Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
  1. #1
    Awatar Grzegorz5710

    Dołączył
    Oct 2007
    Mieszka w
    EPGL

    Domyślnie AN-24W, 97305702 (012)


    Polecamy

    1. Numer seryjny:
    AN-24 W, 97305702

    2. Numery taktyczne:
    012

    3. Data produkcji:
    00.00.1969

    4. Data dostawy:
    24.12.1969 r.

    5. Użytkownicy i okres użytkowania:
    24.12.1969 r. - 28.02.1973 r., JW. 2139 ( 36 SPLT )



    6. Prace na samolocie wykonane poza jednostką macierzystą:
    Brak danych

    7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska załogi):
    28.02.1973 r., mjr pil. Edward Jedynak

    8. Ilość lądowań i nalot:
    Brak danych

    9. Uwagi:
    Samolot zniszczony w katastrofie na lotnisku w Goleniowie

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    3miasto

    Domyślnie

    Wg Kalendarium 36splt zamieszczonego około 10 lat temu w SP samolot dostarczony w 1969(?)
    Załoga która zgineła w Goleniowie składała się z: mjr Edward Jedynak, kpt. Kazimierz Marczak, kpt. Daniel Sterna, kpt Janusz Główka i st. sierż Tadeusz Płażejczyk. Wśród pasażerów byli przedstawiciele MSW CSRS.

  3. #3
    Awatar szymonk2

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Informacja PAP z 2008-02-27

    35. rocznica katastrofy samolotu rządowego pod Szczecinem

    28 lutego 1973 roku w rejonie lotniska Szczecin-Goleniów miała miejsce katastrofa samolotu rządowego. Śmierć poniosło 18 osób, w tym minister spraw wewnętrznych Wiesław Ociepka i czechosłowacki minister spraw wewnętrznych Radko Kaska.

    Wieczorem 28 lutego 1973 roku minister spraw wewnętrznych w rządzie Piotra Jaroszewicza, Wiesław Ociepka wraz towarzyszącymi mu oficerami polskiego MSW i sześcioma gośćmi z Czechosłowacji m.in. czechosłowackim ministrem spraw wewnętrznych Radko Kaską i kierownikiem wydziału administracji państwowej Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Czechosłowacji Michałem Kudzejem leciał rządowym samolotem An24 z Warszawy do Szczecina. Goście z Pragi chcieli odwiedzić tam m.in. port i swój konsulat.

    Lot przebiegał spokojnie. Samolot prowadzony przez polskich wojskowych pilotów ok. 22.45 obniżył lot i zgodnie z planem zaczął się zbliżać do lotniska w Goleniowie. Widoczność była nieco ograniczona przez chmury, jednak nie odnotowywano poważniejszych problemów nawigacyjnych.

    Dokładnie o godz. 22.52 kontakt radiowy z pilotem nagle się urwał. Rządowy An24 do goleniowskiego lotniska nigdy nie dotarł. Wysłana w teren ekipa nie miała wątpliwości, że nikt nie mógł przeżyć. Samolot uderzył w ziemię z taką siłą, że jego szczątki znalazły się w promieniu kilkuset metrów. W katastrofie zginęło 17 osób: Radko Kaska i Michał Kudzej, czterech pracowników czechosłowackiego MSW oraz 11 Polaków - szef MSW Wiesław Ociepka, pięciu oficerów MSW i pięciu wojskowych pilotów.

    Środki masowego przekazu prawie nie informowały o wypadku. W gazetach wydrukowano tylko oficjalne komunikaty bez zdjęć i szczegółów. Zadbano o to, by informacje o katastrofie i jej przyczynach nie przedostały się do publicznej wiadomości - miejsce wypadku zostało natychmiast otoczone przez milicję, wojsko i SB, zaś cenzura zakazała gazetom publikowania jakichkolwiek informacji poza oficjalnymi komunikatami.

    Krążyło kilka teorii na temat przyczyn katastrofy. Mówiono, że piloci mogli być pod wpływem alkoholu lub że był to sabotaż czechosłowackich służb specjalnych, które miały spowodować katastrofę w ramach wewnętrznych porachunków. Żadnej z hipotez jednak ostatecznie nie potwierdzono. Wiadomo tylko, że decyzja o locie samolotem zapadła w ostatniej chwili - początkowo polscy i czechosłowaccy dygnitarze mieli jechać do Szczecina specjalnym pociągiem.

    W opublikowanym miesiąc po tragedii komunikacie komisji specjalnej, w skład której wchodzili głównie fachowcy z Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych napisano, że "przyczyną katastrofy była nagła utrata wysokości lotu (tzw. głębokie przepadnięcie) w końcowej fazie podejścia do lądowania spowodowane intensywnymi wirami powietrznymi, czyli turbulencją". Do turbulencji miało dojść na skutek starcia się frontów zimnego i ciepłego na małej wysokości. Pilot w ostatniej chwili bezskutecznie próbował wyprowadzić w górę spadający samolot.

    Nie wiadomo jednak, na ile komunikat komisji był wiarygodny, ponieważ prawdopodobnie na jej werdykt mogły wpłynąć ingerencje wicepremiera Józefa Mitręgi, szefa MSW Franciszka Szlachcica i prokuratora generalnego Lucjana Czubińskiego. Ponadto w żadnym z publicznie dostępnych archiwów nie ma zdjęć rozbitego samolotu.

  4. #4
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Pełna lista ofiar katastrofy - za oficjalnym komunikatem opublikowanym w „Trybunie Ludu” z 2 marca 1973 roku:

    MSW PRL
    Wiesław Ociepka – minister spraw wewnętrznych,
    płk Czesław Karski,
    płk Wiesław Zajda,
    mjr Mieczysław Szumowski,
    mjr Włodzimierz Strzelecki,
    ppor. Włodzimierz Andrzej Wulkiewicz,
    plut. Mikołaj Stefan Tomala;

    delegacja CSRS:
    Radko Kaska – minister spraw wewnętrznych,
    Michał Kudzej – kierownik Wydziału Administracji Państwowej KC KPCz,
    płk Jarosław Klima,
    ppłk Ladislav Huzvik,
    mjr dr Olga Merunova,
    Oldrich Dufek;

    załoga z 36 splt:
    mjr pil. Edward Jedynak, lat 43,
    kpt. pil. Kazimierz Marczak, lat 34,
    kpt. nawig. Daniel Sterna, lat 39,
    kpt. Janusz Główka, lat 48,
    sierż. sztab. Tadeusz Błażejczyk, lat 44.

    Razem 18 osób.

    Okoliczności dość podobne do tegorocznej katastrofy w Mirosławcu i wypadku śmigłowca Mi-8 z premierem Millerem. Warunki pogodowe w całej północnej Polsce były tego wieczora fatalne: pełne zachmurzenie, wilgoć, mgła, temperatura około zera z tendencją spadkową. Nagłe oblodzenie w chmurach od pierwszej chwili wydawało się prawdopodobną przyczyną wypadku.

    PAP swoimi tekstami coraz bardziej równa poziomem do tabloidów.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Dzisiaj 40 rocznica katastrofy.
    Pozdrawiam Marcin (mkonst)

  6. #6

    Dołączył
    Nov 2010

    Domyślnie

    Sabotaż czechosłowackich służb specjalnych??? Coś mi to przypomina...

  7. #7
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Witam,

    Czy posiada ktoś lub wie gdzie może być dostępny jakiś szerszy raport tego wypadku?
    Interesuje mnie analiza przyczyn meteorologicznych.

  8. #8
    Moderator
    Dołączył
    Dec 2007
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Leży na półce w Modlinie, jak mogę się domyślać na podstawie opowieści bywalców. Notoryczny brak czasu, żeby tam się wybrać, chociaż od kilku lat mam potrzebę naukową.

  9. #9
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    W prasie lotniczej, jak wszystko dobrze pójdzie, będzie artykuł o tej katastrofie

  10. #10
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Uchylisz rąbka tajemnicy kiedy i w czym należy szukać?

  11. #11
    Awatar kaesz

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie


    Polecamy

    Gdy to nastąpi dam znać

LinkBacks (?)

  1. 02-05-2015, 10:04
  2. 11-02-2014, 19:02
  3. 10-12-2013, 22:15
  4. 17-03-2013, 14:53
  5. 27-02-2013, 20:24
  6. 05-02-2013, 15:17
  7. 10-08-2012, 01:27
  8. 09-05-2012, 11:10
  9. 09-04-2012, 22:37
  10. 21-12-2011, 11:39
  11. 05-12-2011, 15:14
  12. 29-09-2011, 19:10
  13. 06-02-2011, 16:30
  14. 05-02-2011, 11:19
  15. 30-01-2011, 15:25
  16. 26-01-2011, 21:48
  17. 28-12-2010, 18:49
  18. 04-12-2010, 19:39
  19. 04-12-2010, 16:53
  20. 02-11-2010, 18:44
  21. 09-05-2010, 23:16

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •