Dzisiaj startował z EPWA.Nie miałem lornetki,ale na 95% było 032:).Ok.16.
Wersja do druku
Aktualna oferta sprzedaży Orlika w wersji TC ze zmienioną awioniką.
1990 PZL PZL-130 ORLIK TC Turbine Military Aircraft For Sale At Controller.com
Orlik MPT na dzisiejszej prezentacji - SP-YZL ex 033:
Lotnictwo.net - zdjÄcia
/p.
Błyszczy się jak...:)
Oby faktycznie odniósł tak szumnie zapowiadany sukces i udało sie choć jedą sztukę sprzedać za granicę RP.
Czy ktoś może poprawić w opisie wątku helikopter na samolot?
Wreszcie znalazłem właściwy wątek. Gdzieś było o tym, że MON miało podjąć decyzję co do modernizacji TC-I (tych, które stoją pod chmurką na lotnisku w Radomiu, nie wiem dokładnie, bodajże 12 sztuk) do standardu Orlik MPT. Pytanie do znawców tematu, czy jest sens, w perspektywie zakupu M-346? Czy jest sens ogniwa pośredniego pomiędzy TC-II a M - 346 ( czy nie wystarczyło było doposażyć TC-II w układ kompensacji efektu od śmigła). Czy od początku wersja MPT jest propozycją eksportową? Ktoś ma jeszcze wiedzę na temat czy gdy chodzi o aerodynamikę orlika nic więcej nie da się już wykrzesać, nowe skrzydło dało dużo, ale na przykład jak patrzę na PC-9, albo PC-21, co one potrafią, to mam wrażenie, że Orlik dużo toporniejszy jest. Zdaje sobie sprawę, że Pilatus ma inne fundusze od PZL EADS, ale czy to tylko kwestia kasy, czy ograniczenia samego płatowca/układu aerodynamicznego, powstałe już na etapie projektowania w przypadku Orlika.
Modernizowanie do standardu TCII jest chyba trudne w świetle nieprodukowanej awioniki, w jaką jest on wyposażony. Sam MPT prawdopodobnie może mieć różne warianty, zapewne co sobie klient zażyczy.
Co do możliwości/manewrowości - pytanie czy nie jest to też kwestia słabszego silnika.
Weź pod uwagę, że PC-21 to dużo nowszy samolot.
AB
PC-21 ok, ale PC-9, na pokazach ten samolot wykonuje korkociąg, o ile dobrze to nazywam, kiedyś przy okazji przetargu w Indiach, ktoś pisał o próbach korkociągowych orlika i o tym, że to się okazało potem blamażem ( nie dysponuje jednak źródłem, więc może to tylko plota). Ostatnio jedna z telewizji internetowych nagrywała wywiad z pilotami ZA Orlik, i tam pojawiła się informacja, że orlik jest wymagający, chodziło o duże siły na drążku. TC-II i tak jest pod tym względem lepsza od TC-I ( przeprojektowana między innymi usterzenie pionowe), ale pytanie pozostaje, czy już w kwestii aerodynamiki wyciśnięto z tego płatowca wszystko, co można było.
Odnośnie korkociągu w Indiach pewnie należałoby mieć wiedzę dogłębną. Do ploty czasem jest następna plota.
Mniejsze siły na drążku przy sterowaniu lotkami to raczej zasługa nowego skrzydła, nie zdziwiłbym się gdyby MPT miał kolejne małe zmiany w tym obszarze.
AB
Masz rację, z tymi plotami, może ktoś kompetentny coś wie. Pewnie wiesz, ale to usterzenie w TC-II trochę przeprojektowano, chodzi o górną część usterzenia pionowego.
WiÄcej serca dla OrlikaCytat:
Wyszkolenie pilota wojskowego jest najdroższym szkoleniem realizowanym we współczesnym świecie. Czy zatem poza dobrymi programami i założeniami mamy do zaoferowania przyszłym pokoleniom polskich pilotów przemyślany system szkoleniowo-treningowy? W założeniach tak, a w praktyce?
W najnowszym czyli wrześniowym numerze LAI jest artykuł o orliku. I tak się zastanawiam, niby wszystko jest gotowe, w miarę dopracowany projekt, 10 egzamplarzy stoi pod chmurką w Radomiu ( nie wiem dlaczego piszą o 12 egzemplarzach, ja naliczyłem 10 wiem, bo regularnie odwiedzam lotnisko), niby modernizacja nie jest jakoś gigantycznie droga ( relatywnie), więc o co chodzi. Tylko o kasę, czy coś innego. Na przykład plany szkoleniowe PSP są tak skromne o czym może świadczyć symboliczna ilość zamówionych Masterów, że stwierdzili, że pakowanie GC do orlika nie ma sensu, albo szykują przetarg pod konstrukcję szkolną zachodnią za parę lat i czekają aż projekt TC - III umrze naturalną śmiercią, tak jak ma to miejsce w przypadku Sokoła.
Czekajac na decyzje ...WZL-OkÄcie gotowe do modernizacji OrlikĂłw. Zdecyduje Ministerstwo Obrony - RDC
WZL- Okecie. A co to za twor?
Symulator katapultowania z Orlika TC-II - Altair Agencja LotniczaCytat:
ETC-PZL Aerospace Industries z Warszawy wyprodukowało symulator katapultowania z samolotu PZL-130 Orlik TC-II.
Altair Agencja LotniczaCytat:
Inspektorat Uzbrojenia MON opublikował informację o zamówieniu modernizacji 12 pozostałych samolotów szkolnych PZL-130 Orlik TC-I do wersji TC-II. Samoloty znajdują się w wyposażeniu 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Prace mają zostać wykonane do 2020.
Parę komponentów awioniki zastosowanych w wersji TC-II już nie jest produkowanych, np. urządzenie NAV/COM/GPS Garmin GNS 430W. :P
Następcą jest Garmin GTN 750, ale to już inne wymiary, masa i filozofia obsługi (ekran dotykowy).
Ciekawe jak producent z tego wybrnie?
dranio