Strona 32 z 35 PierwszyPierwszy ... 22 30 31 32 33 34 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 621 do 640 z 696
Like Tree147Likes

Wątek: PZL W-3 Sokół - wątek ogólny

  1. #621

    Dołączył
    Jul 2014
    Mieszka w
    Sopot

    Domyślnie


    Polecamy

    U mnie na Pomorzu szedł jakiś jasny (MOSG) W-3.
    Mój skromny blog o pomorskich militariach i nie tylko
    http://odwaszegofotokorespondenta.blogspot.com

    Portal historyczny
    http://wiekdwudziesty.pl

  2. #622

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Jarocin

    Domyślnie

    Jak tam temat nowych łopat ? w 2:09 ładnie je widać
    https://www.youtube.com/watch?v=tGmx...ist=WL&index=8

  3. #623
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gucio7832 Zobacz posta
    ładnie je widać
    Widać, też świeżego W-3WA SAR 0702. Hmm, jego tablica przyrządów jest identyczna jak w nowych W-3WA RM, mam wrażenie , że wcześniejsze lądowe SARy miały nieco inaczej skonfigurowane tablice przyrządów.
    Ostatnio edytowane przez MichalWroc ; 18-01-2018 o 19:02

  4. #624
    Awatar kubalsw

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Świdnik

    Domyślnie

    Obecnie próby w locie przechodzi ostatni z remontowanych Sokołów Czeskich Sił Powietrzynych 0715

  5. #625
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Te pomarańczowe drzwi to teraz będzie standard dla lądowego SAR? Fajne, zawsze to jakieś urozmaicenie tej monotonnej zieleni

  6. #626
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Co do drzwi i ich koloru to skojarzenia mam jednoznaczne:
    fulcrum likes this.

  7. #627
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    O tym samym pomyślałem, miałem model tak pomalowanego Huey'a 0702 był zwykłym WA, teraz przerobiony na WA SAR? Nie słyszałem o takich zmianach, trochę jak w MW. Ile tak przebudują maszyn?

  8. #628
    Awatar MichalWroc

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Już od jakiegoś czasu trwa ujednolicenie wyposażenia SARowskich i transportowych (np. 0520) Sokołów Sił Powietrznych. Kiedyś byłem bardziej na bieżąco... Na pewno 0415, 0418, 0419, 0501, 0502, 0519, 0701, 0702, 0520 przeszły modernizacje. Ostatnio modernizowane śmigłowce dostały FADEC, głowice obserwacyjne itd. (np. 0702 czy 0419 i 0520). Różnice widać m.in. właśnie po wyglądzie i konfiguracji tablicy przyrządów, wcześniej to była prawdziwa mozaika: inaczej było w W-3RL, inaczej w W-3W, trochę inaczej w W-3WA...
    Przydała by się jakaś fachowa synteza zmian które zaszły we flocie W-3 w SZ RP
    Ostatnio edytowane przez MichalWroc ; 18-01-2018 o 21:41

  9. #629

    Dołączył
    Jul 2014
    Mieszka w
    Sopot

    Domyślnie

    A czy coś robione jest przy Procjonach i Gipsówce? Remonty czy coś tam więcej?
    Mój skromny blog o pomorskich militariach i nie tylko
    http://odwaszegofotokorespondenta.blogspot.com

    Portal historyczny
    http://wiekdwudziesty.pl

  10. #630

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Jarocin

    Domyślnie

    Ostatni Czeski W-3 gotowy... https://www.youtube.com/watch?v=jAfo9F6YSl0

  11. #631

    Dołączył
    May 2014

    Domyślnie

    O planowanych zakończeniach remontów trzech Anakond obecnie przebywających w Świdniku:
    Terminy odbioru:
    pierwsza maszyna – 1 października 2018 r.,
    druga – 31 marca 2019 r.,
    trzecia – 1 kwietnia 2019 r.
    Informacja MON o planach modernizacji śmigłowców - DziennikZbrojny.pl

  12. #632
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Sokół w TOPR od 25 lat, w zeszłym roku w blisko co trzeciej akcji

    Z blisko 900 akcji TOPR w ubiegłym roku w niemal 300 uczestniczył śmigłowiec Sokół, używany przez tatrzańskich ratowników od 25 lat; średnio w roku maszyna spędza w powietrzu 250 godzin w akcjach ratunkowych i lotach szkoleniowych.

    25-lecie eksploatacji Sokoła w TOPR podsumowali w środę przedstawiciele TOPR i producenta śmigłowca - PZL-Świdnik.

    "Jeśli coś się wydarza w górach, to zazwyczaj przy złej pogodzie. Jest powiedzenie, że w lotnictwie ratowniczym startuje się wtedy, kiedy inni pozostają na ziemi" - powiedział pilot TOPR Janusz Wójcik, który śmigłowcami wylatał 4,5 tys. godzin, z tego ok. 2 tys. za sterami Sokoła.

    Jak dodał, największą trudność sprawiają warunki atmosferyczne - ograniczona widoczność i silne zmienne wiatry. "Czasami zapowiadane ograniczenia nie są tak duże, a na miejscu okazuje się, że nie można podlecieć. Jeśli jest szansa na przyziemienie, lądujemy" - zaznaczył Wójcik. Jednak większość akcji odbywa się w zawisie - ratownicy opuszczają się na linie ze śmigłowca, który odlatuje, by nie hałasować i ułatwić działania ratownikom, a po kilku minutach wraca, by zabrać ratowników i poszkodowanych. "W każdy zakątek jesteśmy w stanie dolecieć w ciągu 20 minut, typowy czas całej akcji to 30-40 minut" - mówił Wójcik.

    Jeżeli śmigłowiec nie jest w stanie zawisnąć nad miejscem, gdzie znajdują się poszkodowani, dowozi ratowników poniżej i stamtąd odbiera ich z rannym. W każdej dolinie TOPR zna też polany, na których można wylądować.

    Wójcik, który latał także Mi-2 - ale nie w TOPR - jako zalety Sokoła wymienia większy nadmiar mocy, pozwalający operować na wysokościach, które dla Mi-2 były nieosiągalne, komfort pracy i wielkość kabiny, w której można przetransportować dwie ranne osoby na noszach. Z tego ostatniego względu o wsparcie Sokołem proszą czasem Słowacy, którzy używają szybszego, lecz mniejszego śmigłowca AW109, który poszkodowanego przewozi na zewnętrznym podwieszeniu.

    "Sokół ma proste wyposażenie, ale zaawansowane medycznie - wyciągarkę, używana również w innych służbach, i specjalne zawiesie" - powiedział naczelnik TOPR Jan Krzysztof. Zastosowana w TOPR-owskim Sokole wyciągarka ma udźwig ok. 270 kg i linę długości 90 m, choć zwykle wykorzystuje się ok. 20-30 metrów. Nowe zawiesie umożliwia pilotowi zwolnienie liny, jeśli np. po opuszczeniu ratownika lina się w coś zaplącze. "Najistotniejsza dla nas jest możliwość wykonywania lotów w górach; Mi-2 miał znaczne ograniczenia, przy wyższych temperaturach, latem lot bywał niemożliwy albo na pokładzie mógł się znajdować tylko jeden ratownik" - podkreślił Jan Krzysztof.

    Wiceprezes włoskiej firmy Leonardo, do której należą PZL-Świdnik Krzysztof Krystowski przypomniał, że ponad 60 Sokołów w różnych wersjach, w tym ratownictwa morskiego i śmigłowca wsparcia pola walki, służy w polskim wojsku, maszyna jest też eksportowana i używana przez policję i do gaszenia pożarów.

    "Trwają prace nad nowymi łopatami wirnika, obecnie są przeprowadzane próby w locie. Dzięki tak zwanej technice suchego kompozytu można osiągnąć lepsze walory aerodynamiczne, większą powtarzalność, podnieść parametry lotu i zabrać więcej ładunku" - powiedział Krystowski. Dodał, że dzięki ulepszonym łopatom udźwig śmigłowca mógłby wzrosnąć o ok. 300 kg, co ma znaczenie zwłaszcza na dużych wysokościach i przy wysokich temperaturach.

    Jak powiedział Jan Krzysztof, TOPR na razie nie zastanawia się nad zastąpieniem Sokoła inną maszyną, ani zwiększeniem liczby śmigłowców. Gdy jedyny Sokół TOPR jest w przeglądzie lub remoncie, do górskich dyżurów jest wypożyczany wraz z załogą śmigłowiec policyjny. "Ważna jest natomiast dostępność załóg - potrzebni są piloci z dużym doświadczeniem" - zaznaczył. "Nad tym się zastanawiamy i pracujemy. Ze sprzętem - nie tylko śmigłowcem - nie mamy problemu, nasz główny problem to środki na wynagrodzenia dla ratowników" - dodał.

    TOPR, które dzierżawi bazę, gdzie stacjonuje Sokół, pod Lotniczego Pogotowia Ratunkowego i właścicieli prywatnych, prowadzi też rozmowy o przejęciu terenu.

    W-3A Sokół może zabrać maksymalnie 14 osób i ładunek. załoga składa się z dwóch pilotów i dwóch-trzech ratowników. Do lotów w górach maszyna zabiera nie więcej niż 700 litrów paliwa, by zachować jak największy zapas mocy. Obecnie używany egzemplarz jest trzecim Sokołem TOPR. Pierwszy uległ katastrofie w 1994 r., kolejny został wycofany w 2003 roku. Cztery lata temu maszyna przeszła modernizację, następna jest zaplanowana na 2021 rok.

    Do TOPR należy 186 ratowników - także kobiet - w tym 43 zawodowych, wśród nich 13 ratowników medycznych ośmiu lekarzy, sześciu przewodników psów, 10 lawinoznawców. Są również przewodnicy górscy, instruktorzy dyscyplin górskich (paralotniarstwo, alpinizm, nurkowanie jaskiniowe) i sportowcy. Obszar działania to Tatry polskie i słowackie, Pogórze Spisko-Gubałowskie oraz południowa Małopolska. Działalność Pogotowia jest finansowana głównie przez MSWiA, środki wpływają też z fundacji TOPR.

    W ubiegłym roku TOP udzieliło pomocy 893 osobom (404 kobietom i 489 mężczyznom). Doszło do 15 wypadków śmiertelnych. Prawie 300 akcji przeprowadzono przy użyciu śmigłowca.

    PAP
    Szczypu and pwaos like this.
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  13. #633

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gregor Zobacz posta
    Wiceprezes [...] Krzysztof Krystowski przypomniał, że [...] maszyna jest też eksportowana
    Dużo tych Sokołów zrobili na eksport od 2015?

  14. #634

  15. #635

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Jarocin

  16. #636
    Awatar noise6

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    Pruszcz Gdański

    Domyślnie

    Czy ktos ma informacje dotyczace wypadku sokoła nr 510 który latał dla Gromu?

  17. #637

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    A co byś chciał wiedzieć ?
    Musisz dobrze poszukać. Są dostępne opisy dwóch ludzi którzy brali bezpośredni udział w tym incydencie, m in. pilota i operatora.

  18. #638

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Dużo tych Sokołów zrobili na eksport od 2015?
    Kto jak kto, ale za przeproszeniem członek zarządu koncernu powinien się orientować , ile wysiłku włożył ów zarząd w uwalenie kolejnych szans eksportowych. Stugębna plotka ze Świdnickiego targu - który jest najlepszym miejscem do zbierania informacji o Zakładzie dodaje kolejne kraje:Uganda, Kanada, Australia, Czechy, ciągle Hiszpania itd... Tylko że nic z tego nie wynika: zmarnowane szanse to nie realny eksport i może by ktoś to Panu Dyrektorowi wytłumaczył?
    Jeżeli znajdzie się taki twardziel , to może przy okazji wyjaśniłby Panu Dyrektorowi, że nowe łopaty - jakkolwiek zapowiadają się ciekawie - wylatały w granicach 15 -20 godzin (bliżej tej dolnej granicy) i do ich praktycznego zastosowania to jeszcze dłuuuga droga... Podobnie Glass - kokpit :Tego nie zrobi się na kolanie: to wszystko wymaga opracowania, dogrania szczegółów i stosu papierów, homologacji, atestów itd. Dobrze byłoby też ,żeby Pan Dyrektor wiedział ,że linia produkcyjna Sokoła została praktycznie zdewastowana, wyłączono z niej kilka istotnych elementów a nowe technologie w to miejsce nie zostały (i moim zdaniem nie zostaną...) dopracowane. Szans na nowe maszyny raczej już nie ma, a remonty i przebudowa starych to takie jak mawia mój przyjaciel z WSK leczenie kawalerskiej choroby pudrem... Tenże przyjaciel zastanawia się też czasem co Pan Dyrektor jara, (ćpa lub chla) że ma tak barwne odloty...
    W najbliższym czasie tj. 10 czerwca będzie okazja zwiedzenia tego bałaganu, jako że pracownicy będą mogli wprowadzić rodziny. Może uda się coś zobaczyć?

  19. #639

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Jarocin
    pwaos likes this.

  20. #640

    Dołączył
    Dec 2011
    Mieszka w
    Jarocin

    Domyślnie


    Polecamy

    Coś nowego w temacie nowych łopat do W-3?

Strona 32 z 35 PierwszyPierwszy ... 22 30 31 32 33 34 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 08-03-2018, 20:47
  2. 03-03-2018, 13:24
  3. 03-03-2018, 10:38
  4. 03-03-2018, 07:37
  5. 03-03-2018, 00:20
  6. 02-03-2018, 19:08
  7. 02-03-2018, 19:03
  8. 02-03-2018, 18:46
  9. 02-03-2018, 18:11
  10. 02-03-2018, 17:33
  11. 02-03-2018, 17:29
  12. 02-03-2018, 17:08
  13. 02-03-2018, 17:04
  14. 29-07-2017, 19:53
  15. 22-07-2017, 16:09
  16. 20-02-2017, 12:58
  17. 18-02-2017, 02:14
  18. 12-02-2017, 16:01
  19. 11-02-2017, 14:28
  20. 07-02-2017, 22:20
  21. 07-02-2017, 21:54
  22. 07-02-2017, 08:23
  23. 06-02-2017, 23:03
  24. 06-02-2017, 22:00
  25. 06-02-2017, 21:46
  26. 06-02-2017, 21:07
  27. 06-02-2017, 20:52
  28. 06-02-2017, 20:39
  29. 06-02-2017, 20:17
  30. 06-02-2017, 19:41
  31. 06-02-2017, 19:38
  32. 06-02-2017, 19:13
  33. 06-02-2017, 19:03
  34. 06-02-2017, 19:02
  35. 06-02-2017, 19:00
  36. 06-02-2017, 18:59
  37. 06-02-2017, 18:55
  38. 06-02-2017, 18:47
  39. 06-02-2017, 18:41
  40. 06-02-2017, 18:36
  41. 06-02-2017, 18:22
  42. 06-02-2017, 18:09
  43. 06-02-2017, 18:01
  44. 06-02-2017, 17:56
  45. 06-02-2017, 17:55
  46. 06-02-2017, 17:43
  47. 06-02-2017, 17:37
  48. 06-02-2017, 17:22
  49. 06-02-2017, 17:18
  50. 06-02-2017, 17:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •