Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    3miasto

    Domyślnie Mi-14PS, A1013 (1013)


    Polecamy

    1. Numer seryjny:
    Mi-14PS, A1013

    2. Numery taktyczne:
    1013

    3. Data produkcji:
    15.12.1983 r.

    4. Data dostawy:
    27.02.1984 r.

    5. Okres użytkowania i użytkownicy:
    03.04.1984 r. - 01.07.1988 r., JW 1470 (16 pls MW)
    01.07.1988 r. - 01.04.1991 r., JW 5576 (7 pls MW)
    01.04.1991 r. - 01.07.1995 r., JW 1880 (40 ezopir MW)
    01.07.1995 r. - 01.01.2003 r., JW 4061 (2 dl MW)
    01.01.2003 r. - 00.00.0000 r., JW 4649 (29 el MW)

    6. Prace na śmigłowcu wykonane poza jednostką macierzystą:
    00.00.0000 r. - 05.07.1991 r., Sewastopol ZSRR (I remont główny),
    01.07.1996 r. - 12.03.1997 r., WZL-1 (II remont główny),
    26.09.2003 r. - 04.12.2004 r., WZL-1 (III remont główny).
    Poddany modernizacji.

    7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska załogi):
    Brak danych

    8. Ilość lądowań i nalot:
    Brak danych

    9. Uwagi:
    Śmigłowiec w użyciu.

  2. #2
    Moderator
    Awatar MaciekK84

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz
    Pozdrawiam!
    Maciek


  3. #3
    Moderator
    Awatar FlyWRO

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WRO

    Domyślnie

    1013 w locie podczas pokazów lotniczych w Gdyni - Babich Dołach 27.06.1998r. (w tle Mi-14PŁ 1001):
    http://www.airliners.net/open.file/0510177/L/
    Pozdrawiam, Piotr

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

  5. #5
    Awatar paulus76

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Oleśnicy

    Domyślnie

    6. Prace na śmigłowcu wykonane poza jednostką macierzystą:
    00.00.0000 r. - 05.07.1991 r., Sewastopol ZSRR (I remont główny),
    01.07.1996 r. - 12.03.1997 r., WZL-1 (II remont główny),
    26.09.2003 r. - 04.12.2004 r., WZL-1 (III remont główny).
    Poddany modernizacji.
    Pozdrawiam - Paweł
    >> Lim przeleciał nad moją kołyską. I tak się zaczęło... >>

    Luftwaffe w Oels * Pokazy lotnicze 1945-1989 * Pocztówki lotnicze

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    Humorystycznie:
    Mimo, że nie widać jego numerów, łatwo domyślić się, że to on jest na tym zdjęciu wykonanym 14.02.2010:
    link -> Morsy w Ba?tyku pobi?y rekord - Galerie - Polska Lokalna w Interia.pl - Wiadomo?ci, informacje lokalne : Warszawa, Kraków, Pozna?
    a jak komuś nie wejdzie to:

    /PAP
    Prawie 1500 morsów wykąpało się 14 lutego w lodowatych wodach Bałtyku w ramach VII Miedzynarodowego Zlotu Morsów w Mielnie. Pobity został tym samym (niemal trzykrotnie!) Rekord Guinnessa/fot. Jerzy Undro

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    źródło: Ostatni Mi-14PS zakończył służbę - Lotnicza Polska -

    Ostatni Mi-14PS zakończył służbę

    Wczoraj (12 grudnia) ostatni eksploatowany przez lotnictwo Marynarki Wojennej śmigłowiec ratowniczy typu Mi-14PS zakończył służbę. Od 1992 roku załogi tego typu maszyn uczestniczyły w 241 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 115 osobom. Swoją skuteczność potwierdziły podczas powodzi w 1997 roku, kiedy podczas 24 lotów wykonanych w ciągu czterech dni ewakuowały 275 osób.



    Fot. Marian Kluczyński
    + zobacz więcej zdjęć
    Przeczytaj także




    W niedzielny poranek, 12 grudnia, na lotnisku w Darłowie śmigłowiec Mi-14PS z numerem 1013 zakończył swój ostatni dyżur w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Do wyczerpania resursu maszyna pozostawała w gotowości do wykonywania działań ratowniczych na wezwanie o pomoc z morza. Wycofany z eksploatacji śmigłowiec wyprodukowano w grudniu 1983 roku. W trakcie służby, którą rozpoczął 31 marca 1984 roku osiągnął nalot ponad 3000 godzin. Ostatni dyżur na śmigłowcu typu Mi-14PS pełniła załoga w składzie: por. mar. pil. Stanisław Gacek, por. mar. pil. Marcin Hope, chor. szt. mar. Julian Szulc oraz bosm. szt. Mariusz Czarnuch.

    Eksploatacja śmigłowców Mi-14PS w lotnictwie Marynarki Wojennej rozpoczęła się w 1984 roku. Na lotnisko w Darłowie trafiły wówczas cztery tego typu maszyny, wśród których był śmigłowiec z numerem burtowym 1013. Z powodu kończącego się resursu określonego przez producenta dwa lata temu rozpoczął się proces wycofywania PS-ów ze służby. W październiku 2008 roku zakończono eksploatację dokupionej w 1990 roku maszyny z nr 5137 (zobacz: Ostatnie loty "Dziobaka"). Kolejny "PS" z nr 1016 zakończył służbę na początku tego roku (zobacz: Kolejna ratownicza "czternastka" na emeryturze). Wczoraj, wraz z zakończeniem ostatniego dyżuru ratowniczego maszyny z nr 1013 26-letnia służba tych śmigłowców przeszła do historii.

    Na najbliższe 7 lat zadania wycofanych ze służby "PS"-ów przejmą dwa śmigłowce Mi-14PŁ przystosowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi do wykonywania zadań ratowniczych. Po modernizacji otrzymały one oznaczenie Mi-14PŁ/R. Pierwsza maszyna z nr 1012 przechodzi obecnie proces wdrażania do służby. Przystosowanie śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych do zadań ratowniczych objęło szeroki zakres prac, między innymi przebudowę instalacji paliwowej, hydraulicznej i elektrycznej oraz przystosowanie kabiny do transportu rozbitków. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono drzwi boczne, rozbudowano także instalację klimatyzacji co pozwoliło na niezależne sterowanie temperaturą w kabinie pilotów i kabinie transportowej. PŁ/R został wyposażony w nowy radar pogodowy, zewnętrzny dźwig pokładowy SPG-300 oraz trzy reflektory poszukiwawcze. Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz i wysokościomierz barometryczny oraz radiostacje.



    Do wyczerpania resursu Mi-14PS 1013 pozostawał w gotowości do działań ratowniczych (fot. Mariusz Kalinowski)

    Do wykonywania zadań ratowniczych w polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue – poszukiwania i ratownictwa) na Bałtyku oraz strefie przybrzeżnej (pas lądu o szerokości 100 km wzdłuż linii brzegowej) lotnictwo Marynarki Wojennej oprócz dwóch zmodernizowanych Mi-14PŁ/R posiada siedem maszyn typu W-3RM "Anakonda". Dwie "Anakondy" wraz z PŁ/R-ami bazują na lotnisku w Darłowie, pozostałe na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Załogi tych maszyn pełnią naprzemiennie (na lotniskach w Gdyni lub Darłowie) całodobowe dyżury w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Działania ratownicze wspierają również załogi samolotu patrolowo-rozpoznawczego pełniące dyżury na lotnisku w Siemirowicach.



    Załoga pełniąca ostatni dyżur, od lewej: por. Stanisław Gacek, por. Marcin Hope, chor. Julian Szulc, bosm. Mariusz Czarnuch (fot. Wojciech Koliczko)

    Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju formacja przygotowana do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Od początku lat 90-tych lotnicy morscy uczestniczyli łącznie w 500 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 256 osobom.

    kmdr ppor. Czesław Cichy
    oficer prasowy
    Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań / Darłowo

    Domyślnie

    Również i 1013 rozpoczął swą ostatnią drogę

  9. #9
    Awatar Fryzjer

    Dołączył
    May 2010
    Mieszka w
    Siemiatycze

    Domyślnie


    Polecamy

    Mi-14PS 1013 w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie.

LinkBacks (?)

  1. 09-08-2012, 11:15
  2. 23-10-2011, 17:40
  3. 13-10-2011, 10:56

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •