Strona 4 z 4 PierwszyPierwszy ... 2 3 4
Pokaż wyniki od 61 do 77 z 77
Like Tree22Likes

Wątek: Dyskusja o samolocie PZL-130 "Orlik"

  1. #61
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    ale tak od strony zdroworozsądkowej - kupując jakikolwiek sprzęt za grube $$ wolałbyś kupić maszynę stale będącą w produkcji, od prężnie działającego producenta zapewniającego pewnie solidne wsparcie i gwarancje, czy od, no... od zakładu który wyprodukował ile? 50 sztuk ogółem, i od dekady co najwyżej z bólem modernizuje stare egzemplarze?
    Orlik hindusom oferowany był chyba jeszcze w wersji TC-I. Więc tu dochodzi kolejna kwestia - bierzesz samolot napędzany PT-6, którego jest chyba najpopularniejszym na świecie silnikiem turbośmigłowym, a zaplecze i ludzi do jego obsługi znajdziesz w najbardziej zapadłej dziurze, czy dużo mniej popularnego czeskiego Waltera.

    System automatycznie korygujący moment odśmigłowy Orlik dostał dopiero jako TC-II. Latać się bez tego da, co udowadniano przez dziesiątki lat, ale brak zmusza do wyrabiania nawyków, które po przejściu na kolejny typ będą zupełnie nieprzydatne, może nawet szkodliwe.

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Gdyby hiszpański rząd mial 40% udziałów w EADS-PZL jak dawniej, a nie 4% udziałów w Airbus Group jak obecnie, to może i wynik hiszpańskiego przetargu wyglądałby inaczej? (ale to już kosmiczne gdybanie)
    Wybierając w 2019 samolot szkolny, który w eksploatacji pozostanie przez następne 30-40 lat raczej weźmiesz coś świeżego, opracowanego od początku wedle współczesnych wymagań, a nie samolot korzeniami sięgający początku lat 80-tych.
    Rosenzweigova likes this.

  2. #62
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Wybierając w 2019 samolot szkolny, który w eksploatacji pozostanie przez następne 30-40 lat raczej weźmiesz coś świeżego, opracowanego od początku wedle współczesnych wymagań, a nie samolot korzeniami sięgający początku lat 80-tych.
    Owszem, chociaż rzecz jasna Pilatus tworząc PC-21 korzystał z doświadczeń przy PC-7, PC-9 a wcześniej jeszcze PC-3. W przypadku Orlika mamy samolot zaprojektowany w latach 80. (wiekowo odpowiednik PC-7), ale dalszego ciągu projektowania i produkcji tej maszyny już nie ma. A szkoda.

    Ale pytanie samo w sobie ciekawe. Wątpię jednak, żebyśmy mieli na forum kogoś, kto byłby w stanie porównać pod względem pilotażu i obsługi Orlika z PC-21 czy choćby PC-7.


  3. #63

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Ale mamy może jakiegoś pilota orlika, który latał na tc-I a teraz na tc-II advanced, zawsze coś. Z tego, co wiem to orlik nie ma tego, układu kompensacji efektu odśmigłowego, wiec taki pilot, który przesiada się na iskrę musi się tego oduczyć. W takim materiale z okazji 20 lecie Z.A. Orlik, jeden z pilotów mówi, że mimo swoich wad, to dobry samolot. I mnie właśnie o te wady chodzi
    Orlik

  4. #64
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Jak z samochodami, każdy samolot ma jakieś wady.

    A odnosnie:
    Cytat Zamieszczone przez lucas1979 Zobacz posta
    Z tego, co wiem to orlik nie ma tego, układu kompensacji efektu odśmigłowego, wiec taki pilot, który przesiada się na iskrę musi się tego oduczyć.
    To już Ci Trooper wcześniej napisal:
    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    System automatycznie korygujący moment odśmigłowy Orlik dostał dopiero jako TC-II.


  5. #65

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Z tego, co się kiedyś interesowałem, to ten element wyposażenia miał się pojawić dopiero w tej wersji mpt, ale jeśli to pewne źródło, że już tc-II jest w niego wyposażone, to super. Będę uparty, wiedząc, że samochód też ma wady, jakie ma orlik? Korkociągu się na nim nie wykonuje, dlaczego ?
    Orlik

  6. #66
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Ale gdzie się nie wykonuje korkociągów, na pokazach?

    W internecie dokumentacji Orlika jest mało, ale np takie opracowanie (napisane na podstawie m.in. IUwL i programu oblotów eksploatacyjnych DSP) wspomina:

    Cytat Zamieszczone przez Programy-logistyka oblotów samolotu PZL TC II ORLIK jako ocena stanu technicznego
    Oblot według programu „A2”
    - (14) Sprawdzić jak zachowuje się samolot w trakcie wykonywania korkociągów
    (...)
    Meldunki przekazywane przez radio, poza meldunkami standardowymi przy starcie, w strefie i
    przy lądowaniu, należy składać przy każdej następnej próbie, przed wprowadzeniem oraz po
    wyprowadzeniu z korkociągu (...)
    Zawsze możesz, w ramach dociekliwości, skontaktować się z A. Frydrychewyczem i dopytać o szczegóły związane z konstrukcją, na pewno takie info przyda się potem na forum
    flugzeugwerke likes this.


  7. #67

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    Jeszcze w nawiązaniu do zakupu w listopadzie 2019 przez Hiszpanię PC-21. Zwróćcie uwagę co oni kupili. To nie tylko 24 nowo wyprodukowane samoloty (tak jak poprzednicy zauważyli pewnie o lepszych parametrach niż nasz "Orlik") ale:
    Umowa,(...), przewiduje dostawę również czterech symulatorów lotu i kabiny oraz pakiet szkoleniowy dla instruktorów, części zamienne i wsparcie techniczne. Samoloty staną się częścią zintegrowanego systemu szkoleniowego pilotów akademii wojsk lotniczych AGA (Academia General del Aire) w San Javier.
    Budżet zamówienia opiewał na 225 mln EUR (969,85 mln zł).
    Wstępna gotowość do realizacji szkoleń została zaplanowana na 2021. Do tego czasu Pilatus Aircraft został zobowiązany do dostarczenia co najmniej sześciu samolotów, jednego symulatora oraz do przeszkolenia ośmiu instruktorów.
    https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3157&q=PC-21

    Czy Okęcie jest w stanie wyprodukować nowe samoloty w takiej ilości i w takim czasie, i do tego zapewnić całą tę otoczkę? Myślę, że nie. Dlatego nasza propozycja była bez szans (jeżeli w ogóle była na stole).
    flugzeugwerke likes this.

  8. #68
    Awatar Trooper85

    Dołączył
    Aug 2017
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzes7 Zobacz posta
    Czy Okęcie jest w stanie wyprodukować nowe samoloty w takiej ilości i w takim czasie
    Tu by zasadne było pytanie czy Okęcie w ogóle jest na tą chwilę w stanie wyprodukować nowe Orliki "od zera". Bo raczej nie trzymają linii produkcyjnej w gotowości. Czy oprzyrządowanie produkcyjne jeszcze istnieje? Co z elementami od poddostawców?

    Modernizacja 16 sztuk do TC-II od podpisania umowy do przekazania ostatniego zajęła ponad 3,5 roku.

  9. #69
    Awatar flugzeugwerke

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Cześć.
    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    Orlik hindusom oferowany był chyba jeszcze w wersji TC-I.
    Nie, oferowany był samolot na bazie TCII GC (czyli MPT czy TCIII).
    Cytat Zamieszczone przez Trooper85 Zobacz posta
    System automatycznie korygujący moment odśmigłowy Orlik dostał dopiero jako TC-II.
    Też nie, ten system dopiero zaimplementowano w TCII GC (TCIII, MPT?).
    Pozdrawiam,
    AB

  10. #70

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    z Mielca rodem

    Domyślnie

    Ile jest części pochodzenia radzieckiego/rosyjskiego w Orlikach po modernizacji? Jakieś zawory, normalki, filtry, przewody, chemia, elektronika, czy choćby przełączniki i przekaźniki? Jak to wygląda?
    Co tu napisać....

  11. #71

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Wskaźnik położenia podwozia.

  12. #72
    Awatar orlik050

    Dołączył
    Mar 2022
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie

    Aktualnie latających PZL-130 jest 10. 7 poleciało do Grecji na pokazy, dwa zostały w EPDE, a ostatni ma testy po modernizacji. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym pokazowym sezonie ZA ORLIK zwiększy się do 8 lub 9 samolotów . Wtedy program pokazu robi się ciekawy .
    Xon, lukaszjb and mammecyje like this.

  13. #73

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    Fakt wart odnotowania:
    25 października br. [2022] rzecznik prasowy Agencji Uzbrojenia ppłk Krzysztof Płatek poinformował o zakończeniu modernizacji przez spółkę Airbus Poland (dawne PZL Warszawa-Okęcie) drugiej partii 12 turbośmigłowych samolotów szkolnych PZL-130TC-I Orlik do standardu TC-II Advanced.
    Źródło: https://milmag.pl/koniec-modernizacji-samolotow-orlik/

    https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=38316

    Tym ostatnim odebranym Orlikiem był egzemplarz o nr 044
    https://defence24.pl/przemysl/orliki...nowych-pilotow
    Fot. Maciej Szopa/Defence24

    PS. Na altair.com.pl napisali, że zmodernizowana została m.in. osłona kabiny, a na innych portalach, że nie. I o co chodzi?

  14. #74

    Dołączył
    Apr 2018

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzes7 Zobacz posta
    Fakt wart odnotowania:

    Źródło: https://milmag.pl/koniec-modernizacji-samolotow-orlik/

    https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=38316

    Tym ostatnim odebranym Orlikiem był egzemplarz o nr 044
    https://defence24.pl/przemysl/orliki...nowych-pilotow
    Fot. Maciej Szopa/Defence24

    PS. Na altair.com.pl napisali, że zmodernizowana została m.in. osłona kabiny, a na innych portalach, że nie. I o co chodzi?
    Zmiany na osłonię kabiny są kosmetyczne, przeniesione zostało na nią lusterko wsteczne z osłony tablicy przyrządów w drugiej kabinie.

  15. #75

    Dołączył
    Nov 2020

    Domyślnie

    A co to tam z tyłu wystaje? MPT?

  16. #76
    Awatar urban787

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Wymysł Zobacz posta
    A co to tam z tyłu wystaje? MPT?
    Tak. Z tyłu stał MPT

  17. #77
    Awatar orlik050

    Dołączył
    Mar 2022
    Mieszka w
    Radom

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez orlik050 Zobacz posta
    7 poleciało do Grecji na pokazy, dwa zostały w EPDE, a ostatni ma testy po modernizacji.
    Ten 7-my nie dawno dołączył do ZA ORLIK. Dokładniej kpt. pil. Eryk Parzyszek. Zespół co raz większy, miejmy nadzieję, że zwiększy się on do 8 samolotów bo wiązanka z ośmioma PZL-130 wygląda imponująco .

Strona 4 z 4 PierwszyPierwszy ... 2 3 4

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •