Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 68
Like Tree13Likes

Wątek: Dyskusja o samolocie PZL-130 "Orlik"

  1. #41
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez dranio Zobacz posta
    Parę komponentów awioniki zastosowanych w wersji TC-II już nie jest produkowanych, np. urządzenie NAV/COM/GPS Garmin GNS 430W. :P
    (...)
    Ciekawe jak producent z tego wybrnie?
    dranio
    Tak więc już wiemy jak wybrnie. Modernizacja ma niejako dwojaki charakter -z jednej strony zbudowanie 12 samolotów TCII, a z drugiej, wymiana awioniki na cyfrową (nie glass cockpit) na wszystkich 28 samolotach. Stąd prawdopodobnie nazwa TCII "Advanced".

    Cytat Zamieszczone przez lucas1979 Zobacz posta
    lepszy rydz, niż nic
    To była bardzo rozsądna decyzja. To jest coś co powinno było być zaproponowane już przy pierwszej serii TCII.

    Pozdrawiam,
    AB

  2. #42

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flugzeugwerke Zobacz posta
    Tak więc już wiemy jak wybrnie. Modernizacja ma niejako dwojaki charakter -z jednej strony zbudowanie 12 samolotów TCII, a z drugiej, wymiana awioniki na cyfrową (nie glass cockpit) na wszystkich 28 samolotach. Stąd prawdopodobnie nazwa TCII "Advanced".

    Pozdrawiam,
    AB
    Orliki TC II mają awionikę cyfrową. :P

    O ile wiem, "glass cockpit" oznacza, że nie ma klasycznych przyrządów pilotażowo nawigacyjnych (z wyjątkiem rezerwowych), a monitory PFD i/lub MFD.

    dranio

  3. #43
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    TCII mają cyfrową awionikę tylko w takim sensie, że coś tam w kabinie jest cyfrowego (to się chyba wtedy nazywa TCII "Garmin") -reszta, w dużym uproszczeniu, to awionika TCI. Wydaje mi się, że najnowszy standard TCII to komplet cyfrowej awioniki, ale nie w formie dwóch czy trzech wielkich wyświetlaczy jak w architekturze glass cockpit.
    Pozdrawiam,
    AB

  4. #44

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Z TC-I zostały tylko przyrządy pilotażowe (prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, niektóre przyrządy silnikowe, itp.).
    Awionika TC-II (łączność, nawigacja, identyfikacja - transponder) jest cyfrowa i do tego spięta szynami danych.
    W TC-II "Avancend" będzie nowa awionika cyfrowa, bo jak pisałem wcześniej - pewnych urządzeń zastosowanych w TC-II "Garmin" już się nie produkuje, więc trzeba zastąpić je nowymi.

    Mam wrażenie, że nasza dyskusja jest nieco akademicka.

    dranio
    flugzeugwerke likes this.

  5. #45
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Tak, gadamy o tym samym Podobno właśnie te pozostałe starocie pilotażowe/silnikowe będą zastąpione cyfrowymi -tak właśnie wybrneli.
    AB

  6. #46
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  7. #47
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    W jakim celu wymieniają im skrzydła?


  8. #48
    ModTeam Senior Screener
    Awatar Drzemi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    GDN

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    W jakim celu wymieniają im skrzydła?
    W TC II jest większe skrzydło niż w TC I.

  9. #49

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Ostatnio TC - II robili jeszcze jakieś ulepszenia, tu na forum jest zdjęcie, nie wiecie może czy to będzie standard we wszystkich?
    Orlik

  10. #50

    Dołączył
    Sep 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lucas1979 Zobacz posta
    Ostatnio TC - II robili jeszcze jakieś ulepszenia, tu na forum jest zdjęcie, nie wiecie może czy to będzie standard we wszystkich?
    Z tego co słyszałem wynika, że tych "dodatków" nie będzie. Modernizacji poddana zostanie jedynie awionika. Na początek ma być wykonany jeden egzemplarz jako demonstrator i po akceptacji zamawiającego prace ruszą na pozostałych maszynach.

  11. #51

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Dobre, że chociaż te stare Tc - I zmodernizują. Ich widok sterczących na płycie lotniska przykrytych brezentem był smutny. Historia Orlika w ogóle jest ciekawa, mimo wszystko jest, lata i służy. Na eksport nie ma co liczyć, ale jak na nasze potrzeby, lepszy rydz niż nic.
    Orlik

  12. #52
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    Każdy z nich przybywa dziś na lawecie ale kiedy przyjdzie jego czas, opuści zakłady i wróci do Radomia „o własnych skrzydłach".
    Kolejny Orlik, szósty z dwunastu, o numerze bocznym 19 dotarł do Warszawy w celu modernizacji. - PORTAL LOTNICZY - CZAS NA LOTNICTWO / AVIATION 24 . PL
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  13. #53
    Awatar Gregor

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Lotnisko dobrej pogody

    Domyślnie

    W dniu 7 czerwca w PZL Warszawa-Okęcie miał miejsce oblot techniczny samolotu PZL 130 Orlik Advanced po modyfikacji
    https://dlapilota.pl/wiadomosci/pols...po-modyfikacji
    Piękna rzecz latać jeśli komu godzi bezpieczniej jednak kto po ziemi chodzi
    Kiedy słyszę na EPRZ SOListy głos na mej głowie płonie włos
    EPRZ FM - czułe granie - tak bije serce Jasionki


    Przewodnik po chmurach

  14. #54

    Dołączył
    May 2018

    Domyślnie

    Super. Lubię widzieć jak latają Orliki na „moim” niebie, zamiast stać przykryte brezentem.

  15. #55

  16. #56
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Przemyk Zobacz posta
    Ten artykuł ma juz ponad dwa lata

  17. #57

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Ostatnio wyczytałem gdzieś, że Hiszpanie wybrali Pilatusa PC-21 dla swoich sił powietrznych. Nasz orlik był im również proponowany, ale chyba nawet nie wszedł do przetargu. Hindusi, którym też pokazywano orlika, też się nie skusili. Ktoś coś więcej wie, w jakiej kategorii orlik jest słabszą maszyną, wiem, że silnik w pilatusie ma inną moc, ale chodzi mi o sam układ aerodynamiczny. Polscy piloci, w wywiadach, mówią, że orlik to poprawna maszyna, tylko tyle i aż tyle, ale chyba nie jest dopuszczony na przykład do wykonywania korkociągu. Możecie napisać, co jest mocną a co słabszą stroną orlika. Fajnie, że jest, bo to chyba ostatnia tak nowoczesna wojskowa polska konstrukcja lotnicza, ale spróbujmy pogadać o niej, trochę bardziej krytycznie ( nie mylić z krytykanctwem ). Zależałoby mi na porównaniu na przykład do PC-9 albo innej porównywalnej konstrukcji. Dzięki i pozdrawiam, miłośnik orlików
    Orlik

  18. #58
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Na pewno wypowie się ktoś, kto elegancko udowodni że Orlik się do latania nie nadaje , ale tak od strony zdroworozsądkowej - kupując jakikolwiek sprzęt za grube $$ wolałbyś kupić maszynę stale będącą w produkcji, od prężnie działającego producenta zapewniającego pewnie solidne wsparcie i gwarancje, czy od, no... od zakładu który wyprodukował ile? 50 sztuk ogółem, i od dekady co najwyżej z bólem modernizuje stare egzemplarze?

    Gdyby hiszpański rząd mial 40% udziałów w EADS-PZL jak dawniej, a nie 4% udziałów w Airbus Group jak obecnie, to może i wynik hiszpańskiego przetargu wyglądałby inaczej? (ale to już kosmiczne gdybanie)
    mammecyje and Trooper85 like this.


  19. #59

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Z pewnością masz sporo racji, polityka i kwestie handlowe, odgrywają jak zawsze dużą rolę, ale mnie chodzi bardziej o same charakterystyki orlika. Ponoć modernizacja do standardu TC-II dużo zmieniła in plus, w kwestii sił na drążku, wydajności samej konstrukcji, ale, o ile w ogóle można porównywać go na przykład do PC-9, to możliwości tego ostatniego demonstrowane na pokazach, ranwers, ślizg na ogon, i inne, dla orlika, albo są niedostępne, albo jest zakaz ich wykonywania. I stąd moje pytanie, jaka rolę i jakie konkretne są ograniczenia konstrukcji, znam możliwe dopuszczalne przeciążenia, ale to suchy techniczny parametr, dzięki.
    Orlik

  20. #60
    Awatar chudy183

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPRA/EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Jak mawia mój dobry znajomy pracujący w tym programie: "...mamy 28 latajacych prototypów..."
    Pyro1, jarekch, Trooper85 and 1 others like this.

Strona 3 z 4 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •