Tu można pisać o tym co dotyczy polskich F-16.
Wersja do druku
Tu można pisać o tym co dotyczy polskich F-16.
nasze F-16 mają nadane amerykańskie numery seryjne (03-0040 do 03-0087)
Z całym szacunkiem ale to nie są numery seryjne - zakład nadaje swoje w naszym przypadku zaczynają się od JC-1 itd. Natomiast te oznakowanie, które podałeś to tzw US Fiscal Year (FY), które jest nadawane każdej maszynie wojskowej obojętnie czy na potrzeby własne czy na eksport.Cytat:
nasze F-16 mają nadane amerykańskie numery seryjne (03-0040 do 03-0087)
Ma ktoś rozpiskę jakie numery należą do odpowiedniej eskadry ??
Wejdź na
http://www.f-16.net/f-16_serials_airforce-POLAF.html
masz tu aktualne przydziały do poszczególnych eskadr
W tym zestawieniu są błędy i to poważne i tak:
-samolot 4063 należy do 6 ELT;
-samoloty o numerach 4064 ,4065,4086,4087 są przyporządkowane do 10 ELT a de facto nie ma ich jeszcze w kraju;
-samolot 4076 należy do 3 ELT
w daty dostaw nie wnikałem...
W świetle tego ,że w najbliższym czasie przestaje istniec 3 i 6 ELT nie ma to aż tak wielkiego znaczenia,niemniej jednak ,jeżeli mamy byc dokładni... :D
A czemu lecą do Afganistanu ??Cytat:
W świetle tego ,że w najbliższym czasie przestaje istniec 3 i 6 ELT nie ma to aż tak wielkiego znaczenia,niemniej jednak ,jeżeli mamy byc dokładni...
Witam mam takie pytanie, co to są za zbiorniki, lub coś nad skrzydłami efów, widać je na zdjęciu:
http://www.jetphotos.net/viewphoto.p...30300&nseq=349
Cytat:
Zamieszczone przez Winmenia
Dodatkowe zbiorniki paliwa.
Tak myślałem :) Dzięki wielkie ;)
Ostatnio wpadły mi w łapki zdjęcia polskich eFów z ćwiczeń w Belgii. Były to zdjęcia z przylotu na te ćwiczenia i to co przykuło moja uwagę to małe zbiorniki z paliwem zamontowane na podwieszeniach numer 3 i 7. Nigdy nie widziałem F-16 ze zbiorniczkami na tych pylonach i stad pytanie - co to jest? ;]
Jak wygląda eksploatacja, czy dopuszcza się jakieś przeciążenia w takiej konfiguracji, czy jest to jedynie środek używany w czasie przebazowania?
tutaj przykładowe zdjęcie: http://i206.photobucket.com/albums/b...y/DSC_1385.jpg
To nie zbiorniki paliwa tylko zasobniki MXU-648 (klik)
Jak wiadomo starsze wersje F-16 nie posiadały na pokładzie pełnego pakietu walki elektronicznej i musiały przenosić podwieszany pod kadłubem zasobnik AN/ALQ-131 lub AN/ALQ-184. W przypadku najnowszych "blocków" wszystkie niezbędne urządzenia znajdują się już na płatowcu, ALE czy coś stoi na przeszkodzi żeby mimo wszystko "wozic" zasobnik podwieszany, w celu zwiększenia mocy i efektywności sygnału zagłuszającego? Czy - z technicznego punktu widzenia - jest w ogolę sens stosowania takiej kombinacji i w jak dużym stopniu mogło by to zwiększyć efektywność w misjach SEAD?
Ile jednocześnie celów powietrznych przy użyciu AIM-120 mogą zwalczać nasze F-16.
W zasadzie 4 cele.
Kolejne F-16 dla Polski?
Według części dzisiejszych doniesień (Polska Agencja Prasowa, Polskie Radio) Ministerstwo Obrony rozważa zakup dodatkowych samolotów bojowych F-16 (nowe lub używane) i sformowanie z nich dodatkowej czwartej eskadry lotnictwa taktycznego. Podawana jest także ewentualna dyslokacja – baza w Świdwinie. Samoloty te wypełniłyby zatem lukę sprzętową po szturmowo-bombowych Su-22.
