się zastanawiałem czytając, dlaczego przy fotelach MB piloci szukali polany do lądowania pośród drzew zamiast "wysiąść" na bezpiecznej wysokości

  17. #17
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Pawel_2404 Zobacz posta
    Ja tylko zauważam co pisze w książce, chociaż też się zastanawiałem czytając, dlaczego przy fotelach MB piloci szukali polany do lądowania pośród drzew zamiast "wysiąść" na bezpiecznej wysokości
    Nie do końca tak było

  18. #18
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    009 był jako pierwszy zmodernizowany do standardu TC-I, więc chyba musiał mieć fotele wyrzucane. Z tego co się dowiedziałem dość istotna jest sekwencja strzelania - 1. uczeń 2. instruktor.
    PZL miał podobno roszczenia do MB, ale to też trzeba by potwierdzić.
    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Porozmawiaj z szefem hangaru (kierownikiem prób w locie, czy jak to się teraz pięknie nazywa). dranio
    Właśnie chodzi o źródło, które widziało miejsce.
    AB

  19. #19
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    009 był jako pierwszy zmodernizowany do standardu TC-I, więc chyba musiał mieć fotele wyrzucane. Z tego co się dowiedziałem dość istotna jest sekwencja strzelania - 1. uczeń 2. instruktor.

    To chyba jakieś nieporozumienie - zawsze w pierwszej kolejności wychodzi fotel z drugiej kabiny ( instruktor ) a dopiero póxnij fotel z pierwszej kabiny. Gdyby zachować taką kolejność jak pisze flugzeugwerke gazy prochowe poparzyły by pilota z drugiej kabiny.

  20. #20
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez lucas1979 Zobacz posta
    A wie ktoś może na czym polegała ta usterka silników
    W przypadku 009 (cytuję za Aeroplanem 05/06 2007): doszło do rozbiegania silnika - przekroczenie dopuszczalnych obrotów.

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    009 był jako pierwszy zmodernizowany do standardu TC-I, więc chyba musiał mieć fotele wyrzucane.
    I tak też wynika z ww. Aeroplanu. Pierwszy lot w nowej konfiguracji 29.10.1994 r.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 20-07-2017, 02:22
  2. 15-10-2014, 01:13
  3. 14-10-2014, 21:37
  4. 06-04-2014, 21:30
  5. 26-02-2014, 19:26
  6. 20-06-2013, 09:47
  7. 06-06-2013, 18:55
  8. 07-04-2013, 12:02
  9. 26-03-2013, 14:20
  10. 10-12-2012, 20:21
  11. 17-11-2012, 20:10
  12. 03-08-2012, 07:53
  13. 29-07-2012, 14:48
  14. 06-03-2012, 17:32
  15. 27-02-2012, 23:11
  16. 01-02-2012, 14:23
  17. 01-02-2012, 14:10
  18. 29-01-2012, 05:03
  19. 21-11-2011, 12:01
  20. 21-11-2011, 11:46
  21. 22-09-2011, 11:38
  22. 26-02-2011, 18:18

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •