Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 21 do 40 z 100
Like Tree28Likes

Wątek: Dyskusja o polskich F-16C/D

  1. #21

    Dołączył
    Dec 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Czy są publikowane dane na temat awaryjności F-16 np za rok 2012 w przeliczni na daną liczbę lotów ? I najlepiej jakby były takie same dane na temat Su-22 i Mig-29 aby było z czym porównać .

  2. #22

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalWroc Zobacz posta
    Finom sprzedali, dlaczego mieliby nie sprzedawać?
    Myślę że jak zwykle może się w takie zakupy wkraść polityka. Być może taki zakup będzie nie podobał się Rosji. A może Amerykanie nie będą chcieli sprzedać nam pocisków bojąc się utraty tajemnicy budowy takich pocisków. Mnie bardzo ciekawi czy dojdzie do zakupu.

  3. #23
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Jaki zasięg mają nasze F-16 z maksymalną ilością paliwa (2 zb. konforemne, 2 podskrzydłowe i podkadłubowy) oraz uzbrojeniem 4 JDAM + 2 AIM-9X?

  4. #24

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Stawiam na ok 550 km, lecz to są tylko takie wstępne założenia

  5. #25

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    To zalezy od wielu czynników. Podobno maksymalny zasięg przekracza 2200NM, ale w walce liczy się promień gdyż samolot musi jeszcze wrócić do bazy. Do tego podczas przelotu silnik pracuje na relatywnie niewielkiej mocy, podczas walki powietrznej trzeba mieć na uwadze możliwość użycia dopalacza, wykonywania manewrów, ktore wymagają dużej mocy, s nie latania z prędkością zapewniającą optymalny stosunek oporu do siły nośnej.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  6. #26
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zimorodek Zobacz posta
    Jaki zasięg mają nasze F-16 z maksymalną ilością paliwa (2 zb. konforemne, 2 podskrzydłowe i podkadłubowy) oraz uzbrojeniem 4 JDAM + 2 AIM-9X?
    Ale jak 4xJDAM i zbiorniki podskrzydłowe? To gdzie te pozostałe dwa? TERy czy jak im tam chyba nie pozwalają przenosić 2xJDAM? Czy zwariowałem?
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  7. #27
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    TER-9 mogą. Stare TER nie przenoszą JDAM (Amerykanie mają od tego BRU-57).
    Zimorodek, a co z AIM-120? Da radę.

  8. #28
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaesz Zobacz posta
    TER-9 mogą.
    Są gdzieś zdjęcia tego? W sesie takiej konfiguracji.
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  9. #29
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zimorodek Zobacz posta
    Jaki zasięg mają nasze F-16 z maksymalną ilością paliwa (2 zb. konforemne, 2 podskrzydłowe i podkadłubowy) oraz uzbrojeniem 4 JDAM + 2 AIM-9X?
    Twoje pytanie nie jest niestety zbyt proste….

    Wszystko zależy od parametrów misji, pogody, trasy przelotu, prędkości, wysokości, zabieranego zestawu uzbrojenia podwieszanego itp. Do określania zasięgu i zużycia paliwa służą specjalne tabele odpowiednie dla różnego rodzaju misji i po uwzględnieniu wszystkich parametrów wykonywanego lotu można te dane obliczyć. Oczywiście jest logiczne że w przypadku zabrania większej ilości paliwa traci się na ilości uzbrojenia podwieszanego. Dlatego korzystniej jest tankować w powietrzu które umożliwia podwieszenie większej ilości uzbrojenia, oczywiście jeśli jest przewidziana taka opcja w planie misji. Najczęściej stosowaną opcją przy planowaniu takiej misji jest optymalna prędkość/wysokość zapewniająca maksymalny zasięg przy maksymalnym obciążeniu samolotu.
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  10. #30
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Zdjęć takiej konfiguracji, o której pisałem nie znalazłem, ze zdjęć z tych stron wnoszę, że jest ona możliwa (na pewno pod względem masy startowej):

    Blogn - subiektywnie o technologiach mobilnych » Blog Archive » GPS - broń przyszłości
    Ruszył przetarg na samolot szkoleniowy

    Jeśli chodzi o konfigurację lotu, to Hi-Lo-Hi.
    W przybliżeniu. Można to jakoś określić?

  11. #31
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zimorodek Zobacz posta
    Zdjęć takiej konfiguracji, o której pisałem nie znalazłem, ze zdjęć z tych stron wnoszę, że jest ona możliwa (na pewno pod względem masy startowej):

    Dzięki za zdjęcie - nigdy go nie widziałem.
    Jak rozumiem to JDAM na bazie Mk-82? Tak?
    I takie coś do TERa można zawiesić?
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  12. #32
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Na zdjęciu z testów, na moje oko obstawiam na 90% podwieszenie pod BRU-47. Te bomby pod prawym skrzydłem są jakby na jednym poziomie uwzględniając perspektywę (dalsza - od zewnątrz - podwieszona na TER byłaby niewidoczna, ponieważ zawieszona wyżej).
    O TER-9 z JDAM pamiętam z któregoś z folderów zagranicznych znalezionych w sieci. Niestety parę miesięcy temu wywaliłem płytę z różnościami związanymi z F-16...

  13. #33
    Awatar Bery

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kaesz Zobacz posta
    Na zdjęciu z testów, na moje oko obstawiam na 90% podwieszenie pod BRU-47. Te bomby pod prawym skrzydłem są jakby na jednym poziomie uwzględniając perspektywę (dalsza - od zewnątrz - podwieszona na TER byłaby niewidoczna, ponieważ zawieszona wyżej).
    O TER-9 z JDAM pamiętam z któregoś z folderów zagranicznych znalezionych w sieci. Niestety parę miesięcy temu wywaliłem płytę z różnościami związanymi z F-16...
    No więc właśnie. Czy w takim razie do TERa byłyby zawieszone "schodkowo" jak czasem widac Pavewaye na maszynach nad Afganistanem przykładowo? No i chyba w grę wchodzi tylko pakiet do Mk-82?
    Powiedz Litwinom, niech mię czekają z tabaką
    Częstochowską, nie biorę innej, tylko taką

    ---------


  14. #34
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Tak do TERa byłyby zawieszone schodkowo. "pakiet do Mk-82", mowa o typie? GBU-38, bo jakie inne? Do wyboru mamy jeszcze tylko GBU-31, trochę za duże.

  15. #35
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Podobno maksymalny zasięg przekracza 2200NM, ale w walce liczy się promień
    Dzięki jordanj.
    Wobec braku innych (sensownych) odpowiedzi, trochę poszukałem, aby zakończyć (prawdopodobnie) ten temat. Szkoda, że większość forumowych specjalistów interesuje się tylko technicznymi szczegółami (czyli co i jak podwiesić do TER-a), na boku pozostawiając ważniejsze sprawy, czyli jakie realne zdolności bojowe posiada dany samolot. Ale ad rem.
    Poczytałem forum F-16.net, artykuły na global.security, we Flight'cie i inne monografie. Myślę, że podany przez Ciebie zasięg (ok. 2200 NM to ponad 4000 km) jest zbyt optymistyczny w omawianej konfiguracji. Znalazłem wiele różnych danych, niestety najczęściej dla F-16I i F-16E/F, gdzie maksymalny promień bojowy tak uzbrojonych "szesnastek" podawany jest z wykorzystaniem 600 gal zb. podskrzydłowych. Z drugiej strony Sufa jest dwumiejscowa i ma mniej wewnętrznego paliwa (o ok. 180 gal) od jednomiejscowych samolotów, a zbiorniki 600gal dają większą masę startową oraz nie mogą być odrzucane, powodując dodatkowy opór i większą konsumpcję paliwa także w drodze powrotnej.
    Reasumując, myślę, że promień bojowy naszych F-16 z maksymalnym zapasem paliwa, z dwoma bombami 907 kg i 2 AAM wynosi pomiędzy 1500-1700 km. W zasadzie pewny jestem pierwszej wartości, że jest to więcej niż 1500 km. Do drugiej (1700 km) należy podchodzić ostrożniej.
    Trwają rozmowy o zakupie pocisków JASSM o zasięgu 370 km, co dodatkowo wydłuży odległość oddziaływania polskich F-16.

    I na marginesie a'propos obecnej sytuacji, trochę z przymrużeniem oka.
    Odległość w linii prostej z Warszawy do Moskwy to ok. 1150 km

  16. #36
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Zimorodek Zobacz posta
    ...czyli jakie realne zdolności bojowe posiada dany samolot.
    Zimorodek, nikt nie publikuje oficjalnie takich danych…. Wszystko to co możesz znaleźć w oficjalnych artykułach, opracowaniach jest tylko ogólnikami z oczywistych względów. Wszystkie szczegółowe dane taktyczno-techniczne oraz operacyjne są tajne lub poufne….

    Tutaj przykładowa tabela parametrów dla misji krótkiego zasięgu (dane dla F-16 C block 40 z silnikiem F100-PW-200:

    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  17. #37
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Tutaj przykładowa tabela
    Super, dzięki.

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    nikt nie publikuje oficjalnie takich danych…
    To jest oczywiste, dlatego rozpocząłem ten temat. Chciałem dowiedzieć się, jaki realnie maksymalny promień bojowy/zasięg mają nasze samoloty. Jakie potencjalne cele są w ich zasięgu. Większość zadowala się suchymi danymi, V max, zasięg, pułap. Bez rozróżnienia konfiguracji podwieszeń, mas, profili lotu itd. Np. taki Izrael także nie publikuje dokładnych danych, ale zawsze jest jakiś "przeciek z dobrze poinformowanych źródeł" , mówiący o tym, że wraz z wprowadzeniem jakiegoś sprzętu (np. F-15I czy F-16I), siły powietrzne uzyskują zdolność do uderzeń na jakieś cele w Iraku, Iranie itp.
    Na podstawie różnych danych z różnych źródeł (nawet tych ogólników), ale w szczególności dzięki analizie już przeprowadzonych operacji (np. czytałem o lotach greckich F-16 w okolice Cypru) można dojść do jakiś wniosków i choć w przybliżeniu określić jaki promień bojowy mają nasze "szesnastki", tak jak to próbowałem zrobić w poprzednim poście. Na taką dyskusję liczyłem.

  18. #38
    Awatar nobie1973

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Londyn

    Domyślnie

    Zimorodek, przyznam że zaintrygowałeś mnie swoimi rozważaniami i postanowiłem zanurkować w moje archiwum i jak to mówią „złapać Diabła za rogi” u źródła….
    Przyznaję że jestem tylko inżynierem, a nie pilotem także moje obliczenia mogą zawierać pewien margines błędu… oraz nie uwzględniają kilku współczynników które jak sądzę i tak w marginalnym stopniu zmienią końcowy wynik.
    Dane i obliczenia które tutaj przytaczam dotyczą samolotu F-16C block 40 z silnikiem F100-PW-200. Korzystając z moich danych „źródłowych” obliczyłem najpierw masę startową samolotu (start engine weight) na którą się składa:

    Aircraft operating weight – 17400
    Internal usable fuel (JP-4) – 6972
    Ammunition (full drum) – 287
    Chaff/Flares – 24
    Configuration weight ( jest to masa uzbrojenia podwieszanego + pylony + zbiorniki dodatkowe paliwa, jest to konfiguracja 11 z tabeli 1) – 10592
    Razem masa startowa samolotu = 35275 (LB) pounds

    Mając masę startową samolotu można z tabeli 2 określić zasięg, wysokość lotu oraz cruise mach number które dla danej masy startowej wynoszą:
    Specific range – 0.12 NM per pound fuel (0.12 mili morskiej na 1 pound paliwa)

    Cruise altitude – 31500 Feet
    Cruise mach numer – 0.83

    Mając te dane możemy określić z tabeli 3 optymalną prędkość oraz zużycie paliwa na godzinę lotu:

    Airspeed – 460 (KNOTS)
    Fuel flow (zużycie paliwa) – 3800 LB/h
    Dla operacji wznoszenia i opadania przyjąłem orientacyjne (przybliżone) wartości zużycia paliwa:
    Climb – 1300 (LB)
    Descent – 250 (LB)
    Razem: 1550 (LB)

    Podsumowując: samolot może zabrać max. paliwa 6972 (LB) w zbiornikach wewnętrznych oraz 4810 (LB) w zbiornikach zewnętrznych co daje razem 11782 (LB) paliwa JP-4. Na wznoszenie i opadanie zużyjemy 1550 (LB) więc pozostaje 10232 (LB). Po przeliczeniu według zużycia paliwa otrzymujemy przebytą odległość na 1239 NM co daje całkowity maksymalny zasięg samolotu 2295 km. Oczywiście nie uwzględnia on tzw. rezerwy lub zapasu.

    Jeśli popełniłem błąd to „Mea culpa” i prosiłbym o sprostowanie…

    Tabela 1


    Tabela 2


    Tabela 3
    Pozdrawiam,
    Norbert
    Lotnictwo w moim obiektywie: http://www.fotosik.pl/u/nobie1973/album/773218

  19. #39

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPLK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Podsumowując: samolot może zabrać max. paliwa 6972 (LB) w zbiornikach wewnętrznych oraz 4810 (LB) w zbiornikach zewnętrznych co daje razem 11782 (LB) paliwa JP-4.
    Nasz zatankowany "pod korek" eF ma coś koło 12200 funtów paliwka.

    Przelot Łask-Torrejon (odległość 1191 mil) odbył się na jednym tankowaniu (CFT+centralny+2xpodskrzydłowe) ze sporym zapasem paliwka na miejscu. Ale bez uzbrojenia i nie wiem jak było z wiatrem.
    Stowarzyszenie Miłośników Lotnictwa Ziemi Łaskiej
    http://smlzl.vot.pl/

  20. #40
    Awatar Zimorodek

    Dołączył
    Aug 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Korzystając z moich danych „źródłowych” obliczyłem
    Super, wielki szacun za obliczenia

    Według danych, które wyszukałem, greckie F-16C Block 52+ (czyli również polskie) mogą zabrać:
    -paliwo wewnątrz 1050 us gallon / 7160 lb
    -CFT 440 us gallon / 3050 lb
    -centralny 300 us gal / 2045 lb
    -podskrzydłowe 740 us gal / 5044 lb
    Daje to razem 15299 lb paliwa.



    Cytat Zamieszczone przez nobie1973 Zobacz posta
    Podsumowując: samolot może zabrać max. paliwa 6972 (LB) w zbiornikach wewnętrznych oraz 4810 (LB) w zbiornikach zewnętrznych co daje razem 11782 (LB) paliwa JP-4. Na wznoszenie i opadanie zużyjemy 1550 (LB) więc pozostaje 10232 (LB). Po przeliczeniu według zużycia paliwa otrzymujemy przebytą odległość na 1239 NM co daje całkowity maksymalny zasięg samolotu 2295 km. Oczywiście nie uwzględnia on tzw. rezerwy lub zapasu.
    Podstawiając do wzoru zamiast Twojej wartości 10232 lb, masę paliwa naszego F-16 czyli 13749 lb (15299 - 1550), wychodzi maksymalny zasięg 1649 NM, to jest ok. 3054 km.
    Oczywiście to bardzo zgrubne wyliczenia, zmienia się przecież masa startowa, dodatkowy opór CFT (choć jest on bardzo mały, podobno tylko 12% oporu zbiornika podkadłubowego). Z drugiej strony, zestaw nr 11 nie ma zb. centralnego oraz przenosi 6 bomb na dwóch TER-ach (zwiększony opór w stosunku do np. dwóch JDAM po 907 kg.

    Generalnie większość artykułów, które znalazłem podaje, że najnowsze wersje "eFów" z pełnym zapasem paliwa (wykorzystując również CFT rzecz jasna) z dwoma bombami 907 kg i 2 lub 4 AAM mają promień bojowy (combat radius) ponad 1500 km.
    W opisie greckich samolotów znalazłem także informację, cyt: "HAF has an aircraft with effective radius at low altitude of around 750 miles" (podkr. moje). Czyli efektywny promień działania lecąc na małej wysokości to ok. 1150 km.

Strona 2 z 5 PierwszyPierwszy 1 2 3 4 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •