Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 115
Like Tree5Likes

Wątek: Dyskusja o I-22 Iryda

  1. #1
    Administrator Senior Screener
    Awatar Witek

    Dołączył
    Nov 2006
    Mieszka w
    POZ

    Domyślnie Dyskusja o I-22 Iryda


    Polecamy

    Temat do dyskusji o Irydzie.
    Reg Hunter - profil FB / profil YT

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Wpisałem wszystkie Irydy jakie kiedykolwiek były wytworzone. Z premedytacją irydowego maniaka podałem także prototypy, maszyny seryjne jak i "skorupy" czwartej serii, które nie zdążyły juz polecieć....

    Proszę zwrócić uwagę, że samoloty w Krakowie i Chełmie i ten na wystawie w Kutnie nigdy nie będą tak do końca zmontowane bo fizycznie się ich nie da zrobić co widać na maszynie AN002-02 z Radomia (skrzydła nie pasują do kadłuba). Niektórych elementów do modyfikacji do wersji M96 nie zrobiono, stąd tylko są dwie Irydy w wersji M96 skompletowane: ANA004-01, ANA02-04.
    Co tu napisać....

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Informacje z ostatniej chwili - migracja samolotów ze składu w Kutnie.

    Proszę moderatora o zmianę w odpowiednich miejscach:
    Szkoła w Chełmie ma dwie maszyny: 105 i 306
    Świdnica - 302
    Muzeum (a nie skład) w Kutnie - 304
    Jednostka Straży Pożarnej w Częśtochowie: 406
    Co tu napisać....

  4. #4
    Awatar Tom_EPKK

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    KRK/EPKK

    Domyślnie

    jarekch, mam pytnie odnośnie Kutna. Co to jest za skład? czy to coś w rodzaju "Cmentarzyska"? wcześniej o tym nie słyszałem... Dzięki za info.
    ...My Eyes Can See What Others Cannot...
    EPKK Spotters @Facebook

  5. #5
    Awatar elcin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Wrocław/EPWR

    Domyślnie

    Gdzie dokładnie w Świdnicy znajduje się Iryda? Bywam od czasu do czasu to sie może przejade.

  6. #6
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    jarekch, bardzo dobrze, że wypisałeś te Irydy tutaj, choć tak je upamiętnimy. Ale aż serce się kraje, że tak to się kiedyś zapowiadało, ale z wielu przyczyn skończyło się marnie...
    Pozdrawiam!
    Maciek


  7. #7
    Awatar Piotrek_EPKK

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jarekch
    Informacje z ostatniej chwili - migracja samolotów ze składu w Kutnie.

    Proszę moderatora o zmianę w odpowiednich miejscach:
    Szkoła w Chełmie ma dwie maszyny: 105 i 306
    Świdnica - 302
    Muzeum (a nie skład) w Kutnie - 304
    Jednostka Straży Pożarnej w Częśtochowie: 406
    302- Muzeum Broni -> Witoszów Górny k. Świdnicy
    304 - Skansen przy 2BMT Kutno-Skęlczki
    406 - Poligon Centrum Szkolenia PSP w Częstochowie

    Co to jest za skład? czy to coś w rodzaju "Cmentarzyska"? wcześniej o tym nie słyszałem... Dzięki za info.
    Jest to 2 Baza Materiałowo-Techniczna w Kutnie Sklęczkach. Zajmuje się ona magazynowaniem sprzętu na potrzeby SP w tym oprzyrządowania, części zamiennych, silników, amunicji etc. Tam właśnie zostały zeskładowane I-22, które w ubiegłym roku opuściły PZL Mielec. Na terenie JW znajduje się skansen, w którym prócz Irydy można zobaczyć Mi-4, MiG-21F, MiG-21PF, Lim-5 oraz SBLim-2.
    Pozdrawiam
    Piotrek

  8. #8

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Biała Rawska

    Domyślnie

    która Iryda uległa wypadkowi?

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotrek_EPKK Zobacz posta
    ... 304 - Skansen przy 2BMT Kutno-Skęlczki...

    Jest to 2 Baza Materiałowo-Techniczna w Kutnie Sklęczkach. Zajmuje się ona magazynowaniem sprzętu na potrzeby SP w tym oprzyrządowania, części zamiennych, silników, amunicji etc. Tam właśnie zostały zeskładowane I-22, które w ubiegłym roku opuściły PZL Mielec. Na terenie JW znajduje się skansen, w którym prócz Irydy można zobaczyć Mi-4, MiG-21F, MiG-21PF, Lim-5 oraz SBLim-2.
    Piotrek_EPKK, czy można tam bezkarnie wejść i zobaczyć ten skansen?
    Co tu napisać....

  10. #10
    Awatar Piotrek_EPKK

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jarekch Zobacz posta
    Piotrek_EPKK, czy można tam bezkarnie wejść i zobaczyć ten skansen?
    Tak z marszu to nie bardzo. Jeszcze w 2003 strasznie ciężko było się tam dostać, bo jest to składnica również amunicji i uzbrojenia, jest więc dwa razy lepiej strzeżona niż "zwykłe JW". Obecnie jednak sytuacja się odmieniła na lepsze. Masz dwie opcje:

    -Dzień Otwartych Koszar. Organizowany corocznie w okolicach Dnia Dziecka. Największą atrakcję jest oczywiście skansen
    -Indywidualnie przez RzP. Nie powinien robić kłopotu jeżeli wyjaśnisz po co i na co
    Pozdrawiam
    Piotrek

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    W PWSZ w Chełmie znajdują się trzy "Irydy": 105, rozłożona z trzeciej serii - prawdopodobnie "306" (na obu burtach napis Iryda M-93K) oraz przywieziona jesienią z Kutna, ale trudna obecnie do identyfikacji - cała pozakrywana brezentem, prawdopodobnie z "2" serii - w jedynym odkrytym luku widniały cyfry AN002 i dalej nieczytelne.

  12. #12
    Awatar baldeagle

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Osiecza,near EPPW

    Domyślnie

    Panowie, potrzebuję wszelkich zdjęć Irydy z opisem egzemplarzy, przygotowuę plany , pomożecie - niestety nie mogę się zbytno odwdzięczyć - jedynie dobrym słowem - pozostaje satysfakcja że plany powstaną dzięki dobrej woli Kolegów, zrozumiem też tzw zlew.
    Pozdrawiam
    baldeagle
    Semper Fidelis pro Patria

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MaciekK84 Zobacz posta
    jarekch Ale aż serce się kraje, że tak to się kiedyś zapowiadało, ale z wielu przyczyn skończyło się marnie...
    Mozesz napisac cos wiecej na ten temat? Jakie byly glowne przyczyny ze Iryda nie wypalila?

    Pozdrawiam,
    Rafal

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rafaldca
    Mozesz napisac cos wiecej na ten temat? Jakie byly glowne przyczyny ze Iryda nie wypalila?
    Możemy pogadać o tym przy piwie. Ogólnie zawaliła (uwaga trudne słowo) polityka.
    Co tu napisać....

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    KRAKÓW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jarekch Zobacz posta
    Możemy pogadać o tym przy piwie. Ogólnie zawaliła (uwaga trudne słowo) polityka.
    hehe a wczoraj nijaki Zemke w PR1 wypowiadając się o szkoleniu w specpułku stwierdził że szkolenie jest do bani bo polscy piloci szkolą się na Orlikach i Irydach które sięgają korzeniami do lat 50tych (chodzi zapewne o TS11).
    Ma chłop obsesję Irydową. Chyba za jego panowania zamknięto program, a on sam był wrogiem tej konstrukcji?

  16. #16

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Ktoś zna lepiej okoliczności dwóch katastrof tego samolotu? Jedna miała miejsce w rejonie Iłży, próby flatterowe - ppłk Błachta, a druga, w której zginął m.in. mjr Chudzik ( wtedy ponoć samolot zaczął rozpadać się w powietrzu), dzięki.
    Ostatnio edytowane przez JacekB ; 04-12-2010 o 22:38 Powód: polski skrót od majora brzmi "mjr". Interpunkcja.
    Orlik

  17. #17
    voy
    voy jest nieaktywny

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    30 sytcznia 1987 r.
    Pilot: mjr pil. Jerzy Baczta s. Jana, ur. 12.11.1947 r. w m. Dębica; absolwent OSL nr 4 w Dęblinie z 1969 r.; starszy pilot doświadczalny 45. led; pilot 1. klasy.
    Nalot: 1990 godz. Nalot na I-22 Iryda - około 14 godz.
    Zadanie: Lot doświadczalny.
    Okoliczności katastrofy: Katastrofa wydarzyła się na lotnisku w Radomiu. Pilot wykonywał lot doświadczalny na samolocie I-22 Iryda, badając tendencję do drgań flatterowych na wysokości 3000 m w locie z prędkością przyrządową 850 km/godz. Podczas wykonywania lotu pojawiły się drgania typu flatter, które spowodowały zniszczenie konstrukcji samolotu w powietrzu. Pilot nie katapultował się.
    Przyczyna: Przyczyną katastrofy było pojawienie się w czasie lotu drgań typu flatter.
    Miejsce spoczynku: Cmentarz w Radomiu.

    24 stycznia 1996 r., godz. 10.27
    Pilot: mjr pil. inż. Tomasz Chudzik s. Henryka, ur. 10.01.1961 r. w m. Baranów pow. Lublin; absolwent Liceum Lotniczego z 1980 r., WOSL z 1984 r.; instruktor, zastępca dowódcy eskadry 58. lpsz WOSL; pilot klasy "M", pośmiertnie awansowany do stopnia podpułkownika.
    Nalot: 1810 godz. 8 min. na samolotach TS-11 Iskra i I-22 Iryda. Nalot na I-22 Iryda - około 187 godz. 8 min.
    Pilot: kpt. mar. pil. inż. Jan Mieszkowski s. Józefa, ur. 19.06.1964 r. w m. Miastko pow. Słupsk; absolwent WOSL z 1986 r.; szef rozpoznania powietrznego 1. dl BL MW w Gdyni; pilot 1. klasy, pośmiertnie awansowany do stopnia majora.
    Nalot: 903 godz. 58 min. Nalot na I-22 Iryda - 4 godz. 16 min.
    Zadanie: Lot szkoleniowy do strefy w celu wykonania figur wyższego pilotażu.
    Okoliczności katastrofy: Katastrofa wydarzyła się podczas lotu szkoleniowego na samolocie I-22 Iryda do strefy w celu wykonania figur wyższego pilotażu w dzień w zwykłych warunkach atmosferycznych. Załoga wprowadziła samolot do lotu odwróconego na wysokości 3400 m, z prędkością przyrządową 480 km/godz. Miał to być ostatni element zadania. Lot odwrócony był wykonywany przez 15 s. W tym czasie nastąpiła liniowa zmiana kąta ustawienia statecznika poziomego od wartości +3,7; do -0,4;, odpowiadającej maksymalnemu wychyleniu i wyważeniu "całkowicie do siebie", co spowodowało odciążenie drążka sterowego. Samolot przeszedł na zniżanie ze zwiększającą się prędkością. Na skutek skrajnego ustawienia statecznika i dużej prędkości lotu wyustąpiuł gwałtowny wzrost sił na drążku. Załoga przestawiła dźwignię sterowania silników by zmniejszyć obroty i próbowała zmniejszyć pochylenie przez energiczne ściągnięcie drążka. W wyniku dalszego zmniejszania wysokości i zwiększania prędkości nastąpił gwałtowny wzrost ujemnego przeciążenia. Samolot rozpędził się do 840 km/godz., zniżając się i przekroczył maksymalną dopuszczalną prędkoąć oraz dopuszczalne przeciążenie ujemne. Rozpoczął się proces niszczenia konstrukcji samolotu - rozpadała się w powietrzu. Maszyna uderzyła w ziemię z dużą prędkością.
    Przyczyna: Przyczyną katastrofy było samoczynne przestawienie się statecznika poziomego w skrajne położenie "od siebie" podczas wykonywania lotu odwróconego w strefie.

    Pamięci Lotników Wojskowych 1945-2003.

  18. #18

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez voy Zobacz posta
    30 sytcznia 1987 r.
    Pilot: mjr pil. Jerzy Baczta s. Jana, ur. 12.11.1947 r. w m. Dębica; absolwent OSL nr 4 w Dęblinie z 1969 r.; starszy pilot doświadczalny 45. led; pilot 1. klasy.
    Nalot: 1990 godz. Nalot na I-22 Iryda - około 14 godz.
    Zadanie: Lot doświadczalny.
    Okoliczności katastrofy: Katastrofa wydarzyła się na lotnisku w Radomiu. Pilot wykonywał lot doświadczalny na samolocie I-22 Iryda, badając tendencję do drgań flatterowych na wysokości 3000 m w locie z prędkością przyrządową 850 km/godz. Podczas wykonywania lotu pojawiły się drgania typu flatter, które spowodowały zniszczenie konstrukcji samolotu w powietrzu. Pilot nie katapultował się.
    Przyczyna: Przyczyną katastrofy było pojawienie się w czasie lotu drgań typu flatter.
    Miejsce spoczynku: Cmentarz w Radomiu.
    Drobna poprawka.
    Za sterami siedział mjr pil. Jerzy Bachta. Katastrofa nie wydarzyła się na lotnisku w Radomiu lecz w strefie pilotażu w rejonie m. Iłża.

  19. #19
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Zgadza się, warto dodać J.Bachta był pilotem roku 1980 2 plm

  20. #20

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie


    Polecamy

    Dziękuję za info. Każda tragiczna śmierć jest wstrząsająca ale szczególnie mocno uderzyła we mnie wiadomość o katastrofie irydy pilotowanej przez mjr Chudzika. Kiedyś niedługo przed katastrofą, występował w programie p. Jaworowicz, poświęconym irydzie i nigdy nie zapomnę jak bronił wtedy tej konstrukcji. Mam taki plan, żeby poszukać czy gdzieś w pobliżu Iłży nie ma jakiegoś obelisku poświęconego mjr. Bachcie, gdyby ktoś wiedział o jego istnieniu będę wdzięczny.
    Orlik

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-06-2015, 22:50
  2. 15-04-2015, 21:02
  3. 23-03-2015, 21:08
  4. 07-03-2015, 12:59
  5. 04-03-2015, 20:57
  6. 18-01-2015, 15:02
  7. 27-05-2013, 22:14
  8. 24-03-2013, 14:35
  9. 16-03-2013, 13:09
  10. 07-03-2013, 21:23
  11. 02-03-2013, 20:36
  12. 18-02-2013, 07:46
  13. 17-02-2013, 19:43
  14. 11-02-2013, 22:48
  15. 28-01-2013, 13:20
  16. 23-01-2013, 23:17
  17. 20-12-2012, 21:22
  18. 28-11-2012, 16:21
  19. 14-11-2012, 23:00
  20. 06-10-2012, 13:40
  21. 06-10-2012, 12:48
  22. 01-10-2012, 11:33
  23. 02-09-2012, 22:03
  24. 25-07-2012, 21:52
  25. 24-07-2012, 18:54
  26. 24-07-2012, 18:49
  27. 22-07-2012, 16:31
  28. 20-06-2012, 11:14
  29. 30-04-2012, 03:27
  30. 27-04-2012, 22:30
  31. 24-04-2012, 13:59
  32. 03-04-2012, 21:11
  33. 26-02-2012, 14:59
  34. 22-02-2012, 08:52
  35. 21-02-2012, 19:08
  36. 09-02-2012, 16:58
  37. 29-01-2012, 23:09
  38. 28-01-2012, 22:09
  39. 19-12-2011, 19:38
  40. 27-11-2011, 16:44
  41. 16-10-2011, 08:19
  42. 07-10-2011, 19:26
  43. 25-09-2011, 20:33
  44. 16-09-2011, 03:28
  45. 08-08-2011, 22:41
  46. 31-07-2011, 22:32
  47. 23-07-2011, 20:48
  48. 21-05-2011, 16:43
  49. 10-05-2011, 14:01
  50. 01-05-2011, 16:31

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •