Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 110
Like Tree3Likes

Wątek: Dyskusja o wersji MiG-21F-13

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie Dyskusja o wersji MiG-21F-13


    Polecamy

    Tak przy okazji EFów (żargonowe określenie F-13 w światku lotniczym) Spotkałem się ze stwierdzeniem iż pewna ilość tych maszyn została odsprzedana Syrii. Ile w tym prawdy?

  2. #2
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie Re: MiG-21F-13, 740804 (804)

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    Spotkałem się ze stwierdzeniem iż pewna ilość tych maszyn została odsprzedana Syrii. Ile w tym prawdy?
    12/25, że tak powiem
    Spośród dwudziestu pięciu polskich MiG-21F-13 do Syrii poszło dwanaście sztuk w październiku 1973 roku.
    JacekB

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie Re: MiG-21F-13, 740804 (804)

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    Spotkałem się ze stwierdzeniem iż pewna ilość tych maszyn została odsprzedana Syrii. Ile w tym prawdy?
    12/25, że tak powiem
    Spośród dwudziestu pięciu polskich MiG-21F-13 do Syrii poszło dwanaście sztuk w październiku 1973 roku.
    JacekB
    To miały farta - już się na wojenkę nie załapały. Ciekaw jestem czy był to rozkaz z Moskwy, czy też sprytne wypchnięcie starzejącego się sprzętu? W muzeum USAF w bazie Eglin na Florydzie stał niegdyś (może jest tam nadal) F-13. Podpis głosił że jest to ex-Czeski, a w spisie maszyn znalazłem inf. że należał do Polish AF. Mam fotkę, ale - ciężka oferma ze mnie - nie potrafię jej zamieścić. Pozdro

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie Re: MiG-21F-13, 740804 (804)

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    To miały farta - już się na wojenkę nie załapały. Ciekaw jestem czy był to rozkaz z Moskwy, czy też sprytne wypchnięcie starzejącego się sprzętu?
    Wszystko po trochę. Zorganizowana forma "bratniej pomocy" w celu szybkiego uzupełnienia (wzmocnienia) stanów lotnictwa syryjskiego. Od nas i z Węgier poszły MiG-21F-13, z NRD 12 sztuk MiG-21M.
    JacekB

  5. #5
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    To miały farta - już się na wojenkę nie załapały
    Wprawdzie lista jest jeszcze niekompletna ale gdyby Jacek J ( nie myliś z Jackiem B ) uważnie czytał historię poszczególnych egzemplarzy dowiedziałby się, że przekazanie eFów do Syrii było rzeczą realną. I wbrew pozorom załapały si e ma "wojenkę" i nie wszystkie ją przetrwały.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    To miały farta - już się na wojenkę nie załapały
    Wprawdzie lista jest jeszcze niekompletna ale gdyby Jacek J ( nie myliś z Jackiem B ) uważnie czytał historię poszczególnych egzemplarzy dowiedziałby się, że przekazanie eFów do Syrii było rzeczą realną. I wbrew pozorom załapały si e ma "wojenkę" i nie wszystkie ją przetrwały.
    Najmocniej przepraszam Grzegorz5710 za niezbyt uważne, wnikliwe, wręcz niedbałe czytanie postów. Karygodny błąd niedopuszczalny na naszym forum naukowców! Teraz rozumiem że nie ma mowy o jakiejkolwiek spontaniczności, podejściu do tematów na luzie. No i dostałem nauczkę, aby uważać na "myśliwych", uwielbiających polować na potknięcia sympatyków lotnictwa, niekoniecznie będących ekspertami. Zadbam o lepsze przygotowanie się do lekcji w przyszłości dla uniknięcia irytacji wrażliwych. Ale w takim razie prosiłbym także o uważniejsze czytanie postów: wcale nie pisałem, że przekazanie Efów do Syrii było nierealne! Nie byłem tylko pewien czy coś takiego się wydarzyło w przeszłości.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    południe

    Domyślnie

    Grzegorz 5710 w ostatnich 7 maszynach numer JW 1958 to 40.PLM a nie 13.PLM OPK.

  8. #8
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    topek23 masz w zupełności rację - numerki mi się już mienią w oczach
    Poprawny numer 13 plm w Łęczycy to JW 1757 - kolega Z będzie uprzejmy poprawić

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    OPAL

    Domyślnie

    Będzie

  10. #10

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie Re: MiG-21F-13, 740804 (804)

    Cytat Zamieszczone przez JacekB
    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    Spotkałem się ze stwierdzeniem iż pewna ilość tych maszyn została odsprzedana Syrii. Ile w tym prawdy?
    12/25, że tak powiem
    Spośród dwudziestu pięciu polskich MiG-21F-13 do Syrii poszło dwanaście sztuk w październiku 1973 roku.
    JacekB
    Jesienią 1985 roku w CSSWL w Oleśnicy był jeden SPRAWNY F-13, może już ostatni w Polsce. Mieli też w kondycji lotnej Iła-28 (7 lat po wycofaniu Iłów z jednostek) i Mi-4. Te ostatnie oficjalnie skasowano ok. 1.5 roku wcześniej. Ciekawe, co z tymi maszynami stało się po likwidacji szkoły?

  11. #11
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Jesienią 1985 roku w CSSWL w Oleśnicy był jeden SPRAWNY F-13, może już ostatni w Polsce. Mieli też w kondycji lotnej Iła-28 (7 lat po wycofaniu Iłów z jednostek) i Mi-4. Te ostatnie oficjalnie skasowano ok. 1.5 roku wcześniej. Ciekawe, co z tymi maszynami stało się po likwidacji szkoły?
    Jacku J - a skąd takie masz informacje ?
    Ostatnie MiG 21 F13 zabrano ze szkoły pod koniec września lub na początku października 77 r . Jednego Iła 28 pocięto w roku następnym a jego skrzydła ustawiono jako pomnik przy wejściu na lotnisko - drugi jest w muzeum we Włoszech Przez trzy lata mojego pobytu tam nie przypominam sobie aby na Iłach wykonywano próby silników a więc nie może być mowy o "stanie lotnym" tych maszyn.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    [quote="Grzegorz5710"]
    Jesienią 1985 roku w CSSWL w Oleśnicy był jeden SPRAWNY F-13, może już ostatni w Polsce. Mieli też w kondycji lotnej Iła-28 (7 lat po wycofaniu Iłów z jednostek) i Mi-4. Te ostatnie oficjalnie skasowano ok. 1.5 roku wcześniej. Ciekawe, co z tymi maszynami stało się po likwidacji szkoły?
    Jacku J - a skąd takie masz informacje ?
    Ostatnie MiG 21 F13 zabrano ze szkoły pod koniec września lub na początku października 77 r . Jednego Iła 28 pocięto w roku następnym a jego skrzydła ustawiono jako pomnik przy wejściu na lotnisko - drugi jest w muzeum we Włoszech Przez trzy lata mojego pobytu tam nie przypominam sobie aby na Iłach wykonywano próby silników a więc nie może być mowy o "stanie lotnym" tych maszyn.

    W listopadzie 1985 byłem tam w dużej grupie dziennikarzy - członków Klubu Publicystów Lotniczych przy Stowarzyszeniu Dziennikarzy PRL. Nawiasem, mieliśmy z Warszawy polecieć bezpośrednio do Oleśnicy Jakiem-40 i Iłem-14, ale marna pogoda i brak wyposażenia przyszkolnego lotniska w systemy umożliwiające lądowanie w trudnych w.a. wymusiła na załogach lądowanie na Ławicy. Dalej już rozklekotanym SAN-em. Lot prostym, transportowym Iłem to była frajda! Gwoździem programu stała się niewątpliwie supertechnika (wtedy) Su-22M4, bodajże po raz pierwszy prezentowany dziennikarzom. Stał schowany w hangarze i nie wolno było focić kokpitu w środku i czegoś tam jeszcze. Zresztą fotoreporterzy byli nieliczni. Mnie
    raczej interesowały maszyny na płycie, te starsze. A tam stały (może coś pominę, w końcu tyle lat...): Ił-28, Iskra, Mig-21F-13, PF, PFM, MF (chyba) na którym później przeprowadzono próbę silnika, po wytoczeniu maszyny w pole. Były też: Szparka, LiM-2, LiM-5, Lim-5P, LiM-6bis lub R. Nie pamiętam czy widziałem Su-7. A z drugiej strony płyty przycupnął Sm-2 i mój ulubieniec Mi-4. O fakcie że wym. wcześniej maszyny są sprawne, usłyszałem od kadry, mechaników w tym majora (nagrałem z nim wywiad dla Radia, ale dziś nazwiska nie pamiętam) Zdziwiła mnie trochę obecność na lotnisku maszyn tłokowych, bo to była wtedy domena Zamościa. I Grzegorz5710 - proszę, zrób z tym co chcesz, możesz w typowy dla siebie sposób wątpić i niedowierzać. To już Twoja sprawa. Ja tylko stwierdzam że tam byłem, widziałem i usłyszałem od kadry CSSWL. Wracaliśmy do Warszaszy Jakiem-40 ze Strachowic. Ukłony
    p.s. mam fotkę z tej wizyty na której widać kawałek Mi-4 i Sm-2 w tle, za dziennikarzami i kadrą szkoły. Niestety, nie potrafię zgryźć, jak to wrzucać na forum

  13. #13
    Awatar Długi

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPTM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Ostatnie MiG 21 F13 zabrano ze szkoły pod koniec września lub na początku października 77 r
    Grzegorzu ,pamięć jest zawodna.Dwa Mig21 F13 na pewno były jeszcze w 1980 roku.Pamiętam jak staly jako dekoracja w czasie promocji.
    W tymże roku przy bramie lotniskowej stały łopaty od Mi lub Sn,a nie s-dła od Iła
    "Nigdy nie rezygnujcie"
    W.Churchil

  14. #14
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    pamiętasz ich numery ?
    Na mojej promocji 20 sierpnia 1978 nie było żadnego

  15. #15
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    I Grzegorz5710 - proszę, zrób z tym co chcesz, możesz w typowy dla siebie sposób wątpić i niedowierzać. To już Twoja sprawa. Ja tylko stwierdzam że tam byłem, widziałem i usłyszałem od kadry CSSWL
    Jacku J - co mogę zrobić z Twoją relacją to tylko przyjąść ją do wiadomości. Jest dla mnie ona na tyle ciekawa, iż byłem śwaidkiem jak we wspomnianym wcześniej okresie ( IX / X.1977 r ) samoloty te transportowym AN 12 odlatywały do Dęblina. Tam też w 79 roku widziałem jednego z nich w opłakanym stanie. Źródła podają, że cała 5 została spisana ze stanu WL z dniem 3 października 1977 roku a więc są zbieżne z tym co widziałem. Odeszłem z Oleśnicy w sierpniu 78 roku i co było później nie wiem. Za moich czasów z szybkich to była tylko M-1815 na CU, jeden PFM na CE i te 5 sztuk eFów na lotnisku. Były też śmigłowce jeden napewno SM ale który nie pamiętam i sporo LiM 2, które powoli acz systematycznie transportm kołowym ubywały ( chyba Bydgoszcz ).

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    No, coś tam się mogło zmienić pomiędzy rokiem 1977 a 1985. Trudno mi było też nie zapamiętać nieco tajemniczego F-13, których zaledwie garstkę sprowadzono do Polski. Szybko zeszły w cień nowocześniejszych maszyn. Ten z Oleśnicy był zresztą pierwszym i jednym z dwóch eFów jakie w ogóle widziałem z bliska. Drugiego, pomalowanego jak LiM-6bis, wypchnięto bodajże w 1986 przed hangar WAT-u na Babicach. Swoją drogą szkoda, że nie zwracałem uwagi na numery taktyczne. Ale kto mógł przypuszczać że czasy się zmienią i kiedyś można będzie jawnie rozmawiać o tych sprawach... A przy okazji, czy ktoś wie, gdzie dokonywano remontów głównych "dwudziestych pierwszych" nim podjęły się tego zakłady w Dęblinie?[/quote]

  17. #17
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    No, coś tam się mogło zmienić pomiędzy rokiem 1977 a 1985
    No masz rację - zmieniać to się zmieniało ale jestem zdziwiony, że eFki wróciły tym bardziej, że oficjalnie zostały spisane. Sądziłem do tej pory, że zostały rozparcelowane po muzeach.

    A przy okazji, czy ktoś wie, gdzie dokonywano remontów głównych "dwudziestych pierwszych" nim podjęły się tego zakłady w Dęblinie?
    Nie dokonywano bo nie było takiej potrzeby - LZR 3 w Dęblinie zaczęły wykonywać remonty 21 od 1967 r. Dotychczas otrzymane samoloty były za młode aby wykonywać remonty główne . Do momentu rozpoczęcia remontu przez Dęblin był chyba tylko 1 samolot, który oczekiwał na remont awaryjny do którego w sumie nie doszło ( nieopłacalny ) a sam samolot skasowano

  18. #18

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    No, coś tam się mogło zmienić pomiędzy rokiem 1977 a 1985
    No masz rację - zmieniać to się zmieniało ale jestem zdziwiony, że eFki wróciły tym bardziej, że oficjalnie zostały spisane. Sądziłem do tej pory, że zostały rozparcelowane po muzeach.
    Czy jedna z nich mogła trafić do Stanów? Przed laty odwiedziłem niewielkie muzeum przy Eglin Test Center AFB na Florydzie. Stał tam za ogrodzeniem F-13 z podpisem "były czechosłowacki", ale w książce "Combat Aircrafts of Warsaw Pact Overseas" (trochę improwizuję tytuł, bo książki od lat niemam) stało jak byk, że to "ex-polish AF Mig-21".

  19. #19
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie

    Czy jedna z nich mogła trafić do Stanów?
    W tym układzie wszystko jest możliwe - u mnie jest "zaginiony" 807 więc możliwe że tam zawędrował. Reszta jest w Polsce + 1217 w Niemczech

  20. #20

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710
    Jednego Iła 28 pocięto w roku następnym a jego skrzydła ustawiono jako pomnik przy wejściu na lotnisko - drugi jest w muzeum we Włoszech
    Ja wiem że to Forum o eFach, ale wybaczcie nowicjuszowi który jeszcze nie potrafi przenieść pytania na inne. Dla mnie ten Ił-28 we Włoszech to rewelacja! Nie przypuszczałem że którykolwiek trafił za granicę. W ogóle to chyba sporo ich się uchowało na cokołach, w muzeach i prywatnych kolekcjach.

Strona 1 z 6 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •