-
Pozycje radarów w Polsce
Witam,
Poszukuje w miarę dokładnych lokalizacji radarów w Polsce. W sumie chodzi mi o radary zarówno cywilne jak i wojskowe ale uznałem to forum za najbardziej odpowiednie. Tworzę sobie plik do Beamfindera Plus w PlanePlotterze. Obiecuję podzielić się wynikami.
Tak np. czy Łask i Łęczyca mają swój radar (z obserwacji wygląda, że w okolicach Łęczycy coś jest)? Jeśli tak to gdzie? Szukałem na Google Maps ale nie bardzo byłem w stanie znaleźć.
Z góry dzięki.
Piotr
-
O jakich radarach Ty mówisz?
-
Nie bardzo rozumiem pytanie....
-
-
Aha... Ogólnie szukam pozycji wszelkich radarów w okolicach Polski. Tak jak pisałem potrzebuje sobie stworzyć plik do PlanePlottera. Parę (szczególnie tych mode-s) już mam ale chętnie przygarnę pozycję (najchętniej wraz z rotacją) innych.
Piotr
-
Czy na pewno wiesz, o czym chcesz rozmawiać?
-
Wydaje mi się, że tak. Być może używam niewłaściwego słownictwa więc może bardziej opisowo (i prośba o korektę jeśli będe gadał głupoty)
1) Obecne stacje radarowe w wiązce sygnału nadają sygnały przeznaczone dla transpondera samolotu (ping). To co nadaje radar jest oczywiście zależne od tego "co radar potrafi". Mądrzejsze radary (mode-s) potrafią nadać swój identyfikator (II XX lub SI XX), starsze tylko poprosić o odpowiedź w trybie A (tylko squawk) lub C (squawk + wysokość) - to uproszczenie ale mniej więcej tak to działa.
2) Transponder w samolocie odpowiada na ping "pongami". Odpowiedzi w zależności od trybu pracy transpondera (Mode-S, C,A) zawierają przeróżne informacje. Najmilej jest gdy samolot posiada pełną obsługę mode-s bo wtedy nadaje komplet informacji (adres ICAO24, callsign, pozycje, wysokość, prędkość itp itd). Posiadając odpowiedni odbiornik i oprogramowanie można śledzić pozycję takiego samolotu (patrz flightradar24)
3) Gorzej jest gdy samolot nadaje tylko informacje częściowe mode-s badź też pracuje tylko w modzie a lub c. Tych samolotów nie widać.... (a są takie które potrafią ale mają to specjalnie wyłączone - patrz np. rządowa Tutka czy też Air Force One)
4) Planeplotter (oprogramowanie do śledzenia i wisualizacji) kiedy podłączymy do niego odpowiedni odbiornik potrafi śledząc odpowiedzi transponderów na pingi metodą aproksymacji wyznaczyć gdzie taki samolot może się znajdować. Aby to jednak zrobić musi znać pozycję stacji radarowej od której pochodził ping i jej rotację. Im dokładniejsza pozycja radaru i lepiej określona rotacja tym dokładniejsze wyniki można uzyskać.
5) I teraz dochodzimy do sedna.... Pliki z lokalizacją radarów które widzi odbiornik trzeba sobie samemu stworzyć. Planeplotter potrafi trochę pomóc ale najlepiej podać "realne współrzędne". Stąd prośba o to czy ktoś zna współrzędne stacji radarowych na terenie Polski bądź w okolicach....
Czy teraz już wystarczająco dobrze wyjaśniłem czego poszukuje?
Piotr
-
Mam wrażenie, że teraz lepiej rozumiem. Dlatego zamykam temat, gdyż nijak się ma do lotnictwa wojskowego. Samoloty wojskowe i wojskowe stacje radiolokacyjne nie łapią się do tej zabawy.