Nie sprecyzowano liczby kupowanych maszyn, ale sugestia o jednej eskadrze wskazywałaby na 16 samolotów. Dodatkowa eskadra WSB nie pozwoliłaby na wymianę w stosunku 1:1 wobec używanych dziś samolotów Suchoj, ale byłaby z pewnością wzmocnieniem potencjału Polskich Sił Powietrznych, raczej właściwszym posunięciem niż ogłoszona kilka dni temu koncepcja o bojowych BSP, nota bene sugerowanym w artykule. O ile MON potwierdziłoby takie plany, zakup dodatkowych Jastrzębi powinien oznaczać ostateczne zarzucenie koncepcji jakiejkolwiek modyfikacji Su-22.
Tak to prawda co pisze gucio7832. F-16 Block 40 mają być zakupione używane tylko nie pamiętam z jakiego kraju. Będą stacjonowały w Mirosławcu lub Świdwinie i zastąpią Su-22. Już od jakiegoś czasu po wszystkich BLT szukają ludzi chętnych do przeszkolenia i służenia w nowo sformowanej eskadrze.
Chyba nigdzie tego nie było :
Polskie F-16 bÄdÄ lepiej uzbrojone
Ministerstwo Obrony Narodowej chce wyposażyć myśliwce F-16 w pociski manewrujące dalekiego zasięgu. Dzięki takim rakietom samoloty mogłyby atakować cele nawet z odległości trzystu kilometrów. Pociski wojsko zamierza kupić od Stanów Zjednoczonych. Pierwsze myśliwce mają być w nie uzbrojone już za około dwa lata.
Co o tym sądzicie ? Amerykanie sprzedadzą nam te pociski ?
Finom sprzedali, dlaczego mieliby nie sprzedawać?
Czy są publikowane dane na temat awaryjności F-16 np za rok 2012 w przeliczni na daną liczbę lotów ? I najlepiej jakby były takie same dane na temat Su-22 i Mig-29 aby było z czym porównać .
Jaki zasięg mają nasze F-16 z maksymalną ilością paliwa (2 zb. konforemne, 2 podskrzydłowe i podkadłubowy) oraz uzbrojeniem 4 JDAM + 2 AIM-9X?
Stawiam na ok 550 km, lecz to są tylko takie wstępne założenia :)
To zalezy od wielu czynników. Podobno maksymalny zasięg przekracza 2200NM, ale w walce liczy się promień gdyż samolot musi jeszcze wrócić do bazy. Do tego podczas przelotu silnik pracuje na relatywnie niewielkiej mocy, podczas walki powietrznej trzeba mieć na uwadze możliwość użycia dopalacza, wykonywania manewrów, ktore wymagają dużej mocy, s nie latania z prędkością zapewniającą optymalny stosunek oporu do siły nośnej.
TER-9 mogą. Stare TER nie przenoszą JDAM (Amerykanie mają od tego BRU-57).
Zimorodek, a co z AIM-120? Da radę.
Twoje pytanie nie jest niestety zbyt proste…:roll:.
Wszystko zależy od parametrów misji, pogody, trasy przelotu, prędkości, wysokości, zabieranego zestawu uzbrojenia podwieszanego itp. Do określania zasięgu i zużycia paliwa służą specjalne tabele odpowiednie dla różnego rodzaju misji i po uwzględnieniu wszystkich parametrów wykonywanego lotu można te dane obliczyć. Oczywiście jest logiczne że w przypadku zabrania większej ilości paliwa traci się na ilości uzbrojenia podwieszanego. Dlatego korzystniej jest tankować w powietrzu które umożliwia podwieszenie większej ilości uzbrojenia, oczywiście jeśli jest przewidziana taka opcja w planie misji. Najczęściej stosowaną opcją przy planowaniu takiej misji jest optymalna prędkość/wysokość zapewniająca maksymalny zasięg przy maksymalnym obciążeniu samolotu.
Zdjęć takiej konfiguracji, o której pisałem nie znalazłem, ze zdjęć z tych stron wnoszę, że jest ona możliwa (na pewno pod względem masy startowej):
Blogn - subiektywnie o technologiach mobilnych Âť Blog Archive Âť GPS - broĹ przyszĹoĹci
RuszyĹ przetarg na samolot szkoleniowy
Jeśli chodzi o konfigurację lotu, to Hi-Lo-Hi.
W przybliżeniu. Można to jakoś określić?
Na zdjęciu z testów, na moje oko obstawiam na 90% podwieszenie pod BRU-47. Te bomby pod prawym skrzydłem są jakby na jednym poziomie uwzględniając perspektywę (dalsza - od zewnątrz - podwieszona na TER byłaby niewidoczna, ponieważ zawieszona wyżej).
O TER-9 z JDAM pamiętam z któregoś z folderów zagranicznych znalezionych w sieci. Niestety parę miesięcy temu wywaliłem płytę z różnościami związanymi z F-16...
Tak do TERa byłyby zawieszone schodkowo. "pakiet do Mk-82", mowa o typie? GBU-38, bo jakie inne? Do wyboru mamy jeszcze tylko GBU-31, trochę za duże.
Dzięki jordanj.
Wobec braku innych (sensownych) odpowiedzi, trochę poszukałem, aby zakończyć (prawdopodobnie) ten temat. Szkoda, że większość forumowych specjalistów interesuje się tylko technicznymi szczegółami (czyli co i jak podwiesić do TER-a), na boku pozostawiając ważniejsze sprawy, czyli jakie realne zdolności bojowe posiada dany samolot. Ale ad rem.
Poczytałem forum F-16.net, artykuły na global.security, we Flight'cie i inne monografie. Myślę, że podany przez Ciebie zasięg (ok. 2200 NM to ponad 4000 km) jest zbyt optymistyczny w omawianej konfiguracji. Znalazłem wiele różnych danych, niestety najczęściej dla F-16I i F-16E/F, gdzie maksymalny promień bojowy tak uzbrojonych "szesnastek" podawany jest z wykorzystaniem 600 gal zb. podskrzydłowych. Z drugiej strony Sufa jest dwumiejscowa i ma mniej wewnętrznego paliwa (o ok. 180 gal) od jednomiejscowych samolotów, a zbiorniki 600gal dają większą masę startową oraz nie mogą być odrzucane, powodując dodatkowy opór i większą konsumpcję paliwa także w drodze powrotnej.
Reasumując, myślę, że promień bojowy naszych F-16 z maksymalnym zapasem paliwa, z dwoma bombami 907 kg i 2 AAM wynosi pomiędzy 1500-1700 km. W zasadzie pewny jestem pierwszej wartości, że jest to więcej niż 1500 km. Do drugiej (1700 km) należy podchodzić ostrożniej.
Trwają rozmowy o zakupie pocisków JASSM o zasięgu 370 km, co dodatkowo wydłuży odległość oddziaływania polskich F-16.
I na marginesie a'propos obecnej sytuacji, trochę z przymrużeniem oka.
Odległość w linii prostej z Warszawy do Moskwy to ok. 1150 km ;)
Zimorodek, nikt nie publikuje oficjalnie takich danych…:zly. Wszystko to co możesz znaleźć w oficjalnych artykułach, opracowaniach jest tylko ogólnikami z oczywistych względów. Wszystkie szczegółowe dane taktyczno-techniczne oraz operacyjne są tajne lub poufne…:roll:.
Tutaj przykładowa tabela parametrów dla misji krótkiego zasięgu (dane dla F-16 C block 40 z silnikiem F100-PW-200:
http://images52.fotosik.pl/319/a4ea01d9d173ee9f.jpg
Super, dzięki.
To jest oczywiste, dlatego rozpocząłem ten temat. Chciałem dowiedzieć się, jaki realnie maksymalny promień bojowy/zasięg mają nasze samoloty. Jakie potencjalne cele są w ich zasięgu. Większość zadowala się suchymi danymi, V max, zasięg, pułap. Bez rozróżnienia konfiguracji podwieszeń, mas, profili lotu itd. Np. taki Izrael także nie publikuje dokładnych danych, ale zawsze jest jakiś "przeciek z dobrze poinformowanych źródeł" ;) , mówiący o tym, że wraz z wprowadzeniem jakiegoś sprzętu (np. F-15I czy F-16I), siły powietrzne uzyskują zdolność do uderzeń na jakieś cele w Iraku, Iranie itp.
Na podstawie różnych danych z różnych źródeł (nawet tych ogólników), ale w szczególności dzięki analizie już przeprowadzonych operacji (np. czytałem o lotach greckich F-16 w okolice Cypru) można dojść do jakiś wniosków i choć w przybliżeniu określić jaki promień bojowy mają nasze "szesnastki", tak jak to próbowałem zrobić w poprzednim poście. Na taką dyskusję liczyłem.
Zimorodek, przyznam że zaintrygowałeś mnie swoimi rozważaniami i postanowiłem zanurkować w moje archiwum i jak to mówią „złapać Diabła za rogi” u źródła…:mrgreen:.
Przyznaję że jestem tylko inżynierem, a nie pilotem także moje obliczenia mogą zawierać pewien margines błędu…:roll: oraz nie uwzględniają kilku współczynników które jak sądzę i tak w marginalnym stopniu zmienią końcowy wynik.
Dane i obliczenia które tutaj przytaczam dotyczą samolotu F-16C block 40 z silnikiem F100-PW-200. Korzystając z moich danych „źródłowych” obliczyłem najpierw masę startową samolotu (start engine weight) na którą się składa:
Aircraft operating weight – 17400
Internal usable fuel (JP-4) – 6972
Ammunition (full drum) – 287
Chaff/Flares – 24
Configuration weight ( jest to masa uzbrojenia podwieszanego + pylony + zbiorniki dodatkowe paliwa, jest to konfiguracja 11 z tabeli 1) – 10592
Razem masa startowa samolotu = 35275 (LB) pounds
Mając masę startową samolotu można z tabeli 2 określić zasięg, wysokość lotu oraz cruise mach number które dla danej masy startowej wynoszą:
Specific range – 0.12 NM per pound fuel (0.12 mili morskiej na 1 pound paliwa)
Cruise altitude – 31500 Feet
Cruise mach numer – 0.83
Mając te dane możemy określić z tabeli 3 optymalną prędkość oraz zużycie paliwa na godzinę lotu:
Airspeed – 460 (KNOTS)
Fuel flow (zużycie paliwa) – 3800 LB/h
Dla operacji wznoszenia i opadania przyjąłem orientacyjne (przybliżone) wartości zużycia paliwa:
Climb – 1300 (LB)
Descent – 250 (LB)
Razem: 1550 (LB)
Podsumowując: samolot może zabrać max. paliwa 6972 (LB) w zbiornikach wewnętrznych oraz 4810 (LB) w zbiornikach zewnętrznych co daje razem 11782 (LB) paliwa JP-4. Na wznoszenie i opadanie zużyjemy 1550 (LB) więc pozostaje 10232 (LB). Po przeliczeniu według zużycia paliwa otrzymujemy przebytą odległość na 1239 NM co daje całkowity maksymalny zasięg samolotu 2295 km. Oczywiście nie uwzględnia on tzw. rezerwy lub zapasu.
Jeśli popełniłem błąd to „Mea culpa” i prosiłbym o sprostowanie…
Tabela 1
http://images52.fotosik.pl/320/0b06f6fa7207dccb.jpg
Tabela 2
http://images52.fotosik.pl/320/b840084db78af806.jpg
Tabela 3
http://images53.fotosik.pl/320/4695f48876a163cd.jpg
Super, wielki szacun za obliczenia :okok:
Według danych, które wyszukałem, greckie F-16C Block 52+ (czyli również polskie) mogą zabrać:
-paliwo wewnątrz 1050 us gallon / 7160 lb
-CFT 440 us gallon / 3050 lb
-centralny 300 us gal / 2045 lb
-podskrzydłowe 740 us gal / 5044 lb
Daje to razem 15299 lb paliwa.
Podstawiając do wzoru zamiast Twojej wartości 10232 lb, masę paliwa naszego F-16 czyli 13749 lb (15299 - 1550), wychodzi maksymalny zasięg 1649 NM, to jest ok. 3054 km.
Oczywiście to bardzo zgrubne wyliczenia, zmienia się przecież masa startowa, dodatkowy opór CFT (choć jest on bardzo mały, podobno tylko 12% oporu zbiornika podkadłubowego). Z drugiej strony, zestaw nr 11 nie ma zb. centralnego oraz przenosi 6 bomb na dwóch TER-ach (zwiększony opór w stosunku do np. dwóch JDAM po 907 kg.
Generalnie większość artykułów, które znalazłem podaje, że najnowsze wersje "eFów" z pełnym zapasem paliwa (wykorzystując również CFT rzecz jasna) z dwoma bombami 907 kg i 2 lub 4 AAM mają promień bojowy (combat radius) ponad 1500 km.
W opisie greckich samolotów znalazłem także informację, cyt: "HAF has an aircraft with effective radius at low altitude of around 750 miles" (podkr. moje). Czyli efektywny promień działania lecąc na małej wysokości to ok. 1150 km.