Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    3miasto

    Domyślnie Ił-12, 14, 18 - wątek ogólny


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    Cytat Zamieszczone przez flynavy
    Jest to ostatni wojskowy IŁ-14 jaki znalazłem w literaturze. Źródła podają różne ilości dostarczonych samolotów tego typu, od 16 do 20 sztuk. Prawdopodobnie jeden z IŁ-ów o których mało wiadomo to IŁ-14E z Powidza.
    Czyli w latach 80-tych musiał nosić n.t. 0833. Wydawało mi się że w lczasach reporterskich wędrówek "otarłem" się o wszystkie Ił/VEB-14 dostarczone do Polski, ale tego nigdy nie spotkałem! Nie znaczy że nie istniał, ale mi umknął. We wrześniu 1985 roku pod hangarem w Leżnicy Wielkiej stał samolot którego czterocyfrowy numer zaczynał się od "0", ale reszty nie pamiętam. Co do ilości, to od mechanika pokładowego Iła n.t. 3065 dowiedziałem sie (rok 1986) że łącznie sprowadzonych ich 22 sztuki. Nie wiem czy były również Avie. Pozdro
    Generał Lech Konopka w swojej książce PLW w latach 1990 - 2003 podaje 17sztuk. Nie wiem czy niektóre publikacje nie mieszają 5 IŁ-12 z IŁ-14???

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez flynavy
    Nie wiem czy niektóre publikacje nie mieszają 5 IŁ-12 z IŁ-14???
    A to może być, faktycznie! Przecież było kilka Ił-12 - zupełnie o nich zapomniałem. Do 1963 roku wojsko pozbyło się chyba wszystkich. Czy była jakaś katastrofa wojskowej "14-tki"?

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    2 stycznia 1960 na stan 19 LEH przybyły dwa samoloty IŁ-12 (nr "01" i "02").
    Pod koniec lat 60-tych samoloty te zostały spisane ze stanu eskadry i skasowane na miejscu. W zamian eskadra otrzymała dwa samoloty Li-2 pozyskane ze szkoły z Dęblina ( nr „03”).
    W roku 1973 eskadra przejęła dwa samoloty transportowe IŁ-14 z 36 SPLT w miejsce samolotów Li-2 które przekazano na lotnisko Komprachcice – Nowa Wieś Opolska. Szkolenie teoretyczne załogi przeszły w 36 SPLT w Warszawie, a praktyczne w 13 PLT w Krakowie. W szkoleniu brali udział m/i piloci: por. Józef Gryciuk, kpt. Stanisław Widawski, nawigator kpt. Bronisław Fiorganek, technik pokładowy kpt. Władysław Stępniak, personel techniczny: kpt. Henryk Waszkiewicz, sierż. Symonowicz.

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 2338
    Pod koniec lat 60-tych samoloty te zostały spisane ze stanu eskadry i skasowane na miejscu.
    Skasowane tak do końca, czy po prostu odstawione i porzucone? Z dzieciństwa pamiętam ostatniego Iła-12 na Okęciu (rok 1964-65?), zaparkowanego przy ogrodzeniu, obok ówczesnego MPL od strony Al. Krakowskiej. Pamiętam tylko że był cały srebrny i bez jakichkolwiek oznaczeń cywilnych lub wojskowych. Z tylnej częsci kadłuba wychodziła charakterystyczna tyczka-podpórka oparta o beton. Ponoć "12tki" miały problemy z balansem. Samolot stał w tym samym miejscu prawie rok. Może to jeden z lotowskich, przekazywanych do wojska?

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jacek Jarzecki
    Cytat Zamieszczone przez 2338
    Pod koniec lat 60-tych samoloty te zostały spisane ze stanu eskadry i skasowane na miejscu.
    Skasowane tak do końca, czy po prostu odstawione i porzucone? Z dzieciństwa pamiętam ostatniego Iła-12 na Okęciu (rok 1964-65?), zaparkowanego przy ogrodzeniu, obok ówczesnego MPL od strony Al. Krakowskiej. Pamiętam tylko że był cały srebrny i bez jakichkolwiek oznaczeń cywilnych lub wojskowych. Z tylnej częsci kadłuba wychodziła charakterystyczna tyczka-podpórka oparta o beton. Ponoć "12tki" miały problemy z balansem. Samolot stał w tym samym miejscu prawie rok. Może to jeden z lotowskich, przekazywanych do wojska?
    Iły-12 z 19 LEH zostały skasowane fizycznie na terenie jednostki pod koniec lat 60-tych (1968-69). Dokładna data jest trudna do ustalenia, chyba że w archiwum wojskowym. Samoloty te osobiscie kasował st.sieżant Borowiński.

  6. #6
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie



    Jeden z IŁ 12 słupskiej Eskadry

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    Słupsk

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzegorz5710


    Jeden z IŁ 12 słupskiej Eskadry
    W dniu 1 lipca 1960 r. samolot transportowy IŁ-12 „002” z 19 LEH pilotowany przez załogę w składzie pierwszy pilot por. Wiesław Kijak, drugi pilot por. Stanisław Widawski i technik pokładowy por. Władysław Stępniak odbywała lot ćwiczebny na poligon Wicko Morskie. Po wykonaniu zadania samolot w drodze powrotnej na lotnisko zmuszony został do przymusowego lądowania bez wypuszczonego podwozia w miejscowości Włynkowo pod Słupskiem. Załoga z opresji wyszła bez obrażeń, uszkodzeniu uległy łopaty śmigieł oraz owiewki podwozia głównego. Przyczyną awarii było przerwanie pracy śilników pracujących na zubożonej mieszance przeznaczonej do lotów na dużych wysokościach. Naprawę samolotu na miejscu zdarzenia przeprowadziła ekipa z 50 PWL. Drogę startową przygotował Batalion Budowy Lotnisk z Malborka. Odlot samolotu na macierzyste lotnisko przeprowadziła załoga z 36 SPLT pod dowództwem mjr. Daniłowa na jesieni 1960 r.

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    Floryda/Warszawa

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 2338
    Po wykonaniu zadania samolot w drodze powrotnej na lotnisko zmuszony został do przymusowego lądowania bez wypuszczonego podwozia
    Na fotce wygląda to dosyć nieciekawie, niemal do kasacji.
    Cytat Zamieszczone przez 2338
    Drogę startową przygotował Batalion Budowy Lotnisk z Malborka.
    No to miejscowi rolnicy, których polami przebiegała tymczasowa droga startowa, musieli być zachwyceni!
    Odlot samolotu na macierzyste lotnisko przeprowadziła załoga z 36 SPLT pod dowództwem mjr. Daniłowa na jesieni 1960 r.
    Od 1 lipca do jesieni - to troszkę sobie postał/poleżał Iłek na łące. A myślałem że takie zaimprowizowane lotniska budowano w ciągu doby! Gdzieś na Dolnym Sląsku, też w latach 60-tych, w ciągu kilkunastu godzin powstało na poligonie lądowisko dla całego pułku LiMów. Przynajmnie tak podawała telewizja PRLu!

  9. #9
    Awatar tiamat

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    Stalowa Wola

    Domyślnie Ił Lutcza

    Witam szanowne grono,to mój pierwszy wpis na forum więc graba dla Wszystkich... nawiązując do tematu jadąc niedawno trasą z Rzeszowa na Domaradz natknąłem się na lokal gastronomiczny z wkomponowanym samolotem w budynek, na mój gust to Ił 14... czy ktoś może to potwierdzić???Będę wdzięczny Pozdrawiam.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    BWIADCADW

    Domyślnie

    Tak, IL-14. Mowisz o tym srebrnym tak? Jest jeszcze jeden zaraz chyba w Boguchwale ale jest z pomaranczowym paskiem.

    IL-14P 3073

  11. #11
    Awatar tiamat

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    Stalowa Wola

    Domyślnie

    Tak dokładnie to ta maszyna Wielkie dzięki za potwierdzenie czyli miałem nosa.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    Łask

    Domyślnie


    Polecamy

    Słów kilka o historii „WIOSKI” czyli „PUEBLO” - zakład produkcyjny opuścił 1.09.1959 r. i już drugiego września WPISANY na stan 36 spl W-wa (JW 2136). W latach 1955-6 sprowadzono 4 szt. Ił-14 z ZSRR, a pozostałe 13 szt. z NRD. Iły-14S i P 1 esk. dostały n/b 001- 010, natomiast w 2 esk. Iły-14T od 021 do 027. Późniejszy „PUEBLO” był ostatnim zakupionym Iłem-14 i miał właśnie n/b 027. W 1963 r. sformowano w Krakowie 55 plt (JW 1616), któremu przekazano m.in. z 36 spl 4 egz. iłów. Pułk przeorganizowano a nasz bohater otrzymał „nowy” n/b - 024 po jednym z przekazanych do Krakowa. 1.07.1964 – 19.08.1965 w PLL „LOT” trwał remont płatowca. Od 25.11.1967 r. w 13 plt (55 plt) Kraków-Balice. W 1968 r. przebazowany do Czechosłowacji lotnisko Prerow i przebudowany w wersję do walki radioelektronicznej (aparatura „Petracz”). Po czym przydzielony do „nietoperzy” 7 BLR-B Powidz (JW 2139), jako Ił-14E bez n/b (numer ten pojawił się ponownie w 1973 r.). W okresie 8.05-4.11.1971 przeszedł kolejny remont, także w PLL „LOT”. Pod koniec lat 70 Iły-28E, a także Ił-14E już znacznie posunęły się wiekowo szczególnie ich wyposażenie, wypierały ich MiGi-21R oraz Su-20. Ostatni szpiegowski lot wykonał 5.05.1980 r. Jego osiągnięcia to 400 lotów bojowych (uznawano za bojowe bo nieźle drażnili „natowców” i byli straszeni przez m.in. F-100, F-104, Drakeny,Viggeny) co dało około 1500h lotu. Od 16.05.1980 r. w Leźnicy Wlk. (JW 3343) w tamtejszych warsztatach lotniczych przywrócono go do wersji transportowej. Ze stanu z powidzkiego pułku zdjęty z dniem 19.05.1984 r. i przekazany do 13 plt Kraków-Balice. Wkrótce skierowany do ZSRR celem remontu, z którego powrócił 17.11.1984 r. Z dniem 31.12.1987 r. skasowany (zdjęty z ewidencji pułku).


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •