Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 41 do 60 z 110
Like Tree3Likes

Wątek: Dyskusja o wersji MiG-21F-13

  1. #41

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    A jednak PWL na Babicach zajmował się przeglądami 21
    No dobrze, nie chcę przedłużać tego w sumie nieistotnego sporu, ale niech mi Koledzy podpowiedzą, jak to jest możliwe abym mieszkając tuż obok, ślęcząc przy ogrodzeniu i w krzakach na terenie lotniska być może dziesiątki razy, KOMPLETNIE nie widywał MiGów-21!? Jeśli nawet PWL na Babicach opuszczały miesięcznie 2-3 maszyny, to na przestrzeni tych 7 lat coś tam powinno być widać! Szperając z kumplem po bazie technicznej lotniska wiosną 1973 roku (mając legalne zezwolenie i podoficera-opiekuna) też nie znaleźliśmy śladu 21-szych! A wtedy jeszcze samolot był sensacją i trochę tajemniczy. Zaglądaliśmy do hangarów, które zresztą miały otwarte wrota - był pogodny, lotny dzień, nad lotniskiem kręciły się Smy, Mi-2, Mi-4, szasem mignął LiMek... Przed i w hangarze nr 3 (WAT) stały LiM-2, 5, Sm-1, Sm-2. Przy hang. nr 4 śmigłowce MSM z biało-niebieskimi opaskami. Wewnątrz też śmigłowce. Przy nr 5 - kilka LiM-2, 5, SB, Biesy, śmigłowce.
    Na trawie na wprost w.wym. hangarów: Sm-1, 2, 3-4 Mi-4, Jaki-12, rząd ok. ośmiu An-2. Hangar nr. 6 - Iskry, LiMy, Biesy, Mi-2. Zero śladu MiGów-21! A przecież wcześniej wypatrzyliśmy z kolegami być może jeden z niewielu przylotów MiGa-19 na Babice, w roku 1970 Ana-26 z gwiazdami, kilka razy Li-2... Nawet po ograniczeniu lotów z pasa krótszego, na lotnisku dalej "wrzało" od LiMów, Iskier, czasem zaleciał Ił-28, nie wspominając o najaktywniejszych śmigłowcach. MiG-21 z wypuszczonym podwoziem widziałem przez te wszystkie lata dosłownie kilka razy. Więc nie rozumiem z tego nic! Czy możliwe były dostawy maszyn na platformach a po przeglądzie tą samą drogą powrót do jednostek macierzystych gdzie były oblatywane? Ale też musiałbym coś zobaczyć w okolicach, lub w samych hangarach...

  2. #42

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Po prostu te PWL to częściej były ozdóbkami, niż realnymi jednostkami obsługowymi w czasie pokoju Może na Limach coś robili, a i to rzadko, z MiG-21 dawali sobie spokój.
    tady likes this.

  3. #43
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    No dobrze, nie chcę przedłużać tego w sumie nieistotnego sporu, ale niech mi Koledzy podpowiedzą, jak to jest możliwe abym mieszkając tuż obok, ślęcząc przy ogrodzeniu i w krzakach na terenie lotniska być może dziesiątki razy, KOMPLETNIE nie widywał MiGów-21!
    Jacku J z upartością rasowego dziennikarza dosłownie nas gwałcisz - ale to dobrze dociekliwość jest wskazana. Ja wprawdzie jeszcze w tych latach nie pracowałem zawodowo przy 21 ale jak widzisz interesuję się historią naszego lotnictwa. Warszawskie lotnisko Bemowo wraz z rozrostem samej Stolicy traciło na swym znaczeniu. Powoli aczkolwiek systematycznie "wypraszano" lotnictwo wojskowe z tego obiektu. Gdy wprowadzano 21 do jednostek ( w tym wypadku 1 Korpusu ) nie było pułków bojowych na tym lotnisku. Z tego co wiem PWL chyba w 68 roku przniesiono do Łasku albo do Łęczycy i tam wykonywano prace okresowe na 21 dlatego ich nie widziałeś na Bemowie .

  4. #44
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Chyba tylko uzbrojenie obywało się bez tego, ale to Grzegorz5710 pewnie pamięta lepiej
    Uzbrojenie samolotu wraz z całą jego otoczką to jedyne chyba na samolocie " ustrojstwo ", które nie potrzebuje oblotu. Jeżeli dokładnie się je sprawdzi na ziemi to w powietrzu musi działać

  5. #45
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Z tego co wiem PWL chyba w 68 roku przniesiono do Łasku albo do Łęczycy i tam wykonywano prace okresowe na 21 .
    Do Łasku PWL przeniesiono po 1975 .

    W Łęczycy oprawiawno IŁ-14 a ich silniki remontowano w PLL ,,LOT,, jeszcze nie SA.

    Andrzej

  6. #46

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Jacku J z upartością rasowego dziennikarza dosłownie nas gwałcisz - ale to dobrze dociekliwość jest wskazana.
    No, chyba lekka przesada z tym gwałceniem - nie jestem już taki młody ani jurny... A poważnie: powstał taki drobny spór między AND 170 i mną o remonty 21-szych na Babicach.
    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Może na Limach coś robili, a i to rzadko, z MiG-21 dawali sobie spokój.
    No właśnie - LiMów do końca lat 60-tych zawsze stało po kilka tuzinów na krótszym pasie od strony progu 05. Latano po kilka godzin dziennie. Gdyby obsługiwano tam MiGi-21, to też musiały gdzieś parkować i latać! Jeśli PWL przeniesiono do Łęczycy w 1968 (co by miało sens, gdyż wtedy mniej więcej przestały masowo latać nad Zoliborzem LiMy) to i tak było za wcześnie na remonty 21-szych. Najstarsze egz. mogły liczyć sobie po 6-7 lat. Za młode. Jeśli z kolei PWL opuściły Babice w 1975 roku, to od pocz. lat 70-tych aktywność lotniska była już tak niewielka - śmigłowce, Antki, Jaki-12, Biesy, sporadycznie LiMy - że "szybkie" musiałyby zwrócić uwagę! Ale dajmy już temu pokój bo za moment przestanę lubić moje ulubione lotnisko.
    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Uzbrojenie samolotu wraz z całą jego otoczką to jedyne chyba na samolocie " ustrojstwo ", które nie potrzebuje oblotu. Jeżeli dokładnie się je sprawdzi na ziemi to w powietrzu musi działać
    Takie stanowisko do przestrzeliwania broni pokładowej istniało niegdyś za wysokim obwałowaniem ziemnym w płn. zach. części lotniska. Blisko obecnej wieży i Portu Lotniczego.

  7. #47
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    No, chyba lekka przesada z tym gwałceniem - nie jestem już taki młody ani jurny... A poważnie: powstał taki drobny spór między AND 170 i mną o remonty 21-szych na Babicach
    .

    Słowo GWAŁT ma wiele znaczeń w naszym kochanym języku ale nie miałem na myśli seksu

    Sporu w zasadzie też nie ma - jest tylko inne spojrzenie na słowo REMONT. Dla człowieka nie obeznanego z arkanami technicznymi lotnictwa wymiana urządzenia na samolocie będzie się kojarzyła z remontem i też tak będzie to odbierał i mówił. Podobnie jest z wykonywaniem obsług po dłuższym okresie eksploatacji gdzie trzeba przejrzeć wiele urządzeń a co się z tym wiąże "wybebeszeniem" maszyny. Taki widok od razu kojarzy się z remontem choć te prace nie mają nic wspólnego z rzeczywistym remontem samolotu.
    Niektóre PWL "specjalizowały się " w wykonywaniu obsług na konkretnym typie maszyny. Przykładowo podam, że o ile MiG 21 moja jednostka wysyłała do PWL w Malborku tak Iskry do PWL w Pile. Do takich posunięć zmuszało wyposażenie diagnostyczne poszczególnych PWL.

  8. #48
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Żeby zakończyć temat PWL .

    Podaje,, podział i zasady wykonywania obsług okresowych ,,

    -obsługa Nr 1
    -obsługa Nr 2

    Obsługa Nr 1 wykonywana była po każdych 12 +/- 1 miesiącach eksploatacji samolotu lub jeżeli od ostatniej obsługi Nr 1 samolot wykonał 100 +/- godzin lotu

    Obsługa Nr 2 wykonywana była po każdych 24 +/- 2 miesiącach eksploatacji samolotu lub jeżeli od ostatniej obsługi Nr 2 samolot wykonał 200 +/- 20 godzin lotu.

    Jak widać samolot raz w roku musiał stanąć na większy przegląd .


    Andrzej

  9. #49

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Jak widać samolot raz w roku musiał stanąć na większy przegląd .


    Andrzej
    Andrzej, NIKT NIE NEGUJE konieczności przeprowadzania tychże przeglądów! To jest i było sprawą oczywistą. Nie podlega dyskusji. Jest tylko pytanie: gdzie to robiono? I tylko w tym momencie mamy różne opinie. Kiedy na Babicach przebudowywano LiMy do wersji 6Bis i 6R, a także w PWL przeprowadzano przeglądy - to to było WIDAC i SŁYCHAć! Teraz już wiem, na lotnisku od końca lat 50-tych nie stacjonowała jednostka bojowa, ale LiMy wypełniały niebo nad Zoliborzem jeszcze przez wiele lat. Skoro - jak utrzymujesz - obługiwano tam później 21-sze, to MUSIAŁY być i widziane i słyszane. A tu - w odróżnieniu do LiMów - pustka.
    Pozdrawiam
    Jacek

  10. #50

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez AND 170
    Żeby zakończyć temat PWL .

    Podaje,, podział i zasady wykonywania obsług okresowych ,,

    -obsługa Nr 1
    -obsługa Nr 2
    A ET nie mogła wykonywać tych obsług?

  11. #51
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    ET mogła wykonywać i wykonywała ale jej moce przerobowe były ograniczone toteż PWL wykonywały rónież- coś wszak musiały robić w warunnkach czasu "P"

  12. #52

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    To było podchwytliwe pytanie do AND 170

  13. #53
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    To było podchwytliwe pytanie do AND 170
    W sensie że co ?

    Andrzej

  14. #54

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    W sensie, że te prace nie MUSIAŁY być wykonywane przez PWL-e. A takie powstało wrażenie.

  15. #55
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    W sensie, że te prace nie MUSIAŁY być wykonywane przez PWL-e. A takie powstało wrażenie.
    Tak samo te prace nie MUSIAŁY być wykonywane przez eskadry techniczne.

    :P

    Andrzej

  16. #56

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Tyle, że Jacek Jarzecki skarżył się na brak MiG-21 w PWL-u, a nie w ET :P

  17. #57
    CRC
    CRC jest nieaktywny
    Awatar CRC

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Tyle, że Jacek Jarzecki skarżył się na brak MiG-21 w PWL-u, a nie w ET
    W jakimś odpowiednim miejscu samoloty te musiały być serwisowane , a że akurat w PWL na Bemowie oraz eskadrach technicznych poszczególnych pułków to już wytyczne i zarządzenia, niejednokrotnie przełożonych /wysokich rangą zresztą/ .

    Andrzej

  18. #58

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Tyle, że Jacek Jarzecki skarżył się na brak MiG-21 w PWL-u,
    Już się na nic nie skarżę - poprostu tych kilka 21-szych które widziałem na, i w przestrzeni powietrznej wokół Bemowa w przeciągu ok. 7 lat, to nieco za mało aby uwierzyć w dokonywane na tym lotnisku JAKIEKOLWIEK prace przy MiG-21. Czy to w PWL czy w ET. I tyle. I błagam, kończymy Panowie ten wątek, kończymy, bo zabrnęliśny w ślepy zaułek.
    Ale, swoją drogą podoba mi się, że każdy broni swego punktu widzenia. Pozdrawiam
    Jacek

  19. #59

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    nieco za mało aby uwierzyć w dokonywane na tym lotnisku JAKIEKOLWIEK prace przy MiG-21. Czy to w PWL czy w ET.
    Swoją wypowiedzią nieco Cię wsparłem ET była integralną częścią pułku lotniczego, więc na Bemowie jej nie było. Zresztą w czasach o których piszesz, ET nie istniały, były za to DTOS - działy technicznej obsługi samolotów w składzie DT - dywizjonu technicznego pułku lotniczego. Wychodzi z tego, że te nieliczne MiG-21, które udało Ci się widzieć, mogły przechodzić prace w PWL-u. Co pośrednio świadczyłoby o szczątkowym charakterze prac na tego typu samolotach na Bemowie. Z drugiej strony chyba nie obserwowałeś lotniska 24 godziny na dobę, czy też nie bywałeś w hangarach co drugi dzień Nie musiałeś wszystkiego widzieć i o wszystkim wiedzieć

  20. #60

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Wychodzi z tego, że te nieliczne MiG-21, które udało Ci się widzieć, mogły przechodzić prace w PWL-u.
    Myślę że raczej były to sporadyczne wizyty w ITWL - jakieś loty doświadczalne, badawcze itp. i raczej w latach 70-tych. Jedną z tych wyjątkowych sytuacji były rozbiegi 21-szego, ale bez startu. Samolot gonił przez pół pasa, hamował, zawracał, dopadał go tabun techników, coś tam podlączali, pewnie sprawdzali. Tak jakby zainteresowani byli głównie podwoziem i spodem maszyny. Po krótkiej przerwie znów rozbieg, hamowanie, przegląd i tak aż do znudzenia. MiG w końcu pokołował w stronę ITWL i LZR.
    Cytat Zamieszczone przez Zwieroboj
    Z drugiej strony chyba nie obserwowałeś lotniska 24 godziny na dobę, czy też nie bywałeś w hangarach co drugi dzień Nie musiałeś wszystkiego widzieć i o wszystkim wiedzieć
    I masz absolutną rację! To było niemożliwe. Natomiast bez problemu można rozróżnić odgłos pracującego silnika LiMów, jeśli przez kilkanaście lat mieszkało się tuż obok lotniska masowo "nawiedzanego" przez ten typ samolotu. Każdy inny odgłos zwrócił by uwagę.
    No, ale odlatujmy już z Babic.

Strona 3 z 6 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 5 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •