Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1
    Awatar Smok

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie SB Lim-2 1A06036 (636)


    Polecamy

    Drodzy koledzy,

    Na wstępie pragnę się przywitać, bo to mój pierwszy post na tym forum.

    Poszukuję informacji na temat historii eksploatacji w polskim lotnictwie wojskowym samolotu SB Lim-2 o numerze seryjnym 1A06036. Został on ostatnio zakupiony przez Queensland Air Museum w Australii. Pracownicy muzeum bardzo pragną poznać losy tego egzemplarza szczególnie, że poza znanym numerem burtowym 636, nie posiadają żadnych informacji z okresu użytkowania tej maszyny w Polsce. Będziemy bardzo wdzięczni za wszelkie informacje ( w miarę możliwości udokumentowane w materiałach źródłowych ). Podaję poniżej dalsze losy polskiego Lima po sprzedaży za granicę:

    ok. 1987
    Sprzedany do Australii. Nabywca: Randal W. McFarlane, Brisbane, Qld.
    1989
    Sprzedany. Nabywca: Hockey Treloar, Bankstown, NSW. Zarezerwowano dla niego rejestrację VH-LKW ale ostatecznie nie została ona wykorzystana. Samolot został rozebrany i zmagazynowany w Bankstown od 1989 do 2000r.
    2001
    Sprzedany do Australia's Museum of Flight, Nowra, NSW.
    2002.12
    Został przetransportowany do Classic Jets Fighter Museum, Parafield. (Źródło: CJFM Newsletter No. 14)
    2004.09
    Została ukończona restauracja statecznika poziomego. (Źródło: CJFM Newsletter No. 16)
    2005.04.13
    „Po dwunastu miesiącach pracy nad naprawą ciężko pogiętego kadłuba, statecznika i usterzenia” kadłub został przeniesiony z CJFM do hangaru TAFE na lotnisku Parafield, by służyć jako pomoc naukowa dla studentów TAFE oraz zapewnić większą przestrzeń w CJFM dla restauracji skrzydeł (Źródło: CJFM Newsletter No. 18)
    2006.06.06
    Prawa własności zostały przeniesione z Australia's Museum of Flight, Nowra na Classic Jets Fighter Museum, Parafield, SA.
    2006.08.02
    Skompletowany samolot został sfotografowany na własnych kołach przed hangarem CJFM (Źródło: CJFM Newsletter No.21)
    2006.12
    Samolot został użyty jako dekoracja dla sesji zdjęciowej zespołu jump bluesowego "Roj and the Jam Jets". Przy tej okazji otrzymał stosowny nose art. (Źródło: CJFM Newsletter No.22)
    2007.04
    Odnotowany jako eksponat wewnątrz hangaru CJFM na wystawie obok samolotu Sabre. (Źródło: CJFM Newsletter No.22)
    2010.02.05
    Classic Jets Fighter Museum zaakceptowało ofertę nabycia samolotu przez Queensland Air Museum.

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Witam.
    Mały wycinek z służby samolotu w Polsce:


    LZR-2 / WZL-2 w Bydgoszczy zaszczycił dwukrotnie.



    SBLim-2 (1A 06036) po raz pierwszy przybył 18.04.1979 roku. Przyjechał bez silnika (transport prawdopodobnie PKP) z JW. 2571 Słupsk. 20.09.1979 roku odleciał (tym razem o własnych siłach) do JW. 5058 Biała Podlaska.

    Drugi raz pojawił się w Bydgoszczy 02.04.1985 roku. Przybył z JW. 5058 . Był to jego V remont i trwał do 04.07.1986 roku, po czym ponownie odleciał do JW. 5058 Biała Podlaska.


    Pozdrawiam.
    Remigiusz Gadacz
    Ostatnio edytowane przez Remigiusz Gadac ; 12-06-2010 o 20:22 Powód: zmiana daty

  3. #3
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Według książki "Lotnicze tradycje Białej Podlaskiej" samolot ten był na stanie jednotski 5058 jeszcze w 1989 roku.

  4. #4
    Awatar Smok

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Bardzo dziękuję za pomoc.

    Swoją drogą informacja podana przez QAM o kupnie samolotu ok. 1987r. wydaje się być zastanawiająca. Czy przed 1989r. dochodziło do sprzedaży sprzętu z polskiego demobilu do krajów zachodnich?

    Pozdrawiam,
    Smok

  5. #5
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Smok Zobacz posta
    Swoją drogą informacja podana przez QAM o kupnie samolotu ok. 1987r. wydaje się być zastanawiająca. Czy przed 1989r. dochodziło do sprzedaży sprzętu z polskiego demobilu do krajów zachodnich?
    Tak i to wcale nie z demobilu a z jednostek . Duża partia Limów została sprzedana w czerwcu 1986 roku do USA gdzie brały udział w testach na jednym z poligonów White Sands w celu sprawdzenia ich możliwości bojowych.

  6. #6
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    urodzony na Rakowcu

    Domyślnie

    Trza dodac ,wraz z Ił-14 i TS-11. Jest nawet strona w internecie ze zdjeciami,ale jak to bywa oczywiście znikła mi z zakładek.

  7. #7
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Zapomniałeś o AN 2 a iły 14 przeleciały do USA na własnych skrzydłach

  8. #8

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Dorzucę dwie informacje na temat historii samolotu 1A-06036. Wyprodukowany w WSK Mielec w końcu 1953 roku. W dniu 13.11.53 został przyjęty na stan 29 pułku lotnictwa myśliwskiego w Ornecie. Następnie w moich notatkach pojawia się w czerwcu 1963, kiedy to został przekazany z 61 lotniczego pułku szkolno-bojowego w Nowym Mieście do 59 lotniczego pułku szkolno-bojowego (Biała Podlaska). Przypuszczalnie po rozformowaniu 59 pułku w roku 1964 został przebudowany na wersję dwumiejscową (SBLiM).

  9. #9
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    W "Lotnictwie" jest wzmianka, że został przerobiony z SB LiM 1 na SB LiM 2. W trakcie tej modernizacji dodano tył kadłuba z samolotu LiM 2 1B-01221 i otrzymał numer 636

  10. #10

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Taka była zwykle historia większości naszych LiMów-1. Przez kilka pierwszych lat po wyprodukowaniu latały w pułkach bojowych, następne kilka lat w pułkach szkolnych, po czym przebudowywane były do wersji SBLim-1. Po kolejnych kilku-kilkunastu latach modernizowane były do wersji finalnej, czyli SBLim-2.

  11. #11
    Awatar Smok

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710 Zobacz posta
    W "Lotnictwie" jest wzmianka, że został przerobiony z SB LiM 1 na SB LiM 2. W trakcie tej modernizacji dodano tył kadłuba z samolotu LiM 2 1B-01221 i otrzymał numer 636
    Czy można ustalic który to był numer Lotnictwa?

  12. #12
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Smok Zobacz posta
    Czy można ustalic który to był numer Lotnictwa?
    Naturalnie - kwietniowy numer Lotnictwa ( 4/2010) str.94/96 - list pana Marka Rogowskiego dotyczący uwag do artykułu M.Mikołajczuka "Pierwsze licencyjne odrzutowce w polskim lotnictwie wojskowym".

LinkBacks (?)

  1. 20-10-2013, 17:32
  2. 26-10-2012, 19:40
  3. 03-02-2012, 23:07
  4. 18-12-2011, 21:00

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •